Driver and Consumer Compliance with Safety Features on Online Transportation Applications

Muhammad Ali Adriansyah, Muhammad Ichsan Haris, Diana Diana, Nurafifah Nurdin

Abstract


This study aims to describe the level of compliance of consumers and driver partners with safety features contained in online transportation applications. In addition, this study also reviewed and compared the compliance of all applicators in implementing PM 12 in 2019. Applicators that are currently operating in Indonesia are: Gojek, Grab, Maxim and InDriver. This study is a literature review. This study used documentation and survey techniques in terms of collecting research data. The sample of this study amounted to 100 respondents. The data analysis technique of this study uses a descriptive method. An important finding in this study is that all applicators already have safety features but there are still some unscrupulous drivers who do not comply and there are still some consumers who do not know the safety features. Consumers who do not know the safety feature as much as 15% and who are still confused about this feature as much as 24%. The next important finding is that the gojek applicator is the applicator with the highest level of compliance of the other three applicators. Gojek has a compliance rate of up to 94%, Grab 91%, Maxim 88% and InDriver 79% in the implementation of government regulation No. 12 of 2019.

Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan tingkat kepatuhan konsumen dan mitra pengemudi terhadap fitur keselamatan yang terdapat di aplikasi transportasi online. Selain itu, penelitian ini juga mengkaji dan membandingkan kepatuhan semua aplikator dalam menerapkan PM 12 tahun 2019. Aplikator yang saat ini sudah beroperasi di Indonesia adalah : Gojek, Grab, Maxim dan InDriver. Studi ini adalah literatur review (studi kepustakaan). Penelitian ini menggunakan teknik dokumentasi dan survey dalam hal pengumpulan data penelitian. Sampel penelitian ini berjumlah 100 orang responden. Adapun teknik analisis data dari penelitian ini menggunakan metode deskriptif. Temuan penting dalam penelitian ini adalah semua aplikator sudah memiliki fitur keselamatan namun masih ada beberapa oknum pengemudi yang tidak mematuhi serta masih ada beberapa konsumen yang belum mengetahui adanya fitur keselamatan. Konsumen yang belum mengetahui fitur keselamatan sebanyak 15% dan yang masih bingung dengan fitur ini sebanyak 24%. Temuan penting selanjutnya adalah aplikator gojek merupakan aplikator dengan tingkat kepatuhan tertinggi dari tiga aplikator lainnya. Gojek memiliki tingkat kepatuhan hingga 94%, Grab 91%, Maxim 88% dan InDriver 79% dalam penerapan peraturan pemerintah No 12 tahun 2019.


Keywords


Driver Compliance; Driving Safety; Online Transportation Consumers

Full Text:

FULL TEXT

References


Alfonsius, A. (2020). Pelayanan Transportasi Online di Era New Normal. Journal of Accounting and Management Innovation, 4(2).

Banggoi, R., Mendo, A. Y., & Asi, L. L. (2023). Analisis Kepuasan Pengguna Jasa Transportasi Online Maxim Untuk Meningkatkan Loyalitas Pengguna Di Kota Gorontalo. JAMBURA: Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.37479/jimb.v6i1.19388

Dalimunthe, I. P., & Nofryanti, N. (2020). Perspektif Masyarakat Pengguna Jalan Atas Ojek Online: Sudut Pandang Kemacetan. Media Ekonomi, 20(1), Article 1. https://doi.org/10.30595/medek.v20i1.9513

Fahrurrozi, F., Sayyidi, S., & Ali, I. (2020). Analisis Layanan Ojek Online PT. Grab Indonesia Wilayah Surabaya dalam Perspektif Bisnis Islam. Jesya (Jurnal Ekonomi Dan Ekonomi Syariah), 3(1), Article 1. https://doi.org/10.36778/jesya.v3i1.139

Fakhriyah, P. (2020). Pengaruh Layanan Transportasi Online (Gojek) Terhadap Perluasan Lapangan Kerja Bagi Masyarakat Di Kota Cimahi. Comm-Edu (Community Education Journal), 3(1), Article 1. https://doi.org/10.22460/comm-edu.v3i1.3719

Hendrawan, B., Hartanto, T., & Wulansari, S. (2021). Analisis Penerimaan Aplikasi Indriver dengan Menggunakan Pendekatan Modified Technology Acceptance Model. Syntax Idea, 3(4), Article 4. https://doi.org/10.46799/syntax-idea.v3i4.1133

Mariana, M., & Daya, A. (2020). Penegakan Hukum Terhadap Pelaku Pelecehan Seksual Yang Dilakukan Pengemudi Ojek Online Terhadap Penumpang (2). 11(2), Article 2. https://doi.org/10.33603/responsif.v11i2.5016

Nasution, N. (2023). Penegakan kepatuhan pengemudi ojek online terhadap regulasi lalu lintas: Analisis hukum terhadap penggunaan ponsel saat berkendara menurut UU nomor 22 tahun 2009. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(1). https://jurnal.iicet.org/index.php/j-edu/article/view/2803/1475

Pratama, R. Y. A., & Koesyanto, H. (2020). Kejadian Kecelakaan pada Pengemudi Ojek Online. HIGEIA (Journal of Public Health Research and Development), 4(Special 1), Article Special 1. https://doi.org/10.15294/higeia.v4iSpecial

Putri, H. S., & Diamantina, A. (2019). Perlindungan Hukum Terhadap Keselamatan Dan Keamanan Pengemudi Ojek Online Untuk Kepentingan Masyarakat. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia, 1(3), 392–403. https://doi.org/10.14710/jphi.v1i3.392-403

Safitry, N., Purnomo, E. P., & Salsabila, L. (2020). GO-JEK Sebagai Dimensi Smart Mobility Dalam Konsep Smart City. Moderat: Jurnal Ilmiah Ilmu Pemerintahan, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.25157/moderat.v6i1.3171

Septiari, R., Budiharti, N., & Rofieq, M. (2022). Pengaruh Pengetahuan Safety Riding bagi Pengemudi Ojek Online di Kota Malang. Prosiding SENIATI, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.36040/seniati.v6i1.4939

Setiani, A., Majid, S. A., & Haroen, Z. A. (2019). Keselamatan Pengemudi Go-Jek di Jakarta Timur. Jurnal Manajemen Transportasi & Logistik (JMTRANSLOG), 6(1), Article 1. https://doi.org/10.54324/j.mtl.v6i1.285

Sirait, H. A., & Gafari, M. O. F. (2021). Pelanggaran Prinsip Kesantunan Dalam Percakapan Pelanggan Dan Pengemudi Ojek Online Di Medan. JURNAL SASTRA INDONESIA (SASINDO), 10(2), Article 2. https://doi.org/10.24114/sasindo.v10i2.31143

Syevtiandini, M., Erningsih, E., & Yatim, Y. (2021). Kendala Perempuan Sebagai Driver Ojek Online di Kota Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 6963–6970.

Tsalisa, R. A., Hadi, S. P., & Purbawati, D. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Harga terhadap Kepuasan Pelanggan Pengguna Jasa Transportasi Online Maxim di Kota Semarang. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 11(4), Article 4. https://doi.org/10.14710/jiab.2022.35970

Tumuwe, R., Damis, M., & Mulianti, T. (2018). Pengguna Ojek Online Di Kalangan Mahasiswa Universitas Sam Ratulangi Manado. HOLISTIK, Journal of Social and Culture. https://ejournal.unsrat.ac.id/v3/index.php/holistik/article/view/20562

Yunus, M., Soesilowati, E., Setyowati, D. L., & Arsal, T. (2019). Analisis Sistem Kerja Aplikasi Transportasi Online dalam Peningkatan Kinerja Driver. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS), 2(1), Article 1.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v11i3.12666

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id