Psychological Well-Being Students in the 2022 Merdeka Student Exchange Program

Tabas Gabe Mulia Siagian, Fellisia Fellisia, Nadya Olivia Pane, Gherry Lineker Sibuea, Achmad Irvan Dwi Putra, Rina Mirza

Abstract


This research focuses on the psychological well-being of students from Prima Indonesia University who participated in the 2022 PMM Program. With the academic and social challenges faced by students, this study aims to understand their impact on students' psychological well-being. To achieve this goal, this study uses Ryff's theoretical framework to assess six dimensions of psychological well-being. In applying the research methodology, a qualitative approach is used. Informants were selected through purposive sampling, with characteristics as students of the 2022 PMM Program who are currently in their fifth semester. Data was collected through observation and structured interviews. The results of the study show that UNPRI students who participated in the 2022 Merdeka Student Exchange Program have a good level of psychological well-being, with dimensions of autonomy, positive relationships, mastery of the environment, personal growth, meaningful life goals, and self-acceptance identified as key factors impacting their psychological well-being.

Penelitian ini berfokus pada kesejahteraan psikologis mahasiswa Universitas Prima Indonesia yang berpartisipasi dalam Program PMM 2022. Dengan tantangan akademis dan sosial yang dihadapi oleh mahasiswa, penelitian ini bertujuan untuk memahami dampaknya terhadap kesejahteraan psikologis mahasiswa. Untuk mencapai tujuan ini, penelitian ini menggunakan kerangka teori Ryff untuk menilai enam dimensi kesejahteraan psikologis. Dalam menerapkan metodologi penelitian, digunakanlah pendekatan kualitatif. Informan dipilih melalui metode purposive sampling, dengan karakteristik sebagai mahasiswa Program PMM 2022 yang saat ini sedang menempuh semester lima. Data dikumpulkan melalui observasi dan wawancara terstruktur. Hasil penelitian menunjukkan bahwa mahasiswa/i UNPRI yang mengikuti Program Pertukaran Mahasiswa Merdeka Tahun 2022 memiliki tingkat kesejahteraan psikologis yang baik, dengan dimensi otonomi, hubungan positif, penguasaan lingkungan, pertumbuhan pribadi, tujuan hidup yang bermakna, dan penerimaan diri teridentifikasi sebagai faktor kunci yang berdampak pada kesejahteraan psikologis mereka.


Keywords


Psychological well-being, UNPRI Students, PMM Program Year 2022

Full Text:

FULL TEXT

References


Ahkam, A., & Fakhri, N. (2022). School Well-Being Ditinjau Dari Hubungan Interpersonal. Pedagogika:Jurnal Pedagogik Dan Dinamika Pendidikan, 10(1), 124–131.

Aprilia, N., & Yoenanto, N. (2022). Pengaruh regulasi emosi dan persepsi dukungan sosial terhadap stres akademik mahasiswa yang menyusun skripsi. Buletin Riset Psikologi Dan Kesehatan Mental, 19(30), 19–30.

Azizah, W., & Dewi, D. (2022). Perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi dapat mempengaruhi gaya anak muda dan etika pancasila pada masyarakat indonesia. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 1426–1431.

Azzahra, F. (2024). Efektivitas Program Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM) Dalam Meningkatkan Kesiapan Kerja Mahasiswa Jurusan Pendidikan Non Formal Untirta. Sultan Ageng Tirtayasa, 1(1), 1–29.

Basri, B., & Dwiningrum, N. (2020). Peran ormawa dalam membentuk nilai-nilai karakter di dunia industri (studi organisasi kemahasiswaan di Politeknik Negeri Balikpapan). Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan Dan Keagamaan, 15(1), 139–158.

Creswell, J., Guetterman, T., & Fetters, M. (2015). Integrating quantitative and qualitative results in health science mixed methods research through joint displays. The Annals of Family Medicine, 13(6), 554–561.

Damayanti, S., Ulina, B., & Talenta, T. (2023). Persepsi Mahasiswa Outbound Universitas HKBP Nommensen Medan Tentang Peningkatan Sikap Toleransi Mahasiswa Dalam Program Pertukaran Mahasiswa Merdeka Pada Kelas Modul Nusantara. Community Development, 4(2), 1–17.

Elisabet, S., Juni, A., & Magdalena, S. (2023). Peran Mata Kuliah Modul Nusantara Pada Program Pertukaran Mahasiswa Merdeka Dalam Peningkatan Sikap Toleransi Bagi Mahasiswa Outbond Universitas HKBP Nommmensen. Community Development Journal, 4(2), 1–17.

Fadhli, M. (2020). Sistem Penjaminan Mutu Internal Dan Ekstenal Pada Lembaga Pendidikan Tinggi. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 171–183.

Fadli, M. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33–54.

Fahrurrazi. (2020). Pengaruh Kepemimpinan, Sikap Inovatif, Kompetensi dan Budaya Organisasi. Widina Media Utama, 1(1), 1–17.

Hanafi, A., & Yasin, M. (2023). Upaya Memperkuat Hubungan Sosial Dalam Kehidupan Bermasyarakat. JURNAL ILMU PENDIDIKAN & SOSIAL (SINOVA), 1(2), 51–62.

Hariyadi, H., Misnawati, M., & Yusrizal, Y. (2023). Mewujudkan Kemandirian Belajar: Merdeka Belajar Sebagai Kunci Sukses Mahasiswa Jarak Jauh. BADAN PENERBIT STIEPARI PRESS.

Jamalul, B. (2021). Determinisme Teknologi Penggunaan Instagram Sebagai Media Dakwah Organisasi Ikatan Mahasiswa Muhammadiyah. IAIN Purwokerjo.

Jayanti, I. (2021). Metodik Khusus Dalam Ilmu Kebidanan (Vol. 1). Deepublish.

Lathifah, Z., Fauziah, R., Kholik, A., Aminulloh, M., Utami, I., Efendi, I., & Gunadi, G. (2022). Pendampingan penguatan pendidikan karakter di Sekolah Dasar berorientasi pelajar pancasila. Warta LPM, 1(1), 164–174.

Lenaini, I. (2021). Teknik Pengambilan Sampel Purposive dan Snowball Sampling. Jurnal Historis, 6(1), 33–39.

Lianasari, D., & Japar, M. (2022). Konseling Kelompok Rational Emotive Behaviour Therapy Berbasis Nilai Budaya Jawa Untuk Meningkatkan Kebermaknaan Hidup Pada Masa Pandemi Covid-19. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 4(3), 645–653.

Megawati, M., Ansar, W., Mukarammah, N., & Afni, S. (2024). Psikoedukasi Adaptasi Sosial Pada Mahasiswa Program Pertukaran Mahasiswa Merdeka (PMM)Di Universitas Malikussaleh. Gudang Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 27–31.

Muhsin, H. (2021). Kampus Merdeka Di Era New Normal. Masa Depan Kampus Merdeka & Merdeka Belajar. Sebuah Bunga Rampai Dosen.

Mukoyimah, S., & Arsyad, M. (2023). Merdeka Belajar Kampus Merdeka: Tinjauan Filosofis dari Perspektif Filsafat Pendidikan Barat dan Timur serta Realitasnya. Jurnal Filsafat Indonesia, 6(2), 291–302.

Mulyadi, & Syahid, A. (2020). Faktor Pembentuk Dari Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 197–215.

Nawari, I. (2023). Manfaat Mengikuti Pertukaran Mahasiswa Merdeka dalam Rangka Memahami Fungsional Pembelajaran Transformatif. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Non Formal, 1–10.

Nofalia, I. (2018). Pengaruh Metode Brainstorming, Buzz Group, and Simulation (BBS) terhadap Pengetahuan, Sikap, dan Tindakan Merokok pada Remaja. Universitas Airlangga.

Novia. (2020). Analisis Daya Serap Pasar Terhadap Alumni Jurusan Ekonomi Syariah Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palu Studi Pada Alumni Jurusan Ekonomi Syariah Angkatan 2016. IAIN Palu, 1(1), 1–15.

Nur, K., & Rizta, K. (2023). Strategi Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka di Prodi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Trunojoyo Madura. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 8(1), 1–18.

Pedhu, Y. (2022). Kesejahteraan psikologis dalam hidup membiara. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 10(1), 65–78.

Purba, E., Purba, B., & Khairad, F. (2021). Metode Penelitian Ekonomi (Vol. 1).

Putri, A., Cahyani, K., & Herlambang, Y. (2024). Peran Filsafat Teknologi dalam Meningkatkan Kualitas Teknologi Pendidikan di Era Disrupsi. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(1), 34–49.

Rahayu, I., & Setiawati, F. (2019). Pengaruh rasa syukur dan memaafkan terhadap kesejahteraan psikologis pada remaja. Ecopsy, 6(1), 379165–379176.

Rahmawati, F., & Hidayah, Z. (2020). Menelusur Relasi Indeks Pembangunan Gender Terhadap Pertumbuhan Ekonomi. Economics, Social, and Development Studies, 7(1), 110–129.

Rosyidi. (2023). Rosyidi, A. K. (2023). Pengaruh social support dan religiusitas terhadap Life Satisfaction siswa SMK Terpadu Al-Ishlahiyah Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Ryff, C., & Singer, B. (2008). Know thyself and become what you are: A eudaimonic approach to psychological well-being. Journal of Happiness Studies, 1(1), 13–39.

Santoso, T. (2022). Metodologi Penelitian Kualitati. Metodologi Penelitian Kualitatif.

Sari, I., Susyanti, J., Ambarwati, A., Ariani, B., Martini, M., Supeni, N., & Hastuti, P. (2021). Dosen Merdeka. UNISMA PRESS.

Sari, L. (2018). Penggunaan Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Diskusi Untuk Meningkatkan Pemahaman Bahaya Seks Bebas Pada Peserta DIdik SMP 12 Bandar Lampung [Doctoral dissertatio]. UIN Raden Intan .

Sayyidah, A., Mardhotillah, R., Sabila, N., & Rejeki, S. (2022). Peran Religiusitas Islam dalam Meningkatkan Kesejahteraan Psikologis. Jurnal Psikologi Islam, 13(2), 103–115.

Sonjaya, R., & Iskandar, T. (2022). Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar-Kampus Merdeka di Prodi Ilmu Komunikasi FISIP UNPAS Bandung. Membaca MBKM Dalam Ilmu Komunikasi, 1(1), 33–38.

Sugrah, N. (2019). Implementasi teori belajar konstruktivisme dalam pembelajaran sains. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 19(2), 121–138.

Suharsono, Y., & Anwar, Z. (2020). Analisis stress dan penyesuaian diri pada mahasiswa. . Cognicia, 8(1), 41–53.

Sya’diyah, H. (2019). Membangun Karakter Mandiri Melalui Pembelajaran Tematik pada Kelas III di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 5 Jember Tahun Pelajaran 2019/2020. Institut Agama Islam Negeri Jember).

Syakur, A., & Panuju, R. (2020). Peran Strategis Public Relation dalam Pengembangan Reputasi Pendidikan Tinggi: Studi Kasus Promosi di Akademi Farmasi Surabaya. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 5(1), 128–136.

Veronika, D., Achmar, Z., Salahuddin, F., & Citta, A. B. (2023). Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Mutu Perguruan Tinggi Berbasis Total Quality Management Pada Politeknik Maritim AMI Makassar. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(4), 6331–6342. http://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/4182

Yunia, S., Liyanovitasari, L., & Saparwati, M. (2019). Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Kenakalan Remaja pada Siswa. Jurnal Ilmu Keperawatan Jiwa, 2(1), 55–64.

Ziliwu, M., Lase, F., Munthe, M., & Laoli, J. (2023). Kemampuan Menerima Diri (Self Acceptance) Terhadap Tindakan Bullying Antar Siswa. Jurnal Pendidikan, 2(1), 203–210.

Zuchdi, D. (2023). Humanisasi Pendidikan: Menemukan Kembali Pendidikan yang Manusiawi (1st ed., Vol. 3). PT Bumi Aksara.

Zulaika, Z. (2019). Analisis Penerapan Kurikulum 2013 Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di SDN 35 Rejang Lebong. IAIN Curup.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v13i1.14852

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Tabas Gabe Mulia Siagian, dkk

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

_________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 _________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id