Differences in Self-Regulated Learning Strategies Between Students Who Follow Organizations and Do Not Follow Organizations

Erics Boy Harapan Sitorus, Asina Christina Rosito

Abstract


The purpose of this study was to look at the differences in self-regulated learning (SRL) strategies for students who join and do not join organizations in Universitas HKBP Nommensen (UHN). The hypothesis in this study is that there are differences in SRL strategies between students who join organizations and students who do not join organizations. This study used quantitative approach, with research subjects consisting of 130 students who join the organization and 130 students who do not join the organization. The instrument used in this study is the SRL strategy scale. Based on hypothesis testing using the independent t-test, it was found that there were significant differences in SRL strategies between students who join organizations and those who do not join organizations (t = 2.63, p <0.05) in which students who join organizations were significantly higher in using SRL strategies compared to students who do not join the organizations. Based on the results of this study, it can be concluded that active involvement in the organization provides self-regulation training experiences for students so that the use of SRL strategies is higher in the learning process.

Tujuan dari penelitian ini adalah dalam melihat perbedaan strategi self-regulated learning (SRL) pada mahasiswa yang mengikuti organisasi dan tidak mengikuti kegiatan organisasi di Universitas HKBP Nommensen (UHN). Hipotesis yang diajukan dalam penelitian ini adalah terdapat perbedaan dalam strategi SRL antara mahasiswa yang mengikuti organisasi dan mahasiswa yang tidak mengikuti organisasi. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kuantitatif, dengan subjek penelitian yang terdiri dari 130 mahasiswa yang mengikuti organisasi dan 130 mahasiswa yang tidak mengikuti organisasi. Instrument pengumpulan data menggunakan skala strategi SRL dari teori Zimmerman (1898). Berdasarkan pengujian hipotesis dengan menggunakan independent t-test diperoleh hasil bahwa terdapat perbedaan signifikan dalam strategi SRL antara mahasiswa yang mengikuti organisasi dan yang tidak mengikuti organisasi (t = 2.63, p < 0.05) dimana mahasiswa yang mengikuti organisasi lebih tinggi secara signifikan dalam menggunakan strategi SRL dibandingkan dengan mahasiswa yang tidak mengikuti organisasi. Berdasarkan hasil penelitian ini, dapat disimpulkan bahwa keterlibatan aktif dalam organisasi memberikan pengalaman latihan pengaturan diri bagi mahasiswa sehingga penggunaan strategi SRL semakin tinggi dalam proses pembelajarannya.


Keywords


Self-regulated; Learning Strategies; Student; Organizations

Full Text:

FULL TEXT

References


Alfiana, A. D. (2013). Regulasi Diri Mahasiswa Ditinjau Dari Keikutsertaan Dalam Organisasi Kemahasiswaan. Jurnal Ilmu Psikologi Terapan, 01(02), 245–259.

Chen, C. S. (2002). Self - regulated Learning Strategies and Achievement in an Introduction to Information Systems Course. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 20(1), 11–25. http://www.osra.org/itlpj/chenspring2002.pdf

Christison, C. (2013). Benefits of participating in EA. BU Journal of Graduate Studies in Education, 5(2), 17–20. https://eric.ed.gov/?id=EJ1230758

Friskilia, O., & Winata, H. (2018). Regulasi Diri (Pengaturan Diri) Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(1), 184. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i1.9454

Grahani, F. O., & Mardiyanti, R. (2019). Self Regulated Learning (SRL) pada Mahasiswa Ditinjau dari Keikutsertaan dalam Organisasi. Jurnal Psikologi : Media Ilmiah Psikologi, 17(2), 48–55.

Hartaji, D. A. (2014). Motivasi Berprestasi Pada Mahasiswa Yang Berkuliah Dengan. Fakultas Psikologi Universitas Gunadarma, 1–17.

Hulukati, W., & Djibran, M. R. (2018). Analisis Tugas Perkembangan Mahasiswa Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Gorontalo. Bikotetik (Bimbingan Dan Konseling Teori Dan Praktik), 2(1), 73. https://doi.org/10.26740/bikotetik.v2n1.p73-80

Khaliq, I., & Alsa, A. (2015). Belajar Berdasar Regulasi Diri dan Dukungan Sosial sebagai Prediktor Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Psikologi UGM, 1(2), 74–81.

Koto, T., & Nirwana, H. (2019). Perbedaan pengaturan diri dalam belajar pada mahasiswa pria dan wanita. Artikel Ilmiah, 1–12.

Lee, J. (2008). The effects of self-regulated learning strategies and system satisfaction regarding learner ’ s performance in e-learning environment. Research in Higher Education, 1, 30–45.

Mega, C., Ronconi, L., & De Beni, R. (2014). What makes a good student? How emotions, self-regulated learning, and motivation contribute to academic Achievement. Journal of Educational Psychology, 106(1), 121–131. https://doi.org/10.1037/a0033546

Nawangwulan, R. A. G. (2019). Hubungan Dukungan Sosial Guru dan Motivasi Berprestasi Dengan Regulasi Diri Dalam Belajar. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(3), 410–418. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v7i3.4799

Qalbu, M. M. (2018). Hubungan Antara Self Regulated Learning dan Goal Orientation Dengan Stres Akademik. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(2), 180–187. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v6i2.4556

Ramadhan, A., Lubis, H., & Ramadhani, A. (2022). Studi Komparasi Regulasi Belajar Antara Mahasiswa Yang Berkuliah Di Luar Negeri Dengan Mahasiswa Yang Berkuliah Di Dalam Negeri. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(4), 721–731. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i4.9236

Raza, N. (2017). Pengaruh Self-Regulated Learning Terhadap Persepsi Siswa Mengenai Tugas Akademik Pada Siswa. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(3), 397–403. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v5i3.4426

Sadeghy, A.R. & Mansouri, A. (2014). The relationship between learners’ goal oriented and self-regulated learning and their endorsement of L2 learning strategies. International Journal of Language Learning and Applied Lingustics World, 5(2), 574–593.

Santoso, S. (2010). Mastering SPSS 18. Jakarta : Elex Media Komputindo.

Santrock, J. W. (2009). Psikologi pendidikan (3rd ed.). Jakarta: Salemba Humanika.

Schunck, D. H. (2005). Self-regulated learning: The Educational legacy of Paul R. Pintrich. Educational Psychologist, 40(2), 85–94.

Supriyanto. (2015). Hubungan Antara Selfregulated Learning Dan Prestasi Akademik Pada Mahasiswa Semester Pertama Prodi Psikologi Universitas Pembangunan Jaya. Jurnal Universitas Pembangunan Jaya, 2(2), 49–61.

Susetyo, Y. F., & Kumara, A. (2012). Orientasi tujuan, atribusi penyebab, dan belajar berdasar regulasi diri. Jurnal Psikologi, 39(1), 95–111.

Tekeng, S. N. Y., & Alsa, A. (2016). Peranan Kepuasan Kebutuhan Dasar Psikologis dan Orientasi Tujuan Mastery Approach terhadap Belajar Berdasar Regulasi Diri. Jurnal Psikologi, 43(2), 85–106. https://doi.org/10.22146/jpsi.22856

Zimmerman, B. J. (1989). A Social Cognitive View of Self- Regulated Academic Learning. Journal of Educational Psychology, 81(3), 329–339. https://doi.org/https://doi.org/10.1037/0022-0663.81.3.329

Zimmerman, B. J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational Psychologist, 25(1), 3–17. https://doi.org/https://doi.org/10.1207/s15326985ep2501_2

Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview. Theory Into Practice, 41(2), 64–70. https://doi.org/https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v11i4.12100

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Erics Boy Harapan Sitorus & Asina Christina Rosito

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id