Program Coaching untuk Meningkatkan Personal Growth Initiative Guru SMP dalam Menulis Karya Ilmiah

Dian Juliarti Bantam, Muhammad Erwan Syah

Abstract


Teachers have an important role in education, as facilitators for students to be able to develop their potential interests and talents. One of the skills that need to be mastered by teachers is the ability to write scientific papers, both independently and together with students. The problem is that the written work produced by teachers in Indonesia, in terms of quantity, is still far from that of neighboring countries, including the teachers of SMP Negeri 1 Kalasan. The purpose of this community service is to provide a coaching program to improve personal growth initiatives in writing scientific papers for teachers of SMP Negeri 1 Kalasan. The method used is coaching where the provision of material about motivation to write and writing strategies is followed by coaching training in writing a scientific article. The subjects in this study amounted to 17 teachers at SMK Negeri 1 Kalasan. The time for coaching is 1 day with a duration of 1 hour of material and 3 hours of sincere practice. The result achieved is that all participants write articles on the given google form. The next step is that the participants' writings will be bombed until they are published in the mass media or bulletins.

Guru memiliki peran penting dalam pendidikan, sebagai fasilitator bagi siswa untuk dapat mengembangkan potensi minat dan bakat. Salah satu keterampilan yang perlu dikuasai oleh guru adalah kemampuan dalam menulis karya ilmiah, baik secara mandiri maupun bersama-sama dengan siswa. Permasalahnnya karya tulis yang dihasilkan oleh para guru di Indonesia, dari segi kuantitas, masih jauh jumlahnya dengan negara-negara tetangga, tidak terkecuali Guru SMP Negeri 1 Kalasan. Tujuan pengabdian kepada masyarakat ini adalah memberikan program coaching untuk meningkatkan personal growth initiative dalam menulis karya ilmiah pada guru SMP Negeri 1 Kalasan. Metode yang digunakan berupa coaching dimana pemberian materi seputar motivasi untuk menulis dan strategi menulis, kemudian dilanjutkan dengan pelatihan coaching menulis di sebuah artikel ilmiah. Subjek dalam penelitian ini berjumlah 17 orang guru di SM Negeri 1 Kalasan. Waktu pelaksanaan coaching 1 hari dengan durasi pemberian materi 1 jam dan latihan menulus 3 jam. Hasil ang dicapai yaitu semua peserta menulis artikel di google form yang diberikan. Langkah selanjutnya yaitu tulisan peserta yang layak akan di bombing sampai ter publish di media masa atau bulletin.


Keywords


Personal Growth Initiative, Coaching, Write

Full Text:

FULL TEXT

References


BANTAM, D. (2022). ODOO SOFTWARE FOR HUMAN CAPITAL TRAINING TO OPTIMIZE ENTERPRISE RESOURCE PLANNING EFFICACY FOR STUDENT. PSYMPATHIC : JURNAL ILMIAH PSIKOLOGI, 9(2), 189-200.

Bantam, D., Fahmie, A., & Zulaifah, E. (2019). Meningkatkan ERP-Efficacy Mahasiswa Psikologi Melalui Odoo Human Capital Training. Jurnal Psikologi Insight, 3(2), 1-13.

De Freitas, C., Damasio, B., Tobo, P., Kamei, H., & Koller, S. (2016). Systematic Review about Personal Growth Initiative. Anales de Psicologia, 32(3), 770-782.

Effendy, N., & Widianingtanti, L. (2020). Peran Meaning dan Personal Growth Initiative (PGI) pada Pandemi Covid-19 (Tatanan Dunia Baru). Buletin Psikologi, 28(2), 166-181.

Marijan. (2012). Cara Gampang Pengembangan . Solo: Sabda Media.

Marto, H. (2019). Kesulitan Guru Sekolah Dasar dalam Menulis Karya Ilmiah Sebagai Pengembangan Kompetensi Profesional di Kabupaten Tolitoli . Bomba: Jurnal Pembangunan Daerah, 1(2), 84 - 89.

Priscilla, C., & Yudhyarta, D. (2021). Implementasi Pilar-Pilar Pendidikan UNESCO. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 2(1), 64-76.

Puteri, S., & Rozana, A. (2022). Pelatihan Berbasis Self-Awareness untuk Meningkatkan Kemampuan Pengambilan Keputusan Karir. Plakat: Jurnal Pelayanan Kepada Masyarakat, 4(1), 121-132.

Rahmah, D., & Muhliansyah. (2020). Pelatihan Coaching Model Grow Untuk Meningkatkan Kinerja Anggota Organisasi. Plakat: Jurnal Pelayanan Kepada Masyarakat, 2(1), 52-63.

Rahman, A., Harahap, P., & Naldi, W. (2023). Motivasi Guru Menulis Karya Ilmiah; Faktor Penyebab dan Solusi (Studi Kasus Pada Guru Pai Di Sekolah Menengah Atas Negeri Rejang Lebong -Bengkulu). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 567-582. doi:DOI: 10.30868/ei.v12i01.3839

Rintaningrum, R. (2015). Mengapa Guru Tidak Menulis Karya Ilmiah: Perspektif Guru. Seminar Nasional ‘Bahasa, Sastra, dan Pendidikan Dalam Perspektif Masyarakat Ekonomi ASEAN, (pp. 60-68). Madura.

Robitschek, C., Ashton, M., Spering, C., Geiger, N., Byers, D., Schotts, G., & Thoen, M. (2012). Development and psychometric evaluation of the Personal Growth Initiative Scale-II. Journal of Counseling Psychology, 59(2), 274–287.

Salim, I. R., & Yuliawati, L. (2021). Jurnal Psibernetika. Bertumbuh dan Mendapat Nilai Bagus? Peran Personal Growth Initiative, Motivasi Ekstrinsik, dan Prokrastinasi Akademik, 14(2), 68–82. doi:https://doi.org/10.30813/psibernetika.v14i2.2873

Santoso, B., Nugroho, Y., & Parapat, D. (2020). Pendidikan dan Pelatihan Penulisan Best Practice untuk Meraih Predikat Guru Berprestasi bagi Guru SMA Negeri 1 Semarang dengan Metode Special Project Assigments. Jurnal Panjar, 2(2), 52-60.

Sugiyono. (2017). Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Pustaka Semesta.

Syah, M., & Bantam, D. (2022). Pelatihan Goal Setting untuk Meningkatkan Pemilihan Karir Pada Siswa Sekolah Menengah Atas. Plakat: Jurnal Pelayanan Kepada Masyarakat, 4(1), 111-120.

Tagela, U., & Sanoto, H. (2021). Peningkatan Kualitas Karya Ilmiah bagi Guru-guru Sekolah Dasar Negeri 3 Tejorejo, Kabupaten Kendal. Magistrorum Et Scholarium: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(3), 340 - 346.

Tim Penyusun. (2018). Pedoman Pengabdian Masyarakat Universitas Jenderal Achmad Yani Yogyakarta. Yogyakarta: Universitas Jenderal Achmad Yani Yogyakarta.

Tim Penyusun. (2018). Rencana Strategis Pengabdian Universitas Jenderal Achmad Tahun 2018-2022. Yogyakarta: Universitas Jenderal Achmad Yani Yogyakarta.

Weigold, I., Boyle, R., Weigold, A., Antonucci, S., Mitchell, H., & Martin-Wagar, C. (2018). Personal Growth Initiative in the Therapeutic Process: An Exploratory Study ψ. The Counseling Psychologist, 46(4), 481–504. doi:https://doi.org/10.1177

Wulandari, A. P. (2010). Apakah Personal Initiative Mahasiswa dapat Dikembangkan dengan Mata Kuliah Character Building. Humaniora, 1(1), 61-70. doi:https://doi.org/10.21512/humaniora.v1i1.2148




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/plakat.v5i1.10197

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Dian Juliarti Bantam, Muhammad Erwan Syah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 
Indexing by :

           


 

_______________________________________________

Plakat : Jurnal Pelayanan Kepada Masyarakat Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________________

Plakat : Jurnal Pelayanan Kepada Masyarakat

Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: plakat@fisip.unmul.ac.id