Self Esteem and Impulsive Buying: Study on Online Shopping Behavior

Maily Qisti Rofiq, Th. Dewi Setyorini, Femmy Lekahena

Abstract


The lifestyle’s demand among college students raise their desire to do online purchase on product which not suitable with their needs. The aim of this research is to empirically ascertain the relationship between impulsive buying and self-esteem in students who shop online at University X Yogyakarta. The subjects in this study were 75 students from the Faculty of Psychology, University X Yogyakarta who were in the 2019 to 2022 class, ages 18 to 21 years, female gender, and had made online purchases in several e-commerce applications. Data collection was carried out using a self-esteem scale and an impulsive buying behavior scale. Data was analuysed by the product moment correlation technique. Based on the resultd of the correlation test, it was abtained that the correlation coefficient of self-esteem with impulsive buying behavior was -0.477 with sig. p = 0.000 (p<0.01). This research can be used as evaluation material for students to be more accepting of what they have and plan before making a purchase so as to reduce the level of impulsive buying behavior.

Tuntutan gaya hidup di kalangan mahasiswa memunculkan keinginan mahasiswa melakukan pembelian online yang tidak sesuai dengan kebutuhan mereka. Tujuan penelitian ini adalah untuk memastikan secara empiris hubungan antara perilaku pembelian impulsif dan self-esteem pada mahasiswi yang berbelanja secara online di Universitas X di Yogyakarta. Subjek pada penelitian ini sebanyak 75 mahasiswa dari Fakultas Psikologi yang berada di angkatan 2019 hingga 2022, usia 18 hingga 21 tahun, jenis  kelamin perempuan, serta pernah melakukan pembelian online di beberapa aplikasi e-commerce. Pengambilan data dilakukan dengan menggunakan skala self esteem dan skala perilaku pembelian impulsif. Analisis data  menggunakan teknik korelasi product moment. Berdasarkan hasil uji korelasi diperoleh koefisien korelasi dari self esteem dengan perilaku pembelian impulsif sebesar -0,477 dengan sig. p = 0,000 (p<0,01). Penelitian ini dapat dijadikan sebagai bahan evaluasi bagi mahasiswa untuk dapat lebih menerima dirinya dengan apa yang telah dimiliki dan melakukan perencanaan sebelum melakukan pembelian sehingga dapat menurunkan tingkat perilaku pembelian impulsifnya.


Keywords


Impulsive Buying Behavior; Self Esteem; Online Shopping

Full Text:

FULL TEXT

References


Ahmad, M. B., Ali, H. F., Malik, M. S., Humayun, A. A., & Ahmad, S. (2019). Factors affecting impulsive buying behavior with mediating role of positive mood: An empirical study. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 8(1), pp-17.

Akbar, M. A., & Mardianto, M. (2023). Peran Self Esteem Dan Self Control terhadap Impulse Buying pada Dewasa Awal Dalam Menanggapi Konten Media Sosial Tiktok. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 4970–4980.

Aluwan, N. K., & Rahmah, D. D. N. (2021). Hubungan Peran Selebriti Instagram dengan Pembelian Impulsif Produk Fashion Pada Mahasiswa di Kota Samarinda. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(2), 238–249.

Anggreini, R., & Mariyanti, S. (2014). Hubungan antara kontrol diri dan perilaku konsumtif mahasiswi Universitas Esa Unggul. Jurnal Psikologi Esa Unggul, 12(01), 126664.

Aprianur, R. (2020). Hubungan keterlibatan fashion dengan pembelian impulsif produk fashion pada dewasa awal. Psikoborneo, 8(2), 156–165.

Cai, Z., Gui, Y., Wang, D., Yang, H., Mao, P., & Wang, Z. (2021). Body image dissatisfaction and impulse buying: a moderated mediation model. Frontiers in Psychology, 12, 653559.

Deny, S. (2023). Masih digandrungi, pengguna e-commerce indonesia capai 196 juta di 2023. https://www.liputan6.com/bisnis/read/5447108/masih-digandrungi-pengguna-e-commerce-indonesia-capai-196-juta-di-2023

Faristiana, A. R. (2022). Perilaku Konsumtif Belanja Online Mahasiswa Di Masa Pandemi. Proceeding of Conference on Strengthening Islamic Studies in The Digital Era, 2(1), 519–531.

Firdaus, D., & Yusuf, U. (2018). Hubungan antara Self Esteem dengan Impulsive Buying (Studi pada Mahasiswi Fakultas Ilmu Komunikasi yang Berbelanja Melalui Instagram). Prosiding Psikologi, 38–44.

Hadjali, H. R., Salimi, M., Nazari, M., & Ardestani, M. S. (2012). Exploring main factors affecting on impulse buying behaviors. Journal of American Science, 8(1), 245–251.

Hardani, H., Andriani, H., Ustiawaty, J., & Istiqomah, R. R. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. CV. Pustaka Ilmu Group.

Hawkins, D. (2020). Consumer behavior: Building marketing strategy. McGraw Hill.

Henrietta, P. (2012). Impulsive buying pada dewasa awal di Yogyakarta. Jurnal Psikologi, 11(2), 6.

Hurlock, E. B. (Elizabeth B., Istiwidayanti., Sijabat, R. M., & Soedjarwo. (1990). Psikologi perkembangan : suatu pendekatan sepanjang rentang kehidupan. Erlangga, Jakarta.

Mairoslianti, W., & Fikry, Z. (2021). Hubungan self esteem dengan impulsive buying terhadap produk fashion pada mahasiswa Fakultas Perhotelan dan Pariwisata Universitas Negeri Padang. Socio Humanus, 3(1), 186–195.

Mohammad, A., & Asrori, M. (2006). Psikologi remaja perkembangan peserta didik. Bumi Aksara.

Muharsih, L., & Afrian, R. (2023). SEMINAR ONLINE “KECENDERUNGAN PEMBELIAN IMPULSIF DITINJAU BERDASARKAN KONSEP DIRI.” PROSIDING KONFERENSI NASIONAL PENELITIAN DAN PENGABDIAN UNIVERSITAS BUANA PERJUANGAN KARAWANG, 3(1), 2258–2270.

Mukaromah, R. (2021). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN, HARGA DAN LOKASI TERHADAP KEPUASAN KONSUMEN (Studi Kasus Pada RM Sate Bebek Cindelaras Cilegon Banten). Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia Jakarta.

Nuri, N., & Wahyudi, H. (2020). Hubungan Self Esteem dengan Impulsive Buying pada Mahasiswi Universitas Islam Bandung. Prosiding Psikologi, 6(2), 119–123.

Olii, M. R., Pratiknjo, M. H., & Rumampuk, S. (2020). Online Shop Sebagai Alternatif Berbelanja Masyarakat Kota Manado. HOLISTIK, Journal Of Social and Culture.

Priyatno, D. (2014). SPSS 22 pengolahan data terpraktis. Andi Offset.

Putri, S. M., Ramadhani, A., & Rasyid, M. (2022). Harga diri dan konformitas terhadap pembelian impulsif barang tiruan produk mode pada remaja. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(1), 51–68.

Rahmadhani, N., & Bakar, R. M. (2023). Pengaruh Self-Esteem Terhadap Perilaku Pembelian Impulsif Pada Wanita Pengguna Produk Kosmetik. PESHUM: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Humaniora, 2(4), 554–562.

Rosenberg, M. (1965). Society and the Adolescent Self-Image. Princeton University Press. http://www.jstor.org/stable/j.ctt183pjjh

Solomon, M. R., & Rabolt, N. J. (2009). Consumer behavior : in fashion. Pearson. https://doi.org/LK - https://worldcat.org/title/229750902

Srisayekti, W., & Setiady, D. A. (2015). Harga-diri (self-esteem) terancam dan perilaku menghindar. Jurnal Psikologi, 42(2), 141–156.

Sudrajat, A., & Ant, S. (2016). Fenomena perilaku belanja online sebagai alternatif pilihan konsumsi di kalangan mahasiswa Universitas Negeri Surabaya. Paradigma, 4(03).

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sulistiowati, H., & Widodo, P. B. (2015). Stres dan kecenderungan pembelian impulsif pada mahasiswa universitas Diponegoro. Jurnal Empati, 4(4), 32–37.

Supriadi, C. (2017). Survei: aktivitas belanja online naik, kepuasan konsumen turun. https://marketing.co.id/aktivitas-belanja-online-naik-kepuasan-konsumen-turun/

Uli. (2021). Konsumen Belanja Online RI Melonjak 88 Persen pada 2021. CNN Indonesia. https://www.cnnindonesia.com/ekonomi/20211229141536-92-740093/konsumen-belanja-online-ri-melonjak-88-persen-pada-2021

Verplanken, B., & Herabadi, A. (2001). Individual differences in impulse buying tendency: Feeling and no thinking. European Journal of Personality, 15(1_suppl), S71–S83.

Verplanken, B., Herabadi, A. G., Perry, J. A., & Silvera, D. H. (2005). Consumer style and health: The role of impulsive buying in unhealthy eating. Psychology & Health, 20(4), 429–441.

Verplanken, B., & Sato, A. (2011). The psychology of impulse buying: An integrative self-regulation approach. Journal of Consumer Policy, 34, 197–210.

Yahmini, E. (2020). Kecenderungan Impulse Buying Pada Mahasiswa Ditinjau Dari Latar Belakang Keluarga. Exero: Journal of Research in Business and Economics, 2 (1), 41–56.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v12i1.13370

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Maily Qisti Rofiq, Th. Dewi Setyorini & Femmy Lekahena

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id