Psychological and Social Dynamics of Cyberbullying Victims: An Analysis of the Impact on Middle School Students

Tri Putri Wulandari, Sawi Sujarwo

Abstract


The advancement of communication technology has facilitated social interactions but has also opened the door to bullying behaviors that are harder to detect. Cyberbullying differs from conventional bullying as perpetrators can launch attacks through various social media platforms, forums, and messaging applications. This research aimed to analyze and understand the psychological and social dynamics experienced by victims of cyberbullying among middle school students, and to identify the impacts of these experiences on their emotional well-being, social interactions, and psychological development. A qualitative approach was used, allowing the researcher to grasp the dynamics experienced by the subjects. Victims of cyberbullying were found to experience similar negative effects, starting from disturbances at school that extended to social media. These negative impacts included feelings of deep hurt, loss of self-confidence, social rejection, and a desire for revenge. However, a positive impact was also identified, in the form of increased motivation to surpass the bully. The implications of this study highlight the need for more comprehensive school policies and proactive measures to effectively address cyberbullying.

Perkembangan teknologi komunikasi semakin memudahkan interaksi sosial, namun di sisi lain juga membuka peluang bagi perilaku bullying yang lebih sulit terdeteksi. Cyberbullying berbeda dari bentuk bullying konvensional karena pelaku dapat melancarkan serangan melalui berbagai platform media sosial, forum, dan aplikasi pesan singkat. untuk menganalisis dan memahami dinamika psikologis dan sosial yang dialami oleh korban cyberbullying di kalangan peserta didik Sekolah Menengah Pertama, serta mengidentifikasi dampak yang timbul dari pengalaman tersebut terhadap kesejahteraan emosional, interaksi sosial, dan perkembangan psikologis. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif, yang memungkinkan peneliti memahami gambaran dinamika subjek. korban cyberbullying mengalami dampak yang serupa dengan gangguan yang dimulai di lingkungan sekolah dan kemudian meluas ke media sosial. Dampak negatif yang dirasakan termasuk perasaan sakit hati, hilangnya kepercayaan diri, penolakan sosial, dan keinginan untuk membalas dendam. Namun, dampak positif berupa peningkatan motivasi untuk menjadi lebih baik dari pelaku juga ditemukan. Implikasi dari penelitian ini menunjukkan perlunya kebijakan dan tindakan yang lebih komprehensif dari pihak sekolah dalam menangani cyberbullying secara proaktif.


Keywords


Cyberbullying; Impact; Junior High School; students;

Full Text:

FULL TEXT

References


Aditriyana, M., & Aditriyana, M. (2024). Bullying Literacy Assistance in Improving Student Mentality. ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 7(2), 807–817.

Aini, D. (2018). Self esteem pada anak usia sekolah dasar untuk pencegahan kasus bullying. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar, 6(1), 36–46.

Ainiyah, H., & Cahyanti, I. (2019). Efektivitas Pelatihan Asertif Sebagai Upaya Mengatasi Perilaku “Bullying” di SMPN A Surabaya. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 9(2), 105.

Ajhuri, K. (2019). Psikologi Perkembangan Pendekatan Sepanjang Rentan Kehidupan (1 ed., Vol. 1). Penebar Media Pustaka.

Akbar, R., Aulya, A., Psari, A., & Sofia, L. (2019). Ketakutan Akan Kehilangan Momen (FoMo) Pada Remaja Kota Samarinda. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 7(2), 38.

Al-Mighwar, M. (2011). Psikologi Remaja (1 ed., Vol. 1). CV pustaka Setia.

Ananda, E., & Marno, M. (2023). Analisis dampak penggunaan teknologi media sosial terhadap perilaku bullying di kalangan siswa sekolah dasar ditinjau dari nilai karakter self-confident siswa dalam konteks pendidikan. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(5), 1–16.

Arya, L. (2018). Melawan Bullying Menggagas Kurikulum Anti Bullying di Sekolah (Vol. 1).

Atrizka, D., Andriki, E., Melisa, M., & Natasya, N. (2021). Efek Kepuasan Kerja Dalam Mempengaruhi Komitmen Organisasi Karyawan. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(4), 811–819.

Auriemma, V., Iorio, G., Roberti, G., & Morese, R. (2020). Cyberbullying and empathy in the age of hyperconnection: an interdisciplinary approach. Frontiers in Sociology, 5, 551881.

Ayu, S., & Muhid, A. (2021). Pentingnya Dukungan Sosial Terhadap Kepercayaan DiriPenyintas Bullying: Literature Review. Jurnal Pengabidan Kepada Masyarakat, 3(2), 245–251.

Azoma, M., & Ninin, R. (2022). Can Teenagers Put Their ‘Shoes’ On Prepetrators and Victims of Bullying? Psikostudia : Jurnal Psikologi, 11(4), 284.

Budiman, B. (2021). Perilaku Bullying Pada Remaja dan Faktoe Faktor yang Mempengaruhinya.

Carvalho, M., Branquinho, C., & Matos, M. (2021). Cyberbullying and bullying: Impact on psychological symptoms and well-being. Child Indicators Researc, 14(1), 435–452.

Desmita. (2016). Psikologi Perkembangan Remaja. STAIN Batusangkar Press.

Dewi, P. (2020). Perilaku school bullying pada siswa sekolah dasar. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 39–48.

Efianingrum, A., Dwiningrum, S., & Nurhayati, R. (2020). Cyberbullying pelajar SMA di media sosial: Prevalnsi dan rekomendasi. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 8(2), 144–153.

Elbedour, S., Alqahtani, S., Rihan, I., & Bawalsah, J. (2020). Cyberbullying: Roles of school psychologists and school counselors in addressing a pervasive social justice issue. Children and youth services review, 109, 104720.

Emilda. (2022). Bullying di Pesantren: Jenis, Bentuk, Faktor, dan Upaya Pencegahanny. Jurnal Sustainable, 5(2), 1–13.

Esquivel, F., López, I., & Benavides, A. (2023). Emotional impact of bullying and cyber bullying: perceptions and effects on students. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, 12(1), 367–383.

Fadhilah, S., Sitasari, N., & Safitri, M. (2021). Gambaran Perilaku Bullying Santri di Pondok Pesantren. JCA Psikologi, 2(1), 47–55.

Fadli, M. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33–54.

Fuentes, Emilio, Pedro, & Sergio. (2020). Bullying as a Risk Factor for Depression and Suicide. RC Pediatria, 91(3), 432–443.

Gunawan, F., Akbar, Muiz, & Syamsuddin. (2018). Religion Society dan Sosial Media. Deepublish.

Hardhiyanti, R., Pandjaitan, L., & Arya, L. (2020). Efektivitas Social Skills Training (SST) untuk Mereduksi Intensitas Bullying Pada Remaja. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 9(1), 1–18.

Hermawan, R., Said, M., Wafa, M., & Hosnah, A. (2024). Pengaruh Sosial Media terhadap Prevalensi Cyberbullying di Kalangan Remaja. Kultura: Jurnal Ilmu Hukum, Sosial, dan Humaniora, 2(1), 380–392.

Hidayati, N. (2012). Bullying pada Anak: Analisis dan Alternatif Solusi. Ihsan, 14(1), 41–49.

Hikmah, N. (2024). Analisis Pemahaman Kebijakan Hukum Terhadap Bullying dalam Pendidikan di Sekolah Menengah Pertama. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(2), 2664–2669.

Hutson, E., Kelly, S., & Militello, L. (2018). Systematic review of cyberbullying interventions for youth and parents with implications for evidence‐based practice. Worldviews on evidence‐based Nursing, 15(1), 72–79.

Imani, F., Kusmawati, A., & Tohari, M. (2021). Pencegahan kasus cyberbullying bagi remaja pengguna sosial media. KHIDMAT SOSIAL: Journal of Social Work and Social Services, 2(1), 74–83.

Jahja, Y. (2011). Psikologi Perkembangan. Prenadamedia Group.

Junior, A. (2019). UNICEF poll: More than a third of young people in 30 countries report being a victim of online bullying. Unicef.

Kang, H., Wang, Y., Wang, M., Yasin, M., Osman, M., & Ang, L. (2023). Navigating digital network: Mindfulness as a shield against cyberbullying in the knowledge economy era. Journal of the Knowledge Economy, 1(1), 1–39.

Karyanti, & Aminudin. (2019). Prenadamedia Group (1 ed., Vol. 1). k-media.

Khairinnisa, F., Maufur, D., & Sudibyo, D. (2022). Analisis Dampak Media Sosial Terhadap Perilaku Negatif Remaja. Psycho, 1(1), 1–18.

Leski. (2020). Strategi Kominfo Cegah Cyberbullying saat Pembelajaran Daring. Kominfo.

Lestari, W. (2020). Pengaruh Konsep Diri dan Konformitas Terhadap Perilaku Bullying. Jurnal Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi. Jurnal Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(2), 4662–4671.

Mikhaylovsky, M., Lopatkova, I., Komarova, N., Rueva, E., Tereschuk, K., & Emelyanenkova, A. (2019). Cyberbulling as a new form of a threat: a physiological, psychological and medicinal aspects. Electronic journal of general medicine, 16(6), 1–18.

Muhyi, A. (2017). Kematangan Emosi Remaja Korban Bullying. Medan Area University, 1(12), 1–12.

Murdiyanto, E. (2020). Penelitian Kualitatif (Teori dan Aplikasi disertai contoh Proposal). . . LP2M Universitas Pembangunan “Veteran” Yogyakarta Press, 1(1), 1–18.

Nashiruddin, A. (2019). Fenomena Bullying di Pondok Pesantren Al Hikmah Kajen Pati. Quality, 7(2), 81–99.

Ningtyas, I. (2021). Pelayanan Konseling Kelompok Dalam Menangani Bullying. Counseling As Syamil Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Islam, 1(1), 34–47.

Nurhadiyanto, L., Gusnita, C., & Yuniasih, T. (2018). Analisis Cyber Bullying Berbasis Teknik Netralisasi (Techniques of Neutralization) melalui Smartphone pada Pelajar SMA di Pesanggrahan, Jakarta. Deviance Jurnal Kriminologi, 2(1), 65–87.

Qamaria, R., Pertiwi, F., Mulyani, L., N., S. N., arriroh, A., Haq, I. N., & Jannah, M. (2023). Upaya Menciptakan Lingkungan Sekolah Ramah Anak Melalui Kampanye Stop Bullying. Kontribusi, 4(1), 1–16.

Rathod, S., Khandizod, A., & Mahajan, R. (2024). Cybersecurity beyond the screen: tackling online harassment and cyberbullying. AI Tools and Applications for Women’s Safety, 1(1), 51–73.

Risyda, M., Kara, Z., Anwar, M., & Shobabiya, M. (2024). Pengaruh Psikologis Bullying Relasional Terhadap Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(3), 122–128.

Rozaliyani, A., Wasisto, B., Santosa, F., Sjamsuhidajat, R., Setiabudy, R., Prawiroharjo, P., Baharudin, M., & Sulaiman, A. (2019). Bullying (Perundungan) di Lingkungan Pendidikan Kedokteran. Jurnal Etika Kedokteran Indonesia, 3(2), 56. https://doi.org/10.26880/jeki.v3i2.36

Rueda, P., Cerezo, M., Kumari, & Vishwakarma. (2024). The Role of Emotional Intelligence in Adolescent Bullying: A Systematic Review. . . Indian Journal of Extension Education, 28(1), 53–59.

Santoso, T. (2022). Metodologi Penelitian Kualitati. Metodologi Penelitian Kualitatif.

Septiani, Y. (2021). Hubungan Perilaku Bullying Dengan Motivasi Belajar Pada Siswa Korban Bullying Di SMA Negeri 1 Gunung Sugih. Digital Unila, 1(1), 1–24.

Silva, Y., Hall, D., & Rich, C. (2018). BullyBlocker: toward an interdisciplinary approach to identify cyberbullying. Social Network Analysis and Mining, 8, 1–15.

Simarmata, J., Iqbal, M., Hasibuan, M., & Limbong, T. (2019). Hoaks dan media sosial: saring sebelum sharing. Yayasan Kita Menulis, 1(1), 1–18.

Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2022). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D (1 ed., Vol. 1). Deepublish.

Suryatni, L. (2020). Komunikasi media sosial dan nilai-nilai budaya pancasila social media communications and cultural values of pancasila. JSI (Jurnal sistem Informasi) Universitas Suryadarma, 5(1), 117–133.

Trimardhani, V., Rachmawati, D., & Yulma, Y. (2021). Strategi Komunikasi Persuasi untuk Pencegahan Aksi Bullying di SMP Negeri 85 Jakarta. Warta Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, 4(1), 60–71.

Wibowo, D., Christy, Z., & Unter, R. (2022). Aku Siswa Anti Bullying”: Layanan Psikoedukasi untuk Mencegah Bullying di Sekolah. JMS, 2(3), 429–439.

Wijaya, C., Kusumaningrum, J., Nazara, V., & Herlianti, K. (2022). Analisis Tindakan Cyberbullying Di Kalangan Remaja. Nusantara: Jurnal Pendidikan, Seni, Sains dan Sosial Humaniora, 1(1), 1–16.

Wijaya, H. (2019). Analisis Data Kualitatif: sebuah tinjauan teori & praktik (1 ed., Vol. 1). Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.

Wulandari, H., & Afifah, J. (2023). Bullying Hingga Kekerasan, Masa Depan Anak Usia Dini Mulai Terancam. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(16), 325–336.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v12i4.14487

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Tri Putri Wulandari1, Sawi Sujarwo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id