Gambaran Psychological Well-Being Anak Didik Pemasyarakatan di Lembaga Pembinaan Khusus Anak

Joarvy March Pattipeiluhu, Sri Aryanti Kristianingsih

Abstract


Children's ability to cope, the existence of social support both from family and friends contribute to the emergence of positive development in children including metal health even though children are faced with various problems and stressful situations in the LPKA environment. The purpose of the study was to determine the description of psychological well-being in LPKA students. By using qualitative research methods with a phenomenological approach. Data collection methods used are observation and interviews (interviews). The data analysis technique uses 3 data analysis according to Miles and Huberman in Sugiyono, namely reduction, presentation and conclusion drawing. Subjects in this study amounted to 3 people. The results showed that there was a good Psychology Well-being phenomenon from the three subjects in LPKA students. In the Autonomy dimension, there is the ability of the three subjects to regulate their lives and actions such as diligent worship and respect for parents. Environmental control can also be seen from the three subjects in the act of adjusting to socializing, discussing and participating in coaching activities. The implication in this study is one of the most important things that must be considered, namely, how the positive impact of parents on their children.

Kemampuan anak dalam melakukan koping, adanya dukungan sosial baik yang bersumber dari keluarga maupun teman memberikan kontribusi terhadap munculnya perkembangan positif pada diri anak termasuk kesehatan metal meskipun anak dihadapkan pada berbagai masalah dan situasi menekan di lingkungan LPKA. Tujuan penelitian untuk mengetahui gambaran psychological well-being pada anak didik LPKA. Dengan menggunakan metode penelitian kualitatif dengan pendekatan fenomenologi. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah observasi dan interview (wawancara). Teknik analisis data menggunakan 3 analisis data reduksi, penyajian dan penarikan kesimpulan. Subjek dalam penelitian ini berjumlah tiga orang. Hasil penelitian mengungkapkan bahwa adanya fenomena Gambaran Psychological Well-Being Anak Didik Pemasyarakatan Di Lembaga Pembinaan Khusus Anak baik dari ketiga subjek pada anak didik LPKA. Pada dimensi Otonomi (Autonomy), adanya kemampuan dari ketiga subjek dalam mengatur hidup dan tindakannya seperti rajin ibadah dan hormat terhadap orang tua. Penguasan lingkungan juga tampak dari ketiga subjek dalam tindakan penyesuaian diri dengan bergaul, berdiskusi dan mengikuti kegiatan pembinaan. Impilaksi dalam penelitian ini adalah salah satu hal terpenting yang harus diperhatikan yaitu, bagaimana dampak positif dari orang tua terhadap anaknya.


Keywords


Child, Children's Institution , Psychological Well-Being

Full Text:

PDF

References


Alwisol. (2007). Psikologi Kepribadian Edisi Revisi. Malang: UMM Press

Dayton, B. I., Saengtienchai, C., Kespichayawattana, J. & Aungsuroch, Y. (2001). Psychological Well-Being Asian Style: The Perspective of Thai Elders. Cross-Cultural Gorontology. 16 (3),283-303

Direktorat Jendral Pemasyarakatan. (2021). Pelaksanaan Pembinaan Anak Didik Pemasyarakatan di Lembaga Pemasyarakatan. https://www.kemenkumham.go.id/

Een, E., Tagela, U., & Irawan, S. (2020). Jenis-Jenis Kenakalan Remaja Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Di Desa Merak Rejo Kecamatan Bawen Kabupaten Semarang. Bimbingan dan Konseling Terapan, 4(1), 119-130.

Huppert, F. A. (2009). Psychological Well-being: Evidence Regarding its causes and consequences. Applied Psychology. Health And Well-being. (2), 137–164.

Indriani, D., & Sugiasih, I. (2018). Dukungan Sosial dan Konflik Peran Ganda terhadap Kesejahteraan Psikologis Karyawati PT. SC Enterprises Semarang. Proyeksi: Jurnal Psikologi, 11(1), 46-54.

Koesnan R.A, 2005, Susunan Pidana Dalam Negara Sosialis Indonesia. Sumur.

KPAI (2013) Anak Yang Berkonflik Dengan Hukum. https://www.kpai.go.id/

Mahir Sikki. (2021). Sekilas tentang Sistem Peradilan Pidana Anak. https://www.pn-palopo.go.id/index.php/berita/artikel/363-sekilas-tentang-sistem-peradilan-pidana-anak

Maslihah, S. (2017). Faktor yang mempengaruhi kesejahteraan subyektif anak didik lembaga pembinaan khusus anak. Jurnal Psikologi Insight, 1(1), 82-94.

Moleong, Lexy J. (2010), Metodologi penelitian kualitatif, Remaja Rosdakarya, Bandung

Qomar, Mujamil, et.al. (2003) Meniti Jalan Pendidikan Islam. Pustaka Pelajar.

Rifky Taufiq Fardian & Meilanny Budiarti Santoso. (2017). Pemenuhan Hak Anak Yang Berhadapan (Berkonflik) Dengan Hukum Di Lembapa Pembinaan Khusus Anak (LPKA) Kelas II Bandung. Kolaborasi Resolusi Konflik, 2 (1), 15.

Rina, G. (2017). Pengaruh Psychology Capital Terhadap Psychology Well-being Pada Mahasiswa Yang Bekerja (Doctoral dissertation, Universitas Mercu Buana Yogyakarta).

Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything or is it? Explorations on the meaning of psychological wellbeing. Personality and Social Psychology, 57 (6), 1069-1081.

Phoenna, J. R. (2016). Perbedaan Penguasaan Pembendaharaan Kata Ditinjau dari Intelegensi Anak Taman Kanak-Kanak Pertiwi Lhokseumawe (Doctoral dissertation, Universitas Medan Area).

Sarwono, S.W. (2011). Psikologi Remaja. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Smith, Jonathan A. (ed.). 2009. Psikologi kualitatif: Panduan praktis metode riset.

Terjemahan dari Qualitative Psychology A Practical Guide to Research

Method. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.Sri Maslihah. (2017). Faktor Yang Mempengaruhi Kesejahteraan Subyektif Anak Didik Lembaga Pembinaan Khusus Anak. Insight. 1 (1), 82-94

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Susanti, V. W., & Maryam, E. W. (2013). Psychological Well-Being Narapidana Remaja Di Lembaga Pemasyarakatan Kelas IIA Sidoarjo. Psikologia 2(1).

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 12 Tahun 1995 Tentang Pemasyarakatan.

Undang-Undang No 11 tahun 2012 tentang Sistem Peradilan Pidana Anak.

Yudianto, F. (2011). Dinamika psychological well-being pada narapidana. Skripsi. Universitas Sumatera Utara




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i4.8805

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id