Fenomena Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa: Bagaimana Kaitannya Dengan Kecanduan Smartphone Saat Pandemi COVID-19 Berlangsung?

Patricia Oriza Novalyne, Christiana Hari Soetjiningsih

Abstract


The purpose of this study is to determine the relationship between smartphone addiction and academic procrastination behavior during the Covid-19 pandemic. Participants totaled 203 active UKSW students obtained using purposive sampling techniques. The measuring instruments used in this study were the Indonesian version of smartphone addiction scale-short version (SAS-SV) with a total of 21 items with reliability r = 0.818 and an academic procrastination scale totaling 25 items with reliability r = 0.870. The results of the hypothesis test have a significant positive relationship between smartphone addiction and the academic procrastination of students during the Covid-19 pandemic. The results of the hypothesis test with the Spearman Rank correlation technique have a significant positive relationship between smartphone addiction and student academic procrastination during the COVID-19 pandemic. Smartphone addiction contributes 10.6% effectively to academic procrastination behavior while 89.4% is influenced by other factors such as physical or health conditions and psychological conditions, parental parenting and the environment such as the family environment, society, and schools.

 

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara smartphone addiction dengan academic  procrastination  di masa pandemi covid-19.  Partisipan berjumlah 203 mahasiswa aktif UKSW yang diperoleh dengan menggunakan teknik accidental.  Alat ukur yang digunakan dalam penelitian ini adalah smartphone addiction scale-short version (SAS-SV) versi bahasa indonesia dengan jumlah 21 aitem dengan reliabilitas r=0,818 dan skala prokrastinasi akademik yang berjumlah 25 aitem dengan reliabilitas r=0,870. Hasil uji hipotesis dengan teknik korelasi Rank Spearman terdapat hubungan positif signifikan antara smartphone addiction dengan academic procrastination mahasiswa di masa pandemi covid-19. Smartphone addiction memberikan sumbangan efektif sebesar 10,6% pada academic procrastination sedangkan 89,4% dipengaruhi oleh faktor-faktor lainnya seperti kondisi fisik atau kesehatan dan kondisi psikologis, pola asuh orangtua dan lingkungan seperti lingkungan keluarga, masyarakat, dan sekolah.


Keywords


Smartphone Addiction; Procrastination Academic; Mahasiswa

Full Text:

FULL TEXT

References


Adiwaty, M. R., & Fitriyah, Z. (2015). Efektivitas Strategi Penyesuaian Mahasiswa Baru pada Proses Pembelajaran Di Perguruan Tinggi (Studi Pada UPN Veteran Jawa Timur). Jurnal NeO-Bis, 9(1), 87–97.

Damri, D., Engkizar, E., & Anwar, F. (2017). Hubungan Self-Efficacy Dan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Tugas Perkuliahan. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 3(1), 74. https://doi.org/10.22373/je.v3i1.1415

Badan Pusat Statistik. (2020, Desember 2). Statistik telekomunikasi indonesia 2019. https://www.bps.go.id/publication/2020/12/02/be999725b7aeee62d84c6660/statistik-telekomunikasi-indonesia-2019.html

Bakri, R.P. (2021). Pengaruh stres akademik dan kecanduan smartphone terhadap prokrastinasi akademik. Psikoborneo Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(3), 578–593. doi: https://doi.org/10.30872/psikoborneo

Behzad, R. (2021). The relationship between smartphone addiction and procrastination. Journal Annals Of R.S.C.B., 25(4), 8316–8323. Retrived from https://www.annalsofrscb.ro/index.php/journal/article/view/3539

Crabtree, S., Rosell, P. D., & Buckles, G. (2018). The impact of mobile on people’s happiness and well-being. London: GSMA. Retrived from https://www.gsma.com/mobilefordevelopment/wpcontent/uploads/2018/01/The-Impact-of-Mobile-on-People%E2%80%99s-Happiness-and-Well-Being_report.pdf

Ferrari,J.R., Jhonson,J.L., & McCown, W.G. (1995). Procrastination And Task Avoidance: Theory, Research, and Treatment. New York: Plenum Press. Retrived from https://vdoc.pub/download/procrastination-and-task-avoidance-theory-research-and-treatment-6oujbj2iijs0

Jamila. (2020). Konsep Prokratinasi Akademik Mahasiswa. Jurnal EduTech, 6(2), 257–261.

Jannah, M., & Muis, T. (2014). Prokrastinasi Akademik (Perilaku Penundaan Akademik) Mahasiswa Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Surabaya. Jurnal BK Unesa, 4(3), 1–8.

Kumar, A. K., & Sherkhane, M. S. (2018). Assessment of gadgets addiction and its impact on health among undergraduates. International Journal Of Community Medicine And Public Health, 5(8), 3624. https://doi.org/10.18203/2394-6040.ijcmph20183109

Kurniawan, I. G. Y., Rustika, I. M., & Aryani, L. N.. (2016). Uji validitas dan reliabilitas modifikasi smartphone addiction scale versi Bahasa Indonesia. Medicina, 47(3), 1–9. Retrived from https://ojs.unud.ac.id/index.php/medicina/article/view/60623

Kwon, M., Kim, D., Cho, H., & Yang, S. (2013). The smartphone addiction scale : development and validation of a short version for adolescents. Plos One Journal, 8(12), 1–7. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0083558

Li, L., Gao, H., & Xu, Y. (2020). The mediating and buffering effect of academic self-efficacy on the relationship between smartphone addiction and academic procrastination. Computers & Education, 159(3). doi: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104001

Muflihah, F., & Sholihah, A. (2019). Hubungan antara kecanduan gadget dengan prokrastinasi akademik. Triadik, 18(1), 84–93. Retrived from https://ejournal.unib.ac.id/index.php/triadik/article/view/11389

Munatirah, H., & Anisah, N. (2018). Intensitas penggunaan smartphone terhadap perilaku phubbing (studi penelitian pada masyarakat kota Banda Aceh yang mengunjungi warung kopi di kecamatan Leung Bata). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial & Ilmu Politik, 3(1), 1-14. Retrived from http://jim.unsyiah.ac.id/FISIP/article/view/10801

Muyana, S. (2018). Prokrastinasi akademik di kalangan mahasiswa Program Studi Bimbingan dan Konseling. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 8(1), 45-52. Retrived from http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/JBK/article/view/1868

Pratiwi, D. (2011). Hubungan motivasi berprestasi dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa yang sedang menyusun skripsi di fakultas ilmu pendidikan Universitas Negeri Jakarta. Skripsi. Tidak diterbitkan. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.

Purnomo, A. W. A., Wibowo, A. E., Kurniawan, K., & Setyorini, S. (2020). The relationship between smartphone addiction, academic burnout and academic procrastination among University students during online learning. Psikopedagogia Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 9(2), 81-86. doi: https://doi.org/10.12928/psikopedagogia.v9i2.17966

Saman, A. (2017). Analisis Prokrastinasi Akademik Mahasiswa (Studi Pada Mahasiswa Jurusan Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Fakultas Ilmu Pendidikan). Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Konseling, 3(2), 55. https://doi.org/10.26858/jpkk.v0i0.3070

Saputra, A. (2019). Survei penggunaan media sosial di kalangan mahasiswa kota padang menggunakan teori uses and gratifications. Jurnal Dokumentasi Dan Informasi, 40(2), 207-216. doi: https://doi.org/10.14203/j.baca.v40i2.476

Siallagan, D.F. (2011). Fungsi dan peranan mahasiswa. Bengkulu: UNIB

Sutriyono, S., Riyani, R., & Prasetya, B. E. A. (2012). Perbedaan Prokrastinasi Akademik Dalam Menyelesaikan Skripsi Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Uksw Berdasarkan Tipe Kepribadian a Dan B. Satya Widya, 28(2), 127. https://doi.org/10.24246/j.sw.2012.v28.i2.p127-136

Syafira, S., & Kusdiyati, S.. (2019). Prokrastinasi akademik pada siswa SMP di kota Bandung yang mengalami kecanduan smartphone. Spesia, 5(2), 851–856. doi: http://103.78.195.33/handle/123456789/21845

Triana, K. A. (2013). Hubungan antara orientasi masa depan dengan prokrastinasi akademik dalam menyusun skripsi pada mahasiswa fakultas ilmu sosial dan ilmu politik (fisipol) Universitas Mulawarman Samarinda. eJournal Psikologi, 1(3), 280-291.

Wirakesuma, R. A. (2020). Pengaruh Perkuliahan dan Tugas Secara Daring terhadap Mahasiswa. Jurnal Psikologi, 1(1). https://doi.org/10.31234/osf.io/9jfh

Yuwanto, L. (2010). Mobile phone addict. Surabaya: Putra Media Nusantara.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i3.8636

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id