Parental Support and Career Ambivalence: A Study of Vocational High School Students in Yogyakarta
Abstract
Career indecision is a common challenge faced by vocational high school (SMK) students as they transition to the workforce or higher education. One contributing factor is parental support. This study aims to examine the relationship between parental support and career indecision among 12th-grade students at SMK Koperasi Yogyakarta. Using a quantitative correlational descriptive design, the study involved 88 students as the total population. The instruments used were Likert-scale questionnaires tested for validity and reliability, with Cronbach’s alpha of 0.927 for parental support and 0.759 for career indecision. Data were analyzed using descriptive statistics, classical assumption tests, Pearson correlation, and partial correlation with SPSS version 23. The results showed a significant negative correlation between parental support and career indecision (r = -0.381; p = 0.005). Moreover, partial correlation analysis revealed that only the informational support aspect had a significant relationship with the lack of information aspect in career indecision (r = 0.328; p = 0.023). These findings highlight the importance of informational parental support in assisting students in making informed career decisions.
Kebimbangan dalam memilih karier (career indecision) merupakan tantangan umum bagi siswa Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) dalam menghadapi transisi ke dunia kerja atau pendidikan tinggi. Salah satu faktor yang memengaruhi kebimbangan tersebut adalah dukungan orangtua (parental support). Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara dukungan orangtua dan kebimbangan memilih karier pada siswa kelas XII SMK Koperasi Yogyakarta. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan desain deskriptif korelasional, melibatkan 88 siswa sebagai subjek studi populasi. Instrumen yang digunakan adalah skala Likert, yang telah diuji validitas dan reliabilitasnya dengan koefisien alpha sebesar 0,927 untuk skala dukungan orangtua dan 0,759 untuk skala kebimbangan karier. Analisis data dilakukan menggunakan statistik deskriptif, uji asumsi klasik, serta korelasi Pearson dan korelasi parsial dengan bantuan SPSS versi 23. Hasil menunjukkan terdapat hubungan negatif yang signifikan antara dukungan orangtua dan kebimbangan karier (r = -0,381; p = 0,005). Selain itu, uji korelasi parsial mengungkap bahwa hanya aspek dukungan informasional orangtua yang berkorelasi signifikan dengan aspek kekurangan informasi dalam kebimbangan karier (r = 0,328; p = 0,023). Temuan ini menekankan pentingnya peran orangtua, khususnya dalam memberikan informasi terkait pendidikan dan karier, untuk membantu siswa membuat keputusan yang tepat.
Keywords
Full Text:
FULL TEXTReferences
Al Ajmi, A. A., Al Kharusi, F. S., & Al Khamisi, A. H. (2024). Prevalence of Career Indecision and Factors Influencing It Among Medical Students and Interns in Oman: A Cross-Sectional Questionnaire Study. Cureus. https://doi.org/10.7759/cureus.63953
Amini, D. S., & Salim, R. M. A. (2020). DUKUNGAN ORANGTUA, EFIKASI DIRI PENGAMBILAN KEPUTUSAN KARIER, DAN PLANNED HAPPENSTANCE PADA SISWA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA. Jurnal Psikologi Ulayat, 7(1), 87–98. https://doi.org/10.24854/jpu02019-294
Amruddin, R., Priyanda, R., Agustina, T. S., Ariantini, N. S., Rusmayani, N. G. A. L., Aslindar, D. A., Ningsih, K. P., Wulandari, S., Putranto, P., & Yuniati, I. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Pradina Pustaka. https://books.google.co.id/books?id=B5t1EAAAQBAJ
Andrianus, I. J. (2020). Efikasi Diri dengan Kesiapan Kerja Pada Siswa Kelas XII Di SMK X. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(4), 572. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v8i4.5563
Azwar, S. (2015). Metode penelitian. In Pustaka Pelajar.
Badan Pusat Statistik. (2024, 6 Februari). Tingkat pengangguran terbuka berdasarkan tingkat pendidikan 2021-2023. Badan Pusat Statistik. https://www.bps.go.id/id/statistics-table/2/MTE3OSMy/tingkat-pengangguran-terbuka-berdasarkan-tingkat-pendidikan.html
Badan Pusat Statistik. (2024, 5 Mei). Tingkat pengangguran terbuka (TPT) Provinsi DI Yogyakarta (Persen), 2024. Badan Pusat Statistik Yogyakarta. https://yogyakarta.bps.go.id/id/statistics-table/2/MjY1IzI=/tingkat-pengangguran-terbuka--tpt-.html
Baiti, A. A., & Munadi, S. (2014). Pengaruh pengalaman praktik, prestasi belajar dasar kejuruan dan dukungan orang tua terhadap kesiapan kerja siswa SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 4(2). https://doi.org/10.21831/jpv.v4i2.2543
Branje, S., de Moor, E. L., Spitzer, J., & Becht, A. I. (2021). Dynamics of Identity Development in Adolescence: A Decade in Review. Journal of Research on Adolescence, 31(4), 908–927. https://doi.org/10.1111/jora.12678
Cahyani, W. N. P., & Ratnaningsih, I. Z. (2020). HUBUNGAN ANTARA DUKUNGAN SOSIAL ORANGTUA DENGAN KERAGUAN MENGAMBIL KEPUTUSAN KARIER PADA MAHASISWA TAHUN PERTAMA. Jurnal EMPATI, 9(3), 234–241. https://doi.org/10.14710/empati.2020.28347
Fajriani, F. (2024). Hubungan Dukungan Sosial Orang tua dengan Career Indecision pada Mahasiswa Psikologi Tingkat Akhir Universitas Negeri Padang. 8(2006), 34442–34450.
Fitriana, M. D. N. (2017). Pengaruh Kepercayaan Diri Dan Dukungan Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Tari Tradisional. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(4), 570–576. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v5i4.4476
Gati, I., Osipow, S. H., Krausz, M., & Saka, N. (2000). Validity of the Career Decision-Making Difficulties Questionnaire: Counselee versus Career Counselor Perceptions. Journal of Vocational Behavior, 56(1), 99–113. https://doi.org/10.1006/jvbe.1999.1710
Kusmanto, A. S., & Anggriana, T. M. (2022). INDECISION CAREER CHOICE PADA SISWA SMK. SHINE: JURNAL BIMBINGAN DAN KONSELING, 2(2), 79–84. https://doi.org/10.36379/shine.v2i2.208
Mubarik, A., Setiyowati, E., & Karsih. (2014). Faktor-Faktor yang mempengaruhi Pengambilan Keputusan Karir Siswa SMK Bina Sejahtera 1 Bogor. Insight: Jurnal Bimbingan Konseling, 3(1), 1–6.
Novrinda, Kurniah, N., & Yulidesni. (2017). PERAN ORANGTUA DALAM PENDIDIKAN ANAK USIA DINI DITINJAU DARI LATAR BELAKANG PENDIDIKAN. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 61–80. https://doi.org/10.19109/ra.v1i1.1526
Octivasari, D. F., Hanim, W., & Hidayat, D. R. (2021). Hubungan antara dukungan orang tua dengan kesulitan pengambilan keputusan karier peserta didik SMK. TERAPUTIK: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 5(1), 11–15. https://doi.org/10.26539/teraputik.51505
Priyashantha, K. G., Dahanayake, W. E., & Maduwanthi, M. N. (2023). Career indecision: a systematic literature review. Journal of Humanities and Applied Social Sciences, 5(2), 79–102. https://doi.org/10.1108/JHASS-06-2022-0083
Ratnaningsih, I. Z., Kustanti, E. R., Prasetyo, A. R., & Fauziah, N. (2017). KEMATANGAN KARIER SISWA SMK DITINJAU DARI JENIS KELAMIN DAN JURUSAN. HUMANITAS, 13(2), 112. https://doi.org/10.26555/humanitas.v13i2.6067
Sahputra, D., & Hutasuhut, D. H. (2019). Kontribusi Dukungan Orangtua Terhadap Disiplin Belajar Siswa. ENLIGHTEN (Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam), 2(1), 35–39. https://doi.org/10.32505/enlighten.v2i1.1216
Sarafino, E. P., & Smith, T. W. (2011). (2011). Health psychology: Biopsychosocial interactions (7th ed.). In John Wiley & Sons, Inc.
Satriana, D. P., & Sahrani, R. (2024). Peranan Self-Efficacy dan Social Support terhadap Career Indecision pada Siswa SMA di Sekolah X. Merpsy Journal, 16(1), 88. https://doi.org/10.22441/merpsy.v16i1.29526
Simbolon, N. P., & Rasyid, M. (2021). Konsep Diri Dan Dukungan Orangtua Terhadap Keputusan Karir. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(2), 391. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v9i2.5980
Sumantri, D., Subijanto, S., Siswantari, S., Sudiyono, S., & Warsana, W. (2017). Pengelolaan pendidikan kejuruan: Pengembangan sekolah menengah kejuruan (SMK) 4 tahun. Badan Penelitian Dan Pengembangan, Kemendikbud.
Tou, S. L. (2022). Orientasi Masa Depan Dengan Kesiapan Kerja Siswa. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(2), 334. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i2.7589
Widyastuti, S., & Sunarto, A. (2020). Psikologi Perkembangan: Panduan untuk Pemahaman Perkembangan Manusia. In Gaya Media.
Yuniar, A., & Winingsih, E. (2022). Pengaruh Status Ekonomi Orang Tua Dan Efikasi Diri Terhadap Pengambilan Keputusan Karir Siswa Kelas X Di Smk Negeri 2 Kota Mojokerto. Bimbingan Dan Konseling, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Surabaya, 303–311. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-bk-unesa/article/view/53129/42631
Zahra, Z. V., & Kinayung, D. (2023). Seminar Nasional Psikologi Universitas Ahmad Dahlan Hubungan Dukungan Sosial Orang Tua dan Efikasi Diri dengan Kecemasan Karir pada Siswa Kelas 12 SMA Negeri 1 Tasikmalaya. Seminar Nasional Psikologi Universitas Ahmad Dahlan, 13–21. http://seminar.uad.ac.id/index.php/SNFP/article/view/12997
DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v13i3.20510
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Humairah Natsir, Dewi Handayani Harahap, Ayu Gigih Rizqia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
________________________________________
PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi
Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id