The Role of Self-Regulation Psychoeducation in Increasing Student Learning Motivation at Madrasah Tsanawiyah
Abstract
This study aims to see the significance of Self-Regulation Psychoeducation in improving learning motivation in students at MTS Hasyim Asy'ari Gempol, Researchers found a phenomenon that occurred in MTS in the less conducive learning environment during learning, to explore the cause of the problem researchers conducted interviews with 3 students and 3 teachers, from the results of the interviews researchers found problems with learning motivation in students, This study uses a quantitative experimental method with data collection techniques through pretest and posttest questionnaires compiled from a learning motivation scale, respondents in this study were 34 respondents who were selected using purposive sampling techniques based on predetermined criteria. The data analysis technique used the Paired T Test technique which was analyzed using JASP with the results stating that students received self-regulation psychoeducation material well as indicated by an increase with a large change in their learning motivation, it is concluded that Self-Regulation Psychoeducation has an influence in improving learning motivation of students at MTS Hasyim Asy'ari Gempol.
Penelitian ini bertujuan untuk melihat signifikasi Psikoedukasi Regulasi Diri dalam meningkatkan motivasi belajar pada siswa di MTS Hasyim Asy’ari Gempol, Peneliti mendapati fenomena yang terjadi pada MTS pada kurang kondusifnya lingkungan pembelajaran pada saat pembelajaran berlangsung, untuk mendalami penyebab permasalahan peneliti melakukan wawancara kepada 3 orang siswa dan 3 orang Bapak dan Ibu Dewan Guru, dari hasil wawancara peneliti menemukan terjadinya masalah pada motivasi belajar pada siswa. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif eksperimen dengan teknik pengambilan data melalui kuesioner pretest dan posttest yang disusun dari skala motivasi belajar, responden pada penelitian ini sejumlah 34 responden yang dipilih menggunakan teknik purposive sampling berdasarkan kriteria yang sudah ditentukan. Teknik analisis data menggunakan teknik Uji T yang dianalisis menggunakan JASP dengan hasil yang menyatakan bahwa siswa menerima dengan baik materi psikoedukasi regulasi diri dengan ditunjukkan adanya peningkatan dengan perubahan yang besar pada motivasi belajarnya, hal ini disimpulkan bahwa Psikoedukasi Regulasi diri memberikan pengaruh dalam meningkatkan motivasi belajar siswa MTS Hasyim Asy’ari Gempol.
Keywords
Full Text:
FULL TEXTReferences
Andy Surya Putra, & Naomi Soetikno. (2018). Pengaruh Intervensi Psikoedukasi Untuk MeningkatkanAchievement Goal Pada Kelompok Siswi Underachiever. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 2(1), 254–261.
Anugrah, Q., Ika, A., Afni, asdar nur, M.ahkam, A., & Maulidya, jalal novita. (2022). Psikoedukasi : Manajemen Waktu Pada Siswa Kelas X Ipa. Journal of Educational Community Service, 01, 17–21.
Aqzayunarsih, Hala, Y., & Hartati. (2019). Pengaruh Efikasi Diri dan Regulasi Diri terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Biologi Siswa XI MIA SMA di Kota Palopo. Jurnal Pendidikan, 1(6).
Arumi, B. A. (2021). Pengaruh Fasilitas Belajar Terhadap Motivasi Belajar Siswa di SMP Negeri 1 Babat Kabupaten Lamongan. http://etheses.uin-malang.ac.id/33607/%0Ahttp://etheses.uin-malang.ac.id/33607/1/17410011.pdf
Asifa, W., & Cahyana, Y. (2023). Psikoedukasi Penerapan Ice Breaking Untuk Mengatasi Kejenuhan Belajar Pada Siswa Sdn Kemiri 1. Abdima Jurnal Pengabdian Mahasiswa, 2(2), 7542–7548.
Aulia, L. A.-A., Kelly, E., & Sarifudin Zuhri, A. (2022). Dukungan Keluarga dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Psikostudia, 11(4), 623–632. http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v11i4
Dami, Z. A., & Parikaes, P. (2018). Regulasi Diri dalam Belajar Sebagai Konsekuen. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 1(1), 82–95.
Elvira, Neni Z, D. (2022). Studi Literatur: Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran. Jurnal Literasi Pendidikan, 1(2), 350–359. https://journal.citradharma.org/index.php/eductum/indexDOI:https://doi.org/10.56480/eductum.v1i2.767%0Ahttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838
Erlina, R. (2019). Hubungan Antara Regulasi Diri Dengan Motivasi Belajar Pada Siswa SMA. 1–138. http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/18272
Firdaus, C., Mauludyana, B., & Purwanti, K. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Belajar di SD Negeri Curug Kulon 2 Kabupaten Tangerang. Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 43–52. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa
Harahap, D. P. (2023). Meningkatkan Self Regulated Learning pada Siswa Melalui Strategi Belajar Berdasar Regulasi Diri. Journal on Education, 5(3), 7056–7068. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1494
Hartini, H. M. (2019). PSIKOEDUKASI MEMOTIVASI BELAJAR UNTUK BERPRESTASI SISWA DI PONDOK PESANTREN PUTRI “AT.” Psikologika: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 2.
Idzhar, A. (2016). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SMK Negeri 1 Bantaeng. Jurnal Office, 2(2), 222–228.
Kusumawati, E. D. (2018). Pengaruh Adversity Quotient, Regulasi Diri Dan Efikasi Diri Terhadap Motivasi Berprestasi Siswa Kko Smp Negeri 13 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 14(1), 131–165. https://doi.org/10.14421/jpai.2017.141-08
Lesmana, T., & Febryan, F. (2022). Self-Regulation as a Response to Stress in Students during a Pandemic. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 11(2), 219. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v11i2.7455
Mawarni, A., Sugiharto, D. Y. P., & Mulawarman, M. (2022). The Effectiveness of Psychoeducational Group of Goal-Setting Training to Improve Self-Efficacy and Learning Motivation. Jurnal Bimbingan Konseling, 11(3), 206–214. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jubk
Nita, N. K. A. A., & Agustika, G. G. N. S. (2023). Efikasi Diri dan Regulasi Diri Berpengaruh terhadap Motivasi Belajar pada Siswa. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, Pendidikan Dasar, Universitas Pendidikan Ganesha, Singaraja, Indonesia, 11(2614–4735), 81–90.
Nurasiah, I. M., Hendriana, H., & Supriatna, E. (2022). Gambaran Motivasi Belajar Pada Siswa Smp Pgri 1 Cianjur. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 5(1), 19. https://doi.org/10.22460/fokus.v5i1.7455
Önemlİ, M. (2012). The Effect of Psychoeducational Group Training Depending on Self Regulation on Students ’ Motivational Strategies and Academic Achievement. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 67–74.
Psikologi, J. (2024). Boosting Student Mental : The Impact of Siswa Tangguh Training on Student Mental Toughness Menguatkan Mental Siswa : Dampak Pelatihan Siswa Tangguh pada Ketangguhan Mental Siswa. 13(3), 329–338.
Purwati, P., Japar, M., Asih, S. S., & Rifki, Z. Z. (2022). Implementasi Psikoedukasi Untuk Meningkatkan Penanaman Sikap Peduli Sosial Pada Siswa SMP Islam Sarbini Grabag. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 7(1), 825–831. https://doi.org/10.21067/jpm.
Ruminta, R., Tiatri, S., & Mularsih, H. (2018). Perbedaan Regulasi Diri Belajar Pada Siswa Sekolah Dasar Kelas Vi Ditinjau Dari Jenis Kelamin. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 1(2), 286. https://doi.org/10.24912/jmishumsen.v1i2.1463
Safarina, N. A., Astuti, W., Amalia, I., Munizar, M., & Mullah, I. (2023). Psikoedukasi Pada Siswa SMPN 2 Dewantara Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Society : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(4), 185–190. https://doi.org/10.55824/jpm.v2i4.324
Siregar, J., Amita, N., Sari, W. D., Yusdanisa, I., & ... (2023). Psikoedukasi Regulasi Diri dalam Belajar pada Mahasiswa Asing. Jurnal Abdimas, 27(1), 67–74. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/abdimas/article/view/40643%0Ahttps://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/abdimas/article/download/40643/14786
Suhartila, Nasrah, S., Tenriani, Muthahirah, Z., & Permadi, R. (2024). Upaya Meningkatkan Pemahaman Terkait Motivasi Belajar Siswa melalui Pemberian Psikoedukasi. 8, 23191–23197.
Tumanggor, R. O. (2021). Psikoedukasi Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Sma Penabur Jakarta Di Masa Pandemi. Seri Seminar Nasional Ke-III Universitas Tarumanagara, 1807–1812.
Virgiawan, I., & Cahyana, Y. (2018). Psikoedukasi Meningkatkan Motivasi Belajar. 2(2), 7591–7596.
Yundani, Y. C. (2022). Regulasi Diri Dalam Membangun Motivasi. Jurnal Ilmu Dakwah Dan Tasawuf, 4(1), 21–35. https://jurnal.stidsirnarasa.ac.id/index.php/iktisyaf/article/download/71/37
Zariayufa, K., Cahyadi, S., & Witriani, W. (2021). Keterlibatan Siswa SMK dalam Pembelajaran Jarak Jauh dan Dukungan Akademik: Sudut Pandang Guru. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 10(3), 237. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v10i3.5376
DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v13i4.15310
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Qotrun Nada Fitri, Eko Hardi Ansyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexing by :
_________________________________________
PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
_________________________________________
PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi
Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id