Equitable Reward with Job Satisfaction for Non-Management Employees

Mohammad Irfan Laxmana, Ramon Ananda Paryontri

Abstract


Employee job satisfaction is an important thing in the company to create positive conditions in the organizational environment. In addition to providing benefits for employees, the company also benefits through increased production and reduced costs incurred in the company's operations by improving the attitude and behavior of its employees. Thus, work is one of the ways to achieve employee satisfaction by providing fair rewards to employees. If the salary is perceived as fair based on job demands, individual skill levels and salary standards that apply to certain job groups, then there will be job satisfaction. This study aims to determine the relationship between equitable rewards and job satisfaction of non-management employees at Al-Islam Hospital H.M. Mawardi. This research is quantitative research with a correlational method. The data collection technique used the Job Satisfaction Survey scale and the equitable reward scale taken from the equitable reward aspects. Spearman's correlation results show a significant correlation between equitable rewards and job satisfaction (r=0.571, p<.001). the magnitude of the effect of equitable reward on satisfaction is high (r=0.571). The higher the equitable reward, the higher the level of employee job satisfaction. Even reward can explain 32.6% of the variance of job satisfaction, which means that there is still 67.4% of the influence of other factors not seen in this study.

Kepuasan kerja karyawan merupakan hal penting dalam perusahaan agar tercipta kondisi positif dalam lingkungan organisasi. Selain memberikan keuntungan bagi karyawan, perusahaan juga mendapatkan keuntungan melalui peningkatan produksi dan pengurangan biaya yang dikeluarkan dalam operasional perusahaan dengan adanya perbaikan sikap dan tingkah laku karyawannya. Dengan demikian salah satu cara untuk mewujudkan kepuasan kerja karyawan dengan memberikan reward yang adil kepada karyawan. Jika gaji dipersepsikan adil didasarkan tuntutan-tuntutan pekerjaan, tingkat keterampilan individu dan standar gaji yang berlaku untuk kelompok pekerjaan tertentu, maka akan ada kepuasan kerja. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui adanya hubungan antara equitable reward dengan kepuasan kerja pada karyawan non manajemen di RSU Al-Islam H.M. Mawardi. penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan jenis metode korelasional. Teknik pengumpulan data menggunakan skala Job Satisfaction Survei dan skala equitable reward yang diambil dari aspek-aspek equitable reward. hasil Korelasi Spearman’s menunjukkan korelasi yang signifikan antara equitable reward dan kepuasan kerja (r=0.571, p<.001). Besaran efek equitable reward terhadap kepuasan kerja tergolong tinggi (r=0.571). Semakin tinggi equitable reward maka semakin tinggi tingkat kepuasan kerja karyawan. Equitable reward dapat mejelaskan sebesar 32.6% dari varians kepuasan kerja yang artinya masih terdapat 67,4% pengaruh dari faktor lain yang tidak terlihat dalam penelitian ini.


Keywords


Equitable reward, Job satisfaction

Full Text:

FULL TEXT

References


Abadi, S., & Latifah, F. (2016). Decision support system penilaian kinerja karyawan pada perusahaan menggunakan metode simple additive weighting. Jurnal TAM (Technology Acceptance Model), 6. https://doi.org/https://doi.org/10.56327/jurnaltam.v6i0.59

Baliartati, B. O. (2016). Pengaruh Organizational Support Terhadap Job Satisfaction Tenaga Edukatip Tetap Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Trisakti. Jurnal Manajemen Dan Pemasaran Jasa, 9(1).

Darwin, M., Mamondol, M. R., Sormin, S. A., Nurhayati, Y., Tambunan, H., Sylvia, D., Adnyana, I. M. D. M., Prasetiyo, B., Vianitati, P., & Gebang, A. A. (2021). Metode penelitian pendekatan kuantitatif (1st ed.). Media Sains Indonesia. https://www.researchgate.net/publication/354059356

Diovian Pramono, F., & Priyono, S. (2023). The effect of workload and compensation on job satisfaction and the impact on organizational commitment study at PT Pos Indonesia Erlangga Semarang. Management Studies and Entrepreneurship Journal, 4(4), 3120–3131. http://journal.yrpipku.com/index.php/msej

Diviani, G. M., & Djastuti, I. (2015). Analisis Pengaruh Insentif Terhadap Kinerja Karyawan Dengan Kepuasan Kerja Sebagai Variabel Mediasi (Studi Pada Karyawan Perusahaan Air Minum Kabupaten Jepara). DIPONEGORO JOURNAL OF MANAGEMENT, 4(2), 1–7. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/dbr

Fadli, A., Adriansyah, M. A., & Rahmah, D. D. N. (2022). Kepuasan Kerja Dengan Intensi Turnover Pada Karyawan. Psikoborneo Jurnal Imiah Psikologi, 10(1), 23–31. https://doi.org/10.30872/psikoborneo

Fahriah, S., Agung, S., Kuraesin, E., & Megawati, D. (2021). Pengaruh Insentif dan Lingkungan Kerja Terhadap Kepuasan Kerja Karyawan Pada PT. Studiotama Maps Konsultan. Manager Jurnal Ilmu Manager, 4(3), 284–293. http://ejournal.uika-bogor.ac.id/index.php/MANAGER

Fatmawati. (2020). Hubungan antara karakteristik individu dengan kepuasan kerja guru SMA Negeri 2 Pringgarata Lombok Tengah. EL_Huda, 11(1).

Gani, N. A., Utama, R. E., Jaharuddin, & Priharta, A. (2021). Perilaku Organisasi (1st ed.). Penerbit Mirqat. https://www.researchgate.net/publication/351880570

Goss-Sampson, M. A. (2019). Statistical Analysis In JASP : A Guide For Students. (2nd ed.)

https://doi.org/10.6084/m9.figshare.9980744

Indrasari, M. (2017). Kepuasan Kerja dan Kinerja Karyawan Tinjauan dari Dimensi Iklim Organisasi, Kreativitas Individu, dan Karakteristik Pekerjaan (1st ed.). Indomedia Pustaka. www.indomediapustaka.com

Izzati, U. A., & Mulyana, O. P. (2019). Psikologi Industri & Organisasi (1st ed.). Penerbit Bintang Surabaya.

Jakaria, R. B., & Putra, B. I. (2020). Buku Ajar Psikologi Industri dan Organisasi UMSIDA (1st ed.). UMSIDA Press.

Lestari, S. (2022). Pengaruh Reward Terhadap Kepuasan Kerja Karyawan Pada CV. AGUNG PUTRA JAYA MANDIRI Kabupaten Tabalong. JAPB, 5(2).

Listiara, A. S. (2017). Perbedaan Kepuasan Kerja Pada Karyawan Berdasarkan Usia dan Masa Kerja. Jurnal Empati, 6(1), 396–400.

Meutia, K. I., & Narpati, B. (2021). Kontribusi Beban Kerja dan Insentif Terhadap Kepuasan Kerja Karyawan pada Perusahaan Manufaktur. JIMF (Jurnal Ilmiah Manajemen), 5(1), 42–52.

Munandar, A. S. (2014). Psikologi Industri dan Organisasi (5th ed.). Universitas Indonesia (UI-Press).

Nor, A., & Prastika, N. D. (2023). Work Burnout Level Analysis Based on Administrative Employee Workload. Psikoborneo Jurnal Imiah Psikologi, 11(1), 48–55. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v11i1

Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). Organizational Behavior (15th ed.) Upper Saddle River, NJ Pearson Education Limited.

Sanita, I. C. (2018). Hubungan Antara Motivasi Kerja dan Kepuasan Kerja Dengan Pelayanan Prima. Psikoborneo, 6(4), 499–504.

Saputra, H. A. (2017). Hubungan Pemberian Kompensasi dan Lingkungan Kerja Dengan Kepuasan Kerja Pegawai Tidak Tetap. Psikoborneo, 4(1), 159–167.

Sidiq, S. (2021, May 1). THR Dicicil, Buruh Pan Brothers di Boyolali Demo-Bakar Ban. CNBC Indonesia. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjJksbao5T8AhVD4DgGHWlMAycQFnoECA4QAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.cnbcindonesia.com%2Fmarket%2F20210505145534-17-243422%2Fthr-dicicil-buruh-pan-brothers-di-boyolali-demo-bakar-ban&usg=AOvVaw3kKU9bWFj6Wi_qin1KLLDs

Silaen, N. R., Chairunnisah, R., Rizki Sari Elida Mahriani, M., Tanjung, R., Triwardhani, D., Haerany Anis Masyruroh, A., Gede Satriawan, D., Sri Lestari Opan Arifudin, A., Rialmi, Z., & Putra, S. (2021). Kinerja Karyawan (1st ed.). WIDINA BHAKTI PERSADA BANDUNG. www.penerbitwidina.com

Siringo-ringo, S. B. (2014). Rendahnya Tingkat Kepuasan Para Pekerja Indonesia. Medan Bisnis Daily. http://www.medanbisnisdaily.com/news/read/2014/02/19/79886/rendahnya_tingkat_kepuasan_para_pekerja_indonesia/#.WBo2-9J97IU

Subianto, M. (2016). Pengaruh Gaji dan Insentif Terhadap Kinerja Karyawan Pada PT. Serba Mulia Auto di Kabupaten Kutai Barat. EJournal Administrasi Bisnis, 4(3), 698–712.

Sulistyawati, D., & Siagian, R. (2021). Pengaruh Kesejahteraan, Lingkungan Kerja dan Pemberian Insentif Terhadap Kepuasan Kerja Karyawan Astrido Toyota Pondok Indah. Jurnal Ekonomi Bisnis Indonesia, 16(1), 11–18.

Sumardianti, L. (2021). Efikasi Diri dan Kepuasan Kerja Dengan Loyalitas Kerja Karyawan. Psikoborneo Jurnal Imiah Psikologi, 9(1), 155–163. https://doi.org/10.30872/psikoborneo

Surahman, F. A. (2019). Pengaruh Remunerasi dan Keselamatan Kerja Terhadap Kepuasan Kerja. Psikoborneo, 7(1), 138–147.

Suryani, A. S. (2013). Pengaruh Faktor Kompensasi Terhadap Kepuasan Kerja Dosen Pada Akademi Keperawatan Rumah Sakit Marthen Indey Jayapura. Jurnal Uniyap, 3(11).

Sutrisno, E. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia (1st ed.). KENCANA.

Thalib, A. G., & Sahrah, A. (2020). The Impact of Distribution and Prosedural Justice Towards Women Worker Strike Intention In “Gabungan Solidaritas Perjuangan Buruh” Union In Bekasi. Insight: Jurnal Ilmiah Psikologi, 22(1), 1693–2552. https://doi.org/10.26486/psikologi.v22i1




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v11i2.10773

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id