Optimizing Stimulation of Students with Disabilities

Rahma Ardiani, Pramesti Pradna Paramita

Abstract


Problems often experienced by people with disabilities are the inability to respond quickly, difficulty controlling emotions, concentrating attention problems, difficulty applying language fluently for daily communication. The goal of this research is to describe stimulation for people with disabilities to fulfil their daily needs. The method used narrative review by taking from google scholars and JSTOR, so that found 13 journals are obtained from 2014-2024.Based on the reviews are people with disabilities have different limitations according to the types. The stimulation can provide independence, overcome the stigma, make things easier in academic and work contexts. Stimulations that ca be applied is communication and language practice, so they can interact with non-disabled people, then the stigma can be minimized. Activities of daily living should be available for all types, so they can regulate themselves independently. Motoric stimulation to support children’s mobilization as well as stimulation to increase attention and concentration. It can be concluded that stimulation can help people with disabilities achieve their potential, overcome obstacles, and manage themselves.

Masalah yang sering dialami penyandang disabilitas yaitu ketidakmampuan merespon secara cepat, kesulitan mengontrol emosi, masalah pemusatan perhatian, kesulitan menerapkan bahasa yang baik sebagai komunikasi sehari-hari. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan stimulasi bagi penyandang disabilitas dalam rangka pemenuhan kebutuhan hidup sehari-hari. Metode penelitia yang digunakan yaitu narrative review dengan mengambil data dari google scholar dan JSTOR, sehingga diperoleh 13 jurnal mulai tahun 2014 hingga 2024. Berdasarkan hasil review penyandang disabilitas memiliki keterbatasan yang berbeda sesuai jenis kebutuhan. stimulasi yang diberikan dengan tujuan mampu meningkatkan kemandirian, mengatasi stigma, memudahkan dalam konteks akademis dan pekerjaan. Stimulasi yang dapat diterapkan penyandang disabilitas, misalnya stimulasi komunikasi dan bahasa. Dimana dalam hidup bersosial tidak lepas dari berinteraksi baik sesama disabilitas maupun non disabilitas, sehingga dapat meminimalisasi stigma yang ada. Stimulasi activities of daily learning (ADL) menjadi stimulasi yang seharusnya ada di seluruh jenis disabilitas, supaya dapat mengatur dirinya secara mandiri. Stimulasi motorik sebagai penunjang mobilisasi anak, serta stimulasi peningkatan atensi sehingga siswa dapat konsentrasi menyelesaikan tugas-tugasnya dengan optimal. Dengan demikian stimulasi dapat membantu penyandang disabilitas mencapai potensi, menangani hambatan, dan mengelola diri secara mandiri.


Keywords


Disabilities, special education, stimulations

Full Text:

FULL TEXT

References


Adenikheir, A. (2021). Koordinasi Dan Daya Ingat Anak Tunagrahita Ringan Setelah Pemberian Brain Gym. Maternal Child Health Care, 3(3), 545. https://doi.org/10.32883/mchc.v3i3.1484

Afriany, J., & Hakim, A. (2018). Pengembangan Kemandirian Bagi Kaum Difabel ( Studi Kasus Pada Himpunan Wanita Disabilitas Indonesia ( HWDI ) Dalam Upaya Pengembangan Kemandirian Bagi Kaum Disabilitas Di Kabupaten Deli Serdang ). Sensasi 2018, 57–62.

Aiyuda, N. (2018). Kemandirian pada anak Tuna Ganda. Jurnal Psikologi Islam, 1(1), 3.

Akbarjono, O. A., Willyandari, I., & Saputra, A. (2020). Senam Otak (Brain Gyn) Meningkatkan Memori Jangka Pendek (Short Memory). International Seminar on Islamic Studies, 94–108. http://repository.iainbengkulu.ac.id/2941/1/Ali AKbar Jono%2C dkk.pdf

Aldan, A. (2022). Analysis Of The Self-Development Program As An Effort To Be Independent Of Physically Disabled Children At Yayasan Pembinaan Anak Cacat Kota Medan. Jurnal KESKAP: Jurnal Kesejahteraan Sosial, Komunikasi Dan Administrasi Publik, 1(1), 30–37.

Amka. (2021). Strategi Pembelajaran Anak Berkebutuha Khusus. In Dr.H.Amka, M.si (Vol. 5, Issue 3).

Anggraeni, D. M., & Sukmono, F. G. (2019). Representasi Kelompok Minoritas Disabilitas Netra Dalam Film Dokumenter The Unseen Words. Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(2), 180–199. https://doi.org/10.30596/interaksi.v3i2.3355

Arianto, D., & Apsari, N. C. (2023). Gambaran Aksesbilitas, Inklusivitas, dan Hambatan Penyandang Disabilitas Dalam Memanfaatkan Transportasi Publik: Studi Literatur di Berbagai Negara. Focus : Jurnal Pekerjaan Sosial, 5(2), 156. https://doi.org/10.24198/focus.v5i2.42633

Asriandhini, B., Khasidah, M. N., & Adi Kristika, P. N. (2020). Pelatihan Dasar Public Speaking Untuk Mengembangkan Keterampilan Penyampaian Informasi dan Kepercayaan Diri Bagi Siswa Tunarungu. Jurnal Loyalitas Sosial: Journal of Community Service in Humanities and Social Sciences, 2(2), 71. https://doi.org/10.32493/jls.v2i2.p71-84

Badan Pusat Statistik. (2018). Statistik Kesejahteraan Rakyat.

Beny, A. O. N., Murtadlo, M., & Andajani, S. J. (2023). Pelatihan Program Kekhususan Orientasi Dan Mobilitas Pada Guru Sekolah Dasar Inklusi Di Kota Surabaya. Transformasi Dan Inovasi : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 58–63. https://doi.org/10.26740/jpm.v3n2.p58-63

Chou, W., & Lee, G. T. (2019). Use of a Behavioral Art Program to Improve Social Skills of Two Children with Autism Spectrum Disorders Author ( s ): Wan-Chi Chou , Gabrielle T . Lee and Hua Feng Published by : Division on Autism and Dev. Educational and Training in Autism and Developmental Disabilities, 51(2), 195–210.

Desiningrum, D. R. (2016). Psikologi anak berkebutuhan khusus. In Psikosaiin.

Desriyani, Y., Nurhidayah, I., & Adistie, F. (2019). Burden of Parents in Children with Disability at Sekolah Luar Biasa Negeri Cileunyi. NurseLine Journal, 4(1), 21. https://doi.org/10.19184/nlj.v4i1.8696

Durrotunnisa, & Nur, H. R. (2020). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971

Gallup, J., & Serianni, B. (2017). Division on Autism and Developmental Disabilities Developing Friendships and an Awareness of Emotions Using Video Games. Source: Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 52(2), 120–131.

Hidayat, S., Erwansyah, R., & Lestari, A. (2021). Latihan Senam Otak Untuk Meningkatkan Kemampuan Memori Jangka Pendek Pada Anak Disabilitas Intelektual. JINTAN: Jurnal Ilmu Keperawatan, 1(2), 110–118. https://doi.org/10.51771/jintan.v1i2.61

ISAAC. (2020). What is AAC. https://isaac-online.org/english/about-aac/

Jaisle, E. M., Groves, N. B., Black, K. E., & Kofler, M. J. (2023). Linking ADHD and ASD Symptomatology with Social Impairment: The Role of Emotion Dysregulation. https://doi.org/10.1007/s10802-022-00982-6

Kementerian Kesehatan RI. (2017). Pedoman Pelaksanaan Pelayanan Kesehatan Reproduksi Bagi Penyandang Disabilitas Usia Dewasa.

Kim, H., Carlson, A. G., Curby, T. W., & Winsler, A. (2016). Relations among motor, social, and cognitive skills in pre-kindergarten children with developmental disabilities. National Libray of Medicine. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26852279/

Marwandianto, M. (2018). Pelayanan Transportasi Publik yang Mudah Diakses oleh Penyandang Disabilitas dalam Perspektif HAM. Jurnal HAM, 9(2), 175. https://doi.org/10.30641/ham.2018.9.175-190

Mohammad heri, Ni MadePada, H., Tunagrahita, A., Tinggi, S., & Kesehatan, I. (2020). Terapi Okupasi Memasang Tali Sepatu terhadap Motorik Halus pada Anak Tunagrahita Sedang. 4, 239–247.

Mustika, E. A. S., Hadi, E. N., Anharudin, A., Rofi’i, A., & Dewi, S. N. (2022). Stigma Pekerja terhadap Penyandang Disabilitas di Tempat Kerja. Perilaku Dan Promosi Kesehatan: Indonesian Journal of Health Promotion and Behavior, 4(2), 30. https://doi.org/10.47034/ppk.v4i2.6318

Nurakhmi, R., Santoso, Y. B., & Pangestu, P. D. (2019). KEMENTERTIAN PEMBERDAYAAN PEREMPUAN DAN PERLINDUNGAN ANAK REPUBLIK INDONESIA Deputi Bidang Perlindungan Anak - 2019. 104.

Nurani, N. F. (2020). Analisis Wacana Kritis Penyandang Disabilitas dalam Film Dancing In The Rain. Jurnal Komunika: Jurnal Komunikasi, Media Dan Informatika, 9(2), 84. https://doi.org/10.31504/komunika.v9i2.3064

Paramita Putri Nida, D. A. D. T., & Hartiani, F. (2018). Modifikasi Perilaku Kontak Mata Pada Anak Dengan Autism Spectrum Disorder (Asd). Seurune : Jurnal Psikologi Unsyiah, 1(1), 34–52. https://doi.org/10.24815/s-jpu.v1i1.9923

Pradipta, R. F., & Dewantoro, D. A. (2019). Origami and fine motoric ability of intellectual disability students. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 5(5), 531–545.

Rafitaka, A., Karini, S. M., & Supratiwi, M. (2018). Pengaruh Pelatihan Brain Gym terhadap Peningkatan Kemampuan Konsentrasi pada Anak Attention Deficit Hyperactivity Disorde. Psikohumanika. https://doi.org/https://doi.org/10.31001/j.psi.v10i2.309

RENAWATI, R., DARWIS, R. S., & WIBOWO, H. (2017). Interaksi Sosial Anak Down Syndrome Dengan Lingkungan Sosial (Studi Kasus Anak Down Syndome Yang Bersekolah Di Slb Pusppa Suryakanti Bandung). Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 252–256. https://doi.org/10.24198/jppm.v4i2.14341

Rohman, B. N. (2018). Pelaksanaan Pembelajaran Bina Wicara Bagi Siswa Tunarungu di SLB Negeri 2 Bantul. Jurnal Widia Ortodidaktika, 7(6), 662–675.

Roshinah, F., Nursaliha, L., & Amri, S. (2014). Pengaruh terapi murottal terhadap tingkat hiperaktif – impulsif pada anak. Jurnal Penelitian Mahasiswa UNY, 9(2), 141–145. https://journal.uny.ac.id/index.php/pelita/article/download/4017/3473

Saleh, W. A., & Mutahara, N. (2023). Augmentatif Dan Alternatif Komunikasi Dalam Pengembangan Kemampuan Komunikasi Anak Autis. Journal of Special Education, 6(2), 72–77. https://doi.org/10.31537/speed.v6i2.936

Simanjorang, F. O. (2013). Efektivitas Program Pelatihan Keterampilan Bagi Penyandang Cacat Tuna Rungu Wicara di UPT Pelayanan Sosial Tuna Rungu Wicara dan Lansia Pematang Siantar. 4(1), 1–23.

Sudarwati, E. (2016). Kebijakan Penanganan Penyandang Disabilitas Personel Kemhan dan TNI. Kementerian Pertahanan RI. https://www.kemhan.go.id/pusrehab/2016/11/24/artikel-kebijakan-penyandang-disabilitas.html

Tan, W., & Ramadhani, D. P. (2020). Pemenuhan Hak Bekerja bagi Penyandang Disabilitas Fisik di Kota Batam. Jurnal HAM, 11(1), 27. https://doi.org/10.30641/ham.2020.11.27-37

Tracey K. Hoffman. (2017). Creating Learning Environments in Child Care Centers for Young Children with a Visual Impairment. Children, Youth and Environments, 27(1), 151. https://doi.org/10.7721/chilyoutenvi.27.1.0151

Undang-undang RI No 8 Tahun 2016. (2016). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 8 Tahun 2016. دومین کنفرانس بین‌امللی آینده پژوهی،مدیریت توسعه واقتصاد, 1(12), 13.

Waiman, E., Soedjatmiko, S., Gunardi, H., Sekartini, R., & Endyarni, B. (2016). Sensori Integrasi: Dasar dan Efektivitas Terapi. Sari Pediatri, 13(2), 129. https://doi.org/10.14238/sp13.2.2011.129-36

WHO. (2023). Dissabilities. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/disability-and-health




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v13i2.15030

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Rahma Ardiani & Pramesti Pradna Paramita

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

_________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 _________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id