Peer Attachment dan Penyesuaian Mahasiswa Baru Fakultas Psikologi di masa Pandemi Covid-19

Reavisy Javier, Maria Nugraheni Mardi Rahayu

Abstract


Beginning of college new students requires to be able to adjust well. One of factors that can effect the self adjustment to new students is peer attachment. The purpose of this study was determine the relationship between peer attachment and adjustment of new student from SWCU Faculty of Psychology during the pandemic. Subjects who used in this research where new students batch 2021 from SWCU Faculty of Psychology with a total of 161 students, which were determined using the quota sampling technique. This research is used quantitative method, scale who used to measure the peer attachment variable is Inventory of Parent and Peer Attachment (IPPA) by Armsden & Greenberg (1987) and the scale for measure new student adjustment is the Inventory of New College Student Adjustment (INCA) developed by Watson and Lenz (2018). The results showed that there was a significant positive relationship between peer attachment and the adjustment of new SWCU Psychology Faculty students during the pandemic with a value of r = 0.532 with a significance of 0.000 (p < 0.05). So it can be concluded that to improve the adjustment of new students, they also need to build quality peer attachment.

 

Masa awal perkuliahan mahasiswa baru dituntut untuk dapat menyesuaikan diri dengan baik. Salah satu faktor yang mempengaruhi penyesuaian mahasiswa baru adalah peer attachment. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui hubungan antara peer attachment dengan penyesuaian mahasiswa baru Fakultas Psikologi UKSW di masa pandemi. Subjek dalam penelitian ini adalah mahasiswa baru angkatan 2021 Fakultas Psikologi UKSW dengan jumlah 161 mahasiswa, yang ditentukan dengan teknik quota sampling. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif, dengan menggunakan skala adaptasi dari Inventory of Parent and Peer Attachment (IPPA) milik Armsden & Greenberg (1987) untuk mengukur variabel peer attachment dan skala untuk mengukur penyesuaian mahasiswa baru menggunakan Inventory of New College Student Adjustment (INCA) yang dikembangkan oleh Watson dan Lenz (2018). Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang positif signifikan antara peer attachment dengan penyesuaian mahasiswa baru Fakultas Psikologi UKSW di masa pandemi dengan nilai r = 0,532 dengan signifikansi sebesar 0,000 (p < 0,05). Sehingga dapat disimpulkan bahwa untuk meningkatkan penyesuaian mahasiswa baru, mereka juga perlu membangun peer attachment yang berkualitas.


Keywords


Kelekatan teman sebaya; Penyesuaian mahasiswa baru; Pandemi

Full Text:

FULL TEXT

References


Alissa, S., & Akmal, S. Z. (2019). Career decision making self-efficacy mediator antara dukungan kontekstual dan adaptabilitas karier. Jurnal Psikologi Pendidikan & Konseling, 5(1), 01-08.

Anderson, J. R., & Guan, Y. (2018). Implicit acculturation and the academic adjustment of Chinese student sojourners in Australia. Australian Psychologist, 53(5), 444-453.

Armsden, G. C., & Greenberg, M. T. (1987). The inventory of parent and peer attachment: Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 16(5), 427–454.

Aryanti, Z. (2015). Kelekatan dalam perkembangan anak. Tarbawiyah, 12(2), 245-258.

Azwar, S. (2017). Metode penelitian psikologi. Yogyakarta : Pustaka belajar.

Baker, R. W., & Siryk, B. (1986). Exploratory intervention with a scale measuring adjustment to college. Journal of Counseling Psychology, 33(1), 31–38.

Bidjuni, H. (2016). Hubungan kepercayaan diri dengan penyesuaian diri pada mahasiswa baru di Program Studi Ilmu Keperawatan Fakultas Kedokteran Universitas Sam Ratulangi Manado. Jurnal Keperawatan, 4(2), 1-7.

Chao, M. M., Takeuchi, R., & Farh, J. (2017). Enhancing cultural intelligence: The roles of implicit culture beliefs and adjustment. Personel Psychology, 70(1), 257-292.

Clinciu, A. I., & Cazan, A. M. (2014). Academic adjustment questionnaire for the university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 127, 655–660.

Datu, J. A. D. (2012). Drawing predictive determinants of college adjustment: Perspectives from two private sectarian collegiate institutions. International Referred Research Journal, 3(2), 16-24.

Djamarah, S. B. (2008). Psikologi Belajar. Jakarta : Rineka Cipta.

Fass, M., & Tubman, J. (2002). The influence of parental and peer attachment on college students academic achievement. Psychology in the Schools, 39(50), 561-573.

Fitriani, W., & Hastuti, D. (2016). Pengaruh kelekatan remaja dengan ibu, ayah, dan teman sebaya terhadap kenakalan remaja di Lembaga Pembinaan Khusus Anak (LPKA) kelas II Bandung. Jurnal Ilmu Keluarga dan Konsumen, 9(3), 206-217.

Gan, S. W., Cheah, M. S., Chen, K. L., & Wong, L. X. (2018). The effects of parental and peer attachment on university adjustment among first-year undergraduate students. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 229, 682-691.

Gunandar, M. S., & Utami, M. S. (2017). Hubungan antara dukungan sosial orang tua dengan penyesuaian diri mahasiswa baru yang merantau. Gadjah Mada Journal of Psychology, 3(2), 98-109.

Iflah & Winda, D. L. (2013). Gambaran penyesuaian diri mahasiswa baru. Jurnal Penelitian dan Pengukuran Psikologi, 2(1), 33-36.

Ma, C. Q., & Huebner, E. S. (2008). Attachment relationships and adolescents’ life satisfaction: Some relationships matter more to girls than boys. Psychology in the schools, 45(2), 117-190.

Mamesah, T. S., & Kusumiati, R. Y. (2019). Hubungan antara efikasi diri akademik dengan penyesuaian diri pada mahasiswa baru provinsi NTT yang merantau di Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga. Psikologi Konseling, 14(1),317–329. https://doi.org/10.24114/konseling.v14i1.13728

Nadlyfah, A. K., & Kustanti, E. R. (2020). Hubungan antara pengungkapan diri dengan penyesuain diri pada mahasiswa baru provinsi NTT yang merantau di Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga. Psikologi Konseling, 14(1).

Nasution, A. Y., dkk. (2022). Tantangan mahasiswa dalam pembelajaran online di masa pademi covid-19. Edumaspul-Jurnal Pendidikan, 6(2), 392-395.

Papalia, D. E., & Feldman, R. D. (2014). Menyelami Perkembangan Manusia [Experience Human Development] (ed.12). Jakarta : Salemba Humanika.

Putri, T. S., & Novitasari, R. (2017). The relationship between peer attachment and psychological well-being of university students. Psikologi, 22(1), 101-116.

Rasyid, M. (2012). Hubungan antara peer attachment dengan regulasi emosi remaja yang menjadi siswa di boarding school SMA negeri 10 Samarinda. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Perkembangan, 1(3), 01-07.

Ratnawati, E., & Utama, A. P. (2021). Kesulitan mahasiswa dalam pembelajaran daring pada masa pandemi covid-19. Jurnal Edueksos, 10(1), 96-113.

Rifandi, A. (2022). Maladjustment in islamic boarding school: Effects of peer attachment?. Psycho Holistic, 4(1), 33-37.

Rohmah, F. A. (2004). Pengaruh pelatihan harga diri terhadap penyesuaian diri pada remaja. Humanitas : Indonesia Psychological Journal, 1(1), 53–63.

Septiningwulan, A. E., & Dewi, D. K. (2021). Hubungan antara peer attachment dengan penyesuaian diri pada mahasiswa baru Psikologi Unesa selama pandemi. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 8(8), 44-56.

Sharma, B. (2012). Adjustment and emotional maturity among first year college students. Pakistan Journal of Social and Clinical Psychology, 9(3), 32-37.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Watson, J. C., & Lenz, A. S. (2018). Development and evaluation of the inventory of new college student adjustment. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 0(0), 1-16.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i3.8356

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id