Blended learning dengan Motivasi Belajar Mahasiswa Universitas Nasional Karangturi Pada Masa Pandemi Covid-19

Astrid Rizqa Widyastika, Menik Tetha Agustina

Abstract


This study aims to determine the effect of blended learning on the learning motivation of Karangturi National University students during the Covid 19 Pandemic. The data collection method in this study was the saturated sample method. The sampling technique used non-probability sampling with the sampling method of all members of the population as a sample of 30 students. The results of observations and interviews showed that there was a significant negative relationship between blended learning style and student learning motivation during the pandemic, indicating that the better the blended learning style of the students, the lower the student's learning motivation. Vice versa, if the blended learning style is low, the students' learning motivation will be higher. The analysis technique in this study uses correlation analysis. Based on the results of hypothesis testing, it shows that there is a relationship between blended learning and learning motivation, where the correlation coefficient value is Rxy = -0.379 with p = 0.019 (p <0.05). These results indicate that there is a relationship between blended learning and student motivation at the National University of Karangturi Semarang during the Covid 19 Pandemic, showing an R square result of 0.144 so that the effect of blended learning on student learning motivation is 14.4% in this study and 85.6 % influenced by other factors outside this research.

 

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh blended learning dengan motivasi belajar mahasiswa Universitas Nasional Karangturi di masa Pandemi Covid 19. Metode pengumpulan data dalam penelitian ini adalah menggunakan metode sampel jenuh. Teknik pengambilan sampel menggunakan non probability sampling dengan metode penarikan sampel semua anggota populasi dijadikan sebagai sampel sebanyak 30 mahasiswa. Hasil observasi dan wawancara menunjukkan bahwa ada hubungan negatif yang signifikan gaya blended learning dengan motivasi belajar mahasiswa di masa pandemi sehingga menunjukkan bahwa semakin baik gaya blended learning mahasiswa maka semakin rendah motivasi belajar mahasiswa. Begitu juga sebaliknya, bila gaya blended learning rendah maka motivasi belajar mahasiswa akan semakin tinggi. Teknik analisis pada penelitian ini menggunakan analisis korelasi. Berdasarkan hasil uji hipotesis, menunjukkan ada hubungan antara blended learning dengan motivasi belajar, dimana nilai koefisien korelasi Rxy = -0,379 dengan p= 0,019 (p< 0,05). Dari hasil tersebut menunjukkan bahwa ada hubungan antara blended learning dengan motivasi belajar mahasiswa Universitas Nasional Karangturi Semarang pada masa Pandemi Covid 19, menunjukkan hasil R square sebesar 0,144 sehingga pengaruh blended learning dengan motivasi belajar mahasiswa sebesar 14,4 % dalam penelitian ini dan 85,6% dipengaruhi faktor-faktor lain di luar penelitian ini.


Keywords


Blended Learning; Learning Motivation; Karangturi National University Students

Full Text:

FULL TEXT

References


Abdullah, W. (2018). Model Blended Learning Dalam Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran. Fikrotuna : Jurnal Pendidikan dan Manajemen Islam. Volume 7 No 1 Juli 2018.https://media.neliti.com/media/publications/264613-model-blended-learning-dalam-meningkatka-14db9943.pdf.

Arlena, A., Effendi, Z., & Sofya, R. (2018). Jurnal Ecogen. Vol 1 No 1 (2018). Pengaruh Blended Learning Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Metodologi Penelitian Jurusan Pendidikan Ekonomi. http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pek/article/view/5681.

Aslamiyah, T. A., Setyosari, P., & Prahendhiono, H. (2019). Blended Learning Dan Kemandirian Belajar Mahasiswa Teknologi Pendidikan. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan. Vol 2 No (2) Mei (2019) : 109 – 114. https://media.neliti.com/media/publications/334707-blended-learning-dan-kemandirian-belajar-d923f83d.pdf.

Aspian, A. (2018). Menumbuhkan Motivasi Belajar Dalam Rangka Perbaikan Hasil Belajar Peserta Didik. Shautut Tarbiyah. Ed. Ke 38 Th XXIV, Mei 2018. https://ejournal.iainkendari.ac.id/index.php/shautut-tarbiyah/article/download/935/822.

Cahyani, A., Listiana, I. D., & Larasati, S. P. D. (2014). Motivasi Belajar Siswa SMA pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. IQ (ilmu Alquran) : Jurnal Pendidikan Islam. Vol 3 No 1 2020, p. 123-140. https://journal.ptiq.ac.id/index.php/iq/article/view/57.

Carman, J. M. (2015). Blended Learning Design: Five Key Ingredients. Blended Learning Design: 5 Key Ingredients, International Journal of Linguistics, Literature, and Translation (IJLLT). 2(3), 166-174.

Dimyati. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : Rineka Cipta.

Dziuban, C., Hartman, J., Juge, F., Moskal, P. D., & Sorg, S. (2006). Blended learning enters the mainstream. https://www.researchgate.net/publication/284688507_Blended_learning_enters_the_mainstream.

Fadillah, A. E.R. (2013). Stres dan Motivasi belajar Mahasiswa Psikologi Universitas Mulawarman Yang Sedang Menyusun Skripsi. Jurnal Psikoborneo. Vol.1, No. 3, Hal. 148-156. http://e-journals.unmul.ac.id/index.php/psikoneo/article/view/3325/2255

Fitriyani, Y., Fauzi, I., & Sari, M. Z. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19. Jurnal Kependidikan. Juli 2020, Vol 6 No 2. https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/jurnalkependidikan/article/view/2654/1904.

Iskandar, A. (2012). Panduan Penelitian Tindakan Kelas bagi Guru. Jakarta: Bestari Buana Murni.

Istiningsih, S., & Hasbullah, (2015).”Blended Learning, Trend Strategi Pembelajaran Masa Depan”. Jurnal Elemen. Vol. 1 No. 1, 2015. https://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/jel/article/view/79.

Jemadu, L., & Prastya, D. (2021). Suara.com. 12.548 Desa yang Belum Dilayani Internet 4G. https://www.suara.com/tekno/2021/12/28/195330/masih-ada-12548-desa-yang-belum-dilayani-internet-4g.

Mustanil., Hady, M. S., & Kawakip, A. N. (2021). Efektivitas Penggunaan Model Blended learning Dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa MI Darul Hikmah Bone. Jurnal Basicedu. Volume 5, Nomor 6, Tahun 2021 Halaman 6453-6463. Diunduh pada laman : http://repository.uin-malang.ac.id/10214/7/10214.pdf.

Nasution. N., Jalinus. N., & Syahril. (2019). Buku Model Blended Learning. Pekanbaru : Unilak Press. http://repository.unp.ac.id/26576/.

Rahmadani, F. (2021). Pengaruh Model Blended Learning Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMPN 7 Alla Kabupaten Enrekang. Skripsi. https://digilibadmin.unismuh.ac.id/upload/28239-Full_Text.pdf.

Rukanti. (2021). Jawa Pos Radar Kudus. Menurunnya Motivasi Belajar Siswa di Masa Pandemi. https://radarkudus.jawapos.com/pendidikan/07/08/2021/menurunnya-motivasi-belajar-siswa-di-masa-pandemi/.

Sahu, P. (2020). Closure of Universities Due to Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): Impact on Education and Mental Health of Students and Academic Staff. Cureus, 2019(April). https://doi.org/10.7759/cureus.7541.

Sardiman. (2012). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.

Schunk, D. H., Meece, J. R., & Pintrich, P. R. (2014). Motivation in Education: Theory, Research, and Applications (4th Ed). Pearson.

Syarif, I. (2012). Pengaruh Model Blended learning Terhadap Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi. Vol 2, Nomor 2, Juni 2012. Diunduh pada laman : https://journal.uny.ac.id/index.php/jpv/article/viewFile/1034/835.

Uno, H. (2011). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta : PT Bumi Aksara.

Widyasari, L. A., & Rafsanjani, M. A. (2021). Apakah Penerapan Blended Learning Dapat Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Jarak Jauh. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol 3, No 3 (2021). https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/453.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i3.8585

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id