The Psychological Effects of Boy’s Love Fanfiction on the Transformation of Male K-Popers Readers Belief about Same-Gender Romantic Relationships

Nur Fuanni Azizah, Haerani Nur

Abstract


Fanfiction is one of the popular media used by K-Popers in the field of literature through digital literacy activities as a means of building imaginative closeness to idols. K-Popers who like reading boy's love fanfiction will make reading activities a hobby that will cause feelings of pleasure and entertainment. Feelings of pleasure and comfort that are felt and sustained can cause addiction and have an impact on changing beliefs. This study aims to determine the process of changing the beliefs of fanfiction boy's love readers towards homosexual love relationships. This research uses a qualitative method with a case study approach. Data was collected through an interview process with two male primary respondents and two significant others as well as screenshots of respondents' social media. The results showed that there was a process of changing the beliefs of readers who were K-Popers and started from curiosity about the content of the story and the attractiveness of the unique storyline also caused respondents to have a great interest in fanfiction boy's love. While reading, the respondents felt the similarity between themselves and the main character of the story, making them fantasize while reading and making reading fanfiction boy's love a hobby and causing celebrity worship, this caused respondents who initially rejected homosexual romantic relationships to accept and start approaching individuals of the same sex and caused a sense of comfort and then decided to have a homosexual romantic relationship.

Fanfiction merupakan salah satu media populer yang digunakan K-Popers dalam bidang sastra melalui aktivitas literasi digital sebagai sarana membangun kedekatan imajinatif dengan idola. K-Popers yang menyukai kegiatan membaca fanfiction boy’s love akan menjadikan kegiatan membaca sebagai hobi yang akan menimbulkan perasaan senang dan terhibur. Perasaan senang dan terhibur yang dirasakan dan berkelanjutan dapat menyebabkan kecanduan dan berdampak pada perubahan keyakinan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui proses perubahan keyakinan pembaca fanfiction boy’s love terhadap hubungan percintaan homoseksual. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Data dikumpulkan melalui proses wawancara kepada dua responden primer berjenis kelamin laki-laki dan dua significant others serta tangkapan layar media sosial responden. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat proses perubahan keyakinan pembaca yang merupakan seorang K-Popers dan berawal dari rasa penasaran terhadap isi cerita serta adanya daya tarik alur cerita yang unik juga menyebabkan responden memiliki ketertarikan yang besar pada fanfiction boy’s love. Saat membaca, responden merasakan adanya kesamaan dirinya dengan tokoh utama cerita membuatnya berfantasi saat membaca hingga menjadikan kegiatan membaca fanfiction boy’s love sebagai hobi dan menimbulkan celebrity worship, hal ini menyebabkan responden yang awalnya menolak hubungan percintaan homoseksual menjadi menerima dan mulai melakukan pendekatan dengan individu sesama jenis dan menimbulkan rasa nyaman kemudian memutuskan untuk menjalin hubungan percintaan homoseksual.



Keywords


Changing Beliefs; Fanfiction Boy’s Love; K-Popers

Full Text:

FULL TEXT

References


Aini, T. N. (2019). Hubungan celebrity worship dengan psychological well being pada remaja penggemar korean pop di all fandom kpopers malang [Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim]. http://etheses.uin-malang.ac.id/15518/1/15410241.pdf

Alfansyur, A., & Maryani. (2020). Seni Mengelola Data: Penerapan Triangulasi Teknik Info Artikel Abstrak. Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah, 5(2), 146–150.

Almaida, R., Gumelar, S. A., & Laksmiwati, A. A. (2021). Dinamika psikologis fangirl k-pop. Cognicia, 9(1), 17–24. https://doi.org/10.22219/cognicia.v9i1.15059

Amal, B. K., Supsiloani, Daud, Ampera, D., & Natsir, M. (2021). The Analysis of Fantasy and Representation of Female on Gay and Male Homoerotic Relationships in the Yaoi Genre. Asian Social Science and Humanities Research Journal (ASHREJ), 3(2), 57–66. https://doi.org/10.37698/ashrej.v3i2.80

Arunrangsiwed, P., Ounpipat, N., & Cheachainart, K. (2018). Women and Yaoi Fan Creative Work. 38(2), 59–73. https://so01.tci-thaijo.org/index.php/executivejournal/article/download/123398/115764

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Dewi, D. P. K. S., & Indrawati, K. R. (2019). Gambaran celebrity worship pada penggemar K-Pop usia dewasa awal di Bali. Jurnal Psikologi Udayana, 6(02), 291. https://doi.org/10.24843/jpu.2019.v06.i02.p08

Eriyanto. (2004). Analisis framing: Konstruksi, ideologi, dan politik media. LKiS.

Febrian Akbar, M., & Afifah, S. (2023). Kecanduan media sosial dan bedtime procrastination pada siswa. Psikostudia Jurnal Psikologi, 12(3), 309–315. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v12i3

Festinger, L. (1957). A theory of cognitive dissonance. Stanford University Press.

Fitriyani, A. (2022). MENJADI FANBOY BOYGROUP K-POP DI INDONESIA ( Studi MENJADI FANBOY BOYGROUP K-POP DI INDONESIA ( Studi Fenomenologi Sosial Pada Fanboy NCT ) BECOMING A FANBOY OF K- POP ’ S BOYGROUP IN INDONESIA ( Social Phenomenology Study on NCT ’ s Fanboys ). May, 1–32.

Hanurawan, F. (2019). Metode penelitian kualitatif untuk ilmu psikologi. PT Rajagrafindo Persada.

Indriyani, M. (2014). Pemaknaan khalayak pada isi pesan fan fiction tema yaoi/boysloveline di website asian fan fiction (studi analisis resepsi dikalangan fans kpop perempuan) [Universitas Multimedia Nusantara]. In Universitas Multimedia Nusantara. https://kc.umn.ac.id/id/eprint/1074

Iris Rengganis, Tarma, & Rasha. (2019). Pengawasan Orang Tua Dalam Intensitas Penggunaan Media Sosial Terhadap Prokrastinasi Akademik. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan), 6(02), 126–132. https://doi.org/10.21009/jkkp.062.07

Korea Foundation. (2021). Analysis of Global Hallyu Status (The 9th Ha). the Union of International Associations.

Kristanto, A. B. D., & Alie, A. (2019). Studi Fenomenologi Tentang Laki-Laki (Fudanshi) Penggemar Bacaan Dan Tontonan Fiksi Romantis Homoerotis Jepang (Yaoi) Di Kota Surabaya. Journal of Urban Sociology, 1(1), 58. https://doi.org/10.30742/jus.v1i1.564

Kwon, J. (2016). Co-mmodifying the gay body: Globalization, the film industry, and female prosumers in the contemporary Korean mediascape. International Journal of Communication, 10, 1563–1580.

Lestari, I., Zaharuddin, Z., & Afifah, S. (2021). Celebrity Worship pada Dewasa Awal Penggemar K-Pop di Palembang. Indonesian Journal of Behavioral Studies, 1(1), 29–41. https://doi.org/10.19109/ijobs.v1i1.9254

Pollard, A. (2019). An investigation of fanfiction readers’ and writers’ views on fanfiction, with a focus on LGBTQ+ themes. Mesh: The Journal for Undergreduate Work, 3, 16–30. https://www.integratingenglish.com/_files/ugd/2686af_c83cd70e949942a499f0a73fb2126fb5.pdf#page=20

Pramita, Y., & Harto, S. (2016). Pengaruh Hallyu Terhadap Minat Masyarakat Indonesia Untuk Berwisata Ke Korea Selatan. Universitas Riau Kampus Bina Widya Km, 3(2), 23430. www.antaranews.com/berita/483021/

Puspitasari, R. (2013). Persepsi Perempuan Penggemar Kisah Fiksi Romantis Antar Lelaki (Fujoshi) Terhadap Percintaan Antar Lelaki (Boy’s Love) (Studi Pada Budaya Populer Jepang) [University Brawijaya]. https://doi.org/https://repository.ub.ac.id/id/eprint/120628

Rahmawati, D., Anindhita, W., Decintya, Lusia, A., & Wisesa, N. R. (2020). An Ethnography of Shipping as a Communication Practice Within the Fujoshi Community in Indonesia. 426(Icvhe 2018), 440–450. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200331.178

Rahmi, A. (2020). MOTIF REMAJA PEREMPUAN MENULIS KARYA FIKSI DENGAN TEMA “BOYS LOVE” Studi Terhadap 5 Penulis Fiksi [Universitas Andalas]. http://scholar.unand.ac.id/id/eprint/55879

Ramadhani, K. I., Widyastuti, & Nur, H. (2022). Dinamika psikologis celebrity worship (studi kasus pada thai enthusiast yang mengalami perubahan orientasi seksual ). Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Humaniora, 1(6), 230–238. http://ulilalbabinstitute.com/index.php/PESHUM/article/view/967

Rodhiyah, I. A., & Rikarno, R. (2023). Hubungan Publikasi Fanfiction Bergenre Yaoi Terhadap Diterimanya Konsep Gay Oleh Fans Kpop Indonesia Pada Situs Asianfanfics.Com. KINEMA: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran, 2(1), 27. https://doi.org/10.31958/kinema.v2i1.8384

Saputri, D. (2013). Analisis konstruk berpikir seksual pada pembaca perempuan online yaoi fanfiction [Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim]. http://etheses.uin-malang.ac.id/1752/

Siregar, T. A., & Hamdan, S. R. (2020). Hubungan Adiksi Internet dan Perilaku Merokok Pada Remaja. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 9(3), 214. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v9i3.4281

Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Syaharani, N., & Mahadian, A. B. (2017). Perilaku Menulis Fanfiction Oleh Penggemar Kpop Di Wattpad. Jurnal Komunikasi Global, 6(2), 200–219.

Widhigdo, J. C. (2023). Antisocial Personality Disorder: Psychological Dynamics of Inmates in Murder Cases Antisocial Personality Disorder: Dinamika Psikologis Narapidana Kasus Pembunuhan. Psikostudia Jurnal Psikologi, 12(1), 57–63. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v12i1

Widiasih, V. K., & Prasetya, B. E. A. (2022). Dukungan sosial yang didapatkan kaum gay melalui aplikasi Blued/Walla. Psikostudia: Jurnal Psikologi, 11(4), 658–666. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v11i4.9046

Winduwati, S. (2015). Fujoshi remaja dan kenikmatan bermedia yaoi (Studi kasus pada remaja putri penggemar fiksi romantis homoerotis Jepang). http://repository.untar.ac.id/426/1/2089-4551-2-PB.pdf

Wiranda, R., & ’Uyun, Z. Q. (2022). Pola Penyebaran Konten Homoseksual Melalui Media Sosial Wattpad (Studi Kasus Komunitas Fujoshi Di Indonesia). Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 1(1), 1–16. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.31958/kinema.v1i1.5821

Yin, R. K. (2018). Studi kasus: Desain dan metode. PT Rajagrafindo Persada.

Zsila, Á., Pagliassotti, D., Urbán, R., Orosz, G., Király, O., & Demetrovics, Z. (2018). Loving the love of boys: Motives for consuming yaoi media. PLoS ONE, 13(6), 1–18. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0198895




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v14i3.12970

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Changing Beliefs; Fanfiction Boy’s Love; K-Popers

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

_________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 _________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id