Overcoming Obstacles in Memorization: Can Goal setting training make Santri Tahfidz Motivated?

Mohammad Nursalim Malay, Nugroho Arief Setiawan

Abstract


The tahfiz program at Islamic boarding schools is a program specifically for students who want to memorize the Al-Qur’an. However, at Islamic boarding schools students not only study religion but also have to take general lessons. This condition makes students find it difficult to complete their memorization targets, causing a decrease in motivation, dropping out midway and leaving the program. The purpose of this study was to see how much influence goal setting training has on increasing learning motivation in students. The research method used is an experimental research method with the design of one pretest and posttest group. The samples in this study were 90 students from three Islamic boarding schools, namely Nurul Huda Pringsewu Islamic boarding school, YPPTQMH Islamic boarding school and Al-Mujtama Al-Islami Islamic boarding school. The data collection method in this study used a motivational scale totaling 54 items compiled by the researcher. The data analysis technique used is the t-test (paired t-test) with the help of SPSS software. Based on the research results, the value of t = t value = 12.584 with p = 0.000 (p <0.01) means that there is a significant difference in the value of students' learning motivation before the goal setting training and after the goal setting training. The average value of motivation before training was 59.68, increasing to 69.18 after goal setting training.

Program tahfiz di Pondok Pesantren merupakan sebuah program yang dikhususkan bagi santri yang ingin menghafal Al-qur’an. Namun, di pondok pesantren santri tidak hanya belajar ilmu agama tetapi juga harus mengikuti pelajaran umum. Kondisi ini membuat santri merasa kesulitan menyelesaikan target hapalanya sehingga menyebabkan turunnya motivasi, putus di tengah jalan dan meninggalkan program tersebut. Tujuan penelitian ini adalah untuk melihat seberapa pengaruh pelatihan goal setting untuk meningkatkan motivasi belajar pada santri. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian ekperimen dengan desain satu kelompok pretest dan posttest. Adapun sampel dalam penelitian ini adalah 90 santri dari tiga pondok pesantren, yaitu   pesantren Nurul Huda Pringsewu, Pondon Pesantren YPPTQMH dan Pondok Pesantren Al-Mujtama Al-Islami. Metode pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan skala motivasi berjumlah  54 item yang disusun oleh peneliti. Teknik analisis data yang digunakan adalah uji-t (paired t-test) dengan bantuan software SPSS.  Berdasarkan hasil penelitian diperoleh nilai t = nilai t = 12,584 dengan p = 0.000 ( p < 0.01 ) artinya, terdapat perbedaan signifikan nilai motivasi belajar santri sebelum adanya pelatihan goal setting dengan sesudah pelatihan goal setting. Adapun nilai rata-rata motivasi sebelum pelatihan adalah 59,68 meningkat mejadi  69,18 setelah pelatihan goal setting.


Keywords


Psychology, Islamic Psychology

Full Text:

FULL TEXT

References


Addas, I. P. (2022). Analisis deskriptif strategi pembelajaran dalam memotivasi santri pada program tahfi. Institut Agama Islam Negeri Palopo.

Aulia, L. A., Kelly, E., & Zuhri, A. S. (2022). Dukungan Keluarga dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Psikologi, 11(4), 623–632.

Bantam, D. J., & Syah, M. E. (2022). Pelatihan Goal Setting sebagai Upaya Meningkatkan Keputusan Karier Siswa Kelas XII SMA Muhammadiyah Al-Mujahidin Gunungkidul. Altruis: Journal of Community Services, 3(1), 108–115. https://doi.org/10.22219/altruis.v3i1.20358

Christy, Z. A., & Soetjiningsih, C. H. (2023). The Phenomenon of Social Support : How Does Learning Motivation Relate to Junior High School Students ? Fenomena Dukungan Sosial : Bagaimana Kaitannya Dengan Motivasi Belajar Pada Siswa SMP ? 11(1), 16–21.

Clarke, S. ., Crowe, T. ., Oades, L. ., & Deane, F. . (2014). Do goal setting intervension improve the quality of goal in mental healt service. Psychiatric Rehabilitation Journal, 32(4), 292–299.

Faisol, M. (2017). Peran Pondok Pesantren Dalam Membina Keberagaman Santri. Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 37–51.

Haslianti, H. (2019). Pengaruh Kebisingan Dan Motivasi Belajar Terhadap Konsentrasi Belajar Pada Siswa. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(4), 608–614. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v7i4.4839

Lerek, F. (2014). Pengaruh Motivasi Belajar dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Regulasi Diri Pada Maha-siswa yang Kuliah Sambil Bekerja di Fakultas Ekonomi Program Studi Ekonomi Syariah Universitas Mulawarman Samarinda. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(3), 190–197.

Liana, H., Hairina, Y., & Komalasari, S. (2022). Pelatihan Islamic Goal Setting untuk Meningkatkan Efikasi Diri Siswa dalam Pengambilan Keputusan Karier. Jurnal Psikologi Islam Dan Budaya, 5(1), 11–22. https://doi.org/10.15575/jpib.v5i1.11949

Locke, E. A., & Latham, G. P. (2015). Breaking the Rules: A Historical Overview of Goal-Setting Theory. In Advances in Motivation Science (Vol. 2). Elsevier. https://doi.org/10.1016/bs.adms.2015.05.001

Locke, E. A., Shaw, K., Saari, L., & Latham, G. (1981). Goal setting and task performance: 1969-1980. Psychology Bulletin, 90(1), 125–152.

Lutfianawati, D., Sumedi, R., Nugraha, P., & Syifa’a Rachmahana, R. (2014). Pengaruh Pelatihan Goal Settingterhadap Motivasi Belajarbahasa Inggris Siswa the Effect of Goal Setting Training To Englishlearning Motivation Onhigh School Students. Jurnal Intervensi Psikologi, 6, 125.

Mutiara Sari, E., Dinar Pratisti, W., & Yuwono, S. (2021). Pelatihan Goal Setting terhadap Motivasi Kerja Karyawan di PT.X Sragen. Jurnal Intervensi Psikologi (JIP), 13(2), 97–110. https://doi.org/10.20885/intervensipsikologi.vol13.iss2.art3

Ramadhani, I. W., Fahmawati, Z. N., & Affandi, G. R. (2021). Pelatihan Goal setting Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Pada Siswa Di SMP Muhammadiyah 1 Sidoarjo. Altruis: Journal of Community Services, 2(3), 1–5. https://doi.org/10.22219/altruis.v2i3.18044

Sardiman, A. (2014). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Raja Grafindo Persada.

Sardiman, A. (2018). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. PT Raja Grafindo Persada.

Shofiyah, Azizatuz, N., Ali, H., & Sastraatmadja. (2019). Model Pondok Pesantren Di Era Milenial. Balajea: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 1–18.

Suparno, S., Warsah, I., & Amin, A. (2022). Peningkatan Motivasi Belajar Santri Pada Pondok Pesantren Di Kecamatan Mandiangin. Jurnal Literasiologi, 8(1), 53–62. https://doi.org/10.47783/literasiologi.v8i1.354

Suryadilaga, A. (2018). Pengantar studi Al-Qur’an Hadist. Kalimedia.

Syah, M. E., Bantam, D. J., & Jayanti, A. M. (2022). Pelatihan Goal Setting untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada Remaja Saat Pembelajaran Jarak Jauh Goal Setting Training to Increase Learning Motivation in Adolescents During Distance Learning virus tersebut . Di Daerah Istimewa Yogyakarta sendiri melalu. 1(2), 58–66. http://www.jp3km.jurnalp3k.com/index.php/j-p3km/article/view/13

Syah, M. E., Wahyuningsih, H., & Rachmahana, R. S. (2016). Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Arab Pada Siswa Sekolah Menengah Atas Melalui Pelatihan Goal Setting. Jurnal Intervensi Psikologi (JIP), 8(2), 202–216. https://doi.org/10.20885/intervensipsikologi.vol8.iss2.art4

Syuhud. (2019). Partisipasi dalam pengambilan keputusan trategis di pondok pesantren. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 37–48.

Titis Pramesti Tunggadewi dan Yeniar Indriana. (2017). Hubungan antara Dukungan Sosial dengan Motivasi Belajar pada Santri di Pesantren Tahfidz Daarul Qur’an Jawa Tengah. Empati, 7(3), 313–317. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/empati/article/view/19760

Yuliany, R. R., & Kaihatu, V. A. M. (2014). Pelatihan Daring Goal Setting dan Motivasi Berprestasi Akademik Reza. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 7(2), 107–115.

Yuliya, Y. (2019). Hubungan Antara Dukungan Orangtua Dengan Motivasi Belajar Pada Remaja. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(2), 250–256. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v7i2.4780




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v11i1.10109

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id