Effectiveness of Cognitive Behavior Therapy (CBT) for Lowering Academic Anxiety in Graduate Students Completing Thesis

Nadia Farahmita, Pramesti Pradna Paramita

Abstract


One of the tasks of students in achieving their academic degree is completing their final assignment. Postgraduate students who are completing their thesis are expected to be able to produce scientific work, both written and oral. Students experience various difficulties that can potentially cause anxiety. Anxiety in an academic environment is called academic anxiety. This condition can reduce academic performance and achievement. One psychological assistance that can overcome this problem is Cognitive Behavior Therapy (CBT) counseling. This research aims to determine the effectiveness of Cognitive Behavior Therapy (CBT) in reducing levels of academic anxiety. This research uses a single case experimental design with research subjects namely postgraduate students who are completing their thesis. The results showed that participants experienced a decrease in academic anxiety scores, were able to evaluate negative automatic thoughts and dysfunctional assumptions and found positive things. Therefore, it can be concluded that Cognitive Behavior Therapy (CBT) effectively reduces academic anxiety in a graduate student.

Salah satu tugas mahasiswa pascasarjana dalam mencapai gelar akademik yaitu menyelesaikan tugas akhir. Pada mahasiswa pascasarjana yang menyelesaikan tesis diharapkan dapat membuat karya ilmiah baik tulisan maupun lisan. Kenyataannya, mahasiswa mengalami berbagai kesulitan yang dapat berpotensi menimbulkan kecemasan. Kecemasan dalam lingkup akademik disebut kecemasan akademik. Kondisi tersebut dapat menurunkan kinerja dan pretasi akademik. Salah satu bantuan psikologis yang dapat mengatasi permasalahan tersebut yaitu dengan konseling Cognitive Behavior Therapy (CBT). Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui efektivitas dari  Cognitive Behavior Therapy (CBT) dalam menurunkan tingkat kecemasan akademik. Penelitian ini menggunakan desain eksperimen kasus tunggal dengan subjek penelitian mahasiswa pascasarjana yang sedang menyelesaikan tesis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa partisipan mengalami penurunan skor kecemasan akademik, mampu mengevaluasi pikiran negatif otomatis dan asumsi yang disfungsional, dan menemukan hal positif di dalam dirinya. Oleh karena itu, dapat disimpulkan bahwa Cognitive Behavior Therapy (CBT) efektif untuk menurunkan kecemasan akademik pada mahasiswa.


Keywords


Academic Anxiety, Cognitive Behavior Therapy (CBT), Postgraduates Student.

Full Text:

FULL TEXT

References


Adriansyah, M. Al., Rahayu, D., & Prastika, N. D. (2015). Pengaruh terapi berpikir positif Dan Cognitive Behavior Therapy (CBT) terhadap penurunan kecemasan pada mahasiswa Universitas Mulawarman. Jurnal Psikostudia Universitas Mulawarman, 4(2), 105–125.

Asmawan, M. C. (2016). Analisis kesulitan mahasiswa menyelesaikan skripsi. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(2), 51–57.

Beck, J. S. (2021). Cognitive Behavior Therapy, Basics and Beyond (3 ed.). The Guilford Press.

Corey, G. (2009). Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy (8 ed.). Belmont, CA.

Dewinta, P., & Menaldi, A. (2018). Cognitive behavior therapy for generalized anxiety disorder: A case study of arrhythmia patient. Humaniora, 9(2), 161. https://doi.org/10.21512/humaniora.v9i2.4715

Etika, N., & Hasibuan, W. F. (2016). Deskripsi masalah mahasiswa yang sedang menyelesaikan skripsi. Available online at www.journal.unrika.ac.id Jurnal KOPASTA Jurnal KOPASTA, 3(1), 40–52. www.journal.unrika.ac.id

Hooda, M., & Saini, A. (2017). Academic anxiety: An overview. Educational Quest: An Int. J. of Education and Applied Social Science, 8(3), 807–810. https://doi.org/10.5958/2230-7311.2017.00139.8

Istiantoro, D. (2018). Identifikasi faktor penyebab kecemasan akademik pada siswa kelas xi di sma negeri 3 Bantul. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan dan Konseling, 4(10), 626–636.

Kennerley, H. , Kirk, J. , & Westbrook, D. (2016). An Introduction to Cognitive Behaviour Therapy (3 ed.). SAGE Publications.

Krasny-Pacini, A., & Evans, J. (2018). Single-case experimental designs to assess intervention effectiveness in rehabilitation: A practical guide. Annals of Physical and Rehabilitation Medicine, 61(3), 164–179. https://doi.org/10.1016/j.rehab.2017.12.002

Kuswardani, H. P., Suprapti, V., & Paramita, P. P. (2023). Efektivitas pendekatan intervensi gabungan untuk meningkatkan kelancaran membaca pada siswa sekolah dasar. Psikostudia Jurnal Psikologi, 12(3), 341–348. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v12i3

Luzanil, S. T., & Menaldi, A. (2021). Efektivitas terapi kelompok kognitif perilaku untuk menangani kecemasan akademik pada mahasiswa rantau. Jurnal Psikologi Ulayat. https://doi.org/10.24854/jpu221

Mirawdali, S., Morrissey, H., & Ball, P. (2018). Academic anxiety and its effects on academic performance. International Journal of Current Research, 10(06). http://www.journalcra.com

Nanie, T. F. D., & Widyorini, E. (2023). Peran perceived control sebagai mediator dalam hubungan antara parental overprotection dan kecemasan pada remaja. Psikostudia Jurnal Psikologi, 12(3), 440–445. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v12i3

Novinta, D. N., & Mastuti, E. (2023). Apakah Rational-Emotive Behaviour Therapy (REBT) dapat menurunkan kecemasan akademik pada siswa sekolah menengah atas? Psikostudia Jurnal Psikologi, 12(1), 123–131. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v12i1

Oktaviani, M. A., Rahmi, A. S., Khatimah, H. H., Nur, M. O., & Lubis, H. (2016). Musik kejien dalam menurunkan tingkat kecemasan, stres, dan depresi. Jurnal Psikostudia Universitas Mulawarman, 5(1), 39–64.

Ottens, A. J. (1991). Coping With Academic Anxiety. The Rosen Publishing Group. https://archive.org/details/copingwithacadem00otte/page/n5/mode/2up?vie w=theater&q=rosen+publishing

Pemerintah Indonesia. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Sekretariat Negara.

Pemerintah Indonesia. (2012). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 12Tahun 2012 Tentang Pendidikan Tinggi. Dalam 2012. Sekretariat Negara.

Pratiwi, D. E., & Roosyanti, A. (2019). Analisis faktor penghambat skripsi mahasiswa jurusan pendidikan guru sekolah dasar Universitas Wijaya Kusuma Surabaya. Jurnal Pendidikan Dasar, 101–114. https://doi.org/10.21009/JPD.010.10

Rismen, S. (2015). Analisis kesulitan mahasiswa dalam penyelesaian skripsi di prodi pendidikan matematika STKIP PGRI. LEMMA, 1(2), 57–62.

Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2015). Research Methods in Psychology, Tenth Edition (10 ed.). Mc-Graw Hill.

Shobabiya, M., & Prasetyaningrum, J. (2017). Konseling kognitif untuk mengurangi kecemasan akademik pada siswa SMP kelas 7. Prosiding SEMNAS Penguatan Individu di Era Revolusi Informasi .

Situmorang, D. D. B. (2018). Academic anxiety sebagai distorsi kognitif terhadap skripsi : Penerapan konseling cognitive behavior therapy dengan musik. Journal of Innovative Counseling : Theory, Practice & Research, 2(2), 100–114. http://journal.umtas.ac.id/index.php/innovative_counseling

Situmorang, D. D. B., Mulawarman, M., & Wibowo, M. E. (2018). Comparison of the effectiveness of CBT group counseling with passive vs active music therapy to reduce millennials academic anxiety. International Journal of Psychology and Educational Studies, 5(3), 51–62. https://doi.org/10.17220/ijpes.2018.03.005

Susilo, T. E. P., & Eldawaty. (2021). Tingkat kecemasan mahasiswaa dalam penyusunan skripsi di prodi penjaskesrek fakultas ilmu keolahragaan Universitas Negeri Padang. Jurnal Ilmiah BK Consilia, 4(2), 105–113. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/j_consilia

Universitas Airlangga. (2018). Peraturan Rektor Universitas Airlangga Nomor 27 Tahun 2018. Sekretaris Universitas Airlangga. https://pendidikan.unair.ac.id/v2/wp-content/uploads/2018/12/Pedoman-Pendidikan-2018_2019.pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v13i2.14134

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Nadia Farahmita & Pramesti Pradna Paramita

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

_________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 _________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id