Overview of Anxiety and Coping Methods of High School Students Facing State University Selection

Addini Nurilma Hadi, Zaenal Abidin

Abstract


Anxiety is an unpleasant emotional condition for a person that includes subjective fear to physical discomfort. This discomfort will certainly make a person's activities or daily life disrupted. If anxiety disorders are experienced by high school students who will face college entrance selection, it can have an impact on decreasing interest in learning to feelings of insecurity which will have an impact on the quality of learning in preparing for college selection. This study is a descriptive qualitative research that aims to obtain an overview of anxiety in students who face college selection and coping what is done to overcome this anxiety. The participants involved in this study are three adolescents aged 17-18 years who in 2023 are undergoing a college selection process. The purposive sampling method was used to select participants based on their consent and willingness to take part in the study. This research was conducted in May 2023 using an online interview method. Some of the things that triggered anxiety in the study participants included feelings of insecurity in their own abilities, lack of support from those around them, and also feelings of worry about failure and even insufficient economic factors. Even so, participants still have to face the selection to enter state universities so that they can implement several coping mechanisms so that they can focus on studying for the selection exam.

Kecemasan merupakan suatu kondisi emosi yang tidak menyenangkan bagi seseorang yang meliputi ketakutan subjektif hingga ketidaknyamanan fisik. Ketidaknyamanan ini tentunya akan membuat aktivitas atau keseharian seseorang menjadi terganggu. Bila gangguan kecemasan dialami oleh siswa SMA yang akan menghadapi seleksi masuk perguruan tinggi, maka dapat berdampak pada menurunnya minat belajar hingga perasaan tidak aman yang akan berdampak pada kualitas pembelajaran dalam mempersiapkan seleksi perguruan tinggi. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif deskriptif yang bertujuan untuk memperoleh gambaran kecemasan pada siswa yang menghadapi seleksi perguruan tinggi serta coping apa yang dilakukan dalam mengatasi kecemasan tersebut. Partisipan yang terlibat dalam penelitian ini adalah tiga orang remaja berusia 17-18 tahun yang pada tahun 2023 sedang menjalani proses seleksi perguruan tinggi. Metode purposive sampling digunakan untuk memilih partisipan berdasarkan persetujuan dan kesediaan untuk mengambil bagian dalam penelitian. Penelitian ini dilakukan pada bulan Mei 2023 dengan metode wawancara online. Beberapa hal yang menjadi pemicu kecemasan pada peserta penelitian antara lain perasaan tidak yakin dengan kemampuan diri sendiri, kurangnya dukungan dari orang sekitar, dan juga perasaan khawatir akan kegagalan bahkan faktor ekonomi yang tidak mencukupi. Meski begitu, peserta tetap harus menghadapi seleksi masuk perguruan tinggi negeri sehingga menerapkan beberapa mekanisme coping agar bisa fokus belajar untuk ujian seleksi tersebut.

Keywords


Anxiety; Coping Mecanism; Coping Strategy; Student

Full Text:

FULL TEXT

References


Amanda, C., & Satiningsih. (2022). Studi Kasus: Kelelahan (Burnout) Akademik Pada Siswa Kleas XII. Jurnal Penelitian Psikologi, 9(3).

American Psychologcal Association. (2016, October). American Psychologcal Association. https://www.apa.org/helpcenter/anxiety/

Christiana, E. (2020). Burnout Akademik Selama Pandemi Covid 19. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling Mengukuhkan Eksistensi Peran BK Pasca Pandemi Covid-19 Di Berbagai Setting Pendidikan. . http://conference.um.ac.id/index.php/bk2/article/view/74

Clark, D. A., & Beck, A. T. (2010). Cognitive therapy of anxiety disorders: Science and practice. Guilford Press.

Disnawati, H., Deda, Y. N., O.Haning, F., & Pallo, M. (2022). PKM Bimbingan Menyelesaikan Soal Tes Potensi Skolastik (TPS) dalam Mempersiapkan Siswa Mengikuti UTBK- SBMPTN. Jurnal Masyarakat Mengabdi Nusantara (JMMN), 1(3).

Durand, M. V, & Barlow, D. H. (2006). Intisari Psikologi Abnormal. Pustaka Pelajar.

Durand, M.V., Barlow, D.H. (2006). Intisari Psikologi Abnormal. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. (n.d.).

Greenberger, D. (1995). Mind Over Mood: A Cognitive Therapy Treatment Manual for Clients. The Guildford Press.

Gustaman, A. G. (2024). Kesehatan Mental dan Hubungan Sosial: Bagaimana Menjaga Keseimbangan.

Handayani, G. A. (2015). Perguruan Tinggi Negeri (PTN) vs Perguruan Tinggi Swasta (PTS). https://www.kompasiana.com/gabri elaarum/perguruan-tinggi-negeriptn-vs-perguruan-tinggi-swastapts_55ed83f8709773ff09fb784f

Hidayat, R. A., Nuryani, R., & Lindasari, S. W. (2023). Kecemasan Siswa SMA Terhadap Perubahan Seleksi SBMPTN Menjadi SNBT Tahun 2023. Jurnal Keperawatan Jiwa (JKJ): Persatuan Perawat Nasional Indonesia, 11(2), 305–313.

Hidayat, S. (2023). Pengaruh Internet Gaming Terhadap Generalized Anxiety Pada Mahasiswa. https://repository.unhas.ac.id/id/eprint/39665/2/C011181431_skripsi_01-07-2024%201-2%28FILEminimizer%29.pdf

Holis, W., & Fujianti, M. E. Y. (2024). Efektivitas Relaksasi Otot Progresif (Progressive Muscle Relaxation) terhadap Kecemasan: Sistematic Review. Indonesian Health Science Journal, 4(2).

Indria, G. A., & Desi, W. (2023). Intervensi Kecemasan Akademik pada Mahasiswa Peminatan Kesehatan : Literature Review. Intarti Bidan Prada: Jurnal Publikasi Kebidanan, 14(2), 50–59.

Iqbar, M. , & A. M. A. (2022). Hubungan Strategi Coping dengan Kecemasan pada Wabah Virus Corona di Kalangan Masyarakat yang Berada di Zona Merah. Junal Psikoborneo, 10(2).

Kaplan, H. I., & Saddock BJ. (2010). Sinopsis Psikiatri Ilmu Pengetahuan Perilaku Psikiatri Klinis (1st ed.). Bina Rupa Aksara.

Kesuma, D. D. (2016). Stress dan strategi coping pada anak pidana . Jurnal Psikoborneo, 4(3), 391–398.

Komariah, A., & Satori, D. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Lauditta, A. E., & Ariana, A. D. (2021). Hubungan antara Efikasi diri dengan Kecemasan dalam menghadapi Ujian SBMPTN pada Siswa SMA. Buletin Riset Psikologi Dan Kesehatan Mental (BRPKM), 1(2), 1246–1252. https://doi.org/10.20473/brpkm.v1i2.29053

Mukminia, M., & Abidin, Z. (2020). Coping Kecemasan Siswa SMA dalam Menghadapi Ujian Tulis Berbasis Komputer (UTBK) Tahun 2019. Jurnal AL-AZHAR INDONESIA SERI HUMANIORA, 5(3).

Napitupulu, E. L. (2024, May 15). Subsidi Uang Kuliah dari Pemerintah Masih Rendah. Kompas.Id. https://www.kompas.id/baca/humaniora/2024/05/15/subsidi-uang-kuliah-dari-pemerintah-masih-rendah

Nugraha, A. D. (2020). Memahami Kecemasan: Perspektif Psikologi Islam. Indonesian Journal of Islamic Psychology, 2(1).

Purnamasari, I. (2020). Hubungan Antara Efikasi Diri Dengan Kecemasan. Psikoborneo,. Jurnal Psikoborneo, 8(2), 238–248.

Putra, Y. P., Puspita, N. V., & Heryanto, B. (2022). Faktor Yang Mempengaruhi Gen Z Dalam Memilih Perguruan Tinggi. Jurnal Studi Manajemen Dan Bisnis, 9(2), 183–192. https://doi.org/10.21107/jsmb.v9i2.16789

Putri, H., Hany, F. R., & Fujiana, F. (2024). Karakteristik Remaja yang Mengalami Kecemasan. Jurnal Keperawatan Jiwa (JKJ): Persatuan Perawat Nasional Indonesia, 12(2).

Rahmah, R. A. (2018). Pengaruh strategi coping dan manajemen waktu terhadap prokrastinasi akademik. Jurnal Psikoborneo, 6(2), 221–227.

Rimadona, M. (2016). Hubungan Keikutsertaan Bimbingan Belajar Terhadap Kejadian Kecemasan Pada Siswa Kelas XII Dalam Mengahadapi SBMPTN Di SMA 1 Payakumbuh. Universitas Andalas.

Somantri, G. R. (2005). Memahami Metode Kualitatif. Makara Human Behavior Studies in Asia, 9(2), 57. https://doi.org/10.7454/mssh.v9i2.122

Stuart, G. W. (2007). Buku Saku Keperawatan Jiwa. (5th ed.). EGC.

Sudaryat, G. G., Nuripah, G., & Alie, I. R. (2020). Gambaran Tingkat Kecemasan Siswa SMA Negeri 12 Bandung sebelum Menghadapi Ujian SBMPTN Tahun Ajaran 2018- 2019. Prosiding Pendidikan Dokter, 123–126.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Remaja Rosdakarya.

Sukmadinata. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Remaja Rosdakarya.

Sulistyarini, I. R., & Novianti, N. P. (2012). Wawancara Sebagai Metode Efektif Untuk Memahami Perilaku Manusia. Karya Putra Darwati.

Ulfa, M. (2022). LTMPT: Pengumuman SNMPTN 2022 491.406 Siswa Dipastikan Tidak Lolos. Tirto.Id. https://tirto.id/ltmpt-pengumuman-snmptn-2022-491406-siswa-dipastikan-tidak-lolos-gqpk#google_vignette

Widiarsa, A. D., Widjanegara, I. G., & Sumirta, I. N. (2021). Pengaruh Aktivitas Olahraga Jalan Kaki Terhadap Tingkat Stres Pada Pekerja PHK Akibat Corona Virus Disease 2019 . Jurnal Gema Keperawatan, 14(2), 113–125.

Wulandari, P. W., Stella. S, & Sarwilly, I. (2022). Hubungan Ketidaksesuaian Jurusan Dengan Stres Mahasiswa Dalam Menjalankan Kegiatan Perkuliahan. Jurnal Interprofesi Kesehatan Indonesia, 1(2), 88–94.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v13i1.18307

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Addini Nurilma Hadi, Zaenal Abidin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id