Gambaran Self Efficacy Mahasiswa Angkatan Pertama dalam Proses Penyusunan Skripsi

Alifia Finda Wardani, Muhammad Erwan Syah

Abstract


This study aims to describe the self-efficacy of the first batch of students in the thesis preparation process and the factors that influence it. The subject of this qualitative research with a case study approach took the first 8 students of the 2018 batch of the Faculty of Economics and Social Affairs, Universitas Jenderal Achmad Yani Yogyakarta who were selected by purposive sampling. Data were collected using interview, observation, and documentation methods and were analyzed using interactive techniques. The self-efficacy of the first batch of students in the thesis writing process is illustrated by the courage to face difficulties, immediately rise from failure, survive in the face of obstacles, are ready to face challenges in the future, and are able to motivate themselves in every situation. Past experience is the main factor that affects the self-efficacy of first-generation students in writing a thesis.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui gambaran self efficacy mahasiswa angkatan pertama dalam proses penyusunan skripsi dan faktor yang mempengaruhinya. Subjek penelitian kualitatif dengan pendekatan studi kasus ini mengambil 8 mahasiswa angkatan pertama tahun 2018 Fakultas Ekonomi dan Sosial Universitas Jenderal Achmad Yani Yogyakarta yang dipilih secara purposive sampling. Data dikumpulkan menggunakan metode wawancara, observasi, dan dokumentasi serta dianalisis dengan teknik interaktif. Self efficacy mahasiswa angkatan pertama dalam proses penyusunan skripsi digambarkan dengan adanya keberanian menghadapi kesulitan, segera bangkit dari kegagalan, bertahan menghadapi hambatan, siap menghadapi tantangan di masa depan, dan mampu memotivasi diri disetiap keadaan.  Pengalaman di masa lalu merupakan faktor utama yang mempengaruhi self efficacy mahasiswa angkatan pertama dalam menyusun skripsi. Penelitian ini dapat dijadikan sebagai bahan evaluasi tenaga pendidik terhadap perbaikan sistem akademik di suatu instansi pendidikan atau Program Studi yang masih baru khususnya pada program tugas akhir skripsi mahasiswa.


Keywords


Self Efficacy; First Batch Student; Thesis Compilation

Full Text:

PDF

References


Aisiah, A., & Firza, F. (2018). Kendala yang Dihadapi Mahasiswa Jurusan Sejarah dalam Menulis Proposal Skripsi. Diakronika, 18(2), 90–104.

Alifia, N. N., & Rakhmawati, I. A. (2018). Kajian kemampuan self-efficacy matematis siswa dalam pemecahan masalah matematika. Jurnal Pembelajaran Matematika, 5(1).

Arifin, P., Trisna, B. N., & Atsnan, M. F. (2017). Mengembangkan self-efficacy matematika melalui pembelajaran pendekatan matematika realistik pada siswa kelas VII D SMP Negeri 27 Banjarmasin tahun pelajaran 2016-2017. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 93–104.

Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise Of Control. New York: W.H. Freeman.

Bantam, D. J., Fahmie, A., & Zulaifah, E. (2019). Meningkatkan ERP-Efficacy Mahasiswa Psikologi Melalui Odoo Human Capital Training. Jurnal Psikologi Insight, 3(2), 1–13.

Barus, M., Saragih, H., & Bakara, J. K. (2022). SELF-EFFICACY BERHUBUNGAN DENGAN STRES MAHASISWA YANG SEDANG MENGERJAKAN SKRIPSI TAHUN 2021. Jurnal Online Keperawatan Indonesia, 5(1), 53–63.

Conny, R. S. (2010). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Grasindo.

Fauziah, H. H. (2015). Fakor-faktor yang mempengaruhi prokrastinasi akademik pada mahasiswa fakultas psikologi uin sunan gunung djati bandung. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(2), 123–132.

Indonesia, P. R. (2006). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Jalaluddin, I., Paramasivam, S., Husain, S., & Bakar, R. A. (2015). The consistency between writing self-efficacy and writing performance. Journal of Language Teaching and Research, 6(3), 545.

Janura, G., & Ahyanuardi, A. (2021). Analisis Kendala Mahasiswa dalam Penyelesaian Skripsi pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 2(2), 97–102.

Kriswanti, I. D., Budiono, A. N., & Mutakin, F. (2020). Hubungan Self Efficacy dengan Tingkat Stress. dalam Menyusun Tugas AKhir (SKRIPSI). Jurnal Consulenza: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Psikologi, 3(2), 58–64.

Lianto, L. (2019). Self-efficacy: A brief literature review. Jurnal Manajemen Motivasi, 15(2), 55–61.

Machmud, M. (2016). Tuntunan Penulisan Tugas Akhir Berdasarkan Prnsip Dasar Penelitian Ilmiah. Research Report.

Magogwe, J. M., Ramoroka, B. T., & Mogana-Monyepi, R. (2015). Developing student-writers’ self-efficacy beliefs. Journal of Academic Writing, 5(2), 20–28.

Mutlu, A. K. (2018). Academic Self-Efficacy and Academic Procrastination: Exploring the Mediating Role of Academic Motivation in Turkish University Students. Universal Journal of Educational Research, 6(10), 2087–2093.

Ni’mah, A., Tadjri, I., & Kurniawan, K. (2014). Hubungan antara dukungan sosial dan self efficacy dalam menyelesaikan skripsi. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 3(1).

Pragholapati, A., & Ulfitri, W. (2019). Gambaran Mekanisme Coping pada Mahasiswa Program Studi Sarjana Keperawatan Tingkat IV yang Sedang Menghadapi Tugas Akhir di Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan X Bandung. Humanitas (Jurnal Psikologi), 3(2), 115–126.

Rasmanah, M. (2020). Resiliensi dan Kemiskinan: Studi Kasus. Intizar, 26(1), 33–44.

Rosyad, Y. S. (2019). Tingkat Stres Mahasiswa Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Yogyakarta dalam Mengerjakan Skripsi Tahun Akademik 2018/2019. Cahaya Pendidikan, 5(1).

Sari, D. F. (2021). Self efficacy mahasiswa pekerja sistem part-time dalam proses penyusunan skripsi. Proceeding of Conference on Strengthening Islamic Studies in The Digital Era, 1(1), 535–544.

Sumarsono, A. Y. P., & Mbato, C. L. (2021). Undergraduate Students’ Self-Efficacy Strategies in Writing Academic Papers. Language Circle: Journal of Language and Literature, 16(1), 21–30.

Universitas Jenderal Achmad Yani Yogyakarta. (2022). Unjaya.ac.id. Diakses pada tanggal 11 maret 2022.

Venanda, Y. A. (2022). Hubungan efikasi diri (self efficacy) dengan prokrastinasi akademik dalam penyelesaian skripsi pada mahasiswa. Jurnal Psikologi Tabularasa, 17(1), 40–55.

Yapono, F. (2013). Konsep-Diri, Kecerdasan Emosi Dan Efikasi-Diri. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 2 (3), 208–216.

Zivlak, J., & Stojanac, N. (2019). Self-efficacy: Concept and its importance in education. Katić, V.(Ed.), 167–169.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i4.8628

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id