Student Self-Regulation in Learning during Online Learning Judging from Self-Efficacy

Tia Fahrina Aulia, Rina Rifayanti, Miranti Rasyid

Abstract


This study aims to determine the correlation between self-efficacy and self-regulated learning in college students during online learning. This research method used a quantitative approach. The subjects in this study were 100 students of the Faculty of Social and Political Sciences, Mulawarman University who were selected using a random sampling technique. The data collection method used is a self-efficacy scale and self-regulated learning scale. The results showed that there was a significant positive correlation between self-efficacy and self-regulated learning in college students during online learning with a calculated r value of 0.474 > r table 0.197 and a sig of value of 0.000 (p < 0.05), which indicates, the higher the self-efficacy, the higher self-regulated learning in college students during online learning.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara efikasi diri dengan regulasi diri dalam belajar selama pembelajaran daring pada mahasiswa. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah 100 mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Mulawarman yang dipilih dengan menggunakan teknik random sampling. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah dengan skala efikasi diri dengan skala regulasi diri dalam belajar. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan positif yang signifikan antara efikasi diri dengan regulasi diri dalam belajar selama pembelajaran daring pada mahasiswa dengan nilai r hitung 0.474 > r tabel 0.197 dan nilai sig 0.000 (p < 0.05), yang artinya bahwa semakin tinggi efikasi diri, maka semakin tinggi pula regulasi diri mahasiswa dalam belajar selama pembelajaran daring.


Keywords


Education; Clinical Psychology

Full Text:

FULL TEXT

References


Alegre, A. A. (2014). Academic self-efficacy, Self-regulated learning, and academic performance in first-year university students. Propositos y Representaciones, 2(1), 102-120. https://doi.org/10.201511/pyr2014.v2n1.54.

Badjeber, R. (2020). Kemandirian belajar mahasiswa tadris matematika FTIK IAIN palu selama masa pembelajaran daring. Koordinat Jurnal MIPA, 1(1), 1–9. https://doi.org/10.24239/kjpm.v1i1.1.

Cho, M. H., & Cho, Y. J. (2017). Self-regulation in three types of online interaction: a scale development. Distance Education, 38(1), 70–83. https://doi.org/10.1080/01587919.2017.1299563.

Dhillon, S. K. (2018). Emotional intelligence: a comparative study on age and gender differences. International Journal of Basic and Applied Research, 8(9), 670-681.

Efendi, D. H., Sandayanti, V., & Hutasuhut, A. F. (2020). Hubungan efikasi diri dengan self-regulated learning pada mahasiswa fakultas kedokteran universitas malahayati. ANFUSINA: Journal of Psychology, 3(1), 21–32. https://doi.org/10.24042/ajp.v3i1.6046.

Hidayat, H., & Handayani, P. G. (2018). Self regulated learning (study for students regular and training). Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 50–59. https://doi.org/10.30870/jpbk.v3i1.3196.

Hudaifah, F. (2020). Peran self regulated learning di era pandemi covid-19. Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 6(2), 76–84. https://doi.org/10.35569/biormatika.v6i02.773.

Jagad, H. K. M., & Khoirunnisa, R. N. (2018). Hubungan antara efikasi diri dengan self regulated learning pada siswa smpn x. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 5(3), 1–6.

Kadi, A. P. U. (2016). Hubungan kepercayaan diri dan self regulated learning terhadap prokrastinasi akademik pada mahasiswa psikologi 2013. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(1), 66–76. http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v4i1.3933.

Kusuma, D. A. (2020). Dampak penerapan pembelajaran daring terhadap kemandirian belajar (self-regulated learning) mahasiswa pada mata kuliah geometri selama pembelajaran jarak jauh di masa pandemi covid-19. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(2), 169–175. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i2.3504.

Latisi, M.P., Sofia, L., & Suhesty, A. (2021). Hubungan antara efikasi diri dengan orientasi masa depan pada siswa SMA Negeri x Samarinda. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 9 (1), 188-201. http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v9i1.5679.

Lim, C. L., Ma'rof, A. M., & Saad, W. Z. (2020). Peer learning, self regulated learning and academic achievement in blended learning courses: a structural equation modelling approach. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(3), 110-125. https://doi.org/10.3991/ijet.v15i03.12031.

Lubis, I. S. L. (2018). Hubungan self-regulated learning dan efikasi diri dengan prokrastinasi akademik mahasiswa. Jurnal Diversita, 4(2), 90–98. https://doi.org/10.31289/diversita.v4i2.1884.

Mukaromah, D., Sugiyo, & Mulawarman. (2018). Keterlibatan siswa dalam pembelajaran ditinjau dari efikasi diri dengan self-regulated learning. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 7(2), 14-19. https://doi.org/10.15294/ijgc.v7i2.17949.

Nihayah, E. F. K. (2020). Peran efikasi diri tinggi dalam membentuk kemampuan berpikir kreatif matematika mahasiswa pada perkuliahan program linear. Jurnal Pendidikan Glasser, 4(2), 127–142. https://doi.org/10.32529/glasser.v4i2.640.

Nisa, K., Rasyid, M., & Suhesty, A. (2022). Penyesuaian akademik pada pembelajaran daring ditinjau dari efikasi diri. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10 (4), 632-643. http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i4.8738.

Novikasari, I., & Fauzi. (2019). Pengaruh self-regulated learning terhadap kemampuan representasi matematika mahasiswa dalam pembelajaran berbasis masalah. MaPan: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 7(1), 126–135. https://doi.org/10.24252/mapan.2019v7n1a10.

Pantu, E. A. (2021). Pengaruh usia terhadap regulasi diri akademik mahasiswa pada kondisi study from home. Jurnal Psibernetika, 14(1), 17-23, https://doi.org//10.30813/psibernetika. v14i1.2469.

Peechapol, C., Na-songkhla, J., Sujiva, S., & Luangsodsai, A. (2018). An exploration of factors influencing self-efficacy in online learning : A systematic review. IJET, 13(9), 64–86. https://doi.org//10.3991/ijet.v13i09.8351.

Periantalo, J. (2016). Penelitian kuantitatif untuk psikologi. Pustaka Pelajar.

Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Santoso, P. B., Wijayanti, L. M., Choi, C. H., & Putri, R. S. (2020). Studi eksploratif dampak pandemi covid-19 terhadap proses pembelajaran online di sekolah dasar. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(1), 1–12.

Rohayani, F. (2020). Menjawab problematika yang dihadapi anak usia dini di masa pandemi covid-19. Qawwam: Journal For Gender Mainstreaming, 14(1), 29–50. https://doi.org/10.20414/Qawwam.v14i1.2310.

Saputra, I. G. D., & Susilawati, L. K. P. A. (2019). Peran efikasi diri dan kecemasan akademis terhadap self-regulated learning pada mahasiswa program studi sarjana psikologi fakultas kedokteran universitas udayana. Jurnal Psikologi Udayana, 68-78.

Sari, D.A.M. & Rahayu, D. (2022). Peran efikasi diri terhadap stres akademik pada mahasiswa tingkat akhir. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10 (4), 741-751. http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i4.8722

Sugiyono. (2018). Metode penelitian kuantitatif. Penerbit Alfabeta.

Yuliyani, R., Handayani, S. D., & Somawati. (2017). Peran efikasi diri (self efficacy) dan kemampuan berpikir positif terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika. Jurnal Formatif, 7(2), 130-143. http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v7i2.2228.

Zhafira, N. H., Ertika, Y., & Chairiyaton. (2020). Persepsi mahasiswa terhadap perkuliahan daring sebagai sarana pembelajaran selama masa karantina covid-19. Jurnal Bisnis Dan Kajian Strategi Manajemen, 4(1), 37–45. https://doi.org/10.35308/jbkan.v4i1.1981.

Zimmerman, B. J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, 81(3), 329–339. https://doi.org/10.1037/0022-0663.81.3.329.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v11i1.8651

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id