Penguatan Branding UMKMGo-Digital Usaha Eka Jaya Tekstil

Ani Dijah Rahajoe, Muchlisiniyati Safeyah, Aninditya Daniar

Abstract


CV Eka Jaya Tekstil is an MSME which has a business sector which includes clothing convection, uniforms, t-shirts, and trousers whose production is on a large scale but supplies more to resellers than direct sales. The problem that occurs with this partner is that they don't have a logo or brand to strengthen branding to increase consumer loyalty to the products they produce, how their products are sold and promoted by resellers, so there is a need for product digitalization to increase sales. efficiency and productivity of small and medium enterprises (MSMEs). This service aims to design a logo that suits the characteristics of the company and products produced by CV Eka Jaya Tekstil as a strengthening of MSME branding. Data collection is also used to create applications that accommodate product data and product orders so that potential analysts and weaknesses can be analyzed from the results of observations and data collection, while the method used is direct outreach to the MSMEs. By producing new innovations and implementing innovative IP, this branding will become more attractive in the eyes of consumers. This can help MSMEs to strengthen their branding and create a positive image in the eyes of consumers. Thus, the application of science and technology can play an important role in strengthening the branding and products of an MSME that utilizes technology effectively to build a strong image and increase customer trust.

CV Eka Jaya Tekstil merupakan UMKM yang mempunyai bidang usaha yang meliputi konveksi pakaian, seragam, kaos dan celana panjang yang produksinya berskala besar namun lebih banyak menyuplai reseller dibandingkan penjualan langsung. Permasalahan yang terjadi pada partner ini adalah belum mempunyai logo atau brand untuk memperkuat branding guna meningkatkan loyalitas konsumen terhadap produk yang dihasilkannya, bagaimana produknya dijual dan dipromosikan oleh reseller, sehingga perlu adanya digitalisasi produk untuk meningkatkan penjualan. efisiensi dan produktivitas usaha kecil dan menengah (UMKM). Pengabdian ini bertujuan untuk merancang logo yang sesuai dengan karakteristik perusahaan dan produk yang dihasilkan oleh CV Eka Jaya Tekstil sebagai penguatan branding UMKM. Pengumpulan data juga digunakan untuk membuat aplikasi yang menampung data produk dan pesanan produk sehingga dapat dianalisis potensi analis dan kelemahan dari hasil observasi dan pengumpulan data sedangkan metode yang digunakan yakni dengan sosialisasi langsung ke UMKM tersebut. Dengan menghasilkan inovasi baru dan menerapkan IP yang inovatif, branding ini akan menjadi lebih menarik di mata konsumen. Hal ini dapat membantu UMKM tersebut untuk memperkuat brandingnya dan menciptakan citra positif dimata konsumen. Dengan demikian, penerapan ilmu pengetahuan dan teknologi dapat berperan penting dalam memperkuat branding dan produk suatu UMKM yang memanfaatkan teknologi secara efektif untuk membangun citra yang kuat dan meningkatkan kepercayaan pelanggan.


Keywords


Branding, Digitalization, MSMEs, Go-Digital

Full Text:

FULL TEXT

References


Ahsan, M., & Aziz, A. (2018). No Title. Implementasi Media Online (Website) Sebagai Publikasi Potensi Desa Sidodadi Melalui Pemberdayaan Karang Taruna. Martabe : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 36.

Akib, S., Mulyaningsih, T., & dkk. (2023). No Title. Komunikasi Bisnis. Seval Literindo Kreasi., 1.

Aulami, R., & Ariani, F. (2022). No Title. Aplikasi E-Marketplace Pada Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Berbasis Mobile. Jurnal Informatika Dan Rekayasa Perangkat Lunak, 3, 66–72.

Fadhilah, D. A., & Pratiwi, T. (2021). No Title. Strategi Pemasaran Produk UMKM Melalui Penerapan Digital Marketing. Coopetition : Jurnal Ilmiah Manajemen, XII(1), 17–20.

Febriani, N. S., & Dewi, W. W. A. (2018). Teori dan Praktis: Riset Komunikasi Pemasaran Terpadu. UB Press.

Fitriah, M. (2018). Komunikasi Pemasaran Melalui Desain Visual. Penerbit Deepublish.

Hermawan, I. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan Mixed Method (C. S. Rahayu (ed.)). Hidayatul Quran Kuningan.

Hilmiana H. and Kirana D. (2022). No Title. Digitalisasi Pemasaran Dalam Upaya Untuk Meningkatkan Pendapatan Umkm Segarhalal, 5, 18–22.

Muhtarom, A., Syairozi, M. ., & Yonita, H. (2018). No Title. Analisis Persepsi Harga, Lokasi, Fasilitas, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Pelanggan Dimediasi Keputusan Pembelian (Studi Kasus Pada Umkm Skck (Stasiun Kuliner Canditunggal Kalitengah) Metode Structural Equation Modelling (SEM) - Partial Least, 10(S1), 291–402.

Nastiti, D. M. (2019). No Title. In Analisis Data Penelitian: Teori & Aplikasi dalam Bidang Perikanan. PT Penerbit IPB Press.

Pinem D. (2022). No Title. Digitalisasi Manajemen Pada Usaha Kecil Dan Menengah ( UMKM ) Di Depok Jawa Barat, 5, 1.

Purwana D., Rahmi, and Aditya S. (2019). No Title. Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (UMKM) Di Kelurahan Malaka Sari, Duren Sawit, 7, 2.

Putri, D. E., Sudirman, A., Suganda, A. D., & D. (2021). Brand Marketing. Penerbit Widina.

Rahajoe A. D., Winarko E., and G. S. (2017). No Title. A Hybrid Method for Multivariate Time Series Feature Selection, 17(103).

Rahajoe A. D., Winarko E., and Guritno S. (2023). No Title. Vectorization Method Based On High Correlation For Multivariate Time Series Hybrid Filter Wrapper Feature Selection, 17, 471–478.

Rahmah, D. D. N., & M. (2020). No Title. PELATIHAN COACHING MODEL GROW UNTUK MENINGKATKAN KINERJA ANGGOTA ORGANISASI. Jurnal Plakat, 2(1).

Safeyah M., dkk. (2021). No Title. Konsep Desa Wisata Terpadu Kecamatan Sedati Sidoarjo. Putra Media Nusantara.

Sherly, Riesso, A. S., & dkk. (2022). Manajemen Merek. Media Sains Indonesia.

Thelwall, M. (2020). No Title. Mendeley Reader Counts for Us Computer Science Conference Papers and Journal Articles. Quantitative Science Studies, 1(1). https://doi.org/10.1162/qss_a_00010

Wardani N. K. and Daniar A. (2021). No Title. Pengaruh Digital Marketing Instagram Pada Keputusan Membeli Produk Skincare Saat Pandemi, 192–200.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/plakat.v5i2.13197

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Ani Dijah Rahajoe, Muchlisiniyati Safeyah, Aninditya Daniar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 
Indexing by :

           


 

_______________________________________________

Plakat : Jurnal Pelayanan Kepada Masyarakat Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________________

Plakat : Jurnal Pelayanan Kepada Masyarakat

Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: plakat@fisip.unmul.ac.id