Self-Concept Images In Female Students Who Use Harmful Cosmetic Products

Shinta Maylinda Subrata, Ramon Ananda Paryontri

Abstract


Many cosmetics are not matched by a knowledge by consumers. The cosmetics in the public warning attachment consist of 37 cosmetics that are not notified and 31 have notification numbers that have been canceled. These hazardous materials have actually been prohibited from being added to cosmetics since 1998 with the issuance of Regulation of the Minister of Health of the Republic of Indonesia No. 445/Menkes/Per/V/1998 . This fact was proven by female students at the Muhammadiyah University of Sidoarjo with the results of interviews with female students from different study programs regarding their respective opinions regarding self-concept of using cosmetics containing hazardous ingredients. The purpose of this research is to find out the self-concept description of female students who use dangerous cosmetic products. This research method uses qualitative methods. The units of analysis in this study are (1) female students; (2) Self-Concept. The subjects and settings of this research were the subjects of students from several study programs and research locations at the Muhammadiyah University of Sidoarjo. Data collection techniques using observation, interviews, and documentation. The validity of the data using Method Triangulation and Theory Triangulation. Researchers use data analysis techniques according to Miles and Huberman in 3 stages, namely: (1) Data reduction; (2) Data presentation; (3) Drawing conclusions or verification. The results of the study of four female student subjects from the Muhammadiyah University of Sidoarjo had their own influence to continue using and continuing to use this dangerous cosmetic. Among them, S1 influence on peers, Masters influence on social media, Masters influence with admired idols or foreign artists, and Masters due to parents' demands. Research findings from interviews: dangerous cosmetic buying behavior, improving appearance, need to be praised, need to be appreciated, need to be sued by parents, high self-monitoring, low self-perception, anxiety, low self-principle

Banyak kosmetik yang tidak diimbangi oleh suatu pengetahuan konsumen. Kosmetik dalam lampiran public warning tersebut terdiri dari 37 kosmetik tidak ter notifikasi dan 31 memiliki nomor notifikasi yang telah dibatalkan.Bahan berbahaya tersebut sebenarnya dilarang untuk ditambahkan pada kosmetik sejak tahun 1998 dengan dikeluarkannya Peraturan Menteri Kesehatan RI No. 445/Menkes/Per/V/1998 .Fakta inidibuktikan pada mahasiswi Universitas Muhammadiyah Sidoarjo dengan hasil wawancara pada mahasiswi dari program studi yang berbeda tentang pendapat masing-masing mengenai konsep diri memakai kosmetik mengandung bahan berbahaya.Tujuan penelitian untuk mengetahui gambaran konsep diri pada mahasiswi yang menggunakan produk kosmetik yang berbahaya. Metode penelitian ini menggunakan metode kualitatif. Subjeknya yaitu subjek dari mahasiswa dari beberapa program studi. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Keabsahan data menggunakan Triangulasi Metode dan Triangulasi Teori. Peneliti menggunakan teknik analisis data menurut Miles dan Huberman dalam  ada 3 tahapan yaitu: (1)Reduksi Data;(2)Penyajian Data;(3) Penarikan Kesimpulan atau Verifikasi.  Penelitian ini menemukan bahwa penggunaan kosmetik berbahaya dipengaruhi oleh faktor seperti pengaruh teman sebaya, media sosial, idola/artis luar negeri, dan tuntutan orang tua. Temuan penelitian juga menunjukkan bahwa penggunaan kosmetik berbahaya terkait dengan upaya memperbaiki penampilan, kebutuhan akan pujian dan penghargaan, serta tingkat pemantauan diri yang tinggi. Subjek penelitian juga memiliki persepsi diri rendah, mengalami kecemasan, dan memiliki prinsip diri yang rendah.


Keywords


Self Concept; Female Student; Harmful Cosmetics

Full Text:

FULL TEXT

References


Asgtiani, S. H. M., Salarikia, A., & Golzarian, M. R. (2019). Analyzing Drying Characteristics and Modeling of Thin Layer of Peppermint Leaves Under Hot-Air and Infrared Treatment. Inforation Processing in Agriculture, 2(4), 128–139.

BPOM. (2015). Badan Pom Teukan Lebih Dari 20 Miliar Rupiah Kosmetika Ilegal dan/atau Mengandung Bahan Pers Badan POM.

Bungin, B. (2005). Metode Penelitian Kuantitatif. Prenadamedia.

Devya, D. (2014). Hubungan Citra Diri dan Perilaku Konsumtif Pada Remaja Putri yang Memakai Kosmetik Wajah. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(3), 185–189. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v2i3.3661

Ermawati, E. dan I. (2011). Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Perilaku Konsumtif Pada Remaja Di SMP N 1 Piyungan. Jurnal Spirit, 2(1).

Gumulya, Jessica. & Widiastuti, M. (2013). Pengaruh Konsep Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Universitas Esa Unggul. Jurnal Psikologi, 11(1).

Gunawan, R., & Anwar, A. (2012). Kecemasan Body Image Pada Perempuan Dewasa Tengah Yang Melakukan Bedah Plastik Estetik. Jurnal Psikologi Esa Unggul, 10(02), 58–67.

Hapasari, Aulia dan Permastuti, E. (2014). Kepercayaan Diri Mahasiswi Papua Ditinjai Dari Dukungan Teman Sebaya. Jurnal Spirit, 13(1).

Hasyim, N. D. (2018). Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen Atas Penjualan Kosmetik Berbahaya Di Indonesia: Suatu Pendekatan Kepustakaan. Jurnal Niagawan, 8(1).

Herrin, D. C., Adriansyah, M. A., Dwi, D., Rahmah, N., & Herrin, D. C. (2023). Country of Origin Effects and Design Product on Purchase Intention : How South Korean Skincare Become the Main Choice of Consumers ? Efek Citra Negara Asal dan Desain Produk terhadap Minat Beli : Bagaimana Skincare Korea Selatan Menjadi Pilihan Utama Kons. 11(1), 56–64.

Hidayat, A. S. (2019). Konsep Diri Pada Vegetarian. Universitas Negeri Jakarta.

Hotimah, H. (2018). Konsep Diri Mahasiswa Pengguna Kosmetik yang Mengandung Bahan Berbahaya (Studi Kualitatif di Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Jember). Universitas Jember.

Kalbe Farma. (2018). Dampak Negatif Kosmetik. Divabeauty.Id/Content/Read/89/Dampak-Negatif-Kosmetik.

Kusumastuti, A., Khoiron, A. M., & Achmad, T. A. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif.

Lanzuela, J. G., Lovendino, L. J., Munoz, J. E., Odon, J. M. C., & Caguioa, J. J. O. (2019). Cosmetic Product Usage and Self Confidence Among HUMSS Student of Bayambang.

Meiyuntari, E. S. T. (2015). Konsep Diri, Konformitas dan Perilaku Konsumtif pada Remaja. Jurnal Psikologi, 4(2).

Moleong Lexy J. (2005). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Mukti, A. W., Sari, D. P., Hardani, P. T., Maulidia, M., & Suwarso, L. M. I. (2022). Edukasi Kosmetik Aman dan Bebas Dari Bahan Kimia Berbahaya. Indonesia Berdaya, 3(1), 119–124. https://doi.org/10.47679/ib.2022183

Muljanto, M. (2021). Pengaruh Konsep Diri dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Kesiapan Kerja Pada Generasi Millennial. 9(1), 175–187. https://doi.org/10.30872/psikoborneo

Murwanti, D. (2017). Pengaruh Konsep Diri, Teman Sebaya Dan Budaya Kontemporer Terhadap Perilaku Konsumtif Siswa SMP N 41 Surabaya. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 5(1).

Nurhaini, D. (2018). Pengaruh Konsep Diri dan Kontrol Diri Terhadap Gadget Psikoborneo. Jurnal Ilmiah Psikologi, 1(6), 92–100.

Nurhaini, D., Psikologi, P. S., & Samarinda, U. M. (2018). Pengaruh Konsep Diri dan Kontrol Diri Dengan Perilaku Konsumtif Terhadap Gadget. Psikoborneo, 6(1), 92–100.

Octaviani, Cecilia. dan Kartasasmita, S. (2017a). Pengaruh Konsep Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Pembelian Produk Kosmetik Pada Wanita Dewasa Awal. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 5(1).

Octaviani, Cecilia. dan Kartasasmita, S. (2017b). Pengaruh Konsep Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Pembelian Produk Kosmetik Pada Wanita Dewasa Awal. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 1(2).

Rachmawati, I. N. (2007). Pengumpulan Data Dalam Penelitian Kualitatif: Wawancara. Jurnal Keperawatan Indonesia, 11(1), 35–40. https://doi.org/10.7454/jki.v11i1.184

S, A. R., & A, N. P. (2020). Konsep Diri Remaja Di Komunikasi Interpersonal Untuk Menjadi Tubuh Kesehatan Teenagers Self Concept’S in Interpersonal Communication for Being Health Body. Jurnal Sosial Humaniora, 11(1), 87–97.

Santrock, J. W. (2003). Adolescence Perkembangan Remaja (Edisi Keen). Erlangga.

Saputro, K. Z. (2018). Memahami Ciri dan Tugas Perkembangan Masa Remaja. Jurnal APlikasi Ilmu-Ilmu Agama, 1(17), 25–32.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Alfabeta.

Usman, I. H. (2005). Remaja Rebonding? Gue Banget/Elu Banget? Kawan Pustaka.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v11i2.10775

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id