Success Strategies for Migrant Students: Optimizing Self-Regulated Learning and Academic Hardiness
Abstract
Being a student away from home at Universitas Kristen Satya Wacana (UKSW) presents a significant challenge, as they often face various obstacles and demands throughout their academic journey. As students from outside the region, they must adapt to a new environment, which requires the development of self-regulated learning and academic hardiness. This study aims to explore the relationship between self-regulated learning and academic hardiness. The research uses a quantitative approach with a correlational design. A total of 140 students from UKSW Salatiga, Central Java, were selected as participants using purposive sampling, a method in which participants are chosen based on specific criteria relevant to the research objectives. The data were analyzed using Spearman’s Rho correlation test. The findings indicate a weak positive relationship between self-regulated learning and academic hardiness, with a correlation value of (r = 0.287 and sig. = 0.001). This suggests that an increase in self-regulated learning has the potential to enhance academic hardiness. The study is expected to provide insights showing that developing self-regulated learning can help UKSW students better face academic challenges. These findings offer valuable insights into the role of self-regulated learning in strengthening the academic resilience of students.
Menjadi mahasiswa/i perantau di Universitas Kristen Satya Wacana (UKSW) merupakan tantangan yang tidak mudah, karena mereka sering menghadapi berbagai hambatan dan tuntutan dalam perjalanan akademik. Sebagai perantau, mahasiswa/i perlu menyesuaikan diri dengan lingkungan baru, yang mengharuskan mereka untuk mengembangkan self-regulated learning dan academic hardiness. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada hubungan antara self-regulated learning dengan academic hardiness. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan desain korelasional. Sebanyak 140 mahasiswa/i perantau dari UKSW Salatiga, Jawa Tengah, dipilih sebagai partisipan melalui teknik purposive sampling, yaitu pemilihan partisipan berdasarkan kriteria tertentu yang relevan dengan tujuan penelitian. Data dianalisis dengan menggunakan uji korelasi Spearman’s Rho. Hasil penelitian menunjukkan adanya hubungan positif yang lemah antara self-regulated learning dan academic hardiness, dengan nilai (r = 0,287 dan sig. = 0,001). Ini berarti bahwa peningkatan self-regulated learning berpotensi meningkatkan academic hardiness. Penelitian ini diharapkan dapat memberikan pemahaman bahwa dengan mengembangkan self-regulated learning, mahasiswa/i UKSW dapat lebih baik dalam menghadapi tantangan akademik. Temuan ini memberikan wawasan penting mengenai peran self-regulated learning dalam memperkuat kemampuan bertahan akademik mahasiswa-mahasiswi.
Keywords
Full Text:
FULL TEXTReferences
Agustina, M. ., & Deastuti, P. W. . (2023). Hardiness dan stres akademik pada mahasiswa rantau. IDEA: Jurnal Psikologi, 7(1), 34–45. https://doi.org/
Anisa, Magfirah, N., & Thahir, R. (2021). Peranan Self Efficacy dan Self Regulated Learning Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa ( The Role of Self Efficacy and Self Regulated Learning on Student Academic Achievement ). BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 7(2), 63–70. https://online-journal.unja.ac.id/biodik/article/view/12824/11183
Annisania, V., & Nursanti, A. (2024). Student Engagement dengan Resiliensi Akademik pada Mahasiswa Tingkat Awal. Jurnal Penelitian Pendidikan, 23(3), 296–305.
Arsyad, M., Sulistiyana, & Setyowati, E. (2022). Analisis Academic Hardiness pada Mahasiswa FKIP ULM Angkatan 2018. Indonesian Journal of Guidance and Counseling : Theory and Application, 11(2), 35–43.
Bata, S. A., & Huwae, A. (2023). Grit dan Regulasi Diri Dalam Belajar Pada Mahasiswa Tahun Pertama. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 8(01), 310–321. https://doi.org/10.31316/gcouns.v8i01.4771
Benishek, L. A., Feldman, J. M., Shipon, R. W., Mecham, S. D., & Lopez, F. G. (2005). Development and evaluation of the revised academic hardiness scale. Journal of Career Assessment, 13(1), 59–76. https://doi.org/10.1177/1069072704270274
Faruq, & Daliman. (2021). Pelatihan Self Regulated Learning Untuk Meningkatkan Prestasi Matematika Siswa SMP. Abdimas Dewantara, 4(2), 38–49.
Femi Pasangkin, & Arthur Huwae. (2022). Hubungan Hardiness dan Adaptabilitas Karir Pada Mahasiswa Tingkat Akhir. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 12(1), 64–74. https://doi.org/10.25273/counsellia.v12i111949
Fitria, A., Rahma, E. A., & Aini, D. K. (2024). Dukungan Sosial Teman Sebaya dan Self-regulated learning pada Mahasiswa Perantau. Psimphoni, 5(1), 31. https://doi.org/10.30595/psimphoni.v5i1.22450
Kurnia, A., & Ramadhani, A. (2021). Pengaruh Hardiness dan Dukungan Sosial Terhadap Stres Akademik Mahasiswa. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(3), 657. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v9i3.6506
Kurniawan, S. R., & Eva, N. (2020). Hubungan Antara Dukungan Sosial dengan Kesejahteraan Psikologis pada Mahasiswa Rantau. Prosiding Seminar Nasional Dan Call Paper, 152–162.
Malla Avila, D. E. (2022). Hubungan Self Regulated Learning Dengan Academic Hardiness Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Yang Sedang Menempuh Skripsi. In הארץ (Vol. 33, Issue 8.5.2017).
Marandof, K. D. B., & Serajar, D. K. (2024). Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Penyesuaian DiriPada Mahasiswa Rantau Dari Wilayah 3T Daerah Papua. Jurnal Ilmiah Hospitality, 13(1), 61–72.
Mariska, A. (2018). Pengaruh Penyesuaian Diri dan Kematangan Emosi Terhadap Homesickness. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(3), 310–316. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v6i3.4642
Masnawati, E., Aliyah, N. D., Djazilan, M. S., Darmawan, D., & Kurniawan, Y. (2023). Dynamics of Intellectual and Creative Development in Elementary School Children: The Roles of Environment, Parents, Teachers, and Learning Media. ISSE International Journal of Service Science, 1(1), 33–37.
Masrifah, M., & Hendriani, W. (2022). Resiliensi Akademik Ditinjau dari Strategi Self-Regulated Learning (SLR) pada Mahasiswa Pascasarjana Multidisiplin. Jurnal Psikologi Terapan (JPT), 5(2), 95. https://doi.org/10.29103/jpt.v5i2.8233
Maulidiyah, E. F., Hidayah, M., Sholikhah, A., & Rasyada, D. A. (2024). Peran Self Regulated Learning dalam Meningkatkan Prestasi Akademik pada Mahasiswa. 11(02), 996–1008.
Muetya, sena G., Rifai, M., & santoso, teguh, panji, M. (2022). NUSANTARA : Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial ْPerpajakan. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 9(4), 1483–1490.
Muhammad, F. (2022). Gambaran Karakteristik Academic Hardiness Siswa Suku Jawa Dan Tionghoa Di Kota Medan. Jurnal Bimbingan Konseling, 7(2), 62–70.
Namira Basri, C., & Ahmad Ridha, A. (2020). Gegar Budaya dan Motivasi Belajar pada Mahasiswa yang Merantau di Kota Makassar. Psikologika: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 25(1), 1–14. https://doi.org/10.20885/psikologika.vol25.iss1.art1
Nisa, K., Rasyid, M., & Suhesty, A. (2022). Penyesuaian Akademik Pada Pembelajaran Daring Ditinjau dari Efikasi Diri. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(4), 632. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i4.8738
Prasetio, C. E., Sirait, E. G. N., & Hanafitri, A. (2020). Rumah, Tempat Kembali: Pemaknaan Rumah pada Mahasiswa Rantau. Mediapsi, 6(2), 132–144. https://doi.org/10.21776/ub.mps.2020.006.02.7
Pratama, W. (2022). Efek Moderasi Motivasi Belajar Pengaruh Academic Hardiness Dan Lingkungan Keluarga Pada Hasil Belajar. Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(2), 104. https://doi.org/10.33603/ejpe.v10i2.5655
Puji Lestari, S. M., Supriyati, S., Farich, A., & Lestari, B. I. (2022). Hubungan Motivasi Belajar dengan Self-Regulated Learning (SRL) Pada Masa Pandemi Covid-19 Pada Mahasiswa Kedokteran Universitas Malahayati Angkatan 2019. Guidance, 19(02), 89–98. https://doi.org/10.34005/guidance.v19i02.1801
Rasyid, F. I., & Rusmawati, D. (2023). Hubungan antara Hardiness dengan Efikasi Diri Akademik pada Mahasiswa Rantau dari Pulau Sumatera di Universitas Diponegoro. Jurnal EMPATI, 12(4), 319–325. https://doi.org/10.14710/empati.2023.28676
Rikumahu, M. C. E., & Rahayu, M. N. M. (2022). Resiliensi Akademik Pada Mahasiswa: Bagaimana Kaitannya Dengan Optimisme Selama Masa Pembelajaran Daring? Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(3), 575. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i3.8467
Sahertian, E. A. E., Rikumahu, M. C. E., Manuhutu, V., Sopaheluwakan, J. E., & Huwae, A. (2024). Efikasi Diri Akademik Sebagai Mediator Pengaruh Dukungan Sosial Terhadap Stres Akademik Pada Mahasiswa Rantau. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 6(2), 1–11. https://doi.org/10.51214/00202406961000
Sari Adinda Maulida, Dalimuthe raudah Zalimah, & Conia Putri Dian Dia. (2023). Pengaruh Teknik Self Regulated Learning Terhadap Peningkatan Kedisiplinan Belajar Siswa. Diversity Guidance and Counseling Journal, 1(2), 114.
Saufi, M., Nur Budiono, A., & Mutakin, F. (2022). Self Regulated dengan Resiliensi Akademik Mahasiswa. Jurnal Consulenza : Jurnal Bimbingan Konseling Dan Psikologi, 5(1), 67–75. https://doi.org/10.56013/jcbkp.v5i1.1244
Shiddiq, D. A., & Rizal, G. L. (2021). Hubungan Self-Regulated Learning Dengan Stres Akademik Siswa Sma Kota Bukittinggi Pada Masa Pandemi Covid-19. Attadib: Journal of Elementary Education, 5(2), 171. https://doi.org/10.32507/attadib.v5i2.1024
Sugiyono, P. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif 2019. In Revista Brasileira de Linguística Aplicada (Vol. 5, Issue 1).
Suryadi, B., Hayat, B., & Putra, M. D. K. (2021). The Indonesian version of the Life Orientation Test-Revised (LOT-R): Psychometric properties based on the Rasch model. Cogent Psychology, 8(1). https://doi.org/10.1080/23311908.2020.1869375
Tasiabe, H. R., Nugraheni, M., & Rahayu, M. (2024). The Key to Study Success : Self-Regulation and Academic Adjustment at Satya Wacana Christian University Kunci Sukses Studi : Regulasi Diri dan Penyesuaian Akademik di Universitas Kristen Satya Wacana. 12(3), 306–311.
Tazky, A., 1✉, M., Yul Arifiana, I., & Efendy, M. (2025). Resiliensi Akademik Mahasiswa MBKM : Bagaimana Peranan Self Regulated Learning dan Efikasi Diri? Innovative: Journal Of Social Science Research, 5(1), 7301–7308. https://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/17924
Wahida, M., Margunayasa, I. G., & Gunartha, I. W. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Ipa Siswa Sd. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(2), 274–285. https://doi.org/10.38048/jipcb.v9i2.676
Wardana, R. W., Prihatini, A., & Hidayat, M. (2020). Identifikasi Kesadaran Metakognitif Peserta Didik dalam Pembelajaran Fisika. PENDIPA Journal of Science Education, 5(1), 1–9. https://doi.org/10.33369/pendipa.5.1.1-9
Wardani, R. (2020). Academic Hardiness, Skills, and Psychological Well-Being on New Student. Jurnal Psikologi, 19(2), 188–200. https://doi.org/10.14710/jp.19.2.188-200
Wibisono, I. W. (2023). Bela Negara Satya Wacana sebagai universitas Magistrorum et scholarium dalam mendukung pertahanan nirmilter Indonesia. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(05), 15–23. https://doi.org/10.56127/jukim.v2i05.921
Wolters, C. A., Pintrich, P. R., & Karabenick, S. A. (n.d.). Assessing Academic Self-Regulated Learning. 251–252.
Yazidsyah, R., & Harahap, A. C. P. (2023). Hubungan Antara Situasi Akademik Dengan Self-Regulated Learning Pada Mahasiswa Bimbingan Konseling Pendidikan Islam. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Ar-Rahman, 9(1), 91. https://doi.org/10.31602/jbkr.v9i1.11583
Zimmerman, B. J. (1990). Self-Regulated Learning and Academic Achievement: An Overview. Educational Psychologist, 25(1), 3–17. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2501_2
DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v13i3.19735
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Gabriel Leonora Waworuntu & Heru Astikasari Setya Murti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
________________________________________
PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi
Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id