Overcome the Habit of Procrastination with the Role of Self-Control in Optimizing Student Performance in Organizations

Amanda Erina Putri

Abstract


Students involved in school organizations usually tend to procrastinate because they have to carry out their tasks. The purpose of this research is to examine the influence of self-control on procrastination among high school student council members. Data collection used a quantitative method involving 115 students who participated in the student council using purposive sampling technique. The measurement tool in this study is procrastination, which consists of engaging in more enjoyable activities, delaying the start or completion of tasks, the time gap between plans and actual performance, and delays in task completion. Meanwhile, self-control consists of cognitive control, decision control, and behavioral control. The data analysis technique is simple regression. The analysis results show a significance value of 0.004 with an F value of 8.554 and an R square value of 0.070, while the rest is influenced by other factors outside the research, namely self-efficacy, self-regulation, self-confidence, and parenting style. This means that the higher the self-control, the lower the academic procrastination, and the lower the self-control, the higher the academic procrastination.

Siswa yang terlibat dalam organisasi sekolah biasanya cenderung melakukan prokrastinasi karena harus menjalankan tugasnya. Tujuan penelitian ini untuk menguji pengaruh kontrol diri terhadap prokrastinasi pada anggota OSIS sekolah menengah atas. Pengumpulan data menggunakan metode kuantitatif berjumlah 115 siswa yang mengikuti OSIS menggunakan teknik purposive sampling. Alat ukur dalam penelitian ini yaitu prokrastinasi terdiri dari melakukan aktivitas yang lebih menyenangkan, penundaan untuk memulai maupun menyelesaikan tugas, kesenjangan waktu antara rencana dan kinerja aktual, dan keterlambatan dalam mengerjakan tugas. Sedangkan kontrol diri terdiri dari kontrol kognitif, kontrol keputusan, dan kontrol perilaku. Teknik analisis data adalah teknik regresi sederhana. Hasil analisis menunjukkan nilai signifikansi sebesar 0,004 dengan nilai F sebesar 8,554 dan nilai R square sebesar 0,070 lalu sisanya di pengaruhi oleh faktor lain di luar penelitian yaitu efikasi diri, regulasi diri, kepercayaan diri, pola asuh orangtua.  Hal ini bermakna bahwa semakin tinggi kontrol diri maka semakin rendah prokrastinasi akademik, dan semakin rendah kontrol diri maka semakin tinggi prokrastinasi akademik.


Keywords


Self-Control, Procrastination Behavior, Student Council Student.

Full Text:

FULL TEXT

References


Aisy, D. F., & Sugiyo, S. (2021). Pengaruh Kontrol Diri Terhadap Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas XI SMAN 1 Kedungwuni. Journal of Guidance and Counseling, 5(2), 157 – 177. https://doi.org/10.21 043/konseling.v5i2.12068

Azwar, S. (2012). Reliabilitas & Validitas (4th ed.). Pustaka Pelajar.

Azwar, S. (2021). Penyusunan Skala Psikologi (3rd ed.). Pustaka Pelajar.

Bakri, R. P. (2021). Pengaruh Stres Akademik dan Kecanduan Smartphone terhadap Prokrastinasi Akademik. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(3), 578–593. https://core.ac.uk/download/pdf/ 478256421.pdf

Burka, J. B., & Yuen, L. M. (2024). Procrastination: Why You Do It, What to Do About It Now. Balance.

Candra, U., Wibowo, M. E., & Setyowani, N. (2014). Faktor – Faktor Penyebab Prokrastinasi Akademik Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri Kabupaten Temanggung. Indonesian Journal of Guidance and Counseling, 3(3), 66–72. https://doi. org/10.15294/ijgc.v3i3.3787

Chisan, F. K., & Jannah, M. (2021). Hubungan Antara Kontrol Diri dengan Prokrastinasi Akademik Pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(2), 175–188. https://doi.org/10.26740/cjpp. v8i5.41321

Damanik, R., & Wulandari, C. (2023). Gambaran Prokrastinasi Akademik di Masa Pandemi COVID-19 Siswa Kelas XI TBSM SMK Tunas Pelita Binjai. Jurnal Serunai Bimbingan Dan Konseling, 12(1), 21–25. https://doi.org/10.37755/jsbk.v12i1.832

Ferrari, J. R., Johnson, J. L., & McCown, W. G. (2013). Procrastination and Task Avoidance: Theory, Research, and Treatment (2nd ed.). Springer. https://books.google.com.sg/books?id=Lu4r0H_wcVcC

Ghufron, M. N., & Risnawati, R. (2010). Teori-Teori Psikologi. Ar-Ruzz Media.

Harahap, J. Y. (2017). Hubungan antara Kontrol Diri dengan Ketergantungan Internet di Pustaka Digital Perpustakaan Daerah Medan. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 3(2), 131–145. https://doi.org/10.22373/je.v3i2.3091

Hasanah, A. N. (2017). Hubungan Antara Motivasi Belajar dan Kontrol Diri dengan Prokrastinasi dalam Mengerjakan Skripsi Pada Mahasiswa. Psikoborneo, 5(3), 388–396. https://doi.org/10. 30872/psikoborneo.v5i3.4425

Nada, L. C. (2008). Perbedaan Kecenderungan Prokrastinasi Tugas Skripsi Berdasarkan Tipe Kepribadian Introvert dan Ekstrovert. Universitas Gunadarma.

Ngaba, A. L., & Taunu, E. S. H. (2020). Peranan Organisasi Siswa Intra Sekolah (OSIS) dalam Pembentukan Karakter Siswa SMA Negeri. Satya Widya, 36(2), 125–132. https://doi.org/10.24246/ j.sw.2020.v36.i2.p125-132

Nurhayati, N. (2014). Hubungan Kontrol Diri dengan Prokrastinasi Kerja Pada Pegawai PT PLN (Persero) Rayon Samarinda Ilir. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(4), 214–221. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v2i4.3667

Pintrich, P. R. (2000). The Role of Goal Orientation in Self-Regulated Learning. In Handbook of Self-Regulation (pp. 451–502). Academic Press.

Piolina, N. (2015). Hubungan antara Kontrol Diri dengan Perilaku Modeling terhadap Korean Style pada Remaja. Universitas Gunadarma.

Purwanti, M., & Lestari, S. (2016). Pengaruh Kontrol Diri terhadap Prokrastinasi Akademik Peserta Didik Kelas X SMA Negeri 1 Sungai Ambawang. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 5(8), 1–15. https://doi.org/10.26418/jppk. v5i8.16203

Steel, P. (2010). Arousal, Avoidant and Decisional Procrastinators: Do They Exist? Personality and Individual Differences, 48(8), 926–934. https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.02.025

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Tangney, J. P., Boone, A. L., & Baumeister, R. F. (2018). High Self-Control Predicts Good Adjustment, Less Pathology, Better Grades, and Interpersonal Success. In Self-Regulation and Self-Control (pp. 173–212). Routledge.

Thalib, S. B. (2013). Psikologi Pendidikan Berbasis Analisis Empiris Aplikatif. Kharisma Putra Utama.

Ursia, N. R., Siaputra, I. B., & Sutanto, N. (2013). Prokrastinasi Akademik dan Self-Control Pada Mahasiswa Skripsi Fakultas Psikologi Universitas Surabaya-Academic Procrastination And Self-Control In Thesis Writing Students Of Faculty Of Psychology, Universitas Surabaya. Makara Seri Sosial Humaniora, 17(1), 1–18. https://repository. ubaya.ac.id/23848/

Waisappy, L. L. N. (2016). Hubungan Regulasi Diri dan Prokrastinasi Akademik pada Siswa SMA yang Mengikuti OSIS. Universitas Gunadarma.

Widyastari, D., Atrizka, D., Ramadhani, B., & Damanik, D. S. (2020). Prokrastinasi Akademik Ditinjau dari Kontrol Diri Pada Siswa-Siswi SMA Swasta Ar-Rahman Medan Academic Procrastination Viewed From Self Control On Students At SMA Swasta Ar-Rahman MEDAN sumber daya manusia yang bermutu sehingga dapat hidup mandiri, produ. Jurnal Pendidikan, Psikologi Dan Kesehatan, 1(2), 82–91. https://www.academia. edu/download/81822427/pdf.pdf

Wijaya, C. (2021). Covid-19: Stres, Mudah Marah, hingga Dugaan Bunuh Diri, Persoalan Mental Murid selama Sekolah dari Rumah.

Wulandari, I., Fatimah, S., & Suherman, M. M. (2021). Gambaran Faktor Penyebab Prokrastinasi Akademik Siswa SMA Kelas XI SMAN 1 Batujajar di Masa Pandemi Covid-19. FOKUS: Kajian Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan, 4(3), 200–212. https://doi.org/10.22460/fokus.v4i3.7237

Yudistiro, Y. (2016). Hubungan Prokrastinasi Akademik dengan Prestasi Belajar Pada Siswa yang Aktif dalam Kegiatan Ekstrakurikuler. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(2), 425–431. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v4i2.4017

Zimmerman, B. J. (2000). Attaining Self-Regulation: A Social Cognitive Perspective. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. B. T.-H. of S.-R. Zeidner (Eds.), Handbook of Self-Regulation (pp. 13–39). Academic Press. https://doi.org/https://doi.org/ 10.1016/B978-012109890-2/50031-7




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v13i4.17108

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Amanda Erina Putri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi id indexed by :

Moraref Crossref One Search OpenArchives Sinta GoogleScholar GoogleScholar Garuda Portal-ISSN Base
 

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id