Financial Management and Business Communication Training for Micro Business Unit Owners
Abstract
Pakal sub-district micro business owners experience limited knowledge to manage finances and business communication. This limitation hinders the growth of micro businesses to develop into small to medium businesses. The problem of micro business owners is overcome through community service activities in the form of financial management and business communication training. The objectives of the training include: 1) providing entrepreneurship knowledge, 2) providing knowledge of financial management concepts and practices, 3) improving communication science to the ability to practice business communication. The training motto was given to partners (housewives who own micro businesses) in the amount of 10 people. The training was carried out offline. Training activities consist of three stages, namely: observation, training and evaluation. The results of the training activities of participants/partners (housewives who own micro businesses) have increased their knowledge of entrepreneurship, financial management and knowledge of communication science. The training succeeded in improving participants' soft skills in the form of financial management practices and business communication with micro business partners. The implication is that the quality of partners (housewives) increases in the management of micro businesses.
Pemilik usaha mikro kecamatan Pakal mengalami pengetahuan yang terbatas untuk mengelola keuangan dan komunikasi bisnis. Keterbatasan ini menghambat pertumbuhan usaha mikro untuk berkembang menjadi usaha kecil hingga menengah. Permasalahan pemilik usaha mikro diatasi melalui kegiatan pengabdian masyarakat berupa pelatihan manajemen keuangan dan komunikasi bisnis. Tujuan dari pelatihan meliputi: 1) memberikan pengetahuan kewirausahaan, 2) memberikan pengetahuan tentang konsep dan praktik manajemen keuangan, 3) meningkatkan ilmu komunikasi hingga kemampuan mempraktikkan komunikasi bisnis. Motto pelatihan diberikan kepada mitra (ibu rumah tangga yang memiliki usaha mikro) sebesar 10 orang. Pelatihan dilakukan secara luring. Kegiatan pelatihan terdiri dari tiga tahap, yaitu: observasi, pelatihan dan evaluasi. Hasil kegiatan pelatihan peserta/mitra (ibu rumah tangga yang memiliki usaha mikro) telah meningkatkan pengetahuan mereka tentang kewirausahaan, manajemen keuangan dan pengetahuan ilmu komunikasi. Pelatihan berhasil meningkatkan soft skill peserta berupa praktik pengelolaan keuangan dan komunikasi bisnis dengan mitra usaha mikro. Implikasinya kualitas mitra (ibu rumah tangga) meningkat dalam pengelolaan usaha mikro.
Keywords
Full Text:
FULL TEXTReferences
Arifudin, O., Wahrudin, U., Rusmana, F. D., & Tanjung, R. (2020). Pendampingan UMKM Dalam Meningkatkan Hasil Produksi Dan Hasil Penjualan Opak Makanan Khas Jawa Barat. Jurnal Karya Abdi Masyarakat, 4(2), 313-322.
Akhriza, T. M., Sophia, E., & Dewa, W. A. (2022). Evaluasi Pendampingan Branding berbasis Platform Digital bagi UMKM se-Malang Raya. SMATIKA JURNAL: STIKI Informatika Jurnal, 12(02), 265-277.
Avizenna, N. O., Satyanegara, T. S., Setiawan, A. I., & Sitepu, S. N. B. (2024). Empowerment Program for Tailor Women In Glagaharum Village Through Segmentation, Targeting And Positioning Education. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 8(5), 1407-1415.
Badan Pusat Statistik. (2023). Profil Industri Mikro dan Kecil 2022. Badan Pusat Statistik, 13, 1–239.
Br Sitepu, S. N. (2017). Pengaruh Faktor Internal Terhadap Keberhasilan Start-Up Bisnis Di Kota Surabaya. Jurnal Manajemen Teori Dan Terapan | Journal of Theory and Applied Management, 10(1), 37. https://doi.org/10.20473/jmtt.v10i1.5136
Budiman, A., Rakhmawati, N. A., & Purwitasari, D. (2024). A Review of Creative Innovation Network and Creative Collaboration Process. Procedia Computer Science, 234(2023), 622–627. https://doi.org/10.1016/j.procs.2024.03.047
Dewi, F., & Mahendrawathi, E. R. (2019). Business process maturity level of MSMEs in East Java, Indonesia. Procedia Computer Science, 161, 1098–1105. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.11.221
Gunawan, F., & Nathasya, S. (2024). The Role of Internal and External Factors on the Success of Surabaya City MSMEs. Gorontalo Development Review, 118-130.
Harto, B. (2020). Pelatihan Pembuatan Business Plan Menggunakan Aplikasi Excel Bagi Umkm Juara Kota Bandung. KUAT : Keuangan Umum Dan Akuntansi Terapan, 2(1), 18–22. https://doi.org/10.31092/kuat.v2i1.722
Lainardy, J. E., Sayuti, B. S., Herijanto, B. A., & Sitepu, S. N. (2024). Program Edukasi Fashion Pada Ibu-Ibu Penjahit Pakaian Untuk Mencapai Tujuan Sustainable Development Goals (SDGs). Madaniya, 5(4), 1389-1401.
Lianardo, S., Sartika, K. D., Prasetyawati, Y. R., & Cahyadi, R. A. (2022). Pendampingan digital marketing untuk pemberdayaan UMKM. Journal of Servite, 4(2), 104-111.
Misnan, M., & Barizki, R. N. N. (2021). Strategi Komunikasi Bisnis Hipmikindo Dalam Mensinergikan Sumberdaya Akademisi Dan Pelaku Umkm. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 20(2), 226–241. https://doi.org/10.32509/wacana.v20i2.1722
Mudjahidin, M., Aristio, A. P., Balbeid, N. H., & Junaedi, L. (2024). The Influence of Social Media Sales Intensity and Competency on the Improvement of Business Performance Satisfaction in MSMEs. Procedia Computer Science, 234, 869–875. https://doi.org/10.1016/j.procs.2024.03.074
Nasir, Wali, M., & Sufyan. (2022). Pelatihan Manajemen Pengembangan Usaha bagi UMKM Provinsi Aceh. Jurnal Pengabdian Nasional (JPN) Indonesia, 3(1), 33–38. https://doi.org/10.35870/jpni.v3i1.65
Patel, & Goyena, R. (2019). Komunikasi Bisnis Ebook. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 15, Issue 2).
Santoso, B. T., Lainardy, J. E., Tjioe, V. J. E., & Sitepu, S. N. B. (2025). Pameran Bisnis Ibu-Ibu Desa Glagaharum sebagai Upaya Meningkatkan Pendapatan untuk Mencapai Sustainable Development Goals (SDGs). Jurnal ABDINUS: Jurnal Pengabdian Nusantara, 9(1), 271-279.
Sayuti, B. S., Herijanto, B. A., Yulianto, K. E., Nathasya, S., & Sitepu, B. (2024). Pelatihan Branding Bisnis Bagi Penjahit Pakaian Di Desa Glagaharum Kecamatan Porong. 5(3), 967–977.
Sidharta, H., Sitepu, S. N. B., Sienatra, K. B., Wijayadne, D. R., & Sudasjayanti, C. (2023). Konsep Dasar Membangun Bisnis.
Sienatra, K. B., Sitepu, S. N. B., Kenang, I. H., Wijayadne, D. R., & Soeparto, A. W. H. (2023). Peningkatan keberlangsungan hidup UMKM Kelurahan Sambikerep dengan model SWOT melalui program IBM Social Day. Madaniya, 4(4), 1589-1596.
Sitepu, S. N. B. (2020). PKM Pengelolaan Bisnis Berbasis Entrepreneurship pada Pengrajin Keset Kaki Desa Panggungduwet. Abdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Merdeka Malang, 5(3), 239–248. https://doi.org/10.26905/abdimas.v5i3.4201
Sitepu, S. N., Sienatra, K. B., Teguh, M., & Efrata, T. C. (2024). Pendampingan UMKM Untuk Meningkatkan Omset Bisnis di Kecamatan Sambikerep, Kota Surabaya. Madaniya, 5(1), 243–251. https://doi.org/10.53696/27214834.746
Sukirman, Hidayah, Retnoningrum, Suryandari, Purwanti, D., & Purwanti, A. (2019). Pengelolaan Keuangan Keluarga dalam Rangka Peningkatan Masyarakat Mandiri dan Berperan dalam Peningkatan Literasi Keuangan Indonesia (Otoritas Jasa Keuangan). Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 23(2), 165–169.
Suminah, S., Suwarto, S., Sugihardjo, S., Anantanyu, S., & Padmaningrum, D. (2022). Determinants of micro, small, and medium-scale enterprise performers’ income during the Covid-19 pandemic era. Heliyon, 8(7), e09875. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e09875
Tanan, C. I., & Dhamayanti, D. (2020). Pendampingan UMKM dalam pengelolaan keuangan usaha guna peningkatan ekonomi masyarakat di distrik abepura jayapura. Amalee: Indonesian Journal of Community Research and Engagement, 1(2), 173-185.
Wasan, G. H., & Anita Sariningsih. (2021). Pelatihan Pemasaran Produk Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Berbasis Digital Di Kecamatan Citeureup. Jurnal Pengabdian Bina Mandiri, 1(1), 31–36. https://doi.org/10.51805/jpmm.v1i1.7
DOI: http://dx.doi.org/10.30872/plakat.v7i1.19241
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Sri Nathasya Br Sitepu., dkk

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
_______________________________________________
Plakat : Jurnal Pelayanan Kepada Masyarakat Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
________________________________________________
Plakat : Jurnal Pelayanan Kepada Masyarakat
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: plakat@fisip.unmul.ac.id