Realizing Economic Independence of Housewives through the Provision of Business Model Canvas Education

Beatrix Adelaide Herijanto, Bill Smith Sayuti, Sri Natasya Br Sitepu

Abstract


The empowerment program for housewives in Glagaharum village aims to address the lack of business knowledge among women who have sewing skills. Through the provision of education on the Business Model Canvas, it is expected that the women participating in this training can independently and effectively design their own businesses. This activity begins with a pre-test given to 8 people followed by the process of identifying the value proposition of each participant, and then an explanation of each element in the Business Model Canvas such as customer segments, value propositions, distribution channels, customer relationships, key resources, key activities, key partners, revenue streams, and cost structure. The results of this program can be seen through the post-test results, which show an improvement in scores compared to the pre-test. Additionally, the participants were able to design and organize their own business models using Business Model Canvas during the meeting. Therefore, it can be concluded that this activity shows an increase in the participants' understanding of business knowledge, and it is hoped that the participants can design their business models in a more structured and market-oriented manner.

Program pemberdayaan ibu-ibu rumah tangga di desa Glagaharum bertujuan untuk mengatasi masalah keterbatasan pengetahuan bisnis yang dimiliki oleh kalangan ibu-ibu yang memiliki kemampuan untuk menjahit. Melalui pemberian edukasi pengetahuan business model canvas, diharapkan bahwa ibu-ibu yang mengikuti pelatihan ini dapat merancang bisnis mereka sendiri secara mandiri dan efektif. Kegiatan ini diawali dengan pemberian pre-test kepada 8 orang ibu-ibu peserta dilanjutkan dengan proses identifikasi proposisi nilai dari setiap ibu-ibu, lalu penjelasan daripada setiap elemen yang ada pada business model canvas seperti segmen pelanggan, proposisi nilai, saluran distribusi, hubungan dengan pelanggan, sumber daya utama, aktivitas kunci, mitra utama, sumber pendapatan, dan struktur biaya. Hasil dari program ini dapat dilihat dengan hasil pemberian post-test yang memiliki peningkatan nilai daripada pre-test. Ditambah ibu-ibu peserta kegiatan pada pertemuan tersebut sudah dapat merancang dan menyusun model bisnis mereka masing-masing dalam business model canvas. Sehingga dapat disimpulkan bahwa kegiatan ini menunjukkan adanya peningkatan pemahaman dari ibu-ibu dalam pengetahuan bisnis dan diharapkan bahwa ibu-ibu peserta dapat merancang model bisnis mereka dengan lebih terstruktur dan berorientasi terhadap pasar.

Keywords


Business Model Canvas; Pre-Test; Post-Test; Housewives; Business Knowledge

Full Text:

FULL TEXT

References


Alfarisi, A. (2019). Perumusan Strategi Business Model Canvas (BMC) pada Perusahaan Sandal Toyosima Singosari. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Brawijaya Malang. Dikutip melalui https://jimfeb.ub.ac.id/index.php/jimfeb/article/view/5582

Aliwinoto, C., Hediyani, M., & Malinda, M. (2022). Analisis Business Model Canvas Usaha Mikro Kecil Menengah Toko Jif Bandung, Indonesia. Seminar Nasional Pariwisata Dan Kewirausahaan (SNPK), 1. Dikutip melalui https://usahid.ac.id/conference/index.php/snpk/article/download/35/31

Anugrahani, I. S., & Edwy, F. M. (2023). PELATIHAN STUDI KELAYAKAN BISNIS: PENINGKATAN KUALITAS DAN DAYA SAING USAHA PADA UMKM MELALUI PENDEKATAN BMC. Batara Wisnu Journal : Indonesian Journal of Community Services, 3(1), 1-9. https://doi.org/10.53363/bw.v3i1.141

Furqoniah, F., Hetami, A. A., Hera, Handayani, T., & Syafitri. (2020). Optimalisasi Usaha Bumdes Mulya Bersama Melalui Peningkatan Kualitas Produk UMKM Desa Mulawarman. PLAKAT (Pelayanan Kepada Masyarakat), 2(1), 43. https://doi.org/10.30872/plakat.v2i1.3823

Gumelar, A. (2022). Edukasi Mengenai Pengembangan Kualitas Produk Kepada UMKM Di Desa Purwamekar. Abdima Jurnal Pengabdian Mahasiswa, 2(1), 2504–2511. Dikutip melalui https://journal.ubpkarawang.ac.id/index.php/AJPM/article/view/4562/3256

Haryanti, I., & Pasha, A. D. (2023). Pelatihan Penyusunan Bisnis Model Kanvas Untuk Peningkatan Daya Saing Kelompok UMKM Desa Pesa Wawo. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 1(7), 1272–1277. https://doi.org/10.59837/jpmba.v1i7.319

Hidayah, R., Farid, E. S., & Adda, H. W. (2023). Penerapan Bisnis Model Kanvas Dalam Upaya Pengembangan Usaha Sweet Banana. Jurnal EMA, 8(1), 10. https://doi.org/10.51213/ema.v8i1.316

KADIN Indonesia. (2024). UMKM Indonesia. KADIN Indonesia. Diakses pada Juli 13, 2024, melalui https://kadin.id/data-dan-statistik/umkm-indonesia/

Kuncoro, D. K. R., & Saptaningtyas, W. W. E. (2021). Business Model Canvas (BMC) Sebagai Strategi Penguatan Kompetensi Industri dan Usaha Amplang Pasca Pandemi. Jurnal Riset Teknologi Industri, 15(2), 231. https://doi.org/10.26578/jrti.v15i2.6920

Kuswardhani, N., Agustian, R., & Plus, M. L. (2021). STRATEGI PENGEMBANGAN BISNIS “COFRESH”(Coffee Fresh) DENGAN METODE BUSSINES MODEL CANVAS (BMC) dan QSPM (QUANTITATIVE STRATEGIC PLANNING MATRIX). Agroindustrial Technology Journal, 4(2), 167. https://doi.org/10.21111/atj.v4i2.5077

Musfar, T. F., Sitepu, R. F., & Wildah, S. W. (2023). Business Development Design Using The Business Model Canvas And Swot Analysis For Sesi Coffee Pekanbaru Perencanaan Pengembangan Bisnis Menggunakan Business Model Canvas Dan Analisis Swot Pada Sesi Coffee Pekanbaru. Management Studies and Entrepreneurship Journal, 4(5), 6157–6173. Dikutip melalui http://journal.yrpipku.com/index.php/msej

Nurlianti, A. P., & Fitria, S. E. (2023). Identifikasi Customer Profile Dan Value Map Menggunakan Value Proposition Design (VPD): Studi Kasus Pada Signature Store. EProceedings …, 10(2), 728–737. Dikutip melalui https://openlibrarypublications.telkomuniversity.ac.id/index.php/management/article/download/19751/19116

Pratama, A. E., & Yuana, P. (2022). ANALISIS PENGEMBANGAN BISNIS DENGAN MENGGUNAKAN BMC (BUSINESS MODEL CANVAS). Jurnal Kewirausahaan Dan Inovasi, 1(2), 163–169. https://doi.org/10.21776/jki.2022.01.2.05

Saputra, F. A. (2021). Perencanaan Rancangan Bisnis Majalah Sekolah “Masa Ku” Berbasis Mobile Application dengan Menggunakan Business Model Canvas. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Bisnis, 12, 39–46. Dikutip melalui https://ejournal.upi.edu/index.php/mdb/article/view/28717

Setyaningrum, P. (2023, December 3). Besaran UMP dan UMK 2024 di Provinsi Jawa Timur Halaman all - Kompas.com. KOMPAS.com. Dikutip melalui https://surabaya.kompas.com

Soegiantoro, D. H., Kristanti, E., Yono, C., Genggang, E. P., Widaningsih, E., & Meirentia, M. (2023). Pelatihan Pembuatan BMC (Business Model Canvas) Produk Lilin Aromaterapi Untuk Terapi Komplementer Di SMA Negeri 1 Pakem. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bhinneka (JPMB), 2(2), 1–8. https://doi.org/10.58266/jpmb.v2i2.66

Solihah, M. (2020). Peran Ibu Rumah Tangga dalam meningkatkan Kesejahteraan Keluarga Melalui Industri Batu Bata di Desa Bumi Harjo Kecamatan Kumai. E-Bisnis : Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 1(1), 1–60. Dikutip melalui http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/2983/1/Skripsi%20Markhatus%20Solihah%20-%201604120561.pdf

Syafruddin, R. F., & Chadijah, A. (2023). Pelatihan Perencanaan Bisnis Menggunakan Bisnis Model Canvas di MA Muhammadiyah Bantaeng. Madaniya, 4(2), 523–530. Dikutip melalui https://madaniya.pustaka.my.id/journals/contents/article/view/423/289

Zalani, I. R. (2019). Peningkatan Daya Saing Umkm Indonesia: Tantangan Dan Peluang Pengembangan Iptek. Jurnal Transborders, 3(1), 15. https://doi.org/ttp://dx.doi.org/10.23969/transborders.v3i1.1746




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/plakat.v6i2.17438

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Beatrix Adelaide Herijanto, Bill Smith Sayuti, Sri Natasya Br Sitepu

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 
Indexing by :

           


 

_______________________________________________

Plakat : Jurnal Pelayanan Kepada Masyarakat Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________________

Plakat : Jurnal Pelayanan Kepada Masyarakat

Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: plakat@fisip.unmul.ac.id