Pengaruh Kerinduan akan Rumah dan Kelekatan Teman Sebaya terhadap Stres Akademik

Audry Aulya, Hairani Lubis, Miranti Rasyid

Abstract


Academic stress is the emotional tension felt by students during their failure to deal with academic demands. This study aims to determine the effect of homesickness and peer attachment on academic stress of X boarding school students in Samarinda.This study uses a quantitative approach.  The subjects of this study were 170 students with moderate to very high levels of academic stress chosen by usingpurposive sampling technique. Data was collected using scales of academic stress, homesickness, and peer attachment. The data collected were analyzed by using multiple linear regression test. The result of this study indicates that there is a significant effect between homesickness and peer attachment on academic stress wit the F value > F table = (17.989 3.05), p = 0.034 (p < 0.05), and the contribution of influence (R2) = 0.312 between homesickness and peer attachment on academic stress of X boarding school students in Samarinda.

 

Stres akademik merupakan ketegangan emosional yang dirasakan oleh siswa selama kegagalannya dalam menghadapi tuntutan akademik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh kerinduan akan rumah dan kelekatan teman sebaya terhadap stres akademik pada siswa sekolah berasrama X di kota Samarinda. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Subjek dalam penelitian ini sebanyak 170 orang siswa dengan tingkat stres akademik sedang sampai hingga sangat tinggi yang dipilih menggunakan teknik purposive sampling. Metode pengumpulan dilakukan dengan menggunakan skala stres akademik, kerinduan akan rumah, dan kelekatan teman sebaya. Data yang diperoleh kemudian dianalisis dengan uji analisis regresi linear berganda. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh antara kerinduan akan rumah dan kelekatan teman sebaya terhadap stres akademik dengan nilai f hitung > f tabel (17.989 > 3.05) dan nilai p = 0.034 (p < 0.05), serta kontribusi pengaruh (R2) kerinduan akan rumah dan kelekatan teman sebaya terhadap stres akademik sebesar 0.312.


Keywords


Academic Stress; Homesickness; Peer Attachment

Full Text:

PDF

References


Agarwal, S., & Poojitha, R. S. (2017). Parent and peer attachment: individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 16(5), 1-28.

Akmal, S. Z. (2017). Peranan penyesuaian diri di perguruan tinggi terhadap stres akademik pada mahasiswa perantau di Jakarta. Jurnal Psikologi Ulayat, 4(1), 95-106. 10.24854/jpul12017-82.

Armsden, G. C., & Greenberg, M. T. (2009). The inventory of parent and peer attachment: relationships to well-being in adolescene. Journal of Youth and Adolescence, 16(5), 427-454. http://dx.doi.org/10.1007/BF02202939.

Baradja, & Bakar, A. (2005). Psikologi perkembangan, tahapan-tahapan dan aspek-aspeknya. Jakarta: Studia Pres.

Chellamuthu, S., & Kadhiravan, D. S. (2017). Academic stress and mental health among high school students. Indian Journal of Applied Research, 7(5), 404-406. 2249-555X.

Desmita. (2010). Psikologi perkembangan peserta didik. Bandung: PT. Remaja RosdaKarya.

Gupta, M., Renu, G., Subhash, S. M., & Seema, S. (2011). An examination of the relationship between academic stress and academic achievement in secondary classes students of meerut. VSRD Technical and Non Technical Journal, 2(7), 320-325.

Handono, O. T., & Bashori, K. (2013). Hubungan antara penyesuaian diri dan dukungan sosial terhadap stres lingkungan pada santri baru. Empathy, Jurnal Fakultas Psikologi, 1(2), 79-89. 2303-114X.

Hidayah, M. (2018). Hubungan dukungan teman sebaya dan stres akademik pada siswa sma. (Disertasi tidak dipublikasikan). Fakultas Psikologi dan Ilmu Sosial Budaya Universitas Islam Indonesia, Yogyakarta.

Kegel, K. (2009). Homesickness in international college students. Dalam G. R. Walz, J. C. Bleuer, & R. K. Yep (Eds), Compelling counseling interventions: VISTAS 2009 (PP. 67-76). Alexandria, VA: American Counseling Association.

Khan, M. J. (2018). Effect of perceived academic stress on students’ performance. FWU Journal of Social Sciences, 7(2), 146-151.

Lestari, D. A., & Satwika, Y. W. (2018). Hubungan antara peer attachment dengan regulasi emosi pada siswa kelas VIII di SMPN 28 Surabaya. Jurnal Penelitian Psikologi, 05(02), 1-6.

Lubis, H., Ramadhani, A., & Rasyid, M. (2021). Stres akademik mahasiswa dalam melaksanakan kuliah daring selama masa pandemic covid 19. Psikostudia: Jurnal Psikologi, 10(1), 31-39. 10.30872/psikostudia.

Maksudin. (2012). Sistem boarding school smp islam terpadu abu bakar Yogyakarta (transformasi dan humanisme religius). Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1, 38-54.

Mariska, A. (2018). Pengaruh penyesuaian diri dan kematangan emosi terhadap homesickness. Jurnal Psikoborneo, 6(3), 310-316.

Mota, C., P., & Matos, P., M. (2013). Peer attachment, coping, and self-esteem in institutionalized adolescents: the mediating role of social skills. European Journal of Psychology of Education, 28, 87-10. 10.1007/s10212-012-0103-z.

Mozafarinia, F., & Tavafian, S. S. (2014). Homesickness and coping strategies among international students studying in University Technology Malaysia. Journal of Health Education and Health Promotion, 2(1), 53-61.

Mukarromah, L., Suryanto, & Amanda. (2018). Pattern adaptation of students who perforce entering Islamic boarding school. Journal of Psychological Research, 4(2),56-67. https://doi.org/10.29313/schema.v4i2.4163.

Musabiq, S. A., & Karimah, I. (2018). Gambaran stress dan dampaknya pada mahasiswa. Jurnal InSight, 20(2), 75-83.

Najihaturrohmah, & Juhji. (2017). Implementasi program boarding school dalam pembentukan karakter siswa di sma negeri cahaya madani banten boarding school pandeglang. Jurnal Tarbawi, 3(2), 207-224.

Nuryani. (2019). Dampak kesulitan menyesuaikan diri pada santri. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 4(1), 174-179.

Palai, P. K., & Kumar, D. P. (2016). Relationship among stress, adjustment and homesickness in university students. International Journal for Innovative Research in Multidisciplinary Field, 2(6), 101-106.

Papalia, D. E., Olds, S. W., & Feldman, R. D. (2009). Human development (perkembangan manusia) (ed.10) Buku 2. Jakarta: Salemba Humanika.

Prasetio, C. E., Sirait, E. G., & Hanafitri, A. (2020). Rumah, tempat kembali: pemaknaan rumah pada mahasiswa rantau. Mediapsi, 6(2), 132-144. 10.21776/ub.mps.2020.006.02.7.

Purwati, M., & Rahmandani, A. (2018). Hubungan antara kelekatan pada teman sebaya dengan stres akademik pada mahasiswa teknik perencanaan wilayah dan kota universitas diponegoro Semarang. Jurnal Empati, 7(2), 28-39.

Rizkiani, A. (2012). Pengaruh sistem boarding school terhadap pembentukan karakter peserta didik (penelitian di ma’had darul arqam muhammadiyah daerah Garut). Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 6(1), 10-18.

Santrock, J. W. (2012). Life-span development (ed 13 Jilid 1). Jakarta: Erlangga.

Setiowati, A., & Suib. (2021). Hubungan dukungan sosial teman sebaya dengan stres di stikes surya global Yogyakarta. Jurnal Kesehatan Poltekkes Kemenkes RI Pangkalpinang, 9(1), 1-6.

Stroebe, M., Vliet, V. T., Hewstone, M., & Willis, H. (2002). Homesickness among students in two cultures: antecedents and consequences. British Journal of Psychology. 93(2), 147-168. http://dx.doi.org/10.1348/000712602162508.

Sugiyono. (2018). Metode penelitian pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.

Sun, J., Hagedorn, L. S., & Zhang, Y, L. (2016). Homesickness at college: its impact on academic performance and retention. Journal of College Student Development, 57(8), 943-957. 10.1353/csd.2016.0092.

Thurber, C. A., & Walton, E. A. (2012). Homesickness and adjustment in university students. Journal of American College Health, 60(5), 1-5. http://dx.doi.org/10.1080/07448481.2012.673520.

Zakiyah, N., Hidayati, F. N., & Setyawan, I. (2010). Hubungan antara penyesuaian diri dengan prokastinasi akademik siswa sekolah berasrama smpn3 peterongan jombang. Jurnal Psikologi Undip, 8(2), 156-167.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i2.7558

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id