Facing the Pressure: The Dynamics of Anxiety Among Final-Year Students Working on Their Theses

Deva Hasnah Rabbani, Ajeng Safitri, Nur Fitriyana

Abstract


Anxiety among final-year students in thesis writing often becomes a major barrier to completing their studies, triggered by various internal and external factors such as academic pressure, family expectations, and technical issues. This study aims to analyze the dynamics of anxiety among students, focusing on the causes, symptoms, impacts, and solutions applied to manage this anxiety. Using a qualitative approach, the research collected data through in-depth interviews with four students who experienced anxiety during the thesis process. The findings show that student anxiety is caused by factors such as academic pressure, high family expectations, as well as physical and psychological disturbances such as sleep disorders, muscle tension, and feelings of restlessness. As a solution, students applied time management, sought social support, and engaged in physical activities to alleviate their anxiety. These findings have important implications for universities to provide more systematic psychological support to improve student well-being.

Kecemasan pada mahasiswa tingkat akhir dalam pengerjaan skripsi sering menjadi hambatan besar dalam penyelesaian studi, dipicu oleh berbagai faktor internal dan eksternal seperti tekanan akademik, ekspektasi keluarga, dan masalah teknis. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dinamika kecemasan mahasiswa, dengan fokus pada faktor penyebab, gejala, dampak, dan solusi yang diterapkan untuk mengatasi kecemasan tersebut. Menggunakan pendekatan kualitatif, penelitian ini mengumpulkan data melalui wawancara mendalam dengan empat mahasiswa yang mengalami kecemasan selama proses pengerjaan skripsi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kecemasan mahasiswa disebabkan oleh faktor-faktor seperti tekanan akademik dan ekspektasi yang tinggi dari keluarga, serta gangguan fisik dan psikologis seperti gangguan tidur, ketegangan otot, dan perasaan gelisah. Sebagai solusi, mahasiswa menerapkan manajemen waktu, mencari dukungan sosial, dan melakukan kegiatan fisik untuk meredakan kecemasan. Temuan ini memiliki implikasi penting bagi perguruan tinggi untuk menyediakan dukungan psikologis yang lebih sistematik guna meningkatkan kesejahteraan mahasiswa.


Keywords


Anxiety, Thesis, Causes of Anxiety, Coping, Social Support

Full Text:

FULL TEXT

References


Aristawati, A. R., Pratitis, N., & Ananta, A. (2020a). Kecemasan akademik mahasiswa menjelang ujian ditinjau dari jenis kelamin. Sukma : Jurnal Penelitian Psikologi, 1(01), 73–80. https://jurnal.untag-sby.ac.id/index.php/sukma/article/view/3637

Aristawati, A. R., Pratitis, N., & Ananta, A. (2020b). Kecemasan akademik mahasiswa menjelang ujian ditinjau dari jenis kelamin. Sukma : Jurnal Penelitian Psikologi, 1(01), 73–80.

Azyz, A., Huda, M., & tmasari, L. (2019). School well-being dan kecemasan akademik pada mahasiswa. Happiness: Journal of Psychology and Islamic Science, 3(1), 18–35.

Brown, P., & Kim, S. (2020). Anxiety and coping strategies in final-year students during thesis writing. Teaching in Higher Education, 25(3), 319–331.

Cynthia, C., Syakurah, R., Idris, H., Windusari, Y., Novrikasari, N., & Fajar, N. (2024). Tingkat Depresi, Kecemasan, dan Stres Dokter Gigi Muda terhadap Kinerja dan Pelayanan Dokter Gigi Muda: A Systematic Review. Jurnal Keperawatan, 16(2), 883–890.

Davis, F., & Thomas, L. (2021). Student mental health during thesis completion: An overview of support services. Journal of College Student Development, 62(5), 528–539.

Devina, R. (2020). Cognitive Behavior Therapy untuk mengurangi kecemasan sosial pada remaja. Precedia, 8(1), 10–18.

Dwi, M., Fatihah, S., & Renata, M. (2022). Rational Emotive Behavior Therapy Dalam Menangani Kecemasan Sosial Korban Bullying. FOKUS, 1(1), 200–207.

Fachrozie, R., Sofia, L., & Ramadhani, A. (2017). Hubungan Kontrol Diri dengan Kecemasan pada Mahasiswa Tingkat Akhir dalam Menyelesaikan Skripsi. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(3), 509–523.

Firnando, J. , & Suhesty, A. (2024). Kecemasan Akademik Pada Mahasiswa ditinjau dari impostor syndrome dan Ketangguhan Akademik. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 22(2), 177–193.

Gomez, P., & Mitchell, J. (2021). Understanding thesis-related stress: Insights from final-year students in a public university. Educational Psychology, 40(2), 220–232.

Hidayat, N., Pratama, M., & Chusairi, A. (2023). Undergraduate vs Master Students: Who is more anxious on final exams? Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 11(4), 518–532.

Istighfari, N., Fitriyana, N., & Santoso, S. (2023). Dinamika Self-Compassion Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Aktivis Organisasi Ikatan Mahasiswa Muhammadiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Journal of Islamic and Contemporary Psychology (JICOP), 3(15), 280–291.

Istighfari, N. U., Fitriyana, N., & Santoso, S. (2023). Dinamika Self-Compassion Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Aktivis Organisasi Ikatan Mahasiswa Muhammadiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Journal of Islamic and Contemporary Psychology (JICOP), 3(1s), 280–291. https://doi.org/10.25299/jicop.v3i1s.12369

Johnson, M., & Williams, T. (2021). The relationship between academic pressure and mental health in graduate students. Studies in Higher Education, 46(6), 678–690.

Kamila, A. (2020). Psikoterapi dzikir dalam menangani kecemasan. Happiness: Journal of Psychology and Islamic Science, 4(1), 40–49.

King, S., & Reynolds, R. (2020). The influence of academic pressure on graduate student well-being. Learning and Individual Differences, 80(1), 101–114.

Kusumastuti, D. (2020). Kecemasan dan prestasi akademik pada mahasiswa. Jurnal Magister Psikologi UMA, 12(1), 2502–4590. https://doi.org/https://doi.org/10.31289/analitika.v12i1.3110

LAOP Center. (2025). Prevalensi kecemasan pada dewasa muda di Amerika Serikat. Laporan Kesehatan Menta, 5–15.

Martinez, C., & Park, K. (2022). Exploring the dynamics of academic anxiety among graduate students. Higher Education Research & Development, 41(2), 154–167.

Nguyen, L., & Zhou, J. (2023). Factors influencing anxiety and stress levels in final-year students working on theses. Journal of Student Affairs Research and Practice, 60(3), 312–325.

Nguyen, P., & Kim, J. (2024). Habitual Behavior and Its Influence on Criminal Rehabilitation Programs. Journal of Forensic Rehabilitation, 15(2), 131–144.

Nida, F. (2014). Zikir Sebagai Psikoterapi Dalam Gangguan Kecemasan Bagi Lansia. Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 5(1), 133–150.

Nugraha, A. (2020). Memahami Kecemasan: Perspektif Psikologi Islam. IJIP : Indonesian Journal of Islamic Psychology, 2(1), 1–22.

O’Connor, D., & Sanchez, M. (2022). Coping with thesis-related anxiety: A review of graduate students’ strategies. Journal of Higher Education, 93(1), 42–59.

Ompusunggu, M. (2022). Pengaruh Manajemen Waktu dan Kecenderungan Kecemasan Terhadap Prokrastinasi Skripsi Pada Mahasiswa. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(2), 241–252.

Ompusunggu, M. M. (2022). Pengaruh Manajemen Waktu dan Kecenderungan Kecemasan Terhadap Prokrastinasi Skripsi Pada Mahasiswa. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(2), 241. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i2.6966

Rachmawati, V. (2019). Tingkat kecemasan dan stres mahasiswa. JPPNI, 3(3), 158–166.

Rahmat, & Amal, B. (2020). Hambatan Mahasiswa Dalam Mengerjakan Tugas Akhir (Skripsi) Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial UNIMED. Jurnal Antropologi Sumatera, 18(2), 107–116.

Safitri, A. (2018). Hubungan antara kesabaran dengan stres mengadapi ujian pada mahasiswa. Jurnal Islamika, 1(1), 34–40.

Saraswati, N., Dwidiyanti, M., Santoso, A., & Wijayanti, D. Y. (2021). Hubungan Efikasi Diri dengan Kecemasan Menyusun Skripsi pada Mahasiswa Keperawatan. Holistic Nursing and Health Science, 4(1), 1–7. https://doi.org/10.14710/hnhs.4.1.2021.1-7

Sari, D. A. M., & Rahayu, D. (2022). Peran Efikasi Diri Terhadap Stres Akademik Pada Mahasiswa Tingkat Akhir. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(4), 741. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i4.8722

Smith, J., & Brown, A. (2023). Academic stress and anxiety among final-year university students: A qualitative exploration. Journal of Educational Psychology, 115(4), 405–421.

Sugiarti, T. (2023). Pengaruh Self Esteem dan Impostor Syndrome terhadap Kecemasan Akademis Mahasiswa (1st ed., Vol. 1). Gramedia.

Syamsudin, A. (2015). Pengembangan Instrumen Evaluasi Non Tes (Informal) untuk Menjaring Data Kualitatif Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 1–13.

Tajuddin, A., & Haenidar. (2019). Hubungan antara harga diri dengan kecemasan sosial pada remaja akhir. Jurnal Psikologi Universitas Indonesia Timur, 1(1), 56–65.

Taylor, A., & Rogers, J. (2023). Mental health implications of academic pressure: A study on final-year thesis students. Psychology in the Schools, 60(1), 13–25.

Taylor, R., & Lee, H. (2022). Coping mechanisms for thesis-related anxiety among senior students. International Journal of Educational Research, 78(1), 100–111.

Tenggana, M. E., Rahayu, W. P., & Wulandari, R. (2020). Pengetahuan Keamanan Pangan Mahasiswa Mengenai Lima Kunci Keamanan Pangan Keluarga. Jurnal Mutu Pangan : Indonesian Journal of Food Quality, 7(2), 67–72. https://doi.org/10.29244/jmpi.2020.7.2.67

Tenggana, M., Rahayu, W., & Wulandari, R. (2020). Pengetahuan Keamanan Pangan Mahasiswa Mengenai Lima Kunci Keamanan Pangan Keluarga. Jurnal Mutu Pangan : Indonesian Journal of Food Quality, 7(2), 67–72.

Twohig, M., & Crosby, J. (2010). Acceptance and Commitment Therapy dalam pengelolaan kecemasan: Pengaruh terhadap fleksibilitas psikologis. Jurnal Terapi Kognitif Dan Perilaku, 28(5), 123–132.

Ulfi Putra Sany. (2022). “Gangguan Kecemasan dan Depresi Menurut Perspektif Al Qur’an.” Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia 7.1. Jurnal Ilmiah Indonesia, February, 1262–1278. https://doi.org/10.36418/syntax-literate.v7i1.6055

Wahyuni, H. (2022a). Pengaruh Media Sosial Terhadap Kecemasan Mahasiswa dalam Mengerjakan Skripsi. Counseling and Sprituality, 1(1), 38–45.

Wahyuni, H. (2022b). Pengaruh Media Sosial Terhadap Kecemasan Mahasiswa dalam Mengerjakan Skripsi. Counseling and Sprituality, 1(1), 38–45.

Wakhyudin, H., & Putri, A. (2020). Analisis Kecemasan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Skripsi. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 14–18.

Widiantoro, D., Nugroho, S., & Arief, Y. (2019a). Hubungan Antara Dukungan Sosial Dari Dosen Dengan Motivasi Menyelesaikan Skripsi Pada Mahasiswa. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 4(1), 1–14. https://doi.org/10.33367/psi.v4i1.649

Widiantoro, D., Nugroho, S., & Arief, Y. (2019b). Hubungan Antara Dukungan Sosial Dari Dosen Dengan Motivasi Menyelesaikan Skripsi Pada Mahasiswa. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 4(1), 1–14.

Yusfina, Y. (2016). Pengaruh Penerimaan Diri dan Kecerdasan Emosi Dengan Kecemasan Pada Pegawai yang Akan Menghadapi Masa Pensiun. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(2), 233–239.

Yusra, Z., Zulkarnain, R., & Sofino, S. (2021). Pengelolaan Lkp Pada Masa Pendmik Covid-19. Journal Of Lifelong Learning, 4(1), 15–22.

Zou, S., Zhang, Y., & Wang, J. (2025). Efektivitas Acceptance and Commitment Therapy (ACT) pada gangguan kecemasan: Meta-analisis. Jurnal Psikologi Klinis, 29(3), 234–245.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v13i4.16449

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Deva Hasnah Rabbani, Ajeng Safitri, Nur Fitriyana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi id indexed by :

Moraref Crossref One Search OpenArchives Sinta GoogleScholar GoogleScholar Garuda Portal-ISSN Base
 

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id