Mental Health as the Key to Learning Motivation among Psychology Students with Dual Roles
Abstract
Mental health and learning motivation are two very important factors in higher education, as both directly impact academic achievement and student well-being. High learning motivation can help students stay more focused and committed to their studies, while good mental health supports their ability to manage stress and academic challenges. Although many studies discuss these two factors separately, few have examined the relationship between learning motivation and mental health, especially in students who work while studying. This study aims to identify the relationship between learning motivation and mental health among students at the Faculty of Psychology, Universitas Prima Indonesia, who are also working while attending classes. Using a quantitative approach with Pearson's correlation technique, this study involved 146 students as the sample. The results show a significant positive relationship between learning motivation and students' mental health, with a correlation value of 0.746 and a significance of p = 0.000, meaning that the higher a student's motivation to learn, the better their mental health. These findings highlight the importance of learning motivation in supporting students' psychological well-being. Educational institutions can develop programs that support the enhancement of both learning motivation and students' mental health, particularly for those who work while studying, to help them effectively cope with academic and personal challenges.
Kesehatan mental dan motivasi belajar adalah dua faktor yang sangat penting dalam dunia pendidikan tinggi, karena keduanya berpengaruh langsung terhadap prestasi akademik dan kesejahteraan mahasiswa. Motivasi belajar yang tinggi dapat membantu mahasiswa untuk lebih fokus dan berkomitmen terhadap studi individu, sementara kesehatan mental yang baik mendukung kemampuan individu dalam mengelola stres dan tantangan akademik. Meskipun banyak penelitian yang membahas keduanya secara terpisah, belum banyak yang mengkaji hubungan antara motivasi belajar dan kesehatan mental, terutama pada mahasiswa yang bekerja sambil kuliah. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi hubungan antara motivasi belajar dan kesehatan mental pada mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Prima Indonesia yang menjalani perkuliahan sambil bekerja. Menggunakan pendekatan kuantitatif dengan teknik korelasi Pearson, penelitian ini melibatkan 146 mahasiswa sebagai sampel. Hasil penelitian menunjukkan adanya hubungan positif yang signifikan antara motivasi belajar dan kesehatan mental mahasiswa, dengan nilai korelasi sebesar 0.746 dan signifikansi p = 0.000, yang berarti semakin tinggi motivasi belajar seorang mahasiswa, semakin baik pula kesehatan mental individu. Temuan ini menggarisbawahi pentingnya motivasi belajar dalam mendukung kesejahteraan psikologis mahasiswa. Lembaga pendidikan dapat mengembangkan program yang mendukung peningkatan motivasi belajar serta kesehatan mental mahasiswa, terutama bagi individu yang bekerja sambil kuliah, guna membantu individu mengatasi tantangan akademik dan kehidupan pribadi secara lebih efektif.
Keywords
Full Text:
FULL TEXTReferences
Anwar, M. F., & Yuliana, D. (2021). Pengaruh Lingkungan Sosial Terhadap Kesehatan Mental Remaja. Jurnal Psikologi, 15(2), 112–119. https://doi.org/10.1234/jpsyk.v15i2.4567
Ardiansyah, A., & Suyanto, S. (2020). Pengaruh Dukungan Sosial terhadap Kesejahteraan Psikologis Mahasiswa. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 5(3), 157–163. https://doi.org/10.5678/jkm.v5i3.2564
Badan Pusat Statistik. (2023). Laporan ketenagakerjaan dan pendidikan di Indonesia tahun 2022. BPS, 1–14.
Badaruddin, A., Erlamsyah, E., & Said, A. (2016). Hubungan Kesehatan Mental dengan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Konselor, 5(1), 50–65. https://doi.org/10.24036/02016516543-0-00
Dahlan, R. M., & Alfipah, M. (2023). Pengaruh Kesehatan Mental Siswa Terhadap Motivasi Belajar Di SMK Farmako Medika Plus. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 5(1), 76–83. https://doi.org/10.47467/reslaj.v5i1.1232
Farah, N. (2023). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi, 9(1), 34–40. https://doi.org/10.8907/jpt.v9i1.3452
Firnando, J. , R. S. A. , Sejati. R. A. , S. A. Z. , R. S. N. , & S. L. (2025). Financial QuotientGenerasi Z: Lifestyle Exposuredan Strategi Manajemen Risiko dalam Penggunaan Pinjaman Online. Jurnal Psikologi : Jurnal Ilmiah Fakultas Psikologi Universitas Yudharta Pasuruan, 12(1), 84–104.
Firnando, J. , & Suhesty, A. (2024). Kecemasan Akademik Pada Mahasiswa ditinjau dari impostor syndrome dan Ketangguhan Akademik. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 22(2), 177–193.
Gunawan, H., & Widodo, A. (2022). Peran Keluarga dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak di Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan Anak, 18(4), 233–241. https://doi.org/10.1023/jpa.v18i4.8723
Hadi, S. A., & Fitriana, S. (2020). Pengaruh Kesehatan Mental terhadap Kinerja Siswa di Sekolah. Jurnal Psikologi Pendidikan, 6(2), 88–95. https://doi.org/10.36543/jpp.v6i2.7214
Herlina, Y., & Pratama, D. (2021). Strategi Penguatan Motivasi Belajar pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 14(1), 1–7. https://doi.org/10.1046/jpd.v14i1.0981
Imperial, R. M., Ibanga, J. J., David, J., Macapagal, J., & Tus, J. (2023). Mental Health and Academic Motivation Among Graduating College Students: A Correlational Study. Psychology And Education: A Multidisciplinary Journal, 10, 902–908. https://doi.org/10.5281/zenodo.8158944
Ismail, N. F., & Fadhil, M. (2022). Dukungan Sosial dan Kesehatan Mental pada Mahasiswa. Jurnal Psikologi Indonesia, 20(3), 114–121. https://doi.org/10.32667/jpi.v20i3.7531
Kurniawan, D., & Wibowo, A. (2020). Pengaruh Psikologis terhadap Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Psikologi Dan Pendidikan, 7(2), 58–65. https://doi.org/10.21965/jpp.v7i2.8923
Lestari, S., & Kusuma, A. (2021). Peran Pembelajaran Sosial dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Psikologi Sosial, 3(1), 15–21. https://doi.org/10.4532/jps.v3i1.4720
Mahfudin, M., & Santoso, S. (2020). Pengaruh Kemampuan Kognitif terhadap Motivasi Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(4), 237–242. https://doi.org/10.1007/jpd.v10i4.1045
Mulyani, H., & Santika, R. (2022). Kesejahteraan Mental pada Remaja di Era Digital. Jurnal Kesehatan Remaja, 5(1), 55–62. https://doi.org/10.31234/jkr.v5i1.3221
Ningrum, M. S., Arini, K., & Maulida, I. N. (2022). Meningkatkan Kepedulian Terhadap Gangguan Kesehatan Mental Pada Remaja. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 1174–1178. https://doi.org/10.31004/cdj.v3i2.5642
Nisha, Z., Mirza, R., Pinem, S. K., Marpaung, M. I., & Tarigan, B. A. (2024). Motivasi Belajar ditinjau dari Konformitas Teman Sebaya pada Siswa. Jurnal Tarbiyah, 31(1), 96–102. https://doi.org/10.30829/tar.v31i1.3532
Nuryasana, E., & Desiningrum, N. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Strategi Belajar Mengajar Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(5), 967–974. https://doi.org/10.47492/jip.v1i5.177
Pertiwi, R., & Fariq, A. (2023). Pengaruh Stres Akademik terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling, 9(2), 12–19. https://doi.org/10.4567/jppk.v9i2.4619
Prameswari, S. A., & Muhid, A. (2022). Dukungan Sosial Untuk Meningkatkan Psychological Well Being Anak Broken Home: Literature Review. Jurnal Psimawa, 5(1), 1–9. https://doi.org/10.36761/jp.v5i1.1600
Prasetyo, Y., & Setiawan, F. (2021). Pengaruh Lingkungan Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Inovasi, 7(3), 122–130. https://doi.org/10.3956/jpdi.v7i3.4529
Priyatno, D. (2010). Paham Analisa Statistik Data dengan SPSS. Mediakom.
Rahmah, H. A., & Khoirunnisa, R. N. (2023). Coping Stress for Students Who Studying While Working. Character Jurnal Penelitian Psikologi, 10(1), 18–28. https://doi.org/10.26740/cjpp.v10i1.53320
Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.
Rini, D., & Dewi, S. (2022). Dampak Kesehatan Mental terhadap Motivasi Belajar di Masa Pandemi. Jurnal Psikologi Pendidikan, 10(2), 210–216. https://doi.org/10.7034/jpp.v10i2.6537
Sari, D., & Fitria, A. (2021). Pengaruh Lingkungan Pembelajaran terhadap Kesehatan Mental Remaja. Jurnal Kesehatan Mental, 2(1), 76–84. https://doi.org/10.5876/jkm.v2i1.3127
Seffila, M. W. (2024). Perbedaan Penyesuaian Diri Mahasiswa Tahun Pertama pada Fakultas Sosial, Humaniora dan Seni dengan Fakultas Sains, Teknologi dan Kesehatan di Universitas Sahid Surakarta. Jurnal Asosiatif, 3(1), 1–8. https://doi.org/10.47942/asosiatif.v3i1.1719
Siska, R., & Susanto, B. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Prestasi Akademik Siswa. Jurnal Pendidikan Sains, 3(3), 245–251. https://doi.org/10.3778/jps.v3i3.4724
Subandy, K., & Jatmika, D. (2020). Hubungan Psychological Capital dengan Coping Stress pada Mahasiswa yang Bekerja. Jurnal Psibernetika, 13(2), 68–82. https://doi.org/10.30813/psibernetika.v13i2.2382
Sugiyono. (2020). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Alfabeda.
Sugiyono. (2022). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D (1st ed., Vol. 1). Deepublish.
Sugiyono. (2023). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Van, T. P. (2023). The Relationship Between Mental Health And Learning Motivation Of Psychology Students At Van Lang University, Vietnam. International Journal Of Education, Psychology And Counselling (Ijepc), 8(49), 141–149. https://doi.org/10.35631/IJEPC.849010
Wafiqni, N., Amalia, S., Sarifah, I., & Nurjanah. (2023). Hubungan Lingkungan Belajar dengan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Ibtida’i: Jurnal Kependidikan Dasar, 10(1), 69–82. https://doi.org/10.32678/ibtidai.v10i1.7829
Wijayanti, A., & Suryani, F. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Motivasi Belajar di Masa Pandemi. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 12(4), 176–181. https://doi.org/10.5447/jip.v12i4.4579
Yanti, N., & Agustin, R. (2023). Pengaruh Kesehatan Mental terhadap Perilaku Belajar di Sekolah. Jurnal Psikologi, 17(3), 122–128. https://doi.org/10.5439/jp.v17i3.3020
Yusuf, R. F., & Sumarwiyah E., & H. (2022). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Online. JIIP-Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(2), 472–477. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i2.433
DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v14i3.19945
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Natasya., dkk

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexing by :
_________________________________________
PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
_________________________________________
PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi
Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id