EFEKTIVITAS KEARSIPAN DALAM MENINGKATKAN MUTU PELAYANAN ADMINISTRASI DI KELURAHAN TALANG SEMUT KECAMATAN BUKIT KECIL KOTA PALEMBANG
Abstract
This research aims to find out 1) archives management in sub-districts lompo riaja 2) Civil Service at the Talang Semut Subdistrict Office. In Data collection was carried out using observation, interviews and direct documentation. Data analysis techniques include collection stages data, data reduction, data presentation, data examination and drawing conclusions. This research resulted in 1) Records management in the office Talang Semut Subdistrict is not yet fully effective due to the level of effectiveness The archiving implementation implemented by Talang Semut Village is still in place in the unfavorable category. This is known from the way it is arranged and saving is still done manually. 2) As per the effort carried out by Talang Semut Subdistrict Office Employees in providing Good archival service means bringing in employees with resources better human resources and employees who understand the problems archives and services.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aprilia, R. R. (2021). E011171524_skripsi 1-2. Efektivitas Pengelolaan Kearsipan Di Dinas Perpustakaan Dan Kearsipan Kabupaten Soppeng, 10.
Arikunto, Suharsimi. (1993). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik (edisi revisi II, Cetakan Kesembilan). Jakarta: Penerbit Rineka Cipta.
Darmanto. (2018). Pengantar Ilmu Administrasi. Universitas Medan Area, 1–41. http://adminpublik.uma.ac.id/2020/09/18/pengertian-administrasi-publik/
Dwihartini, M. (2014). Konsep Arsip dan Kearsipan. Jurnal Universitas Yogyakarta, 1, 1–8.
Gafar, M. (2019). Efektivitas Kerja Dalam Meningkatkan Pelayanan Administrasi Di Dinas Perpustakaan Dan Arsip Kabupaten Tolitoli. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(7), 1951-1958.
Goni, L. A. (2017). Efektivitas Pengelolaan Kearsipan di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Serang. Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Kamaruddin, S. (2019). Administrasi Dan Pelayanan Publik Antara Teori dan Aplikasinya. Akmen, February, 1–229. https://www.mendeley.com/viewer/?fileId=349a0ada-0d19-cc5f-2776- e90886da1735&documentId=e4a8153f-e14a-3a02-a647-dfbbb59f5582
(KBBI), K. B. B. I. (2021). Kata Tekstur di Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). Lektur.Id. https://lektur.id/arti-tekstur/
LISA, R., MASCHANDRA, & ISKANDAR, R. (n.d.). Analisis_Penelitian_Kualitatif_Model_Mil.
Marliani, L. (2018). Definisi Administrasi Dalam Berbagai Sudut Pandang. Jurnal Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Galuh, 5(4), 17–18. https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/dinamika/article/view/1743/1407
Meirinawati, & Prabawati. (2015). Manajemen Kearsipan untuk Mewujudkan Tata Kelola Administrasi Perkantoran yang Efektif dan Efisien. Administrasi Perkantoran, September, 177–187.
MENPAN. (2008). Kementerian Pendayagunaan Aparatur Negara. Pedoman Umum Penyelenggaraan Pelayanan Publik.
Mingkid, G. J., Liando, D., & Lengkong, J. (2017). Efektivitas Penggunaan Dana Desa Dalam Peningkatan Pembangunan (Suatu Studi Di Desa Watutumou Dua Kecamatan Kalawat Kabupaten Minahasa Utara). Jurusan Ilmu Pemerintahan, 2, 3.
Muna, I. A. (2022). Efektivitas Tata Kelola Kearsipan Sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Pelayanan Administrasi Di Smp Plus Darussalam Blokagung Tegalsari Banyuwangi (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Darussalam Blokagung Banyuwangi).
Nisa, A. (2018). Efektivitas Tata Kelola Kearsipan Sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Layanan Administrasi Guru.
Putro, S. W. (2014). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Pelanggan Dan Loyalitas Konsumen Restoran Happy Garden Surabaya. Jurnal Manajemen Pemasaran, 2(1), 1–9. http://publication.petra.ac.id/index.php/manajemen-pemasaran/article/view/1404
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian dan Pengembangan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Utami, H. M. (2016). Keefektifan Kearsipan Dalam Meningkatkan Pelayanan Administrasi Kelurahan Tamalanrea.
Sadu Wasistiono, 2001, Manajemen Pemerintahan Daerah. Bandung : Alqa Print
DOI: http://dx.doi.org/10.30872/jar.v12i2.16832
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Jurnal Administrative Reform

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Administrative Reform (JAR)
pISSN: 2337-7542 | eISSN: 2615-6709
Organized and Published by Magister Administrasi Publik - Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Mulawarman
W : http://e-journals.unmul.ac.id/index.php/JAR/
E : jurnal.adm.reform@unmul.ac.id
Jurnal Administrative Reform (JAR) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.