Pengalaman Kesepian Pada Mahasiswa Rantau Selama Pandemi Covid-19

Virlie Andalia Muttaqin, Isnaya Arina Hidayati

Abstract


The covid-19 pandemic has made a change in social life, especially for foreign students. It makes it difficult for foreign students to meet their closest people and the reduced intensity of social interactions can cause foreign students to feel lonely. This study aims to describe the experience of loneliness experienced by foreign students during the Covid-19 pandemic, the factors that influence loneliness, and how foreign students overcome loneliness. This research is qualitative research with a descriptive approach. The data collection technique used a semi-structured interview method with descriptive data analysis. The research subjects were foreign students, aged 18-25 years who were selected using the snowball sampling technique. The results showed that the experience of the loneliness felt by the informants tended to appear only at certain times and not continuously. The experience of loneliness has had a positive impact (the formation of a more mature mindset, doing lots of positive things, and self-introspection) and a negative impact (having feelings such as sadness, feeling alienated and rejected by others, lack of self-confidence, boredom, and anger at others). The factor that causes loneliness is the lack of intimate social relationships. The strategy used to overcome loneliness is to do positive activities as a form of diversion from loneliness, such as running a hobby, opening social media, and communicating virtually with the closest people. This research can be used as a reference for society, especially students to be able to maintain emotional stability and do a lot of productive activities, considering the many negative impacts found when psychologically disturbed, in this case when experiencing loneliness.

 

Pandemi Covid-19 membuat perubahan pada kehidupan sosial terutama mahasiswa rantau. Hal ini membuat mahasiswa rantau sulit untuk bertemu dengan orang terdekat, serta berkurangnya intensitas interaksi sosial yang dapat menyebabkan mahasiswa rantau mengalami kesepian. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pengalaman kesepian yang dialami mahasiswa rantau selama pandemi Covid-19, faktor-faktor yang mempengaruhi rasa kesepian, dan cara mahasiswa rantau mengatasi rasa kesepian. Penelitian ini merupakan penelitian  kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Teknik pengumpulan data menggunakan metode wawancara semi terstruktur dengan analisis data deskriptif. Subjek penelitian adalah mahasiswa rantau, berusia 18-25 tahun yang dipilih menggunakan teknik snowball sampling. Hasil penelitian menunjukkan pengalaman kesepian yang dirasakan informan cenderung muncul hanya diwaktu tertentu dan tidak terus-menerus. Pengalaman kesepian telah memberikan dampak positif (terbentuknya pola pikir yang lebih dewasa, banyak melakukan hal-hal positif serta intropeksi diri) dan dampak negatif (memiliki perasaan seperti kesedihan, rasa terasing dan penolakan oleh orang lain, kurangnya kepercayaan diri, kebosanan, dan kemarahan pada orang lain). Faktor yang menyebabkan kesepian adalah kurang intimnya hubungan sosial yang terjalin. Adapun strategi yang dilakukan untuk mengatasi kesepian adalah dengan melakukan kegiatan positif  sebagai bentuk pengalihan rasa kesepian, seperti menjalankan hobi, membuka sosial media, hingga melakukan komunikasi secara virtual bersama orang terdekat. Penelitian ini dapat dijadikan acuan bagi masyarakat khususnya mahasiswa agar mampu menjaga stabilitas emosi, banyak melakukan kegiatan produktif, mengingat banyaknya dampak negatif yang ditemukan ketika psikis terganggu, dalam hal ini ketika mengalami kesepian.


Keywords


Kesepian; Mahasiswa rantau; pandemi covid-19

Full Text:

FULL TEXT

References


Artiningsih, R. A., & Savira, S. I. (2021). Hubungan Loneliness Dan Quarter Life Crisis Pada Dewasa Awal. Charater: Jurnal Penelitian Psikologi, 8(5). https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/character/article/view/41218/35541

Azizah, A. N., & Rahayu, S. A. (2016). Hubungan Self-Esteem Dengan Tingkat. Jurnal Penelitian Psikologi, 07(02), 40–58.

Christiana, E. (2020). Burnout Akademik Selama Pandemi Covid 19. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling Mengukuhkan Eksistensi Peran BK Pasca Pandemi Covid-19 Di Berbagai Setting Pendidikan, 8–15.

Cosan, D. (2014). An Evaluation of Loneliness. The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences, 103–110. https://doi.org/10.15405/epsbs.2014.05.13

Dianelia, K., & Sembiring, R. (2017). Hubungan Antara Kesepian dan Kecenderungan Narsistik pada Pengguna Jejaring Sosial Media Instagram. Jurnal Psikologi, 16(2), 147–154.

Elmer, T., Mepham, K., & Stadtfeld, C. (2020). Students under lockdown: Comparisons of students’ social networks and mental health before and during the COVID-19 crisis in Switzerland. PLoS ONE, 15(7 July), 1–22. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0236337

Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075

Fathoni, A. B., & Listiyandini, R. A. (2021). Kebersyukuran, Kesepian, Dan Distres Psikologis Pada Mahasiswa Di Masa Pandemi Covid-19. Journal of Psychological Science and Profession, 5(1), 11–19. https://doi.org/10.24198/jpsp.v5i1.29212

Fry, P. S., & Debats, D. L. (2012). Self-efficacy beliefs as predictors of loneliness and psychological distress in older adults. International Journal of Aging and Human Development, 55(3), 233–269. https://doi.org/10.2190/KBVP-L2TE-2ERY-BH26

Halim, C. F., & Dariyo, A. (2016). Hubungan Psychological Well-Being dengan Loneliness pada Mahasiswa yang Merantau Relationship between Psychological Well-Being and Loneliness among Overseas Student. Jurnal Psikogenesis, 4(2).

Karimah, N., & Setiowati, E. A. (2019). Intensi Penggunaan Media Sosial pada Remaja ditinjau dari Kesepian dan Kebutuhan Afiliasi. Konferensi Ilmiah Mahasiswa Unissula, 691–699.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (n.d.). SE Mendikbud: Pembelajaran secara Daring dan Bekerja dari Rumah untuk Mencegah Penyebaran Covid-19. Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Labrague, L. J., & Ballad, C. A. (2021). Lockdown Fatigue Among College Students During The COVID-19 Pandemic: Predictive Role Of Personal Resilience, Coping Behaviors, And Health. Perspectives in Psychiatric Care, 57(4), 1905–1912. https://doi.org/10.1111/ppc.12765

Lyon, T. A. (2015). Self-Compassion as a Predictor of Loneliness: The Relationship Between Self-Evaluation Processes and Perceptions of Social Connection. Southeastern University. http://firescholars.seu.edu/honors

Marisa, D., & Afriyeni, N. (2019). Kesepian dan Self Compassion Mahasiswa Perantau. Psibernetika, 12(1), 1–11. https://doi.org/10.30813/psibernetika.v12i1.1582

Marpa, E. (2020). Navigating Environmental Education Practices to Promote Environmental Awareness and Education. International Journal on Studies in Education, 2(1), 45–57. https://doi.org/10.46328/ijonse.8

Maulida, H., Jatimi, A., Heru, M. J. A., Munir, Z., & Rahman, H. F. (2020). Depresi pada Komunitas dalam Menghadapi Pandemi COVID-19: A Systematic Review. Jurnal Sains Dan Kesehatan, 2(4), 519–524. https://doi.org/10.25026/jsk.v2i4.201

McCusker, K., & Gunaydin, S. (2015). Research using qualitative, quantitative or mixed methods and choice based on the research. Perfusion (United Kingdom), 30(7), 537–542. https://doi.org/10.1177/0267659114559116

Perlman, D., & Peplau, L. A. (1981). Toward a Social Psychology of Solidarity. In in S.W .Duck and R.Gilmour (eds.) (Personal R). Academic Press. https://doi.org/10.1037/0003-066X.41.2.229

Permatasari, R., Arifin, M., & Padilah, R. (2020). Studi Deskriptif Dampak Psikologis Mahasiswa Program Studi Bimbingan dan Konseling Universitas PGRI Banyuwangi Dalam Penyusunan Skripsi di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Bina Ilmu Cendekia, 2(1), 128–141. http://jurnal.icjambi.id/index.php

Pramasella, F. (2019). Hubungan Antara Lima Besar Tipe Sifat Kepribadian Dengan Kesepian Pada Mahasiswa Rantau. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(3), 457–465. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v7i3.4805

Pramudia, H. (2020). Gambaran Kesepian pada Mahasiswa selama Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 2859(2), 197–203.

Primashandy, F. M., & Surjaningrum, E. R. (2021). Pengaruh Self-Compassion terhadap Kesepian pada Mahasiswa di Kala Pandemi COVID-19. Buletin Riset Psikologi Dan Kesehatan Mental (BRPKM), 1(2), 1237–1245. https://doi.org/10.20473/brpkm.v1i2.28740

Rinaldi, M. R. (2021). Kesepian pada Mahasiswa selama Pandemi COVID-19 di Indonesia. Jurnal Psikologi Teori Dan Terapan, 11(3), 267. https://doi.org/10.26740/jptt.v11n3.p267-277

Rochimah, F. A. (2020). Dampak Kuliah Daring Terhadap Kesehatan Mental Mahasiswa Ditinjau Dari Aspek Psikologi. Universitas Lambung Mangkurat, 7. https://psyarxiv.com/s5m9r/

Simanjuntak, J. G. L. L., Prasetio, C. E., Tanjung, F. Y., & Triwahyuni, A. (2021). Psychological Well-Being Sebagai Prediktor Tingkat Kesepian Mahasiswa. Jurnal Psikologi Teori Dan Terapan, 11(2), 158. https://doi.org/10.26740/jptt.v11n2.p158-175

Wright, S., & Silard, A. (2021). Unravelling The Antecedents Of Loneliness In The Workplace. Human Relations, 74(7), 1060–1081. https://doi.org/10.1177/0018726720906013

Zamir, S., Hennessy, C., Taylor, A., & Jones, R. (2020). Intergroup ‘Skype’ Quiz Sessions In Care Homes To Reduce Loneliness And Social Isolation In Older People. Geriatrics (Switzerland), 5(4), 1–16. https://doi.org/10.3390/geriatrics5040090




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v11i4.8846

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



 

Indexing by :

         

_________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 _________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id