Neuropsychological Perspective on Autistic Spectrum Disorder Individuals with Savant Syndrome

Muchamad Salamun Abdul Rahman, Nadia Riwu Kaho, Nadief Fikri Jatmiko, Gian Baringin Noach, Supra Wimbarti, Zulfikri Khakim

Abstract


The high prevalence of individuals with ASD has shifted the focus of research toward exploring strengths rather than weaknesses, one of which is the phenomenon of savant syndrome, which is most commonly observed in individuals with ASD. However, studies specifically examining the neuropsychological basis of individuals with ASD and savant syndrome remain limited. Therefore, this study aims to explore the characteristics of brain structure and cognitive function in individuals with ASD and savant syndrome using the narrative literature review method. The literature review findings indicate that individuals with ASD and savant syndrome exhibit distinct brain structures and specific cognitive functions that differentiate them from both individuals with ASD without savant syndrome and the general population. These findings provide new insights into the relationship between neuropsychological aspects and the extraordinary abilities possessed by individuals with savant syndrome. The implications of this study serve as a scientific foundation for developing intervention strategies and educational approaches that are better suited to the unique needs and potential of individuals with ASD and savant syndrome.

Prevalensi individu dengan ASD yang tinggi telah menggeser arah penelitian untuk lebih menitikberatkan pada kekuatan daripada kelemahan, salah satunya adalah fenomena savant syndrome yang paling banyak dialami oleh individu dengan ASD. Meskipun demikian, penelitian yang secara spesifik mengkaji dasar neuropsikologis individu ASD dengan savant syndrome masih tergolong terbatas. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengungkap karakteristik struktur otak dan fungsi kognitif individu ASD dengan savant syndrome melalui metode narrative literature review. Hasil dari tinjauan literatur menunjukkan bahwa individu ASD dengan savant syndrome memiliki pola struktur otak yang khas serta fungsi kognitif tertentu yang membedakan mereka dari individu ASD tanpa savant syndrome maupun populasi umum. Temuan ini memberikan wawasan baru mengenai keterkaitan antara aspek neuropsikologis dan kemampuan luar biasa yang dimiliki oleh individu dengan savant syndrome. Implikasi dari penelitian ini adalah memberikan landasan ilmiah yang dapat digunakan dalam pengembangan strategi intervensi dan pendekatan edukatif yang lebih sesuai dengan kebutuhan serta potensi unik individu ASD dengan savant syndrome.

Keywords


Autism Spectrum Disorder (ASD), savant syndrome, neuropsychology, brain structure, cognitive function

Full Text:

FULL TEXT

References


Dewangga Yuda, B., Gelvani Putri, G., Ramadhan, N., & Barokah Asfari, N. A. (2023). Sleep paralysis ditinjau dari perspektif neuropsikologi: Kajian literatur. Flourishing Journal, 3(6), 223–226. https://doi.org/10.17977/um070v3i62023p223-226

Dania, I. A., & Novziransyah, N. (2021). Sensasi, Persepsi, Kognitif. Ibnu Sina: Jurnal Kedokteran Dan Kesehatan - Fakultas Kedokteran Universitas Islam Sumatera Utara, 20(1), 14–21. https://doi.org/10.30743/ibnusina.v20i1.59

Daulay, N.-. (2017). Struktur Otak dan Keberfungsiannya pada Anak dengan Gangguan Spektrum Autis: Kajian Neuropsikologi. Buletin Psikologi, 25(1), 11–25. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.25163

Djajasaputra, A. D. R., & Halim, M. S. (2019). Fungsi Kognitif Lansia yang Beraktivitas Kognitif secara Rutin dan Tidak Rutin. Jurnal Psikologi, 46(2), 85. https://doi.org/10.22146/jpsi.33192

Eunice Meng Yin Tan. (2024). the Relationship Between Autism Spectrum Disorder Traits and Exceptional Abilities: Insights Into the Savant Syndrome. EPRA International Journal of Multidisciplinary Research (IJMR), April, 229–231. https://doi.org/10.36713/epra16244

Fakhriya, S. D. (2022). Gangguan Belajar (Diskalkulia) : Definisi dan Model Intervensi. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Indonesia, 2(3), 115–119. https://doi.org/10.52436/1.jpti.152

Gordon-Lipkin, E. M., & Lipkin, P. H. (2018). Autism spectrum disorder. The 5-Minute Pediatric Consult, 8th Edition, November, 88–89.

Hastjarjo, D. (2020). Sekilas Tentang Kesadaran (Consciousness). Jurnal Buletin Psikologi, 13(2), 79–90. https://journal.ugm.ac.id/buletinpsikologi/article/view/7478/5814

Ilmiah, J., & Sandi, K. (2022). Pendahuluan Metode. 11, 2015–2020. https://doi.org/10.35816/jiskh.v11i1.721

Islamiyah, S., & Inayah, Z. (2023). pISSN:2355-7583 | eISSN:2549-4864 http://ejurnalmalahayati.ac.id/index.php/kesehatan. Jurnalmalahayati, 10(3), 1672–1680.

Khakim, Z., & Kusrohmaniah, S. (2021). Dasar - Dasar Electroencephalography (EEG) bagi Riset Psikologi. Buletin Psikologi, 29(1), 92. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.52328

Latifah, A., & Sahroni, D. (2020). Analisis Perilaku Belajar Siswa Dalam Perspektif Neuropsikologi Di Paud Pelita Gunungpuyuh Kota Sukabumi Jawa Barat. Jurnal Paud Agapedia, 2(2), 96–103. https://doi.org/10.17509/jpa.v2i2.24414

Meilia, A. (2021). Pengaruh Kesepian sebagai Salah Satu Faktor Risiko Pengalaman Psikotik pada Dewasa Awal. Buletin Riset Psikologi Dan Kesehatan Mental (BRPKM), 1(2), 1207–1217. https://doi.org/10.20473/brpkm.v1i2.28604

Muhammad Aldwin Priyatama, Natasya Azahra, & Laila Indra Lestari. (2023). Gangguan Skizofrenia Ditinjau melalui Pendekatan Neuropsikologi. Flourishing Journal, 3(10), 441–449. https://doi.org/10.17977/um070v3i102023p441-449

Naji, W. A., Waheeb, M. Q., & Hamza, D. H. (2020). Autism spectrum disorder: Review article. Medico-Legal Update, 20(2), 320–325. https://doi.org/10.37506/mlu.v20i2.1123

Ngwu, D. C., Abdullah, K., Bisha, H., Pruitt, K. D., & Holets, H. M. (2023). Savant Syndrome: A Concise Review of the Causes, Symptoms, Diagnosis, and Treatment. June. https://doi.org/10.31080/eccy.2023.12.01088

Nurzakiah, Hadju, V., Jafar, N., Indriasari, R., Sirajuddin, S., Amiruddin, R., Studi Keperawatan, P., Tinggi Ilmu Kesehatan Masyarakat Baramuli Pinrang, S., Studi Gizi, P., Kesehatan Masyarakat Universitas Hasanuddin, F., Epidemiogi, J., Poros Pinrang-Polman, J., & Selatan, S. (2021). Literatur Review : Pengaruh Pola Makan Terhadap Sindrom Metabolik. Jurnal Kajian Dan Pengembangan Kesehatan Masyarakat, 1(2), 215–224.

Park, H. O. (2023). Autism Spectrum Disorder and Savant Syndrome: A Systematic Literature Review. Journal of the Korean Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 34(2), 76–92. https://doi.org/10.5765/jkacap.230003

Praptomojati, A. (2019). “How Do I Stop Checking Things?” Understanding Obsessive-Compulsive Disorder from Neuropsychological Perspective. Buletin Psikologi, 27(1), 15. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.32807

Pratiwi, E. Y. R., Nursalim, M., & Sujarwanto, S. (2022). Penerapan Neuropsikologi Terhadap Pemecahan Masalah Perilaku Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5918–5925. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3165

Rodrigues, V., Nascimento, S., & Maia, L. (2020). Autistic Spectrum Disorder: Savant Syndrome. Psicologia, Saúde & Doença, 21(02), 387–394. https://doi.org/10.15309/20psd210213

Rukminingsih. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif & Kualitatif.

Sugiyono. (2021). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D (cetakan ke). Alfabeta.

Tryanan Asmaradhani, D. (2024). Perspektif Neuropsikologi mengenai Dampak Screen Time terhadap Perkembangan Anak Usia Dini. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 1004–1017. https://doi.org/10.37985/murhum.v5i1.388

Wicaksono, T. A. (2024). The Impact of TikTok Social Media on Users : A Neuropsychological Perspective Dampak Media Sosial Tiktok pada Pengguna : Perspektif Neuropsikologi. 13(3), 455–463.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v14i2.17615

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Muchamad Salamun Abdul Rahman., dkk

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

_________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 _________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id