The Effectiveness of Economic Tokens to Increase Attention in Children with ADHD

Easter Fransiska Erdyanto, Fitri Andriani

Abstract


Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) have problems at school, and this can continue into adulthood. They will have difficulty being accepted at school, and often find it difficult to socialize with other children. Children in Indonesia with ADHD disorders increase every year, as many as 2.4% of elementary school students. ADHD is a disorder characterized by inattention, hyperactivity, and impulsivity. ADHD has three types 1) The inattentive type (ADD/Attention Deficit Disorder) focuses on attention and concentration problems. 2) Hyperactive-impulsive focuses on hyperactive and impulsive symptoms such as making lots of movements, talking a lot, having difficulty staying silent. 3) combination type which has symptoms from the two previous types. The focus of this research is the inattentive type or children with attention disorders, because they will have difficulty focusing on something or will quickly feel bored with work in just a few minutes, daydream easily, quickly panic or become confused, and are slow and not flexible in socializing. One intervention that can be implemented to increase attention is a token economy. The aim of this research is to find out how providing economic tokens can reduce ADHD symptoms in children. The client in this research was a six year old student from TK-B class. The data collection methods used in this research were observation, interviews, the Stanford-Binet Intelligence Scale, and the Indonesian hyperactive children's behavior assessment scale (SPPHI). Baseline results showed that the client's behavior was restless, difficult to focus on tasks, and did not complete tasks. As a result of the token economic intervention, the client can be calmer, focused longer, and complete the work assignments given by the teacher. The results of research using economic tokens in children with ADHD disorders suggest that economic tokens given to clients are able to reduce ADHD symptoms.

Anak-anak dengan gangguan Attention Deficit Hiperactivity Disorder (ADHD) memiliki permasalahan di sekolah, dan dapat berlanjut hingga mereka dewasa. Mereka akan megalami kesulitan diterima di sekolah, dan seringkali sulit bersosialisasi dengan anak-anak lainnya. Anak-anak di Indonesia dengan gangguan ADHD meningkat setiap tahunnya, sebanyak 2,4% pada siswa sekolah dasar. ADHD adalah gangguan dengan kurangnya perhatian, hiperaktivitas, dan impulsivitas. ADHD memilki tiga tipe 1) tipe inatetentif (ADD/Attention Deficit Disorder) fokus masalah perhatian dan konsentrasi 2) hiperaktif- implusif fokus pada gejala hiperaktif dan implusif seperti banyak melakukan gerakan, banyak bicara, kesulitan diam. 3) tipe kombinasi yang memiliki gejala dari kedua tipe sebelumnya. Fokus penelitian ini adalah tipe inatetentif atau Anak dengan tipe gangguan atensi, karena mereka akan sulit fokus pada sesuatu atau akan cepat merasakan kebosanan dengan pekerjaan hanya dalam beberapa menit saja, mudah melamun, cepat panik atau bingung, lambat dan tidak luwes dalam bersosialisasi. Salah satu intervensi yang dapat diterapkan untuk meningkatkan atensi adalah token ekonomi. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana pemberian token ekonomi dapat mengurangi gejala ADHD pada anak-anak. Klien dalam penelitian ini adalah seorang siswa berusia enam tahun dari kelas TK-B. Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode observasi, wawancara, Stanford-Binet Intelligence Scale, skala penilaian perilaku anak hiperaktif Indonesia (SPPHI). Hasil baseline menunjukan perilaku klien tidak dapat diam, sulit fokus pada pengerjaan tugas, dan tidak selesai dalam mengerjakan tugas. Hasil intervensi token ekonomi klien dapat tenang, fokus lebih lama dan ia mampu dalam menyelesaikan perkerjaan tugas yang diberikan oleh guru. Hasil penelitian dengan menggunakan token ekonomi pada anak dengan gangguan ADHD dapat disimpulkan bahwa token ekonomi yang diberikan kepada klien mampu mengurangi gejala ADHD.


Keywords


Early childhood, Children with special needs, ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), economic tokens, therapy.

Full Text:

FULL TEXT

References


Adiputra, I. M. S., Sutarga, I. M., & Pinatih, G. N. I. (2015). Faktor Risiko Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) pada Anak di Denpasar. Public Health and Preventive Medicine Archive, 3(1), 35–39. https://doi.org/10.15562/phpma.v3i1.84

Faradina, N. (2016). Penerimaan Diri Pada Orang tua yang memiliki anak berkebutuhan khusus. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(1), 18–23.

Geofanny, R. (2016). Perbedaan Kemandirian Anak Usia Dini Ditinjau Dari Ibu Bekerja dan Ibu Tidak Bekerja. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(4), 464–470. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v4i4.4230

Hanim, R. A. (2017). Keterlibatan Orang Tua Dan Tumbuh Kembang Siswa-Siswi Kelompok Bermain. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(3), 303–311. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v5i3.4414

Hayati, D. L., & Apsari, N. C. (2019). Pelayanan Khusus Bagi Anak dengan Attentions Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) di Sekolah Inklusif. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Pada Masyarakat, 6(1), 108–122. http://journal.unpad.ac.id/prosiding/article/view/22497

Hidayat, U. (2021). Token ekonomi sebagai perlakuan menurunkan perilaku hiperaktif pada anak dengan attention deficit hyperactivity disorder. Procedia, 9(3), 83–87. https://doi.org/10.22219/procedia.v9i3.16325

Irianjani, N. D., & Rohmah, F. A. (2020). Applying token economy to improve attention of child with ADHD. Journal of Early Childhood Care and Education, 3(1), 1. https://doi.org/10.26555/jecce.v3i1.1926

Kulsum, U., & Hakim, Z. A. (2023). Pengaruh Token Ekonomi Terhadap Pengurangan Perilaku Agresif Pada Siswa ADD di TK Inklusi PAS Baitul Qur’an Ponorogo. Wacana, 15(1), 41–53. https://doi.org/10.20961/wacana.v15i1.63655

Kurniawati, F. A. S. F. (2023). Intervention Program to Increase Parental Acceptance of Children with Special Needs. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 11(Vol 11, No 1 (2023): Volume 11, Issue 1, Maret 2023), 29–36. https://e-journals.unmul.ac.id/index.php/psikoneo/article/view/10069/pdf

Mirza, R., Marpaung, W., & Manurung, Y. S. (2019). Psikoedukasi Bagi Orangtua Yang Memiliki Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Mitra Prima, 1(2), 34–39. https://doi.org/10.34012/mitra_prima.v1i1.641

Pamungkas, V. G., & Nesi, N. (2022). Brain Gym, NDT Dan Play Therapy Pada Anak ADHD. Indonesian Journal of Health Science, 2(2), 28–32. https://doi.org/10.54957/ijhs.v2i2.171

Prabawat, F. A. M., & Ditasari, N. N. (2018). Peningkatan Atensi pada Anak ADHD dengan Teknik Self Instruction. PHILANTHROPY: Journal of Psychology, 2(1), 27. https://doi.org/10.26623/philanthropy.v2i1.1138

Pramitha, L. P. W., Tirtayani, L. A., & Putra, M. (2018). Pengaruh Instruksi Efektif Disertai Pemberian Token Terhadap Perilaku Hiperaktif Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 6(1), 43–53. https://doi.org/10.23887/paud.v6i1.15081

Purswell, K. E., & Ray, D. C. (2014). Research with small samples: Considerations for single case and randomized small group experimental designs. Counseling Outcome Research and Evaluation, 5(2), 116–126. https://doi.org/10.1177/2150137814552474

Putra, R. A., & Putrie, C. (2018). Efektivitas Token Economy pada Anak ADHD di Pondok Pesantren Nuurudzholaam, Purwakarta. Ilmiah Penelitian Psikologi: Kajian Empiris & Non-Empiris, 4(2), 79–86.

Rohmaniah, N., Tegeh, M. I., & Magta, M. (2016). Penerapan Teknik Modifikasi Perilaku Token Economy Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Anak Usia Dini. Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2).

Samsuddin. (2013). Burnout Pada Terapis Anak Berkebutuhan Khusus. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 1(2), 108–114.

Saputri, M. A., Widianti, N., Lestari, S. A., & Hasanah, U. (2023). Ragam Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 38–53. https://jurnal.unibrah.ac.id/index.php/JIWP.

Suprihatin, T. (2014). Modifikasi Perilaku Untuk Meningkatkan Perilaku Memperhatikan Pada siswa SD Yang Mengalami Gejala Gangguan Pemusatan Perhatian Dan Hiperaktivitas (GPPH). Proyeksi, 9(2), 15–36. https://doi.org/10.1007/978-3-030-58292-0_50211

Wahyudi, R. M., Lubis, H., & Putri, E. T. (2021). Hubungan Kebersyukuran dengan Kesejahteraan Psikologis Ibu yang Memiliki Anak Berkebutuhan Khusus di Kota Balikpapan. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(4), 820–828. https://doi.org/10.30872/psikoborneo

Wakhaj, N. I. U., & Rofiah, N. H. (2018). Perilaku Attention Deficit Hyperactivity Disorder (Adhd) Dalam Proses Pembelajaran (Studi Kasus Peserta Didik) Di Kelas Iv Sd Negeri Gejayan. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 1(1), 64–73. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v1i1.71

Yuwono, I. (2015). Penelitian SSR ( Single Subject Research. In Analisis Standar Pelayanan Minimal Pada Instalasi Rawat Jalan di RSUD Kota Semarang (Vol. 3). https://repo-dosen.ulm.ac.id//handle/123456789/20734




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v12i2.14701

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Easter Fransiska Erdyanto & Fitri Andriani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id