Intervention Academic Stress in Adolescents

I Gusti Ayu Setia Maha Yuni, Ni Made Ari Wilani

Abstract


Academic stress in adolescents often affects their emotional and cognitive well-being, which can interfere with academic achievement and quality of life. This study aims to explore interventions that can reduce academic stress in adolescents with an approach based on stress management techniques and social support. The method used is a literature study that reviews various studies on academic stress in adolescents and effective intervention strategies. Based on the literature, relaxation techniques, time management, and social support from family and school have been shown to reduce academic stress in adolescents. In conclusion, an integrated intervention approach between psychological skills and environmental support is very important to overcome academic stress in adolescents.

Stres akademik pada remaja sering kali mempengaruhi kesejahteraan emosional dan kognitif mereka, yang dapat mengganggu prestasi akademik serta kualitas hidup. Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi intervensi yang dapat mengurangi stres akademik pada remaja dengan pendekatan yang berbasis pada teknik manajemen stres dan dukungan sosial. Metode yang digunakan adalah studi literatur yang meninjau berbagai penelitian mengenai stres akademik pada remaja serta strategi intervensi yang efektif. Berdasarkan literatur, teknik relaksasi, pengelolaan waktu, dan dukungan sosial dari keluarga dan sekolah terbukti dapat mengurangi stres akademik remaja. Kesimpulannya, pendekatan intervensi yang terintegrasi antara keterampilan psikologis dan dukungan lingkungan sekitar sangat penting untuk mengatasi stres akademik pada remaja.

Keywords


academic stress, adolescents, intervention

Full Text:

FULL TEXT

References


Agustin, C. S., Sari, T. D. V., Aisyah, P., & Anshori, M. I. (2023). Pengembangan Keterampilan Adaptabilitas Karyawan. Jurnal Nuansa: Publikasi Ilmu Manajemen Dan Ekonomi Syariah, 1(4), 119–140. https://doi.org/10.61132/nuansa.v1i4.363

Andriyani, J. (2019). Strategi Coping Stres Dalam Mengatasi Problema Psikologis. At-Taujih : Bimbingan Dan Konseling Islam, 2(2), 37. https://doi.org/10.22373/taujih.v2i2.6527

Apriyani, D., Purnamasari, E. D., & Wulandari, T. (2023). Pengaruh Beban Kerja, Disiplin Kerja dan Stres Kerja terhadap Kinera Karyawan pada PT Hindoli (A Cargill Company). Eksis: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 14(1), 8. https://doi.org/10.33087/eksis.v14i1.337

Azzahra, S. F., Victoriana, E., & Megarini, M. Y. (2023). Mindfulness Based Stress Reduction (Mbsr) Terhadap Penurunan Burnout Pada Perawat. JIP (Jurnal Intervensi Psikologi), 15(1). https://doi.org/10.20885/intervensipsikologi.vol15.iss1.art6

Fachrunisa, R. A., & Saptandari, E. W. (2023). Multiple Stress Management Intervention (MSMI) untuk Meningkatkan Koping Stres pada Mahasiswa. Gadjah Mada Journal of Professional Psychology (GamaJPP), 9(2), 197. https://doi.org/10.22146/gamajpp.88518

Febriani, O. K., Iriani, F., Dewi, R., Heng, P. H., Sains, M. P., & Tarumanagara, U. (2024). Efektivitas pelatihan manajemen waktu terhadap stres akademik siswa. 16, 1–12.

Hasan, N. (2019). Elemen-Elemen Psikologi Islami Dalam Pembentukan Akhlak. Spiritualita, 3(1), 105–124. https://doi.org/10.30762/spr.v3i1.1516

Mahardhani, F. O., Ramadhani, A. N., Isnanti, R. M., Chasanah, T. N., & Praptomojati, A. (2020). Pelatihan Strategi Koping Fokus Emosi untuk Menurunkan Stres Akademik pada Mahasiswa. Gadjah Mada Journal of Professional Psychology (GamaJPP), 6(1), 60. https://doi.org/10.22146/gamajpp.55253

Maulana, I., Febrianti, S., & Nugraha, B. A. (2023). Intervensi Terapi Dukungan Psikologis pada Korban Terdampak Bencana yang Mengalami PTSD (Literature Review). Malahayati Nursing Journal, 5(3), 647–659. https://doi.org/10.33024/mnj.v5i3.8019

Mufid, M., & Al-Mufti, A. Y. (2019). Peningkatan Kecerdasan Emosional Melalui Sholat Fardu Berjamaah Mahasiswa Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan di Masjid Kampus Ar-Robbaniyin UNISNU Jepara. Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam, 16(1). https://doi.org/10.34001/tarbawi.v16i1.1002

Nurmina, N., Aviani, Y. I., Hermaleni, T., Rusli, D., & Lubis, A. (2019). Asesmen Dan Intervensi Psikologi Untuk Mengurangi Stres Psikologis Pada Para Ibu Di Desaku Menanti. PLAKAT (Pelayanan Kepada Masyarakat), 1(2), 144. https://doi.org/10.30872/plakat.v1i2.2929

Rinera, I., & Retnowati, S. (2020). Pengaruh Pelatihan MBSR terhadap Kecemasan pada Mahasiswa Baru. Gadjah Mada Journal of Professional Psychology (GamaJPP), 6(2), 205. https://doi.org/10.22146/gamajpp.56658

Rizkana, N. A. (2023). Efektifitas Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) terhadap penurunan burnout. TERAPUTIK: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 7(1), 46–54. https://doi.org/10.26539/teraputik.711793

Romadhani, R. K., Noor, & M., & Hadjam, R. (2017). Intervensi Berbasis Mindfulness untuk Menurunkan Stres pada Orang Tua. Gadjah Mada Journal of Professional Psychology, 3(1), 23–37.

Rukminingsih. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif & Kualitatif.

Ryan, R. M., Donald, J. N., & Bradshaw, E. L. (2021). Mindfulness and Motivation: A Process View Using Self-Determination Theory. Current Directions in Psychological Science, 30(4), 300–306. https://doi.org/10.1177/09637214211009511

Siregar, M., Kedokteran, U., Fakultas, I., Universitas, K., Sumatera, M., & Darah, T. (2020). Tinjauan pustaka efektivitas terapi bekam dalam menurunkan tekanan darah pada pasien hipertensi di indonesia: systematic review. 1(3), 240–247.

Syazwani, F., & Boediman, L. M. (2024). Stres dan Regulasi Emosi Remaja Perempuan : Intervensi Kelompok dengan Pendekatan Cognitive-Behavioral Therapy Stress and Emotion Regulation in Female Adolescents : Group Intervention with Cognitive-Behavioral Therapy Approaches. 5(3), 821–830.

Utama, A. S., & Ambarini, T. K. (2023). Cognitive Behaviour Therapy untuk Mengatasi Gejala Post Traumatic Stress Disorder. Gadjah Mada Journal of Professional Psychology (GamaJPP), 9(2), 245. https://doi.org/10.22146/gamajpp.76983

Wati, H. M., Susanti, L., & Valzon, M. (2022). Studi Kualitatif Pengaruh Faktor Individu Terhadap Kelulusan Computer Based Test Uji Kompetensi Mahasiswa Program Profesi Dokter. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1140–1149. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2061




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v14i2.18088

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 I Gusti Ayu Setia Maha Yuni, Ni Made Ari Wilani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

_________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 _________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id