Impact of Self-Reward Understanding and Stress Coping Strategies on Student Success in Completing Final Project

Renda Trinanda Nurbaiti, Muhamad Uyun

Abstract


One of the learning tasks that requires strong academic writing skills and language proficiency is the thesis. In reality, mostly of students feel burdened and encounter various difficulties in working on their thesis, resulting in delays in completing their study period. This research aimed to determine the impact of understanding self-reward and stress-coping strategies on the success of students in completing their final thesis. The research adopts a quantitative approach. The study's subjects consist of 40 students selected using the simple random sampling technique. The collected data was analyzed using multiple regression hypothesis testing. The results of the multiple regression hypothesis test indicate that: (1) there was a significant relationship between self-reward and stress coping strategies and students' success in completing final thesis, as evidenced by the f-test with a p-value of 0.000 < 0.05. (2) There was a significant relationship between self-reward and the success of students in completing final thesis with a positive direction, as evidenced by the t-value of 3.725 > the t-table value of 2.026 with a p-value of 0.001; (3) There was a significant relationship between stress coping strategies and the success of students in completing final thesis with a positive direction, as evidenced by the t-value of 2.842 > the t-table value of 2.026 with a p-value of 0.007. The implications of this study provided a deep understanding of strategies to enhance student's success in completing thesis, particularly in the context of understanding self-reward and implementing stress-coping strategies.

Salah satu tugas pembelajaran yang membutuhkan keterampilan menulis akademis dan keterampilan bahasa yang kuat adalah skripsi. Pada kenyataannya, tidak sedikit mahasiswa yang merasa terbebani dan mengalami berbagai kesulitan dalam mengerjakan skripsi yang berdampak pada kelambatan dalam penyelesaian masa studi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dampak pemahaman self-reward dan strategi coping stres pada keberhasilan dalam menyelesaikanan tugas akhir pada mahasiswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Subjek penelitian berjumlah 40 orang mahasiswa dengan menggunakan teknik simple random sampling. Data yang terkumpul dianalisis dengan uji hipotesis regresi berganda. Hasil uji hipotesis regresi berganda menunjukkan bahwa: (1) ada hubungan yang signifikan antara self-reward dan strategi coping stres terhadap keberhasilan mahasiswa dalam menyelesaikan tugas akhir yang dibuktikan dari hasil uji f dengan nilai p sebesar 0,000 < 0,05. (2) ada hubungan yang signifikan antara self-reward terhadap keberhasilan penyelesaian tugas akhir mahasiswa dengan arah hubungan yang positif, yang dibuktikan dengan nilai t hitung 3.725 > t tabel 2.026 dengan nilai p = 0.001; (3) ada hubungan yang signifikan antara strategi coping stres terhadap keberhasilan penyelesaian tugas akhir mahasiswa dengan arah hubungan yang positif, yang dibuktikan dengan nilai t hitung 2.842 > t tabel 2.026 dengan nilai p= 0.007. Adapun implikasinya memberikan pemahaman yang mendalam terkait strategi untuk meningkatkan keberhasilan mahasiswa dalam menyelesaikan tugas akhir, khususnya dalam konteks pemahaman self-reward dan penerapan strategi coping stres.


Keywords


Self-Reward; Stress Coping Strategies; Thesis

Full Text:

FULL TEXT

References


Abouammoh, N., Irfan, F., & Alfaris, E. (2020). Stress coping strategies among medical students and trainees in Saudi Arabia: A qualitative study. BMC Medical Education, 20(1), 1–8. https://doi.org/10.1186/s12909-020-02039-y

Agusta, Y. N. (2014). Hubungan Antara Orientasi Masa Depan dan Daya Juang Terhadap Kesiapan Kerja Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik di Universitas Mulawarman. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(3), 133–140. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v2i3.3653

Amin, N. F., Garancang, S., & Abunawas, K. (2023). Konsep Umum Populasi dan Sampel dalam Penelitian. PILAR, 14(1), 15–31.

Andriyani, J. (2019). Strategi coping stres dalam mengatasi problema psikologis. At-Taujih: Bimbingan Dan Konseling Islam, 2(2), 37–55.

Bano, S., Gul, S., Bhat, S. A., Verma, M. K., & Darzi, M. A. (2023). Occupational stress and coping strategies of library and information science professionals in Jammu and Kashmir, India. The Journal of Academic Librarianship, 49(5), 102765.

Cheng, K.-T., & Chang, K. (2022). The efficacy of stress coping strategies in Taiwan’s public utilities during the COVID-19 pandemic. Utilities Policy, 79, 101431.

Daawi, M. M., & Nisa, W. I. (2021). Pengaruh Dukungan Sosial terhadap tingkat Stres dalam Penyusunan Tugas Akhir Skripsi. Psikodinamika: Jurnal Literasi Psikologi, 1(1), 67–75.

Dhanpat, N., Danguru, D. L., Fetile, O., Kekana, K., Mathetha, K. N., Nhlabathi, S. F., & Ruiters, E. (2021). Self-management strategies of graduate employees to enhance work engagement. SA Journal of Industrial Psychology, 47(1), 1–12.

Gamayanti, W., Mahardianisa, M., & Syafei, I. (2018). Self disclosure dan tingkat stres pada mahasiswa yang sedang mengerjakan skripsi. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(1), 115–130.

Gezahegn, T. H., & Gedamu, A. D. (2023). Supervisors’ and supervisees’ perception and perceived practice of a process-oriented thesis written feedback: The case of Ethiopian universities. Heliyon, 9(1).

Hapsari, A. W., & Urbayatun, S. (2022). Strategi Coping Stress Single Mother Di Kota Jambi. Healthy Tadulako Journal (Jurnal Kesehatan Tadulako), 8(1), 11–16.

Huang, L., Xu, F., & Liu, H. (2020). Emotional responses and coping strategies of nurses and nursing college students during COVID-19 outbreak. MedRxiv, 2003–2020.

Ipanaqué-Zapata, M., Figueroa-Quinones, J., Bazalar-Palacios, J., Arhuis-Inca, W., Quiñones-Negrete,

M., & Villarreal-Zegarra, D. (2023). Research skills for university students’ thesis in E-learning: Scale development and validation in Peru. Heliyon, 9(3).

Koch, A. K., Nafziger, J., Suvorov, A., & van de Ven, J. (2014). Self-rewards and personal motivation. European Economic Review, 68, 151–167.

Lestari, R. F. (2021). Strategi coping pada mahasiswa ditinjau dari big five personality. Acta Psychologia, 3(1), 29–37.

Mendoza, L., Lindblom-Ylänne, S., Lehtonen, T., & Hyytinen, H. (2023). Understanding master’s thesis writers in a Finnish EMI context: Writing conceptions, apprehension about grammar, self-efficacy for thesis writing and thesis grade. International Journal of Educational Development, 103, 102874.

Miranda, D. (2013). Strategi Coping dan Kelelahan Emosional (Emotional Exhaustion) Pada Ibu yang Memiliki Anak Berkebutuhan Khusus. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 1(2), 64–71. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v1i2.3283

Mona, M., Kekenusa, J., & Prang, J. (2015). Penggunaan regresi linear berganda untuk menganalisis pendapatan petani kelapa. studi kasus: petani kelapa di desa Beo, kecamatan Beo kabupaten Talaud. D’CARTESIAN: Jurnal Matematika Dan Aplikasi, 4(2), 196–203.

Müller, T., & Niessen, C. (2019). Self‐leadership in the context of part‐time teleworking. Journal of Organizational Behavior, 40(8), 883–898.

Ompusunggu, M. M. (2022). Pengaruh Manajemen Waktu dan Kecenderungan Kecemasan Terhadap Prokrastinasi Skripsi Pada Mahasiswa. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(2), 241. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i2.6966

Putri, N. R., & Ratnasari, S. L. (2019). Pengaruh tingkat pendidikan, pelatihan, dan pengembangan karir terhadap kinerja karyawan pt. asuransi takaful batam. Jurnal Akuntansi, Ekonomi Dan Manajemen Bisnis, 7(1), 48–55.

Rahayu, D. (2023). STRAWBERRY GENERATION: SELF REWARD FOR UNIMED ANTHROPOLOGY STUDENTS IN OVERCOMING STRESS DUE TO COURSEWORK. JURNAL PENELITIAN PENDIDIKAN SOSIAL HUMANIORA, 8(1), 103–108.

Roellyana, S., & Listiyandini, R. A. (2016). Peranan optimisme terhadap resiliensi pada mahasiswa tingkat akhir yang mengerjakan skripsi. Prosiding Konferensi Nasional Peneliti Muda Psikologi Indonesia, 1(1), 29–37.

Saeedi, M., Abedini, Z., & Taleb, S. (2023). Stress coping strategies of Iranian healthcare staff during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study. Heliyon.

Sawitri, A. R., & Widiasavitri, P. N. (2021). Strategi coping mahasiswa yang sedang menyusun skripsi di tengah pandemi COVID. Jurnal Psikologi Udayana, 8(1), 78–85.

Seto, S. B., Wondo, M. T. S., & Mei, M. F. (2020). Hubungan Motivasi Terhadap Tingkat Stress Mahasiswa Dalam Menulis Tugas Akhir. Jurnal Basicedu, 4(3), 733–739.

Sulasteri, S. R. I., Nur, F., & Kusumayanti, A. (2019). Faktor-faktor penyebab keterlambatan mahasiswa uin alauddin makassar menyelesaikan skripsi. Idaarah, 3(1), 96–113.

Suwita, F. S. (2020). Pengembangan sistem informasi tugas akhir dan skripsi (SIMITA) di universitas komputer Indonesia (UNIKOM). Jurnal Teknologi Dan Informasi, 10(1), 71–82.

Tuasikal, A. N. A., & Retnowati, S. (2019). Kematangan emosi, problem-focused coping, emotion-focused coping dan kecenderungan depresi pada mahasiswa tahun pertama. Gadjah Mada Journal of Psychology (GamaJoP), 4(2), 105–118.

Uyun, M., Bahriah, Y., Zulhijra, Ningsih, I. U., & Fitriani. (2023). Enhancing Student Performance during Online Learning with Psychosocial Processes and Information and Communication Technology Competence: The Role of Psychological Engagement as Mediator. European Journal of Educational Research, 12(2), 749–758. https://doi.org/10.12973/eu-jer.12.3.1509

Uyun, M., & Yoseanto, B. L. (2022). Seri Buku Psikologi: Pengantar Metode Penelitian Kuantitatif. Deepublish.

Vania, N. R., Supriatna, E., & Fatimah, S. (2019). Penerapan konseling kelompok dengan teknik self management dalam rangka pengelolaan stres akademik peserta didik kelas viii smp. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 2(6), 250–264.

Wahyuningsari, D., Hamzah, M. R., Arofah, N., Hilmiyah, L., & Laili, I. (2022). Maraknya Hedonisme Berkedok Self Reward. Jurnal Ilmu Sosial Humaniora Indonesia, 2(1), 7–11.

Warsah, I., & Uyun, M. (2019). Kepribadian Pendidik: Telaah Psikologi Islami. Psikis : Jurnal Psikologi Islami, 5(1), 62–73. https://doi.org/10.19109/psikis.v5i1.3157

Zuama, S. N. (2014). Kemampuan mengelola stres akademik pada mahasiswa yang sedang skripsi angkatan 2009 Program Studi PG PAUD. Kreatif, 17(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v11i4.13178

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Renda Trinanda Nurbaiti & Muhamad Uyun

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id