Improve Pre-Reading Skills of Children with Light Intellectual Impairment with Read Aloud Method

Inne Nurjanah, Mutia Mawardah

Abstract


The pre-reading ability is a fundamental skill that must be mastered to improve reading skills. Learning to read requires an understanding of symbols and theoretical comprehension, thus requiring strong imagination and memory. The learning process can be challenging to be quickly grasped by mildly intellectually disabled children with learning disabilities. Although the cognitive abilities of mildly intellectually disabled children may be slow, they can still be gradually developed with an effective learning process, such as the read-aloud method, to make children comfortable with reading activities, thus facilitating the gradual acceptance of pre-reading learning. This research aims to determine the influence of the read-aloud method on pre-reading abilities in mildly intellectually disabled children at SLB-C Autis Pelita Hati Palembang. The research method used is experimental quantitative. Sample selection is done using purposive sampling technique, with a sample size of 6 mildly intellectually disabled students. Data collection methods include interviews, observations, questionnaires, and measurements using a modified pre-reading ability assessment test assessed using the Guttman scale. The design used in this research is a repeated treatment design with a one-group pretest-posttest design. The data analysis technique used is the paired sample t-test. The hypothesis testing results show t = -18.634 and p = 0.000, indicating that p < 0.05, which means the hypothesis is accepted. This indicates that there is a difference between the pre-test and post-test results after the read aloud treatment, meaning that reading aloud influences the pre-reading abilities of children with mild hearing impairments.

Kemampuan pra-membaca merupakan hal dasar yang harus dikuasai untuk meningkatkan kemampuan membaca. Dalam pembelajaran membaca membutuhkan pemahaman simbol dan pemahaman secara teoritis, sehingga membutuhkan daya imajinasi dan daya ingat yang kuat. Proses pembelajaran tersebut sulit untuk cepat diterima bagi anak tungarahita ringan yang memiliki keterbatasan intelektual. Meskipun kemampuan dalam berpikir anak tunagrahita ringan lambat, namun masih dapat dikembangkan secara perlahan dengan proses pembelajaran yang efektif yaitu dengan metode read aloud agar anak nyaman dengan kegiatan membaca sehingga perlahan proses belajar pra-membaca dapat mudah diterima. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh read aloud terhadap kemampuan pra-membaca pada anak tunagrahita ringan di SLB-C Autis Pelita Hati Palembang. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini yaitu metode kuantitatif eksperimental. Pengambilan sampel menggunakan teknik purposive sampling dengan jumlah sampel 6 siswa tunagrahita. Metode pengumpuan data melalui wawancara, observasi, angket dan alat ukur berupa modifikasi tes asesmen kemampuan pra-membaca dengan cara penilaian menggunakan skala guttman. Desain yang digunakan dalam penelitian ini adalah desain perlakukan ulang dengan one group pretest-posttest design. Teknik analisis data menggunakan uji paired sample t-test. Hasil pengujian hipotesis menunjukkan t = -18,634 dan p = 0,000 sehingga p< 0,05 yang berarti hipotesis diterima. Hal ini menunjukkan bahwa terdapat perbedaan hasil pre-test dan post-test setelah treatment read aloud yang artinya read loud memiliki pengaruh terhadap kemampuan pra-membaca pada anak tungarhita ringan.


Keywords


Read Aloud; Pre-Reading Ability; Students With Intellectual Disabilities

Full Text:

FULL TEXT

References


Badawi, A. M. M., Alnour, N. T. B., Alamin, M., & Sanhori, S. B. (2021). THE ROLE OF READING ALOUD STRATEGY ON IMPROVING READING AND PRONUNCIATION FOR EFL PUPILS AT PRIVATE BASIC SCHOOLS: TEACHERS PERSPECTIVES. LLT Journal: A Journal on Language and Language Teaching, 24(2), 461–470. https://doi.org/10.24071/llt.v24i2.2910

Bleses, D., Dale, P. S., Justice, L., Højen, A., Vind, B. D., & Jiang, H. (2021). Sustained effects of an early childhood language and literacy intervention through second grade: Longitudinal findings of the SPELL trial in Denmark. PLOS ONE, 16(10), e0258287. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0258287

BPS. (2018). Jumlah Penduduk Berkebutuhan Khusus. https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2017/02/sekolah-inklusi-dan-pembangunan-slb-dukung-pendidikan-inklusi

Claranita, R. P., & Suprapti, V. (2022). Metode Fernald untuk Siswa Lamban Belajar, Apakah Dapat Meningkatkan Kemampuan Membacanya? Psikostudia : Jurnal Psikologi, 11(4), 551. http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v12i3

Endahwati, M., Bachri, B. S., & Izzati, U. A. (2022). EFEKTIVITAS METODE PEMBELAJARAN READ ALOUD DENGAN MEDIA BUKU CERITA GAMBAR SERI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBAHASA RESEPTIF DAN EKSPRESIF PADA ANAK USIA DINI. JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 6(1), 163. https://doi.org/10.33578/pjr.v6i1.8496

Erickson, K. A., & Koppenhaver, D. A. (2008). Children With Disabilities: Reading and Writing the Four-Blocks Way. Carson-Dellosa. https://www.google.co.id/books/edition/Children_with_Disabilities_Reading_and_W/pvFpAgAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=read+aloud+for+disability&pg=PA44&printsec=frontcover

Fitriya, A. N. (2017). PENINGKATAN KEMAMPUAN PRA-MEMBACA KATA PADA ANAK KELOMPOK B TK PUSIDE MUSI MELALUI MEDIA PERMAINAN KARTU HURUF. Jurnal Pendidikan Anak, 3(2). https://doi.org/10.21831/jpa.v3i2.11703

Herlina, E. S. (2019). MEMBACA PERMULAAN UNTUK ANAK USIA DINI DALAM ERA PENDIDIKAN 4.0. Vol. 5 N0. 4 November-Desember 2019. https://core.ac.uk/download/pdf/328163913.pdf

Hermawan, R., Rumaf, N., & Solehun, S. (2020). Pengaruh Literasi terhadap Keterampilan Membaca pada Siswa Kelas IV SD Inpres 12 Kabupaten Sorong. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 2(1), 56–63. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v2i1.411

Hidayah, M., Sujadi, I., & Pangadi, P. (2014). PROSES BERPIKIR SISWA TUNAGRAHITA RINGAN DALAM MEMECAHKAN MASALAH MATEMATIKA BENTUK SOAL CERITA PADA OPERASI HITUNG CAMPURAN. Journal of Mathematics and Mathematics Education, 4(1). https://doi.org/10.20961/jmme.v4i1.9990

Jim, T. (2017). The Read-Aloud Hnadbook.

Kesuma, P. Z. (2022). Cara Ajaib Menutrisi Otak Anak. Bentang Pustaka. https://isbn.perpusnas.go.id/kdtview?id=0722005176

Kurniawan, K. (2016). Kepuasan Kerja Pada Terapis Dalam Menangani Anak Berkebutuhan Khusus. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(3). https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v4i3.4102

Kuswardani, H. P., Suprapti, V., & Paramita, P. P. (2023). The Effectiveness of a Combined Intervention Approach for Improving Reading Fluency in Elementary School Students. Jurnal Psikologi, 12(3).

Mahartika, A. S., & Dewantoro, D. A. (2017). Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Anak Tunagrahita Ringan dengan Menggunakan Metode Reading Aloud. Jurnal ORTOPEDAGOGIA, 3(2), 123–126. https://doi.org/10.17977/um031v3i22017p123

Maqbulin, A. (2022). The Effectiveness of Reading Aloud to Improve Students Reading Ability in Secondary School. Inovasi-Jurnal Diklat Keagamaan, 16(2), 129–135. https://doi.org/10.52048/inovasi.v16i2.349

Maulidiyah, F. N. (2020). MEDIA PEMBELAJARAN MULTIMEDIA INTERAKTIF UNTUK ANAK TUNAGRAHITA RINGAN. JURNAL PENDIDIKAN, 29(2), (93-100). https://doi.org/10.32585/jp.v29i2.647

Meliyawati. (2016). Pemahaman Dasar Membaca. Deepubish. https://www.google.co.id/books/edition/Pemahaman_Dasar_Membaca/TRBPDwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=kemampuan+membaca&printsec=frontcover

Murti, R. ayu ndaru. (2018). PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA FUNGSIONAL BAGI ANAK TUNAGRAHITA RINGAN KELAS II DENGAN MEDIA FLASHCARD. Jurnal Widia Ortodidaktika, 7 No 1 Tahun 2018(functional reading, flashcard, child with mild mentally retarded.), 81–90.

Muslimah, R. S., & Yudiarso, A. (2023). The Effect of Internet-Based Psychoeducation on Decreasing Academic Cheating in High School Students. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 12(2), 272. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v12i2.9331

Mustofa, M., & Mukhoyyaroh, T. (2020). Efektivitas Metode Multisensory dalam Meningkatkan Kemampuan Memulai Membaca Pada Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Intervensi Psikologi (JIP), 12(2), 139–152. https://doi.org/10.20885/intervensipsikologi.vol12.iss2.art6

Novianti, R., & Pratiwi, N. (2024). Stimulasi Membaca Permulaan pada Anak Usia Dini Dengan Menggunakan Flash Card Digital. Jurnal Ilmiah Potensia, 9 (1), 60–67. https://doi.org/10.33369/jip.9.1.%2060-67

Pratiwi, & Musyarifah, Z. (2021). The Book Of Read Aloud. PT Eex Media. https://www.google.co.id/books/edition/The_Book_of_Read_Aloud/zrU8EAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=read+aloud&printsec=frontcover

Prihandini, F. (2018). PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN MELALUI METODE STRUKTUR ANALITIK SINTETIK BAGI SISWA TUNAGRAHITA RINGAN DI SDIT LHI.

Purnomo, S. (2023). Application of Developmental, Individual Differences, Relation-Based (DIR / Floortime) in Children with Developmental Disorders of the Neurological System and Brain. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 12(1), 18. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v12i1.9270

Rahayu, E. W., & Mustadi, A. (2022). The Read-Aloud Method to Develop Reading Literacy at School’s Educational Park. Jurnal Prima Edukasia, 10(2), 104–113. https://doi.org/10.21831/jpe.v10i2.47331

Rokyal, H. (2019). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan melalui Membaca Nyaring (Penelitian Tindakan di Kelompok B RA Perwanida Praya, Lombok Tengah 2016). PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(01), 106–114. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v3i01.3353

Sandjaja, M. (2022). Pengaruh Metode Fernald Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan dan Menulis Anak Tuna Grahita Ringan. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 6(1), 11–18. https://doi.org/10.24036/jpkk.v6i1.613

Saragih, A., & Widayat, I. W. (2020). Metode Fonik Dan Proximal Self Motivation untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 9(1), 26. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v9i1.3589

Sary, Y. N. E., & Indah, N. H. I. (2023). Peran Literasi dan Read Aloud dalam Meningkatkan Keterampilan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 3558–3566. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.4185

Subini, N. (2012). Mengatasi Kesulitan Belajar Pada Anak. Javalitera.

Sumardi, E. (2017). STIMULASI KEMAMPUAN BAHASA ANAK TUNAGRAHITA RINGAN MELALUI PENDEKATAN ADAPTIF, VISUAL, DAN INTERAKTIF (AVI) DI TAMAN KANAK-KANAK (TK).

Supena, A., & Munajah, R. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Membaca Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 10–18. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.558

Wasdi, & Puspita, I. (2015). Asesmen Membaca, Menulis & Berhitung untuk Anak Berkebutuhan Khusus Tunagrahita (Pertama). PT. Luxima Metro Media.

Zakiyyah, E. F., Mulyani, S., & Fajrussalam, H. (2023). PENGARUH METODE READING ALOUD BERBANTUAN FLASHCARD TERHADAP KETERAMPILAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS I SEKOLAH DASAR. 08.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v12i1.12857

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Inne Nurjanah & Mutia Mawardah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id