Dynamics of Father attachment in Families with Children Experiencing Speech Delay

Haniffa Ababilla, Ayatullah Kutub Hardew

Abstract


Speech Delay in Children Requires Complete Parent Attachment to Catch Up on Developmental Gaps. Many fathers have not yet understood the importance of this role, which can impact the child's social development, cognitive skills, abilities, and self-confidence. This research aims to explore father attachment dynamics in families with children experiencing speech delay. Using a qualitative phenomenological approach, the research involved four father participants with children aged 3-6 years experiencing speech delays. Data was collected through non-participant observation, semi-structured interviews, and documentation, then analyzed using Interpretative Phenomenological Analysis (IPA). The results revealed five primary themes: the complexity of speech delay, child development, paternal involvement, family support, and paternal deprivation. The research findings demonstrate that children with speech delays require comprehensive parent attachment. Father attachment is formed through consistent involvement that emphasizes interpersonal communication, openness, and speech stimulation in daily activities. Family support motivates fathers to build attachment by meeting the child's emotional needs. Conversely, paternal deprivation causes child alienation and delays in language development and other aspects. This research highlights the urgency for fathers to establish attachment with children experiencing speech delays to ensure optimal development.

Keterlambatan bicara pada anak memerlukan parent attachment utuh untuk mengejar ketertinggalan perkembangan. Banyak ayah belum memahami pentingnya peran ini, yang dapat berdampak pada perkembangan sosial, kognitif, keterampilan, dan kepercayaan diri anak. Penelitian ini bertujuan mengeksplorasi dinamika father attachment pada keluarga dengan anak yang mengalami keterlambatan bicara. Menggunakan metode kualitatif pendekatan fenomenologi, penelitian melibatkan empat partisipan ayah dengan anak keterlambatan bicara usia 3-6 tahun. Data dikumpulkan melalui observasi non-partisipan, wawancara semi-terstruktur, dan dokumentasi, lalu dianalisis dengan Interpretative Phenomenological Analysis (IPA). Hasil menunjukkan lima tema induk: kompleksitas keterlambatan bicara, perkembangan anak, paternal involvement, dukungan keluarga, dan paternal deprivation. Temuan dalam penelitian ini mengungkapkan, anak dengan keterlambatan bicara membutuhkan parent attachment utuh. Father attachment dibentuk melalui keterlibatan konsisten yang menekankan komunikasi interpersonal, keterbukaan, dan stimulasi bicara dalam aktivitas sehari-hari. Dukungan keluarga memotivasi ayah membangun kelekatan dengan memenuhi kebutuhan emosional anak. Sebaliknya, paternal deprivation menyebabkan keterasingan anak dan lambatnya perkembangan bahasa serta aspek lainnya. Penelitian ini menekankan urgensi ayah untuk membangun kelekatan dengan anak keterlambatan bicara demi perkembangan optimal.



Keywords


Father Attachment; Speech Delay; Child Development

Full Text:

FULL TEXT

References


Aini, W. N., Pudyaningtyas, A. R., & Zuhro, N. S. (2022). Korelasi Antara Kualitas Hubungan Orang Tua – Anak Dengan Kemampuan Keaksaraan Awal Anak Usia 5-6 Tahun. Kumara Cendekia, 10(2), 120–129. https://doi.org/10.20961/kc.v10i2.58586

Alfira, D., & Siregar, M. F. Z. (2024). Pentingnya Peran Orang Tua dalam Memajukan Keterampilan Berbahasa Anak Usia Dini melalui Komunikasi. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(4), 1–15. https://doi.org/10.47134/paud.v1i4.641

Amanda, G., Listiana, A., & Rachmawati, Y. (2025). Analisis Konsep Ketahanan Keluarga Pada Pengasuhan Single Father dan Dinamika Peran Ganda Ayah. JURNAL PENDIDIKAN ISLAM ANAK USIA DINI, 6(1), 148–164. https://doi.org/http://doi.org/10.19105/17541

Aminah, S., & Ratnawati. (2022). Mengenal Speech Delay Sebagai Gangguan Keterlambatan Bicara Pada Anak (Kajian Psikolinguistik). Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Daerah, 8(2), 79–84.

Andriani, E., & Nihwan. (2023). Interaksi Anak yang Mengalami Speech Delay di TK Perintis Rejo Asri. Jurnal I’tibar Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 7(02), 34–49.

Anggraini, N. (2020). Peran Orang Tua dalam Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini. METAFORA, 7(1), 43–54. https://doi.org/10.54373/imeij.v5i1.883

Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57

Arianda, V., Salim, I. K., & Ruzain, R. B. (2022). Secure Attachment (Kelekatan Aman) Ibu dan Anak dengan Perkembangan Sosial Emosional Pada Anak. Journal of Islamic and Contemporary Psychology (JICOP), 1(2), 67–74. https://doi.org/10.25299/jicop.v1i2.8603

Armsdenand, & Greenberg, M. T. (1987). The inventory of parent and peer attachment: Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 427–454.

Atsari, A., & Kahija, Y. F. La. (2017). Makna Kekerasan dalam Rumah Tangga bagi Istri: Sebuah Studi Interpretative Phenomenological Analysis. Jurnal Empati, 3(4), 19–29. https://doi.org/https://doi.org/10.14710/empati.2014.7557

Aulia, F., Sutajaya, I. M., & Suja, I. W. (2022). Konseling Psikodinamik Dengan Menerapkan Nilai Tri Hita Karana Untuk Meningkatkan Attachment (Kelekatan) Anak Perempuan Pada Ayahnya. JKP (Jurnal Konseling Pendidikan), 6(2), 116–135. https://doi.org/10.29408/jkp.v6i2.7669

Claire, G., & Nozipho, M. (2024). Paternal deprivation , father-hunger , and implications for social work : narratives of four schoolchildren from impoverished households in South Africa. African Journal of Social Work, 14(1), 12–19. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.4314/ajsw.v14i1.2

Darvishvand, M., Rahebi, S. M., & Khalesi, Z. B. (2018). Factors Related to Maternal-Infant Attachment. 19(12). https://doi.org/10.5812/semj.80369.Review

Dwianti, S., Lova Riza, W., & Aisha, D. (2024). Self-esteem in Fatherless Adolescent is reviewed by Parental Attachment and Peer Relationship. Jurnal Imiah Psikologi, 12(3), 333–340. http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v12i3

Fadli Rijal, M. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Medan, Restu Printing Indonesia, Hal.57, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.

Fan, S., Zhang, Y., Qin, J., Song, X., Wang, M., & Ma, J. (2021). Family environmental risk factors for developmental speech delay in children in Northern China. Scientific Reports, 11(1), 1–7. https://doi.org/10.1038/s41598-021-83554-w

Fatimah, F. N., Hermina, C., & Fikrie. (2024). Gambaran Kualitas Relasi Orang Tua-Anak Pada Orang Tua Yang Memiliki Anak Speech Delay. Jurnal Psikologi, 1(4), 1–16. https://doi.org/10.47134/pjp.v1i4.3154

Handayani, A. W., Chandra, A., & Sulianto, J. (2022). Perkembangan Bahasa Anak Usia 4-5 Tahun Ditinjau Dari Aspek Fonetik Dan Aspek Semantik. Generasi Emas, 5(1), 1–7. https://doi.org/10.25299/ge:jpiaud.2022.vol5(1).7482

Hasanah, N., & Sugito. (2020). Analisis Pola Asuh Orang Tua terhadap Keterlambatan Bicara pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Din, 4(2), 913–922. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.456

Ikhwanisifa, Marettih, A. K. E., Susanti, R., & Zahira, G. R. (2024). Peran dukungan keluarga dan kebersyukuran terhadap kualitas hidup keluarga pada orang tua dengan anak berkebutuhan khusus. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 7(1), 13–20.

Ikrima, N., & Khoirunnisa, R. N. (2021). Hubungan Antara Attachment ( Kelekatan ) Orang Tua Dengan Kemandirian Emosional Pada Remaja Jalanan. Penelitian Psikologi, 8(9), 37–47.

Inayati, H., & Hasanah, L. (2022). Gambaran Dukungan Keluarga Dengan Kehadiran Lansia Pada Posyandu Lansia Di Desa Errabu Kecamatan Bluto. Journal of Innovation Research and Knowledge, 2(7), 1–8.

Javier, R., & Rahayu, M. N. M. (2022). Peer Attachment dan Penyesuaian Mahasiswa Baru Fakultas Psikologi di masa Pandemi Covid-19. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(3), 497–506. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i3.8356

Karmila, M., Adriany, V., & Yulindrasari, H. (2025). Pandangan Orang Tua Mengenai Peran Ayah dalam Pengasuhan Pasca Partisipasi di Program Sekolah Ayah. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(1), 155–164. https://doi.org/10.31004/obsesi.v9i1.6741

Kelly, A. M., Ong, J. Y., Witmer, R. A., & Ophir, A. G. (2020). Paternal deprivation impairs social behavior putatively via epigenetic modification to lateral septum vasopressin receptor. Developmental Neuroscience, 6(36), 1–11. https://doi.org/https://doi.org/10.1126/sciadv.abb9116

Khoirunnisa, I., Diniyah, T., & Noviyanti, S. (2023). Hakikat Pemerolehan Bahasa Dan Faktor Pendukung Pemerolehan Bahasa Anak. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(6), 4353–4363.

Kholilullah, Hamdan, & Heryani. (2020). Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini. Zuriah : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 10(2), 75–94. https://doi.org/10.29240/zuriah.v1i2.2100

Lailah, S., Fifi, U., Safitri, U., Sugiarti, R., & Erlangga, E. (2024). Kajian Hubungan Dukungan Keluarga dengan Kecerdasan Emosional di Kalangan Pelajar Madrasah Aliyah. Jurnal Psikologi Malahayati, 6(2), 318–330.

Lastari, & Labibsajawandi. (2024). Perkembangan Bahasa Anak dengan Gangguan Speech Delay pada Anak Usia Pra Sekolah: Pendekatan Multidisipliner (Studi Kasus di Kelompok Bermain Gemilang Kembaran). Temu Ilmiah Nasional Guru XVI, 16, 108–116.

Linawati, Wijaya, Y. D., & Safitri. (2020). Gambaran Kelekatan Terhadap Ayah pada Remaja Laki-laki Pecandu Game Online. JCA Psikologi, 1(1), 59–65. https://jca.esaunggul.ac.id/index.php/jpsy/article/viewFile/42/40

Luthfi, I. M., & Husni, D. (2020). Peer Attachment dengan Regulasi Emosi Pada Santri. Psikobuletin:Buletin Ilmiah Psikologi, 1(2), 110–118. https://doi.org/10.24014/pib.v1i2.9374

Muhassin, M. (2019). Peran Ayah Dalam Perkembangan dan Pendidikan Anak. AL-IDARAH: JURNAL KEPENDIDIKAN ISLAM, 6(2), 21–40. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.24042/alidarah.v6i2.798

Muslimat, A. F., Lukman, L., & Hadrawi, M. (2020). Faktor dan Dampak Keterlambatan Berbicara (Speech Delay) Terhadap Perilaku Anak Studi Kasus Anak Usia 3-5 Tahun: Kajian Psikolinguistik. Jurnal Al-Qiyam, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.33648/alqiyam.v1i1.122

Nada, K. (2023). Peran Secure Attachment Orang Tua Dalam Membangun Kepercayaan Diri Anak Usia 5-6 Tahun di Kelurahan Gandaria Selatan. Repository.Uinjkt.Ac.Id. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/75970%0Ahttps://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/75970/1/Kotrun Nada_11190184000008 skripsi final %283%29.pdf

Nasution, F., Ningsih, K. P., Nasution, T. M. S., & Dewi, D. K. (2024). Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(1), 117–126.

Nurhayati, S., Harmiasih, S., Kaeksi, Y. T., & Yunitasari, S. E. (2023). Dukungan Keluarga dalam Merawat Anak Berkebutuhan Khusus: Literature Review. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(11), 8606–8614. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i11.3149

Nurjanah, N. E., Jalal, F., & Supena, A. (2023). Studi Kasus Fatherless: Peran Ayah Dalam Pengasuhan Anak Usia Dini. Kumara Cendekia, 11(3), 261–270. https://doi.org/10.20961/kc.v11i3.77789

Popira, P., Hamzah, A., & Cindrya, E. (2024). Hubungan antara Kelekatan (attachment) orangtua dengan Kecenderungan Reaksi Emosi anak pada usia 4-5 tahun di Paud Kaisah Palembangg. Journal Genta Mulia, 15(2), 134–139.

Priastuti, N. Z., Luqman, Y., & Rakhmad, W. N. (2024). Pengaruh Intensitas Komunikasi dan Pola Komunikasi Keluarga Konsensual Terhadap Kelekatan Orang Tua-Anak Pada Keluarga Long Distance Marriage. Ilmu Komunikasi, 15(1), 1–16. https://doi.org/10.25130/sc.24.1.6

Putra, R. A., Ashadi, & Aziz, M. F. (2022). Excessive Gadget Exposure and Children Speech Delay : The Case of Autism Spectrum Risk Factor. 7(1), 177–195.

Rahmawati, I., & Putri, Y. A. (2022). Dinamika kebersyukuran warga kampung lampion di masa kenormalan baru. Senapenmas, 2(1), 859–866.

Ramadhanti, D. F., Agustin, M., & Rachmawati, Y. (2021). Hubungan Antara Kelekatan Pada Ayah Dengan Kecerdasan Emosional Anak Usia Dini. Edukids: Jurnal Pertumbuhan, Perkembangan, Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 18(1), 1693–5284. https://doi.org/10.17509/edukids.v18i1.24295

Ratih, P. S., & Nuryani, N. (2020). Analisis Keterlambatan Berbicara (Spech Delay) Pada Anak Study Kasus Anak Usia 10 Tahun. Konfiks Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 9–15. https://doi.org/10.26618/konfiks.v7i1.2963

Risnawati, E., Nuraqmarina, F., Meiliyandrie, L., & Wardani, I. (2021). Peran Father Involvement terhadap Self Esteem Remaja. PSYMPATHIC : Jurnal Ilmiah Psikologi Volume, 8(1), 143–152. https://doi.org/10.15575/psy.v8i1.5652

Rizky Fadilla, A., & Ayu Wulandari, P. (2023). Literature Review Analisis Data Kualitatif: Tahap Pengumpulan Data. Mitita Jurnal Penelitian, 1(3), 34–46.

S, Y. A., & Permatasari, R. F. (2021). Dukungan Sosial dan Kepercayaan Diri Terhadap Keterbukaan Diri Pada Remaja Di Panti Asuhan Tenggarong. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(4), 850–861. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v9i4.6797

Safitri, Y. (2017). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Perkembangan Bahasa Balita di UPTD Kesehatan Baserah Tahun 2016. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 148–155. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i2.35

Saragih, D. E., & Susetyo, B. (2024). Intervensi Dini Berbasis Keluarga untuk Anak dengan Keterlambatan Bahasa dan Bicara. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 12(2), 671–681.

Sardi, M., Suryana, D., & Mahyuddin, N. (2023). Studi Kasus Strategi dalam Menangani Speech Delay Anak di Taman Kanak-kanak Kemala Bhayangkari 07 Aceh Selatan Marisa. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 2154–2158.

Setiadi, E. W., & Setyaningsih, W. (2024). Pengaruh Antara Tingkat Kepatuhan Orang Tua dalam Menjalankan Home Program dengan Kemampuan Pragmatik Pada Anak ASD di PLDPI Surakarta. Jurnal Terapi Wicara Dan Bahasa, 3(1), 87–96.

Shifa, F. R., & Suherman, A. (2024). Dampak Tidak Adanya Peran Ayah Terhadap Perkembangan Anak Di Indonesia. Jurnal Kajian Hukum Dan Kebijakan Publik, 2(1), 260–267.

Sulastri. (2019). Peran Ayah Dalam Mengatasi Masalah Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini (Speech Delay ). Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikkan Islam Anak Usia Dini, 3(2), 176–192. https://doi.org/10.19109/ra.v3i2.4363

Sya’baniyah, S. (2018). Hubungan Kepercayaan Diri dan Kecerdasan Emosi Dengan Perilaku Merokok. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(2), 215–220. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v6i2.4560

Talango, S. R. (2020). Konsep Perkembangan Anak Usia Dini. ECIE Journal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 01(01), 93–107.

Tanjung, P. S., Izzati, & Hartati, S. (2020). Pengaruh Pola Komunikasi Verbal Orang Tua Terhadap Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 3380–3386.

Ulfa, S. R., Karlinda, & Fitriyani, Y. (2024). Faktor Faktor yang Mempengaruhi Keadian Speech Delay pada Anak Balita Systematic Review. Senabistekes, 1(1), 51–56.

Waroka, L. A. (2022). Peran Ayah dalam Pengasuhan Positif untuk Anak Usia Dini 4-5 Tahun. Jurnal Studi Islam Dan Kemuhammadiyahan (JASIKA), 2(1), 38–46. https://doi.org/10.18196/jasika.v2i1.20

Wati, D. R. (2021). Gadget dan Pengaruhnya pada Keterlambatan Berbicara (speech delay) pada Anak Usia Dini: Literature Review. Jurnal Kesehatan Tujuh Belas (Jurkes 17), 2(2), 228–233.

Wiliyanto, D. A., & Husadani, R. (2023). Pemetaan Jumlah Kasus Speech Delay Di Sekolah Dasar Negeri Inklusif Kota Surakarta : Studi Kasus. Journal on Education, 06(01), 9916–9923.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v13i2.19383

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Haniffa Ababilla, Ayatullah Kutub Hardew

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi id indexed by :

Moraref Crossref One Search OpenArchives Sinta GoogleScholar GoogleScholar Garuda Portal-ISSN Base
 

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id