Fostering Learning Discipline: Exploring Token Economy Implementation at Student

Achmad Dicky Ardhana, Awang Setiawan Wicaksono

Abstract


Education plays a crucial role in shaping human life and is deeply embedded in the structure of families, communities, and nations as a whole. This critical stage serves as a foundation for lifelong learning, where students acquire essential skills such as reading, writing, and arithmetic. The aim of this research is to enhance the learning discipline of students at SD Muhammadiyah Manyar Gresik by implementing the token economy technique. The research method used is an experiment involving pre-tests and post-tests, with the subjects consisting of participating fourth-grade students. The study begins with observations and initial interviews to gather information regarding students' learning discipline behaviors and the teachers' understanding of the issues present in the classroom. The research results indicate that the implementation of the Token Economy model at SD Muhammadiyah Manyar Gresik significantly improves students' learning discipline, as evidenced by increased active participation in class, timely task submissions, and awareness of cleanliness. The implications of this research highlight the importance of reward-based interventions in enhancing learning discipline, where the adoption of the Token Economy model can serve as an innovative strategy to address disciplinary issues in schools, potentially improving overall educational outcomes.

Keywords


Educational Intervention; Learning Discipline; Token Economy

Full Text:

FULL TEXT

References


Abidin, A. (2021). Pendidikan moral dan relevansinya dengan pendidikan Islam. Jurnal Paris Langkis, 2(1), 57–67.

Afifah, S. (2019). Pengaruh Kejenuhan Belajar dan Interaksi Sosial Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa dengan Sistem Pesantren Modern di Samarinda. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(4), 527–532.

Amalo, I. (2020). Pengaruh Penggunaan Token Ekonomi dalam Menurunkan Perilaku Disruptif Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 500–507.

Anista, D., Anwar, R., & Afifah, S. (2024). Penerapan Token Ekonomi Untuk Meningkatkan Kemandirian Anak Usia 5-6 Tahun Di Lembaga PAUD. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 1–17.

Aprilia, F., & Wardhani, J. (2023). Efektivitas Penerapan Metode Token Ekonomi Terhadap Tingkat Kedisiplinan Anak Usia Dini. urnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 1787–1798.

Aulia, D., Yuliati, N., & Saputri, S. (2022). Pengaruh penerapan teknik token ekonomi terhadap tingkat kedisiplinan siswa. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(2), 104–110.

Cicilia, I., & Santoso, G. (2022). Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Upaya Membentuk Generasi Penerus Bangsa yang Berkarakter. Jurnal Pendidikan Transformatif, 1(3), 146–155.

Devita, Y., & Mulyadi, R. (2019). Efektivitas Terapi Token Ekonomi Untuk Meningkatkan Kepatuhan Mengerjakan Tugas Pada Anak Tahap Usia Sekolah. Jurnal Keperawatan Abdurrab, 3(1), 51–56.

Dewi, M., Dalimunthe, R., & Conia, P. (2022). Pengembangan Konseling Kelompok dengan Teknik Token Ekonomi untuk Meningkatkan Perilaku Student Engagement: Studi Penelitian Pengembangan Strategi Konseling Kelompok Pada Siswa SMP Negeri 8 Kota Cilegon Tahun Ajaran 2021/2022. Journal of Education and Counseling (JECO), 2(2), 197–208.

Fahrudin, M. (2019). Hubungan Religiusitas Dengan Pengambilan Keputusan Orang Tua untuk Memilih Sekolah Dengan Sistem Kuttab di Pendidikan Iman dan Qur’an Baitul Izzah. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(2), 265–273.

Hardi, N., Sidik, S., & Mulia, D. (2022). Penerapan modifikasi perilaku menggunakan token ekonomi untuk mengurangi perilaku hiperaktif dalam pembelajaran anak down syndrome. Jurnal Unik: Pendidikan Luar Biasa, 7(1), 23–27.

Imamah, Y., Pujianti, & Apriansyah, D. (2021). Kontribusi guru pendidikan agama islam dalam pembentukan karakter siswa. Jurnal Mubtadiin, 1(1), 1–10.

Lahamutu, M. (2020). Tehnik Token Ekonomi Untuk Pemberdayaan Masyarakat. Jambura Journal of Community Empowerment, 2(2), 90–97.

Novita, A., & Bakar, M. (2021). Konsep Pendidikan Esensialisme dalam Pembentukan Karakter Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Dirasat: Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 7(1), 12–22.

Noviyanti, M., & Wahyuningsih, M. (2024). Penerapan Token Ekonomi untuk Meningkatkan Kedisiplinan dan Kemandirian Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Inovasi, Evaluasi dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(1), 141–148.

Nugraha, A. (2020). Pengaruh Lingkungan Kerja dan Kompetensi Terhadap Kinerja Guru. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(2), 221.

Nurhayati, N., & Rosadi, K. (2022). Determinasi Manajemen Pendidikan Islam: Sistem Pendidikan, Pengelolaan Pendidikan, Dan Tenaga Pendidikan (Literatur Manajemen Pendidikan Islam). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1), 451–464.

Pratama, D., Ginanjar, D., & Solehah, L. (2023). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Sehari-Hari Sebagai Pendidikan Karakter Di Mts. Darul Ahkam Sukabumi. Sanskara Pendidikan dan Pengajaran, 1(2), 78–86.

Prihanto, Y., & Lahardo, D. (2022). Pemberdayaan Caregiver Untuk Merubah Perilaku Negatif Lansia Dengan Terapi Token Ekonomi. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 6(3), 1124–1128.

Rahayu, T., & Erika, E. (2023). Pengaruh Penerapan Program Penyuluhan Kesehatan, Akses Air Minum Bersih, dan Fasilitas Sanitasi terhadap Peningkatan Kesejahteraan Masyarakat di Jawa Barat. Jurnal Multidisiplin West Science, 2(11), 995–1006.

Rahmi, S. (2021). Kerja Sama Orang Tua dan Guru dalam Membentuk Kepribadian Peserta Didik di Sekolah. JURNAL AZKIA: Jurnal Aktualisasi Pendidikan Islam, 16(2), 1–17.

Ratag, A. (2021). Peranan Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membentuk Karakter Siswa. Apolonius: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 2(2), 95–106.

Rokhimah, S. (2014). Pengaruh dukungan sosial dan efikasi diri terhadap minat melanjutkan pendidikan ke perguruan tinggi pada siswa SMA Negeri 1 Tenggarong Seberang. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(3), 1–1.

Rosdiana, A. (2022). Teknik Token Ekonomi: Teori dan Aplikasi. Conseils: Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 2(2), 42–52.

Salsabilah, A., Dewi, D., & Furnamasari, Y. (2021). Peran guru dalam mewujudkan pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7158–7163.

Sari, N., & Hanafiah, N. (2023). Manajemen Pendidikan dalam Upaya Pembentukan Karakter. IEMJ: Islamic Education Management Journal, 1(1), 13–25.

Sugiarto, S. (2021). Membentuk Karakter Anak Sebagai Generasi Penerus Bangsa melalui Pendidikan Anak Usia DinI. Jurnal Mubtadiin, 7(1), 185–201.

Sugiyono. (2022). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D (1 ed., Vol. 1). Deepublish.

Susilo, A., & Isbandiyah, I. (2019). Peran Guru Sejarah dalam Pembentukan Pendidikan Karakter Anak Era Globalisasi. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 1(2), 171–180.

Ulva, L., Amalia, R., & Pahrul, Y. (2021). Peningkatan Disiplin Anak Kelompok B TK Nurul Muhajirin Melalui Metode Token Ekonomi. Jurnal Pendidikan Terintegrasi, 2(1), 1–10.

Zuhara, S., Rahmawati, R., & Handoyo, A. (2021a). Pengaruh teknik token ekonomi terhadap perilaku belajar siswa untuk mengurangi perilaku off task. Sistema: Jurnal Pendidikan, 2(2), 9–14.

Zuhara, S., Rahmawati, R., & Handoyo, A. (2021b). Pengaruh teknik token ekonomi terhadap perilaku belajar siswa untuk mengurangi perilaku off task. Sistema: Jurnal Pendidikan, 2(2), 9–14.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v12i4.17551

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Achmad Dicky Ardhana, Awang Setiawan Wicaksono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id