Self-Regulated Learning Among College Students Who Are Working as Part-Timers: Is It Necessary?

Winna Rafaella Andya, Augustina Sulastri

Abstract


Students who have the dual role of studying while working usually do not have more time to study compared to students who only attend lectures. The fact that college students face difficulties managing their time for study and work shows that they have a low level of self-regulation learning. This study aims to find out whether there is a relationship between learning motivation and self-regulated learning of students who take courses while working part-time with independent study. This study involved 117 respondents who worked part-time as respondents. A correlational quantitative approach is used. The data collected for the study was collected through purposive sampling techniques using data analysis using the Product-Moment Correlation Technique. The study found a correlation coefficient value r = 0.232 and a p value of 0.012 (p < 0.05), this study has proven a positive and significant relationship. The study also found aspects of willingness to understand and master, commitment to duties and obligations, and initiative related to self-regulated learning. The results of the analysis and discussion showed that learning motivation has a positive relationship with self-regulated learning in students who work part-time.

Mahasiswa yang memiliki peran ganda berkuliah sambil bekerja biasanya tidak memiliki lebih banyak waktu untuk belajar dibandingkan dengan mahasiswa yang hanya mengikuti perkuliahan. Fakta bahwa mahasiswa menghadapi kesulitan untuk mengatur waktu mereka untuk belajar dan bekerja menunjukkan bahwa mereka memiliki tingkat self-regulation learning yang rendah. Studi ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada hubungan antara motivasi belajar dan self-regulated learning mahasiswa yang mengambil kuliah sambil bekerja part-time dengan belajar secara mandiri. Penelitian ini melibatkan 117 responden yang bekerja part-time sebagai responden. Pendekatan kuantitatif korelasional digunakan. Data yang dikumpulkan untuk penelitian dikumpulkan melalui teknik purposive sampling menggunakan analisis data menggunakan Teknik Korelasi Product-Moment. Kajian menemukan nilai koefisien korelasi r = 0.232 dan nilai p 0,012 (p < 0.05), penelitian ini telah membuktikan adanya hubungan positif dan signifikan. Kajian juga menemukan aspek keinginan memahami dan menguasai, komitmen akan tugas dan kewajiban, dan inisiatif berhubungan dengan self-regulated learning. Hasil analisis dan diskusi menunjukkan bahwa motivasi belajar memiliki hubungan positif dengan self-regulated learning pada mahasiswa yang bekerja part-time.


Keywords


Motivation learning, part-time working student, self-regulated learning

Full Text:

FULL TEXT

References


Agustianti, R., Nussifera, L., Angelianawati, L., Meliana, I., Sidik, E. A., Nurlaila, Q., ... & Hardika, I. R. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Tohar Media.

Ajrina, A., & Safitri, S. (2023). Self-Regulated Learning, Growth Mindset and Students’ Grit in Career Preparation. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 12(2), 231. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v12i2.10523

Alvinnaja, S., & Suwarno. (2020). Pengaruh Kerja Part-Time dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi Universitas PGRI Ronggolawe Tuban. Jurnal Oportunitas Unirow Tuban, 01(02), 29–33.

Amelia, S. H., & Taufik, T. (2020). Relationship of Self Efficacy With Self Regulated Learning Students of Sma N 1 Lubuk Basung. Jurnal Neo Konseling, 3(1), 134. https://doi.org/10.24036/00368kons2021

Anugraheni, A. R., Seprina, C. A., Paramitasari, S. P., Vionita, V. K., & Husna, A. N. (2019). Skala motivasi belajar : konstruksi dan analisis psikometri. Proceeding of The URECOL, 1(10), 66–69. http://repository.urecol.org/index.php/proceeding/article/view/642

Aulia, L. A.-A., Kelly, E., & Sarifudin Zuhri, A. (2022). Dukungan Keluarga dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Psikostudia, 11(4), 623–632. http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v11i4

Azmi, S. (2016). Self regulated learning salah satu modal kesuksesan belajar dan mengajar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 5(1), 19–20.

Azwar, S. (2017). Metode Penelitian Psikologi (2). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Baumert, J., Klieme, E., Neubrand, M., Prenzel, M., Schiefele, U., Schneider, W., Tillmann, K.-J., & Weiß, M. (1999). Self-regulated learning as a cross-curricular competency. The Construction of Instruments In, 1–26. http://www.mpib-berlin.mpg.de/en/pisa/pdfs/cccengl.pdf

Bertens, K. (2005). Metode Belajar untuk Mahasiswa. Jakarta: Gramedia Pustaka

Boekaerts, M., Pintrich, P. R., & Zeidner, M. (2000). Handbook of Self Regulation. New York: Academic Press

Cobb, R. J. (2003). The relationship between self-regulated learning behaviors and academic performance in web-based courses. Dissertation, 54(2), 1–124. http://www.mendeley.com/research/no-title-avail/

Derang, I., Pane, J., & Tamba, M. (2023). Hubungan Self Regulated Learning dengan Motivasi Belajar pada Mahasiswa Ners Tingkat 1. Jurnal Keperawatan, 15(4), 1633-1646.

Fachri, D., Purna, R. S., & Rahayuningsih, T. (2022). Pengaruh perceived social support terhadap career adaptability pada Mahasiswa Psikologi Universitas Andalas yang berada di tahun akhir selama pandemi Covid – 19. Jurnal Psikologi Tabularasa, 17(2), 97–106. https://doi.org/10.26905/jpt.v17i2.8476

Febiyanti, R., & Laili, N. (2023). REGULATED LEARNING MAHASISWA TAHUN PERTAMA THE RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING MOTIVATION AND SELF REGULATED LEARNING OF FIRST YEAR STUDENTS AT Pendahuluan. 6(3), 441–452.

Goleman, D., Hartel, C., Boyatzis, R., & Mckee, A. (2002). the Emotionally Intelligent Workplace:Howto Select for, Measure, and Improve Emotional Intelligence in Individuals, Groups, and Organizations. Administration In Social Work, 27(3), 107–114.

Lestari, S. M., Supriyati, S., Farich, A., & Lestari, B. I. (2022). Hubungan Motivasi Belajar dengan Self-Regulated Learning (SRL) Pada Masa Pandemi Covid-19 Pada Mahasiswa Kedokteran Universitas Malahayati Angkatan 2019. Guidance, 19(02), 89–98. https://doi.org/10.34005/guidance.v19i02.1801

Mardelina, E., & Muhson, A. (2017). Mahasiswa Bekerja Dan Dampaknya Pada Aktivitas Belajar Dan Prestasi Akademik. Jurnal Economia, 13(2), 201. https://doi.org/10.21831/economia.v13i2.13239

Masni, H. (2015). Strategi meningkatkan motivasi belajar mahasiswa. Dikdaya, 5(1), 34–45.

Mawarni, A., Budiyono, B., & Utami, R. K. S. (2017). Perbedaan motivasi belajar dan prestasi belajar berdasarkan latar belakang jurusan di SMA/MA. Jurnal Penelitian Geografi (JPG), 5(1).

Mulyana, E., Mujidin, M., & Bashori, K. (2015). Peran Motivasi Belajar, Self-Efficacy, dan Dukungan Sosial Keluarga Terhadap Self-Regulated Learning pada Siswa. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 4(2), 165. https://doi.org/10.12928/psikopedagogia.v4i2.4480

Mulyani, M. D. (2013). Educational Psychology Journal. Educational Psychology Journal, 2(1), 43–48.

Naldo, A., Dianto, M., & Wae, R. (2023). Efektifitas self-regulated learning dalam meningkatkan ranah kognitif peserta didik melalui bimbingan klasikal di SMA PGRI 4 Padang. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Ilmu Sosial, 9(2), 184-189. https://doi.org/10.30596/edutech.v9i2.16225

Nasution, W. U., Maputra, Y., & Purna, R. S. (2021). Hubungan adversity quotient dengan intensi berwirausaha pada siswa jurusan kuliner SMK Padang. Jurnal Psikologi Tabularasa, 16(2), 51–63. https://doi.org/10.26905/jpt.v16i2.7696

Pamungkas, H., & prakoso, A. (2020). Self-Regulated Learning Bagi Mahasiswa: Pentingkah? Jurnal Pendidikan Ekonomi, 13(1), 69–75. https://doi.org/10.17977/um014v13i12020p069

Peters-Burton, E. E., & Botov, I. S. (2017). Self-regulated learning microanalysis as a tool to inform professional development delivery in real-time. Metacognition and Learning, 12(1), 45–78. https://doi.org/10.1007/s11409-016-9160-z

Prastiwi, R. F. (2021). Pengaruh motivasi belajar terhadap self-regulated learning pada mahasiswa. Jurnal Neo Konseling, 3(2), 17. https://doi.org/10.24036/00559kons2021

Prastiwi, R. F., Soesilo, T. D., & Irawan, S. (2020). Pengaruh motivasi belajar terhadap self-regulated learning mahasiswa BK UKSW. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(2), 36-40.

Presiden Republik Indonesia. (1990). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 30 Tahun 1990 Tentang Pendidikan Tinggi.

Putri, T. D., Ramafina, S. F., Rahmizal, M., History, A., Bakat, M., & Karyawan, K. (2023). Terhdap Kinerja Karyawan Pada Radio. 2.

Putri, T. N. (2024). Perbedaan Self Regulated Learning ke pada Mahasiswa yang Bekerja Paruh Waktu di Kota Padang Ditinjau dari Jenis Kelamin dan Prestasi Akademik. 4(1989), 8942–8950.

Rahmanillah, N. R., & Qomariyah, N. (2018). Self-Regulated Learning Dan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Bekerja. Jurnal Psikologi, 11(2), 117–125. https://doi.org/10.35760/psi.2018.v11i2.2256

Rahmayani, M. (2021). Persepsi Masyarakat Terhadap Pentingnya Pendidikan Tinggi untuk Kaum Perempuan. Jurnal sosial dan sains, 1(9), 1-031. https://doi.org/10.36088/islamika.v4i4.2183

Rastafary, N. L. K. N., & Rustika, I. M. (2019). Peran self regulated learning dan task commitment terhadap prestasi akademik remaja akhir yang kuliah dan bekerja paruh waktu di Denpasar dan Badung. Jurnal Psikologi Udayana, 6(01), 171. https://doi.org/10.24843/jpu.2019.v06.i01.p17

Robert, P., & Saar, E. (2012). Learning and working: The impact of the “double status position” on the labour market entry process of graduates in CEE countries. European Sociological Review, 28(6), 742–754. https://doi.org/10.1093/esr/jcr091

Sabiq, R. M., & Nurwati, N. (2021). Pengaruh Kepadatan Penduduk Terhadap Tindakan Kriminal. Jurnal Kolaborasi Resolusi Konflik, 3(2), 161. https://doi.org/10.24198/jkrk.v3i2.35149

Sagita, N. N., & Mahmud, A. (2019). Peran self regulated learning dalam hubungan motivasi belajar. Economic Education Analysis Journal, 8(1), 516–532. https://doi.org/10.15294/eeaj.v8i2.31482

Sapa, Y. K., Rozali, Y. A., Psikologi, F., & Esa, U. (2021). Hubungan Antara Self-Regulated Learning dengan Optimisme Mahasiswa yang Sedang Mengerjakan Skripsi di Jakarta. JCA Psikologi, 2(2012), 169–177.

Saraswati, P. (2018). Skala Psikologis Self Regulated Learning (Regulasi Diri dalam Belajar. Malang: SMA Salahudin.

Sudirman, S. A. (2015). Self-Regulated Learning Dan Persepsi Dukungan Sosial Dengan Prestasi Akademik Mahasiswa Fakultas Ushuluddin Iain Imam Bonjol Padang. Jurnal Studia Insania, 3(1), 19. https://doi.org/10.18592/jsi.v3i1.1101

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Tsusayya, T. D., Umaroh, S. K., & Imawati, D. (2023). Motivasi Belajar dan Self Regulated Learning pada Mahasiswa dengan Sistem Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Psikologi Terapan (JPT), 5(1), 1. https://doi.org/10.29103/jpt.v4i1.9368

Uno, H. B. (2019). Teori Motivasi & Pengukurannya (1). Jakarta: Bumi Aksara.

Utami, S. S. A., Ramdani, H. C., & Khusaini. (2020). Pengaruh Gender, Status Bekerja, Dan Self-Regulated Learning Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa. Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi, 1(1), 18–24. https://jurnal.unsil.ac.id/index.php/prospek/article/view/1630

Utari, A., Senen, S. H., & Rasto. (2018). Pengaruh Self Regulated Learning (SLR) terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi. SOSIO DIDAKTIKA: Social Science Education Journal, 5(1), 8–14. http://journal.uinjkt.ac.id/index.php/SOSIO-FITK

Widarto, W. (2017). Faktor Penghambat Studi Mahasiswa yang Tidak Lulus Tepat Waktu di Jurusan Pendidikan Teknik Mesin FT UNY. Jurnal Dinamika Vokasional Teknik Mesin, 2(2), 127. https://doi.org/10.21831/dinamika.v2i2.16001

Wijaya, C., Siregar, N. I., & Hidayat. (2020). Hubungan antara Self Efficacy dengan Self Regulated Learning pada Mahasiswa yang Bekerja di Universitas Medan Area Correlation between Self Efficacy with Self Regulated Learning on Working Students in University Medan Area. Analitika: Jurnal Magister Psikologi UMA, 12(1), 83–91.

Wensly, Y. R. (2016). The impact college while working (The case students of Riau University who work while in college as internet cafe operator). Jom Fisip, 3.

Woolfolk, A. (2004). Educational Psychology. Active Learning Edition Nineth Edition. Boston: Allyn & Bacon.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v13i2.14853

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Winna Rafaella Andya & Augustina Sulastri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

_________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 _________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id