The Phenomenon of Social Support: How Does Learning Motivation Relate to Junior High School Students?

Zefanya Amarya Christy, Christiana Hari Soetjiningsih

Abstract


This study aims to determine the relationship between peer social support and learning motivation in junior high school. This research method uses a quantitative approach and the sampling technique used is non-probability sampling with a saturated sample. Data collection in this study involved 153 grade VIII students of SMP Negeri 1 Katingan Hilir. Data collection used the Academic Motivation Scale (AMS) scale developed by Deci and Ryan and the social support scale using the social provisions scale developed by Russell and Cutrona which was distributed through the help of google forms. The data analysis technique used is Spearman rank. The results of the data analysis showed that the correlation coefficient was 0.537 with the sig value. 0.000 (p<0.05). These results show that there is a positive and significant relationship between peer social support and learning motivation.

 

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara dukungan sosial teman sebaya dengan motivasi belajar pada siswa SMP. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan teknik sampling yang digunakan yaitu, nonprobability sampling dengan sampel jenuh. Pengambilan data pada penelitian ini melibatkan 153 siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Katingan Hilir. Pengumpulan data menggunakan skala Academic Motivation Scale (AMS) yang dikembangkan oleh Deci dan Ryan serta skala dukungan sosial menggunakan social provisions scale yang dikembangkan oleh Russell dan Cutrona yang disebarkan melalui bantuan google form. Teknik analisis data yang digunakan adalah rank spearman. Hasil analisis data menunjukkan bahwa koefisien korelasi sebesar 0,537 dengan nilai sig. 0,000 (p<0,05). Hasil tersebut menunjukkan bahwa adanya hubungan yang positif dan signifikan antara dukungan sosial teman sebaya dengan motivasi belajar.


Keywords


Social support; Learning motivation; Student

Full Text:

FULL TEXT

References


Ade, W. (2014). Karakteristik Pertumbuhan Perkembangan Remaja Dan Implikasinya Terhadap Masalah Kesehatan Dan Keperawatannya. Jurnal Keperawatan Anak, 2(1), 39–43. http://103.97.100.145/index.php/JKA/article/view/3954

Ahady, N, R. (2010). Hubungan antara Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Motivasi Belajar pada Siswa Kelas VII di SMP Islam Almaarif 01 Singosari yang Berdomisili di Pondok Pesantren. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim. Skripsi

Agustina, L., & Wisnumurti, A. (2019). Dukungan Sosial Dan Motivasi Belajar Siswa Sma Masehi 2 Psak Semarang. Personifikasi, 10(1), 28–42.

Agustiningtyas, P., & Surjanti, J. (2021). Peranan Teman Sebaya dan Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar Melalui Motivasi Belajar di Masa Covid-19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 794–805. https://www.edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/454

Cutrona & Russell. (1984). Social Provisons Scale.Pdf.

Hidayati, S. T. (2016). Hubungan dukungan sosial teman sebaya dengan motivasi belajar siswa kelas VII MTS Al- Yasini Pasuruan. 1–179.

Legault, L. (2020). Encyclopedia of Personality and Individual Differences. Encyclopedia of Personality and Individual Differences, June. https://doi.org/10.1007/978-3-319-28099-8

Lerek, F. (2014). Pengaruh Motivasi Belajar dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Regulasi Diri Pada Maha-siswa yang Kuliah Sambil Bekerja di Fakultas Ekonomi Program Studi Ekonomi Syariah Universitas Mulawarman Samarinda. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(3), 190–197. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v2i3.3662

Natalya, L. (2018). Validation of Academic Motivation Scale: Short Indonesian Language Version. ANIMA Indonesian Psychological Journal, 34(1), 43–53. https://doi.org/10.24123/aipj.v34i1.2025

Puspitasari, P., Sari, P., Putri, J., & Wuryani, W. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa IKIP Siliwangi. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 227–232.

Putra, M. D. K. (2015). Uji Validitas Konstruk The Social Provisions Scale. Jurnal Pengukuran Psikologi Dan Pendidikan Indonesia, 4(4), 1–18.

Ramos, E., & Magallanes , C. I. (2021). Social support and academic motivation of students at risk of dropping out. Philippine social science journal, 4(2), 43-52. https://doi.org/10.52006/main.v4i2.357

Rimbarizki, R., & Heryanto Susilo, M. P. (2017). Penerapan Pembelajaran Daring Kombinasi dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Paket C Vokasi di Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Pioneer KarangAnyar. E-Journal Unesa, 1–12.

Suparno, S. F. (2017). Hubungan Dukungan Sosial dan Kesadaran Diri dengan Motivasi Sembuh Pecandu Napza. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(2), 173–179. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v5i2.4358

Tazakhrofatin, D. (2018). Pengaruh Dukungan Sosial dan Orientasi Masa Depan Terhadap Penyesuaian Diri. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(4), 468–473. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v6i4.4667

Tezci, E., Sezer, F., Gurgan, U., & Aktan, S. (2015). A study on social support and motivation. Anthropologist, 22(2), 284–292. https://doi.org/10.1080/09720073.2015.11891879

Wijaya, A. A. A. R., & Widiasavitri, P. N. (2019). Hubungan dukungan sosial teman sebaya terhadap motivasi berprestasi pada remaja awal di Kota Denpasar. Jurnal Psikologi Udayana, 6(02), 261. https://doi.org/10.24843/jpu.2019.v06.i02.p05

Wine, A. A. D. (2021). Hubungan Antara Dukungan Sosial Dengan Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid 19. 1–10.

Wira Pratama, D., & Rusmawati, D. (2017). Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Motivasi Belajar dalam Program Sekolah Lima Hari di SMAN 5 Semarang. Jurnal Empati, Oktober, 6(4), 231–235.

Yuliya, Y. (2019). Hubungan Antara Dukungan Orangtua Dengan Motivasi Belajar Pada Remaja. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(2), 250–256. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v7i2.4780




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v11i1.9269

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id