Is Students’ Academic Stress Influenced by Lack of Psychological Well-Being and Social Support?

Uci Maulidia Wati, Hazim Hazim

Abstract


Academic stress experienced by students is the influence of peers, interactions with teachers and students, thus creating competition in the academic field. This is a common symptom experienced by every human being. This is caused by a lack of psychological well-being and social support, which makes teenagers feel stressed and disturbed in the learning process. In the learning prosecc, juvenile delinquency is also not far away, such as skipping lessons to look for a new atmosphere outside the classroom. The purpse of this research is to 1). Knowing whether psychological well-being affects students’ academic stress. 2). Is there any effect of social support on academic stress. This research is a quantitative researsvh with multiple linier regression research. The population in this studi were 1.396 students of grades X, XI, XII at SMA Antartika Sidoarjo, while the sample in this study used a non-probability purposive random sampling technique. Invistigation of this research sample uses the Issac and Michael tables and look at the error rate is 5%, then the sample used is 283 respondents consisting clas XI. Data collevtion techniques in this study used a likert scale. The dara analysis technique multiple regression techniques with the help off SPSS Statistics 25. The results of the analysis show that 51.6% of psychological well-being is higher, the lower the academic stress experienced and the higher the social support, the lower the academic stress experienced, and vice versa. In this research, the factors that influence academic stress are students’ psychological well-being, which makes them feel that learning is a coppetition and the lack of social support from family which puts pressure on students and interactions with friends.

Stress akademik yang dialami oleh siswa merupakan pengaruh dari teman sebaya, interaksi dengan guru dan murid, sehingga membuat suatu persainagan dalam bidang akademik. Hal ini merupakan gejala umum yang dialami setiap manusia. Hal ini di sebabkan oleh kurangnya psychological well-being dan dukungan social, sehingga membuat remaja merasa tertekan dan terganggu dalam proses belajar. Dalam proses belajar juga tidak jauh dari kenakalan remaja seperti membolos Pelajaran untuk mencari suasana baru di luar kelas. Tujuan penelitian ini adalah untuk 1). Mengetahui apakah psychological well-being berpengaruh terhadap stress akademik siswa 2). Apakah ada pengaruh dukungan sosial terhadap stress akademik siswa. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan jenis penelitian regresi linier berganda. Populasi dalam penelitian ini adalalah 1.396 siswa kelas X, XI, XII di SMA Antartika Sidoarjo, sedangkan sampel pada penelitian ini menggunakan Teknik non-probability sampling jenis purposive random sampling. Penentuan sampel penelitian ini menggunkan tabel Isaac dan Michael dan melihat tingkat kesalahan pada tabel krejcie dengan taraf kesalahan 1%, 5%,10%, sehingga jika populasi 1.396 siswa, jika taraf kesalahan 5% maka sampel yang digunakan sebanyak 283 responden yang terdiri dari kelas XII. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan skala likert. Teknik analisis data menggunakan Teknik regrsi berganda dengan bantuan SPSS Statisrics 25. Hasil analisis menunjukkan bahwa 51.6% psychological well-being semakin tinggi maka semakin rendah stress akademik yang di alami dan jika dukungan sosial semakin tinggi maka semakin rendah stress akademik yang dialami, begitupun sebaliknya. Dalam penelitian ini faktor-faktor yang mempengaruhi stress akademik adalah psychological well-being pada diri siswa sehingga membuat dirinya merasa pembelajaran merupakan ajang perlombaan dan kurangnya dukungan social dari keluarga yang menekan siswa dan interaksi dengan teman.


Keywords


Psychological Well-Being; Social Support; Academic Stress

Full Text:

FULL TEXT

References


Aditya S, Y., & Permatasari, R. F. (2021). Dukungan Sosial dan Kepercayaan Diri Terhadap Keterbukaan Diri Pada Remaja Di Panti Asuhan Tenggarong. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(4), 850–862. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v9i4.6797

Ahmad, F., Untoro, V., & Wiroko, E. P. (2024). Memahami Perilaku Belanja Online pada Mahasiswa : Peran Konformitas dan Stres Akademik Terhadap Compulsive Buying. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 12(1), 96–102.

Anadita, D. (2021). Hubungan Antara Dukungan Sosial Dengan Stres Akademik Pada Siswa Yang Mengikuti Pembelajaran Daring. Borobudur Psychology Review, 1(1), 38–45. https://doi.org/10.31603/bpsr.4867

Apriliana, D. N. (2021). Strategi Koping dan Stres Akademik Mahasiswa Dalam Melaksanakan Kuliah Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(1), 89–96. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v9i1.5669

Aza, I. N., Atmoko, A., & Hitipeuw, I. (2019). Kontribusi Dukungan Sosial, Self-Esteem, dan Resiliensi Terhadap Stres Akademik Siswa SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(4), 491–498. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v4i4.12285.

Christy, L. E. A., & Soetijningsih, C. H. (2024). Academic Self-efficacy Dengan Stres Akademik Pada Mahasiswa Tingkat Akhir. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 12(1), 129–135. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v12i1.14305

Dewi, N. P. L., & Yudiarso, A. (2023). ACTive: Melawan Stress Dengan Penerimaan dan Komitmen. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 11(4), 494–501. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v11i4.12491

Dwiyanti, N., & Ediati, A. (2020). Hubungan Antara Dukungan Sosial Keluarga Dengan Motivasi Belajar Siswa SMAN 1 Batang Kabupaten Pati. Jurnal Empati, 7(2), 259–265. https://doi.org/https://doi.org/10.14710/empati.2018.21694

Elisa, A. E. (2021). Pengaruh Dukungan Sosial Keluarga Terhadap Psychological Well Being Siswa SMA NEGERI 1 Muntilan. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 7(2), 162–172.

Hafillia, M. P., & Priyambodo, A. B. (2022). Hubungan Psychological Capital dan Psychological Well-Being Saat Penerapan Pembelajaran Daring Pada Siswa Kelas IX SMP. Prosiding Seminar Nasional Dan Call for Paper Psikologi Dan Ilmu Humaniora (SENAPIH 2022), 146–164.

Hasanuddin, H., & Khairuddin, K. (2021). Dukungan Sosial, Penyesuaian Diri dan Kesejahteraan Psikologis pada Siswa SMA Negeri 2 Binjai. Analitika, 13(2), 148–155. https://doi.org/10.31289/analitika.v13i2.5906

Hemasti, R. A. G., Rahman, P. R. U., Rumanti, G. K., & Simatupang, M. (2023). Stres Akademik Ditinjau Dari Self-Regulated Learning dan Students Well-Being Pada Siswa Kelas X Di SMKN 1 Karawang. Jurnal Ilmiah Global Education, 4(1), 88–95.

Khairunnisa, D., Widiana, H. S., & Suyono, H. (2022). Kepercayaan Diri dan Psychological Well-Being Terhadap Employability Pada Siswa SMK. Psikostudia Jurnal Psikologi, 11(1), 14–23. https://doi.org/10.30872/psikostudia

Krisdiantoro, N., & Sahrudi. (2022). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Stres Akademik Siswa/i Pada Masa Pandemi Covid-19 Tahun 2022. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 2501–2505. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i3.5114

Mahendika, D., & Sijabat, S. G. (2023). Pengaruh Dukungan Sosial, Strategi Coping, Resiliensi, dan Harga Diri Terhadap Kesejahteraan Psikologis Siswa SMA Di Kota Sukabumi. Jurnal Psikologi Dan Konseling West Science, 1(02), 76–89.

Maimunah, S. (2020). Pengaruh Dukungan Sosial dan Efikasi Diri Terhadap Penyesuaian Diri. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(2), 275. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v8i2.4911

Maula, Z., & Kustanti, E. R. (2020). Hubungan Antara Psychological Well-Being Dengan Kecenderungan Perilaku Konsumtif Pada Siswa Pengguna Go-pay Yang Menggunakan Promo Cashback Di SMA Negeri 2 Semarang. Jurnal EMPATI, 8(3), 7–14. https://doi.org/10.14710/empati.2019.26490

Musafiri, M. R. Al. (2021). Psychological Well-Being dan Subjective Well-Being Terhadap Kejenuhan Akademik Siswa. Jurnal Darussalam; Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam, XII(2), 157–176.

Nurbaiti, R. T., & Uyun, M. (2023). Dampak Pemahaman Self-Reward dan Strategi Coping Stres Pada Keberhasilan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Tugas Akhir. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 11(4), 569. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v11i4.13178

Oktaviani, Z. A., & Suprapti, V. (2021). Pengaruh Psychological Well-Being Terhadap Stres Akademik Siswa SMA Di Masa Covid-19. Buletin Riset Psikologi Dan Kesehatan Mental (BRPKM), 1(1), 965–975. https://doi.org/10.20473/brpkm.v1i1.27667

Palangda, L., Mandey, L. J., & Dkk. (2022). Pengaruh Dukungan Sosial Terhadap Stres Akademik Siswa di SMK 1 Tana Toraja. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 8655–8662. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9721.

Pertiwi, G. A. (2020). Pengaruh Stres Akademik dan Manajemen Waktu Terhadap Prokrastinasi Akademik. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(4), 738. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v8i4.5578

Pramesta, D. K., & Dewi, D. K. (2021). Hubungan Antara Efikasi Diri Dengan Stres Akademik Pada Siswa Di SMA X. Jurnal Penelitian Psikologi, 8(7), 23–33. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/character/article/view/41594

Putrie, C. A. R., & Fauzia, M. (2019). Pengaruh Dukungan Sosial Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa SMP Angkasa Halim Perdana Kusuma Jakarta Timur. Jurnal Inovasi Pendidikan Ekonomi (JIPE), 9(2), 177–182. https://doi.org/10.24036/011068980

Rahmawati, D., Fahrudin, A., & Abdillah, R. (2021). Hubungan Kontrol Diri Dengan Stres Akademik Akibat Pembelajaran Hybrid Dalam Masa Pandemi Covid-19 Di SMK X Kota Bekasi. KHIDMAT SOSIAL: Journal of Social Work and Social Services, 2(2), 135–153. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/khidmatsosial/article/view/14124

Refi. (2019). Hubungan Antara Emotion Focused Coping dan Dukungan Sosial Dengan Stres Akademik Siswa SMA “X” Yogyakarta. Prosiding Seminar Nasional Magister Psikologi Universitas Ahmad Dahlan, 263–272. http://seminar.uad.ac.id/index.php/snmpuad/article/view/3432/762

Saputro, Y. A., & Sugiarti, R. (2021). Dukungan Sosial Teman Sebaya dan Konsep Diri Terhadap Penyesuaian Diri Pada Siswa SMA Kelas X. PHILANTHROPY: Journal of Psychology, 5(1), 59–72. https://doi.org/10.26623/philanthropy.v5i1.3270

Sari, I. P., Dina, R., & D, H. (2023). Pengaruh Religiusitas Terhadap Psychologycal Well Being Siswa Kelas XI SMA Swasta Muhammadiyah 19 Stabat Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal Serunai Bimbingan Dan Konseling, 12(1), 26–30.

Shabrina, B., & Kurniawan, A. (2024). Dinamika Psikologi Individu Yang Memiliki Gangguan Kepribadian Menghindar Komorbid Dengan Distima. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 12(1), 103–110.

Triatama, A. (2019). Hubungan Antara Orientasi Religius Dengan Psychological Well Being Pada Piswa SMA 2 BOPKRI Yogyakarta. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 5(3), 215–224. http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/fipbk/article/view/15914




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v12i2.14513

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Uci Maulidia Wati & Hazim

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id