Pelatihan Berbasis Self-Awareness untuk Meningkatkan Kemampuan Pengambilan Keputusan Karir

Shafira Aulia Puteri, Anna Rozana

Abstract


Career decision-making is one of the developmental tasks of adolescents. However, the results of the needs analysis show that most of the 12th grade vocational high school students still do not know what to do about their future. Students still don't feel the need to make a career choice and don't feel the need to rush in planning for the future. This shows that students have not aware the importance of choosing a career so that their future can be successful. This community service activity is in the form of training that aims to foster self-awareness so that they are able to recognize themselves, starting from their emotions and feelings, as well as their abilities, strengths and weaknesses so that they are able to make decisions regarding their future. This community service activity was carried out to 12 12th grade vocational high school students at SMKN 1 Cihampelas. The training methods used are material delivery, video views, case studies, assignment sheets and small group discussions. The results of the service show that there are changes related to students' self-identity so that they can identify themselves accurately and have permanent decisions regarding their future careers and believe that their choices are in accordance with their abilities.

 

Pengambilan keputusan terkait karir merupakan salah satu tugas perkembangan remaja. Namun, hasil analisis kebutuhan menunjukkan bahwa sebagian besar siswa SMK kelas 12 masih belum memiliki gambaran mengenai masa depannya. Siswa masih merasa belum perlu untuk menentukan pilihan karirnya dan merasa tidak perlu terburu-buru dalam merencakan masa depan. Hal ini menunjukkan bahwa siswa belum menyadari pentingnya memilih karir agar masa depannya bisa sukses. Kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini berupa pelatihan yang bertujuan untuk menumbuhkan kesadaran dalam diri sehingga mereka mampu mengenali dirinya, mulai dari emosi dan perasaannya, juga kemampuan, kelebihan dan kekurangan dari diri mereka sehingga mereka mampu untuk mengambil keputusan terkait masa depannya. Kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini dilakukan kepada 12 siswa SMK kelas 12 di SMKN 1 Cihampelas. Metode pelatihan yang digunakan yaitu penyampaian materi, penayangan video, studi kasus, pengerjaan lembar tugas dan diskusi kelompok kecil. Hasil pengabdian menunjukkan terdapat perubahan terkait pemahaman diri siswa sehingga ia mampu mengenali diri secara akurat dan memiliki keputusan yang tetap terkait karir masa depannya dan meyakini pilihannya tersebut sudah sesuai dengan kemampuan diri.


Keywords


Self-awareness, career decision making, vocational high school student

Full Text:

PDF

References


Afor, O., & Mary, B. (2019). Conceptualizing Self-Awareness as a Correlate for Career Development of Students with Disabilities Orok / Greener Journal of Education and Training Studies. January 2019. https://doi.org/10.15580/GJETS.2019.2.070419125

Arjanggi, R. (2017). Identifikasi Permasalahan Pengambilan Keputusan Karir Remaja. Psikologika: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 22(2), 28–35. https://doi.org/10.20885/psikologika.vol22.iss2.art3

Carden, J., Jones, R. J., & Passmore, J. (2022). Defining Self-Awareness in the Context of Adult Development: A Systematic Literature Review. Journal of Management Education, 46(1), 140–177. https://doi.org/10.1177/1052562921990065

Esterilita M., Atika, Abdi R., P. S. (2020). Peningkatan Self Awarness Siswa dalam Memilih Karir yang Tepat Di Era Industri 4.0 di MA Asyafi’iyah 01 Jakarta. JPM Bakti Parahita : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 32–44.

Fluerentin, E. (2012). Latihan Kesadaran Diri (Self Awareness) dan Kaitannya Dengan Penumbuhan Karakter. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 1(1), 9–18. https://ejournal.unikama.ac.id/index.php/jrnspirasi/article/view/472

Julianto, B. Wagimin., & Muslim, M. (2016). Keefektifan Self-Awareness Training untuk Meningkatkan. CONSILIUM: Jurnal Program Studi Bimbingan Dan Konseling, 4(1), 0–5. http://jurnal.fkip.uns.ac.id

Hurlock, E, B. (2017). Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan (Edisi ke–5). Erlangga

Kalaiyarasan, M. & Solomon, D. (2016). Importance of Self-Awareness in Adolescence-A Thematic Research Paper. IOSR Journal Of Humanities And Social Science (IOSR-JHSS, 21(1), 19–22. https://doi.org/10.9790/0837-21121922

Mardlia, D., Sukiatni, D. S., & Kusumandari, R. (2021). Self awareness dan pengambilan keputusan karier pada siswa. INNER: Journal of Psychological Research, 1(2), 61–69. https://aksiologi.org/index.php/inner/article/view/285%0Ahttps://aksiologi.org/index.php/inner/article/download/285/163

Minat, P., Millennial, K., Handayani, A., Kuncoro, J., Penelusuran, R., Karir Millennial, M., & Rohmatun, ). (2019). JURNAL PLAKAT Jurnal Pelayanan Kepada Masyarakat. Desember, 1(2), 161.

Pahlevi, R. (November 9, 2021). Tingkat Pengangguran Terbuka Lulusan SMK Paling Tinggi.

Databox. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/11/06/tingkat-pengangguran-terbuka-lulusan-smk-paling-tinggi

Putri, E. T., Tazkiyah, A. Y., & Amelia, R. (2019). Self-Awareness Training untuk Menghadapi Fenomena Pernikahan Dini. PLAKAT (Pelayanan Kepada Masyarakat), 1(1). https://doi.org/10.30872/plakat.v1i1.2694

Rasheed, S. P. (2015). Self-Awareness as a Therapeutic Tool for Nurse / Client Relationship. International Journal of Caring Sciences, 8(1), 211–217.

Sariputri, V. T., Nawangsih, E. (2018). Hubungan antara Self Awareness dengan Kematangan Karier pada Mahasiswa Tingkat Akhir Program Studi Teknik Pertambangan Universitas “ X .” Prosiding Psikologi, 4(2).

Selviana, S., Soeprijanto., & Zakir, I. (2020). Hubungan Antara Kesadaran Karir (Career Awareness) Dan Disiplin Diri Dengan Prestasi Belajar Pada Mahasiswa Bidikmisi Program Studi Pendidikan Teknik Elektro Universitas Negeri Jakarta. Journal of Electrical Vocational Education and Technology, 5(2), 55–60. https://doi.org/10.21009/jevet.0052.09

Sulistiobudi, R. A., & Pebriani, L. V. (2018). Efektifitas Career Development Learning Program untuk mengembangkan employability pada siswa SMK. Jurnal Psikologi Sains Dan Profesi, 2(3), 229–234.

Suwanto, I. (2016). Konseling Behavioral Dengan Teknik Self Management Untuk Membantu Kematangan Karir Siswa SMK. JBKI (Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia), 1(1), 1. https://doi.org/10.26737/jbki.v1i1.96

Yolanda, W., Hadi, I., Susilowati, & Permata, N. (2021). Kepercayaan Diri Dan Kesadaran Diri Terhadapkomunikasi Interpersonal Dan Pengembangan Karir. Jurnal Penelitian Dan Pengukuran Psikologi, 10(2), 100–106.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/plakat.v4i1.7834

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Shafira Aulia Puteri, Anna Rozana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 
Indexing by :

           


 

_______________________________________________

Plakat : Jurnal Pelayanan Kepada Masyarakat Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________________

Plakat : Jurnal Pelayanan Kepada Masyarakat

Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: plakat@fisip.unmul.ac.id