Application of Behavioristic Learning Theory of Creative Mathematics Learning in Increasing Student Learning Motivation

Ni Kadek Ena Juliatni, Ni Ketut Suarni, I Gede Margunayasa

Abstract


This study aims to analyze the effectiveness of the application of behavioristic learning theory in creative mathematics learning in increasing student learning motivation. This study uses a qualitative approach with a descriptive method, where data is collected through observation, interviews, and documentation to gain an in-depth understanding of the experiences of students and teachers in applying this method. The subjects in this study are 26 students in grade V of SD Negeri 3 Ubung, as well as informants consisting of class teachers and school principals. The data analysis technique uses the Miles and Huberman model which includes data reduction, data presentation, and conclusion drawing to identify the main patterns that appear related to student learning motivation. The results of the study show that the application of behavioristic theory in creative mathematics learning has a positive impact on students' learning motivation. Most students showed an increase in the courage to ask questions, active participation in class, and confidence in working on math problems. In addition, the use of positive reinforcement such as achievement stars, praise from teachers, and interactive teaching aids has been proven to increase students' interest in mathematics. The application of this method also helps to change the perception of students who previously considered mathematics as a difficult and scary subject to be more interesting and fun. The conclusion of this study is that the application of behavioristic theory in creative mathematics learning can significantly increase students' learning motivation and create a more conducive learning environment. The implications of this study show that teachers need to apply positive reinforcement strategies more broadly in learning, especially in subjects that are considered difficult by students, and consider the use of interactive tools to increase student involvement in the teaching and learning process. Therefore, this method can be used as one of the effective approaches in increasing the effectiveness of mathematics learning in elementary schools.

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis efektivitas penerapan teori belajar behavioristik dalam pembelajaran matematika kreatif dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif, di mana data dikumpulkan melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi untuk memperoleh pemahaman mendalam tentang pengalaman siswa dan guru dalam menerapkan metode ini. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas V SD Negeri 3 Ubung yang berjumlah 26 orang, serta informan yang terdiri dari guru kelas dan kepala sekolah. Teknik analisa data menggunakan model Miles dan Huberman yang meliputi reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan untuk mengidentifikasi pola-pola utama yang muncul terkait motivasi belajar siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan teori behavioristik dalam pembelajaran matematika kreatif berdampak positif terhadap motivasi belajar siswa. Sebagian besar siswa menunjukkan peningkatan dalam keberanian bertanya, partisipasi aktif dalam kelas, serta kepercayaan diri dalam mengerjakan soal matematika. Selain itu, penggunaan reinforcement positif seperti bintang prestasi, pujian dari guru, dan alat peraga interaktif terbukti dapat meningkatkan minat siswa terhadap matematika. Penerapan metode ini juga membantu mengubah persepsi siswa yang sebelumnya menganggap matematika sebagai mata pelajaran yang sulit dan menakutkan menjadi lebih menarik dan menyenangkan. Kesimpulan dari penelitian ini adalah bahwa penerapan teori behavioristik dalam pembelajaran matematika kreatif dapat secara signifikan meningkatkan motivasi belajar siswa dan menciptakan lingkungan pembelajaran yang lebih kondusif. Implikasi dari penelitian ini menunjukkan bahwa guru perlu menerapkan strategi penguatan positif secara lebih luas dalam pembelajaran, terutama dalam mata pelajaran yang dianggap sulit oleh siswa, serta mempertimbangkan penggunaan alat bantu interaktif untuk meningkatkan keterlibatan siswa dalam proses belajar mengajar. Oleh karena itu, metode ini dapat dijadikan sebagai salah satu pendekatan yang efektif dalam meningkatkan efektivitas pembelajaran matematika di sekolah dasar.

Keywords


Behavioristic Learning Theory; Creative Mathematics; Learning Motivation

Full Text:

FULL TEXT

References


Aflah, S. Z., & Anisa, A. (2020). Analisis Warna dan Bentuk terhadap Kemampuan Visual Anak Autis Pada Fasilitas Pendidikan. Jurnal Linears, 3(1), 01–19. https://doi.org/10.26618/j-linears.v3i1.3214

Amaliah, R. R., Fadhil, A., & Narulita, S. (2014). Penerapan metode ceramah dan diskusi dalam meningkatkan hasil belajar PAI di SMA Negeri 44 Jakarta. Jurnal Studi Al-Qur’an, 10(2), 119–131.

Andriani, K. ., Maemonah, & Wiranat, R. . (2022). Penerapan Teori Belajar Skinner. Saliha, 5(1), 78–91.

Ayuningrum, L., Kusuma, A. P., & Rahmawati, N. K. (2019). Analisis Kesulitan Siswa dalam Pemahaman Belajar serta Penyelesaian Masalah Ruang Dimensi Tiga. Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 5(1), 135–142. http://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/jkpm/

Ety, E., & Riandi, R. (2021). Teori Belajar Behavioristik Dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar Berdasarkan Kurikulum 2013. VARIASI: Majalah Ilmiah Universitas Almuslim, 13(2), 67–72. https://doi.org/doi.org/10.51179/vrs.v14i3

Firliani, F., Ibad, N., DH, N., & Nurhikmayati, I. (2019). Teori Throndike Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 1, 823–838. https://prosiding.unma.ac.id/Index.Php/Semnasfkip/Article/View/118

Jannah, A. M. (2021). Analisis Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Kelas V Ditinjau Dari Gaya Belajar Di Sdn Jatisari 02 Kec. Geger Kab. Madiun.

Lestari, F., Putri, A. D., & Wardani, A. K. (2019). Identifikasi Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII Menggunakan Soal Pemecahan Masalah. Jurnal Riset Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Matematika (JRPIPM), 2(2), 2581–0480.

Marpaung, J. (2015). Pengaruh gaya belajar terhadap prestasi belajar siswa. KOPASTA: Journal of the Counseling Guidance Study Program, 2(2), 82–86. https://doi.org/10.33373/kop.v2i2.302

Nahar, N. . (2019). Penerapan Teori Belajar Behavioristik Dalam Proses Pembelajaran. An Inquiry into the Foundations of Psychology, 89–99. https://doi.org/10.4324/9781003014546-7

Nggie, P. M. (2016). Hubungan Atraksi Interpersonal Siswa Terhadap Guru dan Manajemen Waktu dengan Motivasi Belajar Pada Siswa. PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(4). https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v4i4.4234

Nila, & Nurjanah, S. (2021). Implementasi Teori Kognitif Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika di Kelas V. Jemari: Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 47–50. https://doi.org/10.30599/jemari.v3i2.825

Patimah, S. (2020). Analisis aktivitas pembelajaran matematika pada materi pecahan campuran berbasis daring (melalui aplikasi whatsapp) di masa pandemi COVID-19 pada siswa kelas 4 SDN Pakujajar CBM. JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan Dasar), 5(2), 98–105. https://doi.org/10.26618/jkpd.v5i2.3679

Rahmayani, V., & Amalia, R. (2020). Strategi peningkatan motivasi siswa dalam pembelajaran matematika di kelas. Journal on Teacher Education, 2(1), 18–24. https://doi.org/10.31004/jote.v2i1.901

Ratnasari, I. W. (2017). Hubungan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(2). https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v5i2.4377

Robithotul Khoir, N., & Ikhwan, A. (2022). Pembelajaran Behavioristik Madrasah dalam Meningkatkan Motivasi Belajar dan Ibadah Siswa. Jurnal Pendidikan Nusantara, 1(3), 175–185. https://doi.org/10.55080/jpn.v1i3.36

Salsa Bila, A., Aullani Rohmah, N., Nur Indah Sari, K., Arifah, L., & Dian Nurul Iffah, J. (2023). Penerapan Teori Belajar Behavioristik Dalam Pembelajaran Matematika. Phi: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 1–10. https://doi.org/10.33087/phi.v7i1.252

Sandi, M. (2017). Hubungan Efikasi Diri Dengan Minat Belajar Siswa-Siswi. PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(2). https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v5i2.4365

Septiana, A. (2015). Hubungan Gaya Belajar dan Persepsi Siswa Tentang Metode Mengajar Guru Terhadap Prestasi Belajar Matematika. PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi, 3(3). https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v3i3.3783

Suhendri, H. (2015). Pengaruh metode pembelajaran problem solving terhadap hasil belajar matematika ditinjau dari kemandirian belajar. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2). https://doi.org/10.30998/formatif.v3i2.117

Surya Astuti Zebua, N., Zalukhu, A., Herman, Susanti Telaumbanua, M., Berkat Tabah Hulu, D., Hutauruk, A., & Manik, E. (2023). Kajian Teori Behavioristik Stimulus dan Respon dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Matematika. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(4), 4038–4054. https://doi.org/10.31004/innovative.v3i4.4011

Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar (2 ed.). Prenadamedia Group.

Suyono, & Hariyanto. (2011). Belajar dan Pembelajaran Teori dan Konsep Dasar. PT Remaja Rosdakarya.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v13i1.14409

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Ni Kadek Ena Juliatni, Ni Ketut Suarni, I Gede Margunayasa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id