The Effect of Internet-Based Psychoeducation on Decreasing Academic Cheating in High School Students

Rohimatus Syahadah Muslimah, Ananta Yudiarso

Abstract


Academic cheating is an educational problem in Indonesia today. Almost every student in every educational institution commits fraud in the form of cheating, taking small notes on exams, copying, and pasting from the internet, and other cheating practices either by themselves or by friends. Therefore, there is a need for serious handling of this problem. One effort that can be made is to provide psychoeducation to students. The purpose of this study was to determine whether the provision of Internet-based psychoeducation can reduce instances of academic cheating, the effectiveness of various teacher monitoring methods, and the causes that lead to cheating. 11 students from four different regions participated in this experiment aged around 16-18 years. An online survey of students served as the instrument. Descriptive statistics are used for the analytical method. This study shows that engaging in online conversations about academic cheating can change participants' perceptions of this practice, thereby reducing their tolerance for it. The results of the average decrease between the pre-test and post-test were 91,818 and after psychoeducational interventions were 90,273, indicating that after engaging in online discussions, students were better able to understand and defend the central idea of the discussion that academic cheating is an unethical activity. Participants gain a deeper understanding of why any kind of academic cheating is wrong and how to prevent it. Therefore, it is important for all educators and parents to prevent and overcome academic fraud committed by students at school.

Kecurangan akademik menjadi masalah pendidikan di Indonesia saat ini. Hampir setiap siswa di setiap lembaga pendidikan melakukan kecurangan dalam bentuk menyontek, membuat catatan kecil saat ujian, menyalin dan menempel dari internet, dan praktik menyontek lainnya baik oleh diri sendiri maupun teman. Oleh karena itu, perlu adanya penanganan yang serius mengenai permasalahan ini. Salah satu upaya yang dapat dilakukan adalah dengan memberikan psikoedukasi pada siswa. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah pemberian psikoedukasi berbasis internet dapat mengurangi contoh kecurangan akademik, efektivitas berbagai metode pemantauan guru, dan penyebab yang mengarah pada kecurangan. 11 siswa dari empat daerah berbeda berpartisipasi dalam eksperimen ini usia sekitar 16-18 tahun. Sebuah survei online siswa berfungsi sebagai instrumen. Statistik deskriptif digunakan untuk metode analisis. Studi ini menunjukkan bahwa terlibat dalam percakapan online tentang kecurangan akademik dapat mengubah persepsi peserta tentang praktik ini, sehingga mengurangi toleransi mereka terhadapnya. Hasil penurunan rata-rata antara pre-test dan post-test sebesar 91.818 dan sesudah intervensi psikoedukasi sebesar 90.273, sehingga menunjukkan bahwa setelah terlibat dalam diskusi online, siswa lebih mampu memahami dan mempertahankan ide sentral diskusi bahwa menyontek akademik adalah kegiatan yang tidak etis. Para peserta memperoleh pemahaman yang lebih dalam tentang mengapa segala jenis kecurangan akademik itu salah dan bagaimana mencegahnya. Oleh karena itu, penting bagi seluruh tenaga pendidik dan orang tua untuk mencegah dan mengatasi adanya kecurangan akademik yang dilakukan oleh siswa di sekolah.


Keywords


Internet Based, Academic Cheating, Psychoeducation

Full Text:

FULL TEXT

References


Agung, A., Pradnyaswari, A., Suminar, D. R., & Marheni, A. (2022). Psikoedukasi untuk Meningkatkan Pemahaman Terkait Anak Berkebutuhan Khusus ( ABK ) pada Guru TK Inklusi ‘ X ’ Denpasar. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 11(3), 479–487.

Albertina, C., & Parung, L. (2022). Integrasi Psikoedukasi dan Flashcards untuk Melatih Komunikasi Pada Anak Autism Spectrum Disorder. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 11(3), 382–392.

Amelia, S. H., Tanjung, Z., & Riyant, E. (2016). PERILAKU MENYONTEK DAN UPAYA PENANGGULANGANNYA. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 1(1), 1–9.

Arifah, W., Setiyani, R., & Arief, S. (2018). Pengaruh Prokrastinasi, Tekanan akademik, Religiusitas, Locus of Control terhadap Perilaku Ketidakjujuran Akademik Mahasiswa Pendidikan Akuntansi Unnes. Economic Education Analysis Journal, 2(1), 18–23.

Aulia, F. (2015). Faktor-Faktor Yang Terkait Dengan Kecurangan Akademik Pada Mahasiswa. Jurnal RAP UNP, 6(1).

Batu, N. H., & Safitri, C. (2022). Upaya guru dalam mengatasi kecurangan akademik yang ditemukan dalam proses pembelajaran daring selama masa pandemi covid-19. Journal of Elementary Education, 5(5), 889–902.

Beck, L., & Ajzen, I. (1991). Predicting dishonest actions using the theory of planned behavior. Journal of Research in Personality, 25(3). https://doi.org/10.1016/0092-6566(91)90021-H

Clariana, M., Gotzens, C., Badia del Mar, M., & Cladellas, R. (2012). Procrastinacion y engaño académico desde la secundaria hasta la universidad. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(2).

Day, N. E., Hudson, D., Dobies, P. R., & Waris, R. (2011). Student or situation? Personality and classroom context as predictors of attitudes about business school cheating. Social Psychology of Education, 14(2). https://doi.org/10.1007/s11218-010-9145-8

Fransiska, I. S., & Utami, H. (2019). Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa: Perspektif Fraud Diamond Theory. Jurnal Akuntansi Aktual, 6(2), 316–323. https://doi.org/10.17977/um004v6i22019p316

Galloway, M. K. (2012). Cheating in Advantaged High Schools: Prevalence, Justifications, and Possibilities for Change. Ethics and Behavior, 22(5). https://doi.org/10.1080/10508422.2012.679143

Ghaida, I. A., & Fontanella, A. (2020). PENGARUH FAKTOR INDIVIDUAL DAN SITUASIONAL TERHADAP NIAT UNTUK MELAKUKAN KECURANGAN AKADEMIS. Jurnal AKUNTANSI DAN MANAJEMEN, 15(1), 108–129.

Gusnan, Z. K. (2016). ANALISIS AKAR MASALAH KECURANGAN AKADEMIK PLAGIARISME SELAMA PANDEMI COVID-19 (Studi Kasus pada Mahasiswa Akuntansi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Brawijaya). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis, 9(2), 1–26.

Handayani, Y. T., & Baridwan, Z. (2014). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Ketidakjujuran Akademik: Modifikasi Theory of Planned Behavior. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB UB.

Hikmawati, F. (2017). Metodologi Penelitian. (Octoviena, Ed.) (1st ed.). Depok: PT Raja Grafindo Persada.

Högberg, R. (2011). Cheating as subversive and strategic resistance: Vocational students’ resistance and conformity towards academic subjects in a Swedish upper secondary school. Ethnography and Education, 6(3). https://doi.org/10.1080/17457823.2011.610584

Khodaie, E., Moghadamzadeh, A., & Salehi, K. (2011). Factors affecting the probability of academic cheating school students in Tehran. In Procedia - Social and Behavioral Sciences (Vol. 29). https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.11.401

Marlyna, D., & Dewi, P. S. (2017). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI NIAT KECURANGAN AKADEMIK PADA PERGURUAN TINGGI DI BANDAR LAMPUNG. In Seminar Nasional TeknologiInformasi, Bisnis, Dan Desain 2017 (pp. 1–8).

Munirah, A., & Nurkhin, A. (2018). Pengaruh Faktor-Faktor Fraud Diamond dan Gone Theory Terhadap Kecurangan Akademik. Economic Education Analysis Journal, 7(1), 120–139. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eeaj/article/view/22862/10783

Mushthofa, Z., Rusilowati, A., Sulhadi, S., Marwoto, P., & Mindiyarto, B. N. (2021). Analisis Perilaku Kecurangan Akademik Siswa dalam Pelaksanaan Ujian di Sekolah. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(2), 446. https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3302

Nursalam, Bani, S., & Munirah, M. (2016). Bentuk Kecurangan Akademik (Academic Cheating) Mahasiswa Pgmi Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Uin Alauddin Makassar. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 16(2), 127–138. https://doi.org/10.24252/lp.2013v16n2a1

Purnamasari, D. (2013). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KECURANGAN AKADEMIK PADA MAHASISWA. Educational Psychology Journal, 2(1), 13–21.

Rahman, D., Masril, M., Nelisma, Y., & Dasril, D. (2022). EFEKTIFITAS KONSELING KELOMPOK REALITAS TERHADAP PROKRASTINASI AKADEMIK SISWA KELAS VIII MTsN 6 PADANG. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia, 8(1), 148. https://doi.org/10.31602/jmbkan.v8i1.6794

Ramadhan A.P, & Ruhiyat Endang. (2022). Kecurangan Akademik: Fraud Diamond, PerilakuTidak Jujur, Dan Persepsi Mahasiswa. Jurnal Akuntansi Berkelanjutan Indonesia, 3(ISSN 2615-7896), 13–25.

Ramberg, J., & Modin, B. (2019). School effectiveness and student cheating: Do students’ grades and moral standards matter for this relationship? Social Psychology of Education, 22(3), 517–538. https://doi.org/10.1007/s11218-019-09486-6

Sagita, N. N., & Mahmud, A. (2019). Peran Self Regulated Learning dalam Hubungan Motivasi Belajar, Prokrastinasi dan Kecurangan Akademik. Economic Education Analysis Journal, 8(2), 516–532. https://doi.org/10.15294/eeaj.v8i2.31482

Sagoro, E. M. (2013). Pensinergian Mahasiswa, Dosen, Dan Lembaga Dalam Pencegahan Kecurangan Akademik Mahasiswa Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 11(2), 54–67. https://doi.org/10.21831/jpai.v11i2.1691

Setyawan, D. D., & Kristianti, K. (2021). DETERMINAN NIAT KECURANGAN AKADEMIK DENGAN MENGGUNAKAN FRAUD TRIANGLE. COSTING:Journal of Economic, Business and Accounting, 5(1), 647–657.

Stone, T. H., Jawahar, I. M., & Kisamore, J. L. (2010). Predicting academic misconduct intentions and behavior using the theory of planned behavior and personality. Basic and Applied Social Psychology, 32(1). https://doi.org/10.1080/01973530903539895

Wandayu, R. C. (2019). Faktor Keperilakuan dan Perilaku Kecurangan Akademik : Peran Niat sebagai Variabel Mediasi. JURNAL Riset Akuntansi Dan Keuangan Indonesia, 4(1), 89–100.

Wijayantia, A. W., & Arnawati, G. (2016). Model Theory of Planned Behavior (TPB) Untuk Memprediksi Niat Mahasiswa Melakukan Kecurangan Akademik. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 14(2), 189–197.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v12i2.9331

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Psikostudia : Jurnal Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

_________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 _________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id