Implementation of Cognitive Theory Learning in Increasing the Interest in Learning Mathematics of Grade 5 Students of State Elementary School 2 Tukadsumaga

Ni Putu Elya Trisnayanti, Ni Ketut Suarni, I Gede Margunayasa

Abstract


This research raises issues surrounding students' difficulties in concentrating, especially in learning mathematics which is often considered difficult. The objectives of this research include: 1) evaluating the impact of applying cognitive learning theory on increasing students' interest in learning in mathematics, 2) identifying ways to implement cognitive theory to increase interest in learning mathematics, and 3) analyzing the strengths and weaknesses in applying cognitive learning theory. This research uses a qualitative approach by collecting data through documentation and interviews. The research subjects involved one teacher as homeroom teacher and sixteen fifth grade students at SD Negeri 2 Tukadsumaga. The research results show that the implementation of cognitive learning theory has a positive impact in increasing students' interest in learning, especially in learning mathematics. Students' enthusiasm and activeness during the learning process reflects the effectiveness of applying this theory, with students actively taking notes and asking questions to the teacher and being able to understand the lesson material. In conclusion, cognitive learning theory has great potential in increasing students' learning interest in mathematics subjects.

Penelitian ini mengangkat permasalahan seputar kesulitan siswa dalam berkonsentrasi, terutama dalam pembelajaran matematika yang sering dianggap sulit. Penelitian ini bertujuan untuk: 1) mengevaluasi pengaruh teori belajar kognitif terhadap peningkatan minat belajar siswa pada mata pelajaran matematika, 2) mengidentifikasi strategi implementasi teori kognitif yang digunakan untuk meningkatkan minat belajar matematika, dan 3) menganalisis kelebihan dan kelemahan dalam menerapkan teori belajar kognitif. Pendekatan kualitatif digunakan dengan mengumpulkan data melalui dokumentasi dan wawancara. Subjek penelitian melibatkan satu guru sebagai wali kelas dan enam belas siswa kelas V di SD Negeri 2 Tukadsumaga. Temuan penelitian menunjukkan bahwa penerapan teori belajar kognitif berdampak positif dalam meningkatkan minat belajar siswa, terutama dalam konteks pembelajaran matematika.. Semangat dan keaktifan siswa selama proses pembelajaran mencerminkan efektivitas penerapan teori ini, dengan siswa secara aktif mencatat dan bertanya kepada guru, serta mampu memahami materi pelajaran. Kesimpulannya, teori belajar kognitif memiliki potensi besar dalam meningkatkan minat belajar siswa pada mata pelajaran matematika.

Keywords


Cognitive Learning Theory, Interest in Learning, Mathematics

Full Text:

FULL TEXT

References


Badi’ah, Z. (2021). Implikasi Teori Belajar Kognitif J. Piaget dalam Pembelajaran Bahasa Arab dengan Metode Audiolongual. Attractive: Innovative Education Journal, 3(1), 76.

Bujuri, D. . (2018). Analisis Perkembangan Kognitif Anak Usia Dasar dan Implikasinya dalam Kegiatan Belajar Mengajar. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 9(1), 37–50.

Chusnandari, M. (2019). Hubungan antara Pola Asuh Orangtua dengan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Al Hikmah: Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education (IJECIE), 2(2), 209–230. journal.iaialhikmahtuban.ac.id/index.php/ijecie/article/view/37

Hascan, M. . (2021). Penerapan Teori Belajar Kognitif Pada Mata Pelajaran PAI Tingkat SMP di SIT Bina Insan Batang Kuis. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 138–146.

Herpratiwi. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran. Media Akademi.

Indarini, E., Sadono, T., & Onate, M. E. (2013). PENGETAHUAN METAKOGNITIF UNTUK PENDIDIK DAN PESERTA DIDIK. Satya Widya, 29(1), 40. https://doi.org/10.24246/j.sw.2013.v29.i1.p40-46

Irwan, N. Q. (2017). Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia 4 sampai 5 Tahun Di PAUD Kasih Bunda Pontianak. ProNers, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.26418/jpn.v3i1.20109

Jamaluddin, J. (2020). Minat Belajar. Jurnal Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 8(1).

Juwantara, R. . (2019). Analisis Teori Perkembangan Kognitif Piaget pada Tahap Anak Usia Operasional KOnkret 7-12 Tahun dalam Pembelajaran Matematika. Al-Adzka: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 9(1), 27.

Lestari, H., Pamungkas, A. S., & Alamsyah, T. P. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Eksploratif Berkonteks BudayaBanten pada Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu Dan Pembelajaran Matematika Dan IPA IKIP Mataram, 7(1), 48–59.

Magdalena, I., Gunawan, F. A., & Ginting, N. W. N. (2022). Implementasi Desain Pembelajaran Inovatif Dalam Menumbuhkan Minat Belajar Siswa 3 SD Negeri Sukatani VI Kota Tanggerang. Seroja: Jurnal Pendidikan, 1(3), 34–40.

Mahmudah, I., Maemonah, & Rahmaniar, E. (2022). Implementasi Teori Belajar Kognitif Terhadap Minat Belajar Matematika. EDUKASI: Jurnal Penelitian & Artikel Pendidikan, 14(1), 35–46.

Marinda, L. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Problematikanya pada Anak Usia Sekolah Dasar. An-Nisa’: Journal of Gender Studies, 13(1), 116–152. https://doi.org/10.35719/annisa.v13i1.26

Maskar, S., & Dewi, P. S. (2020). Pratikalitas dan Efektifitas Bahan Ajar Kalkulus Berbasis Daring Berbantuan Geogebra. Jurnal Cendekia:Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 888–899. https://doi.org/10.31004

Nggie, P. M. (2016). Hubungan Atraksi Interpersonal Siswa Terhadap Guru dan Manajemen Waktu dengan Motivasi Belajar Pada Siswa. PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(4). https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v4i4.4234

Nila, & Nurjanah, S. (2021). Implementasi Teori Kognitif Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika di Kelas V. Jemari: Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 47–50.

Padang, U. N., Fadhlurrohman, R., Suarman, D. F., Zainal Umar, M., & Atifah, Y. (2021). Prosiding SEMNAS BIO 2021 Pengaruh Faktor Lingkungan Terhadap Reproduksi Ayam Ras Petelur. Prosiding SEMNAS BIO Universitas Negeri Padang, 709–714.

Pangestu, A. (2019). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis augmented reality (AR) pada penalaran spasial siswa. Seminar Nasional Pendidikan Matematika Dan Matematika, 1. https://doi.org/10.21831/pspmm.v1i0.39

Ratnasari, I. W. (2017). Hubungan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(2). https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v5i2.4377

Septiana, A. (2015). Hubungan Gaya Belajar dan Persepsi Siswa Tentang Metode Mengajar Guru Terhadap Prestasi Belajar Matematika. PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi, 3(3). https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v3i3.3783

Slameto. (2019). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9).

Suherman, E. (2011). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. PT Remaja Rosdakarya.

Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar (2nd ed.). Prenadamedia Group.

Susanto, A., Qurrotaini, L., & Mulyandini, N. (2020). PENINGKATAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS MELALUI MODEL CONTROVERSIAL ISSUE.

Suseno, P. U. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Video Interaktif berbasis Multimedia. Jambura Journal of Mathematics Education, 1(2). https://doi.org/10.34312/jmathedu.v1i2.7272

Suyono, & Hariyanto. (2011). Belajar dan Pembelajaran Teori dan Konsep Dasar. PT Remaja Rosdakarya.

Ulfah, U., & Arifudin, O. (2021). Pengaruh Aspek Kognitif, Afektif, Dan Psikomotor Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 2(1), 1–9. ojs-steialamar.org/index.php/JAA/article/view/88

Warsita, B. (2018). Teori Belajar Robert M. Gagne dan Implikasinya pada Pentingnya Pusat Sumber Belajar. Jurnal Teknodik.

Wijayanto, A. (2020). Peran Orangtua dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional Anak Usia Dini. Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 4(1), 55–65. https://doi.org/10.21831/diklus.v4i1.30263

Wulandari, D. A., Kusumah, Y. S., & Priatna, N. (2022). Eksplorasi Nilai Filosofis Dan Konseptual Matematis Pada Bangunan Keraton Kasepuhan Cirebon Ditinjau dari Aspek Etnomatematika. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2536–2551. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1421

Yuberti. (2014). Teori Pembelajaran dan Pengembangan Bahan Ajar Dalam Pendidikan. Anugrah Utama Raharja (AURA).




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v13i1.14408

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Ni Putu Elya Trisnayanti, Ni Ketut Suarni, I Gede Margunayasa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id