PENERAPAN TEORI BELAJAR BEHAVIORISTIK PEMBELAJARAN MATEMATIKA KREATIF DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA

Ni Kadek Ena Juliatni, Ni Ketut Suarni, I Gede Margunayasa

Abstract


The low level of student motivation in learning mathematics, especially in integer material, encourages teachers to continue to present creative mathematics learning. The use of learning theories is also considered important in the learning process. Behavioristic learning theory emphasizes changes in student behavior as a result of stimulus and response. This research uses descriptive qualitative research methods. The aim of this research is to observe teachers, where the teacher is the subject, to explain the implementation of behaviorist theory in mathematics learning. The results showed that in this study, the subjects applied 12 steps. Through this theory, it is possible to increase students' learning motivation through the stages of learning.

Keywords


Behavioristic Learning Theory; Creative Mathematics; Learning Motivation

Full Text:

FULL TEXT

References


Aflah, S. Z., & Anisa, A. (2020). Analisis Warna dan Bentuk terhadap Kemampuan Visual Anak Autis Pada Fasilitas Pendidikan. Jurnal Linears, 3(1), 01–19. https://doi.org/10.26618/j-linears.v3i1.3214

Amaliah, R. R., Fadhil, A., & Narulita, S. (2014). Penerapan metode ceramah dan diskusi dalam meningkatkan hasil belajar PAI di SMA Negeri 44 Jakarta. Jurnal Studi Al-Qur’an, 10(2), 119–131.

Andriani, K. ., Maemonah, & Wiranat, R. . (2022). Penerapan Teori Belajar Skinner. Saliha, 5(1), 78–91.

Ayuningrum, L., Kusuma, A. P., & Rahmawati, N. K. (2019). Analisis Kesulitan Siswa dalam Pemahaman Belajar serta Penyelesaian Masalah Ruang Dimensi Tiga. Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 5(1), 135–142. http://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/jkpm/

Ety, E., & Riandi, R. (2021). Teori Belajar Behavioristik Dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar Berdasarkan Kurikulum 2013. VARIASI: Majalah Ilmiah Universitas Almuslim, 13(2), 67–72. https://doi.org/doi.org/10.51179/vrs.v14i3

Firliani, F., Ibad, N., DH, N., & Nurhikmayati, I. (2019). Teori Throndike Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 1, 823–838. https://prosiding.unma.ac.id/Index.Php/Semnasfkip/Article/View/118

Jannah, A. M. (2021). Analisis Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Kelas V Ditinjau Dari Gaya Belajar Di Sdn Jatisari 02 Kec. Geger Kab. Madiun.

Lestari, F., Putri, A. D., & Wardani, A. K. (2019). Identifikasi Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII Menggunakan Soal Pemecahan Masalah. Jurnal Riset Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Matematika (JRPIPM), 2(2), 2581–0480.

Marpaung, J. (2015). Pengaruh gaya belajar terhadap prestasi belajar siswa. KOPASTA: Journal of the Counseling Guidance Study Program, 2(2), 82–86. https://doi.org/10.33373/kop.v2i2.302

Nahar, N. . (2019). Penerapan Teori Belajar Behavioristik Dalam Proses Pembelajaran. An Inquiry into the Foundations of Psychology, 89–99. https://doi.org/10.4324/9781003014546-7

Nggie, P. M. (2016). Hubungan Atraksi Interpersonal Siswa Terhadap Guru dan Manajemen Waktu dengan Motivasi Belajar Pada Siswa. PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(4). https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v4i4.4234

Nila, & Nurjanah, S. (2021). Implementasi Teori Kognitif Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika di Kelas V. Jemari: Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 47–50. https://doi.org/10.30599/jemari.v3i2.825

Patimah, S. (2020). Analisis aktivitas pembelajaran matematika pada materi pecahan campuran berbasis daring (melalui aplikasi whatsapp) di masa pandemi COVID-19 pada siswa kelas 4 SDN Pakujajar CBM. JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan Dasar), 5(2), 98–105. https://doi.org/10.26618/jkpd.v5i2.3679

Rahmayani, V., & Amalia, R. (2020). Strategi peningkatan motivasi siswa dalam pembelajaran matematika di kelas. Journal on Teacher Education, 2(1), 18–24. https://doi.org/10.31004/jote.v2i1.901

Ratnasari, I. W. (2017). Hubungan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(2). https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v5i2.4377

Robithotul Khoir, N., & Ikhwan, A. (2022). Pembelajaran Behavioristik Madrasah dalam Meningkatkan Motivasi Belajar dan Ibadah Siswa. Jurnal Pendidikan Nusantara, 1(3), 175–185. https://doi.org/10.55080/jpn.v1i3.36

Salsa Bila, A., Aullani Rohmah, N., Nur Indah Sari, K., Arifah, L., & Dian Nurul Iffah, J. (2023). Penerapan Teori Belajar Behavioristik Dalam Pembelajaran Matematika. Phi: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 1–10. https://doi.org/10.33087/phi.v7i1.252

Sandi, M. (2017). Hubungan Efikasi Diri Dengan Minat Belajar Siswa-Siswi. PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(2). https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v5i2.4365

Septiana, A. (2015). Hubungan Gaya Belajar dan Persepsi Siswa Tentang Metode Mengajar Guru Terhadap Prestasi Belajar Matematika. PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi, 3(3). https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v3i3.3783

Suhendri, H. (2015). Pengaruh metode pembelajaran problem solving terhadap hasil belajar matematika ditinjau dari kemandirian belajar. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2). https://doi.org/10.30998/formatif.v3i2.117

Surya Astuti Zebua, N., Zalukhu, A., Herman, Susanti Telaumbanua, M., Berkat Tabah Hulu, D., Hutauruk, A., & Manik, E. (2023). Kajian Teori Behavioristik Stimulus dan Respon dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Matematika. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(4), 4038–4054. https://doi.org/10.31004/innovative.v3i4.4011

Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar (2 ed.). Prenadamedia Group.

Suyono, & Hariyanto. (2011). Belajar dan Pembelajaran Teori dan Konsep Dasar. PT Remaja Rosdakarya.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v13i1.14409

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Ni Kadek Ena Juliatni, Ni Ketut Suarni, I Gede Margunayasa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id