Dukungan Keluarga dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa

Lailatuzzahro Al-Akhda Aulia, Estalita Kelly, Ahmad Sarifudin Zuhri

Abstract


Education has a very important role for the advancement of a nation. The pandemic period that occurred had an impact on all aspects of life, one of them in education. It is undeniable that the online learning system implemented has an impact on student learning motivation. Learning motivation will provide enthusiasm so the student will be know the direction of learning. The phenomenon of low learning motivation which is increasing during pandemic has finally become important to discuss. The purpose of this research is to determine the role of family support on student’s learning motivation during pandemic. The research method is quantitative method. The research variables were measured using psychological scale, there is learning motivation scale consists of 26  items with a reliability coefficient of  0,743 and family support scale consists of 30 items with a reliability of 0,880. The research subjects were 75 respondents who were taken using the accidental sampling technique. The data obtained were analyzed using simple regression analysis. Data analysis results showed F = 14,339 with p = 0,00 which means that there is a role of family support on students’ learning motivation, with a contribution of 16,4%. Coefficient of regression is positive, so it can be concluded that family support has a positive effect on increasing learning motivation.

Pendidikan memiliki peranan yang sangat penting bagi kemajuan suatu bangsa. Masa pandemi yang terjadi memberikan dampak pada seluruh aspek kehidupan, salah satunya dalam pendidikan. Tidak dapat dipungkiri jika sistem pembelajaran daring yang diterapkan memberikan dampak kepada motivasi belajar siswa. Adanya motivasi akan memberikan semangat sehingga siswa akan mengetahui arah belajar. Fenomena motivasi belajar rendah yang semakin meningkat di masa pandemi ini pada akhirnya menjadi penting untuk dibahas. Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui peran dukungan keluarga terhadap motivasi belajar siswa di masa pademi. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kuantitatif. Variabel penelitian diukur dengan menggunakan skala psikologi yaitu skala motivasi belajar yang berjumlah 26 aitem dengan koefisien reliabilitas sebesar 0,743 dan skala dukungan keluarga yang berjumlah 30 aitem dengan koefisien reliabilitas sebesar 0,880. Subjek penelitian adalah 75 responden yang diambil dengan menggunakan teknik accidental sampling. Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan analisis regresi sederhana. Hasil analisa data menunjukkan F = 14,339 dengan p = 0,000, artinya ada peran dukungan keluarga dalam meningkatkan motivasi belajar siswa, dengan sumbangan sebesar 16,4%. Koefisien korelasi bernilai positif, dapat disimpulkan jika dukungan keluarga memberikan pengaruh secara positif dalam meningkatkan motivasi belajar.


Keywords


Family Support, Learning Motivation, Pandemic

Full Text:

FULL TEXT

References


Ambaryanti, R. (2013). Hubungan Intensitas Pendampingan Belajar Orang Tua dengan Kualitas Hasil Belajar Siswa di Ra Al-Islam Mangunsari 02 Semarang Tahun Pelajaran 2011/2012. Indonesian Journal of Early Childhood Education Studies, 2(2), 43–49. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ijeces%0AHUBUNGAN

Cahyani, A., Listiana, I. D., & Larasati, S. P. D. (2020). Motivasi Belajar Siswa SMA pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 3(01), 123–140. https://doi.org/10.37542/iq.v3i01.57

Dwiyanti, N., & Ediati, A. (2020). Hubungan Antara Dukungan Sosial Keluarga Dengan Motivasi Belajar Siswa Sma N 1 Batangan Kabupaten Pati. Jurnal EMPATI, 7(2), 647–653. https://doi.org/10.14710/empati.2018.21694

Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838

Febrianti, E. P. (2020). MOTIVASI BELAJAR MENURUN IMBAS DARI COVID-19.

Fitria, L., & Barseli, M. (2021). Kontribusi dukungan keluarga terhadap motivasi belajar anak broken home. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 6(1), 6. https://doi.org/10.29210/02697jpgi0005

Handoyo, A. D., & Zulkarnaen. (2019). Faktor-faktor Penyebab Pendidikan Tidak Merata di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional, 1(1), 21–24. https://bimawa.uad.ac.id/wp-content/uploads/Paper-Seminar-Nasional-2.pdf

Herawati. (2018). Memahami proses belajar anak. Jurnal UIN Ar-Raniry Banda Aceh, IV, 27–48.

Kurniati, E., Alfaeni, N., Kusumanita, D., & Andriani, F. (2020). Analisis Peran Orang Tua dalam Mendampingi Anak di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 241. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.541

Malwa, R. U. (2018). Dukungan Sosial Orangtua Dengan Motivasi Belajar Siswa Putra Tahfidz Al-Qur’an. Psikis: Jurnal Psikologi Islami, 3(2), 137. https://doi.org/10.19109/psikis.v3i2.1758

Munirah, F., Susanti, S. S., & Fithria. (2022). JIM FKep Volume V Nomor 2 Tahun 2021 JIM FKep Volume V Nomor 2 Tahun 2021. JIM FKep, V(1), 38–46.

Nuraini, Mubina, N., & Sadijah, N. A. (2022). Hubungan Antara Dukungan Keluarga Dengan Motivasi Belajar Siswa Smp Tunas Dharma Karawang Dalam Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19. Empowerment Jurnal Mahasiswa Psikologi Universitas Buana Perjuangan Karawang, 2(2), 48–54. https://doi.org/10.36805/empowerment.v2i2.355

Prasetyo, K. B., & Rahmasari, D. (2016). Hubungan Antara Dukungan Sosial Keluarga Dengan Kesulitan Belajar. Psychopedia Jurnal Psikologi Universitas Buana Perjuangan Karawang, 1(1), 52–57. https://doi.org/10.36805/psikologi.v1i1.688

Putra, A. H., Said, S., & Hasan, S. (2017). Pengaruh Karakteristik Toko dan Produk Bagi Konsumen. Jurnal Manajemen & Kewirausahaan, 5(2), 8–19.

Rosa, I., & Listiadi, A. (2020). dan kontrol diri terhadap manajemen keuangan pribadi Effects of financial literacy , financial education on family , peers , and self control on personal financial management. 12(2), 244–252.

Sadijah, N. A. (2021). Motivasi Belajar Ditinjau Dari Dukungan Keluarga Dan School Well-Being. Psychopedia Jurnal Psikologi Universitas Buana Perjuangan Karawang, 6(2), 54–61. https://doi.org/10.36805/psychopedia.v6i2.2021

Safitri, F., & Yuniwati, C. (2016). Pengaruh Motivasi dan Dukungan Keluarga terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Tingkat II Prodi D-III Kebidanan Universitas Ubudiyah Indonesia. Journal of Healthcare Technology and Medicine, 2(2), 154. https://doi.org/10.33143/jhtm.v2i2.248

Saragi, M. P. D., Iswari, M., & Mudjiran. (2016). Kontribusi konsep diri dan dukungan orangtua. Konselor, 5(1), 1–14.

Sari, R. (2021). Pengaruh Penggunaan Paylater Terhadap Perilaku Impulse Buying Pengguna E-Commerce di Indonesia. Jurnal Riset Bisnis Dan Investasi, 7(1), 44–57. https://doi.org/10.35313/jrbi.v7i1.2058

Sari, T. T. (2020). Dukungan Keluarga dan Self Efficacy Terhadap Keberhasilan Belajar dari Rumah di Masa Pandemi Covid-19 Melalui Motivasi Belajar. Journal Education Research and Development, 4, 127–136.

Sudewaji, B. A., & Eryani, R. D. (2019). Hubungan dukungan keluarga dengan motivasi untuk sembuh pada pecandu narkoba. Prosiding Psikologi, 5(2), 332–340.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.

Sukmadinata. (2020). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Remaja Rosdakarya.

Suryabrata. (2018). Psikologi Pendidikan. Raja Grafindo Persada.

Tafdhila, Marleni, L., & Saputra, A. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Motivasi Belajar Di Masa Pandemi Covid 19 Pada Mahasiswa Keperawatan Stik Siti Khadijah Palembang. Jurnal Perawat Indonesia, 5(1), 576–584. https://doi.org/10.32584/jpi.v5i1.832

Uno, H. (2016). Teori Motivasi dan Pengukurannya: Aanlisi di Bidang Pendidikan.

Yulianingsih, W., Suhanadji, S., Nugroho, R., & Mustakim, M. (2021). Keterlibatan Orangtua dalam Pendampingan Belajar Anak selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1138–1150. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.740




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v11i4.8558

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Psikostudia : Jurnal Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

_________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 _________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id