Self-Regulation as a Protective Factor Against Work Stress in Special Education Teachers
Abstract
Inclusive education is a service provided to students with special needs in regular schools, including those who experience learning difficulties. During the learning process, these students are accompanied by special education teachers who possess the necessary qualifications to fulfill this role. The demands and pressures of the job can potentially lead to work stress, making self-regulation skills essential for teachers to perform their duties effectively. This study aims to examine the relationship between self-regulation and work stress among special education teachers. The study involved 70 teachers in the Special Region of Yogyakarta, selected using a convenience sampling technique. Data were collected using self-regulation and work stress scales developed by the researchers. Data analysis was conducted using Pearson’s product-moment correlation with the aid of SPSS version 24.0 for Windows. The results showed a highly significant negative correlation between self-regulation and work stress (r = -0.548; p = 0.001), with an effective contribution of 41.55%. Further analysis of the components of self-regulation revealed that self-reactive influences contributed the most (18%), followed by self-monitoring (15.2%) and the judgemental subfunction (8.4%). These findings indicate that self-regulation plays an important role in reducing work stress among special education teachers.
Pendidikan inklusi merupakan layanan bagi peserta didik berkebutuhan khusus di sekolah reguler, termasuk mereka yang mengalami hambatan belajar. Dalam proses pembelajaran, peserta didik tersebut didampingi oleh guru pembimbing khusus yang telah memiliki kualifikasi pendidikan untuk menjalankan peran tersebut. Tuntutan dan tekanan dalam pekerjaan berpotensi menimbulkan stres kerja, sehingga diperlukan kemampuan regulasi diri yang baik agar guru dapat menjalankan tugas secara optimal. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara regulasi diri dan stres kerja pada guru pembimbing khusus. Subjek penelitian berjumlah 70 orang guru di Daerah Istimewa Yogyakarta yang dipilih menggunakan teknik convenience sampling. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan skala regulasi diri dan skala stres kerja yang disusun oleh peneliti. Analisis data menggunakan korelasi product moment dengan bantuan program SPSS versi 24.0 for Windows. Hasil analisis menunjukkan terdapat hubungan negatif yang sangat signifikan antara regulasi diri dan stres kerja (r = -0,548; p = 0,001), dengan sumbangan efektif sebesar 41,55%. Uji lanjutan terhadap aspek regulasi diri menunjukkan bahwa self-reactive influences memberikan kontribusi paling besar (18%), diikuti oleh self-monitoring (15,2%) dan judgemental subfunction (8,4%). Temuan ini menunjukkan bahwa regulasi diri berperan penting dalam menurunkan tingkat stres kerja pada guru pembimbing khusus.
Keywords
Full Text:
FULL TEXTReferences
Agung, S., Titik, S., & Sunnanto. (2023). Hubungan regulasi diri dengan stres kerja perawat IGD di RSUD DR. R Soedarsono Kota Pasuruan. 2(10), 1.
Ardana, Z. A., & Rizqi, M. A. (2024). Pengaruh stres kerja dan motivasi kerja terhadap kinerja karyawan dengan komitmen organisasi sebagai variabel intervening pada PT Envilab Indonesia. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 8(2), 1758–1776. https://doi.org/10.31955/mea.v8i2.4382
Ari, S. (2015). Sekolah inklusi terkendala guru pendamping khusus. TribunJogja.Com.
Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2016). Social psychology. In Pearson; Pearson Education. Pearson Education.
Aruan, J. (2020). Pengaruh regulasi diri dan lingkungan belajar terhadap prestasi belajar. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(1), 1. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v8i1.4862
Ayudia, R., & Rochendi, T. (2020). Hubungan iklim organisasi, eustress dengan kinerja karyawan di PT Pulsa Indomedia Pratama. Kompleksitas: Jurnal Ilmiah Manajemen, Organisasi Dan Bisnis, 9(1), 1.
Bandura, A. (1991). Social cognitive theory of self-regulation. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 248–287. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90022-L
Darma, I. P., & Rusyidi, B. (2015). Pelaksanaan sekolah inklusi di Indonesia. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2). https://doi.org/10.24198/jppm.v2i2.13530
Fathizadeh, A., & Khoshouei, M. S. (2017). The relationship between self-regulation and personality traits with job stress in University of Isfahan employees. Journal of Fundamentals of Mental Health, 19(1), 14–21.
Fauzi, I. (2018). Etika profesi keguruan.
Hanaa, H., & Evani, E. M. (2022). Peran penting guru pembimbing khusus dalam pendidikan inklusi di SDI Al-Muttaqin. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 8(3), 1. https://doi.org/10.26740/jrpd.v8n3.p167-171
Lisnawati, L. (2019). Pengaruh kontrol diri dan kecerdasan emosi terhadap kecenderungan cybersex pada pria dewasa awal. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(4), 1. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v7i4.4831
Morosanova, V., & Kondratyuk, N. (2018). Self-regulation and personality traits in overcoming acute and chronic stress. Soacial & Behavioural Sciences, 60(April), 1. https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.07.335
Mukti, H., Arnyana, I. B., & Dantes, N. (2023). Analisis pendidikan inklusif: Kendala dan solusi dalam implementasinya. Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora, 6, 761–777.
Paramitha, D. S., & Ariani, L. (2024). Hubungan kontrol diri dengan stress kerja pada bidan di rumah sakit Banjarmasin. Malahayati Nursing Journal, 6, 1.
Putra, J. D., & Dewirahmadanirwati. (2024). Pengaruh stres kerja dan kepuasan kerja terhadap kinerja pegawai dinas kependudukan dan pencatatan sipil Kota Padang. Jurnal Manuhara: Pusat Penelitian Ilmu Manajemen Dan Bisnis, 2(2), 1. https://doi.org/10.61132/manuhara.v2i2.667
Reza, J. (2016). Pengaruh stres kerja dan persepsi terhadap beban kerja dengan motivasi kerja. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(3), 1. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v4i3.4095
Rintayati, P. (2022). Strategi pembelajaran berdiferensiasi (Cetakan pe). CV Eureka Media Aksara.
Robbins, P. S., & Judge, A. T. (2024). Organizational behavior. In pearson education,Limited (Vol. 10, Issue Chapter 4).
Shafira, N., & Nasution, F. Z. (2022). Peran stres kerja positif (eustress) terhadap stres kerja pada karyawan. Jurnal Psikologi Prima, 60–67.
Sugiyono, P. D. (2020). Metodologi penelitian kuantitatif, kualitatif dan R & D (P. D. Sugiyono (ed.)). Alfabeta.
Tobing, J. L. (2019). Fight or flight: Stres dan strategi coping guru pembimbing khusus. Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(2), 189–211.
Wati, L. (2021). Regulasi diri dan konformitas terhadap prokrastinasi akademik. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(3), 608. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v9i3.6513
Widoyo, H. (2023). Pentingnya pendidikan dalam kehidupan. https://binus.ac.id/character-building/2023/02/pentingnya-pendidikan-dalam-kehidupan/
Zimmerman, B. J. (1989). A Social Cognitive View of Self-Regulated Academic Learning. Journal of Educational Psychology, 81(3), 329–339. https://doi.org/10.1037/0022-0663.81.3.329
Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. In Handbook of Self-Regulation.
DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v13i3.17218
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Exwati Miatari, Theresia Dewi Setyorini, Ayu Gigih Rizqia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexing by :
________________________________________
PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
________________________________________
PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi
Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id