Group Counseling About Coping Stress Strategy in Special Needs Teachers

Vania Susanto, Nurul Hartini

Abstract


The characteristics of children with special needs, which are unique and different from children in general, are certainly a challenge for teachers of children with special needs in providing education and assistance at school. This research aims to introduce stress coping strategies that can be a solution in overcoming the pressure faced by teachers who work with children with special needs through group counseling. The research participants in this study were teachers of children with special needs at School XX Surabaya. This research is a quasi-experimental one-group pretest-posttest design research that uses paired sample t-test analysis techniques to measure differences in stress levels before and after the group intervention is given. Based on the results of statistical analysis, it is known that there is a significant reduction in stress levels from the heavy to light and moderate categories, with a value of sig. (2-tailed) of 0.008 (<0.05). The qualitative research results also showed that the three participants obtained a therapeutic effect from group counseling which was carried out through a process of reflection, involvement in expressing emotions, identifying problems, giving feedback, finding insights from the discussion and interaction process, getting validation and being heard, as well as forming a perspective and new behaviors that are more constructive and adaptive in dealing with stress. So, it can be concluded that group counseling related to coping stress strategies is able to reduce stress levels in teachers who handle children with special needs at School XX Surabaya.

Karakteristik anak berkebutuhan khusus yang unik dan berbeda dengan anak pada umumnya tentu menjadi tantangan tersendiri bagi guru anak berkebutuhan khusus dalam memberikan didikan dan pendampingan di sekolah. Penelitian ini bertujuan untuk mengenalkan strategi koping stres dapat menjadi sebuah solusi dalam mengatasi tekanan yang dihadapi oleh guru yang menangani anak berkebutuhan khusus melalui konseling kelompok. Partisipan penelitian pada penelitian ini adalah guru anak berkebutuhan khusus di Sekolah XX Surabaya. Penelitian ini merupakan penelitian kuasi eksperimental one-group pretest-posttest design yang menggunakan teknik analisis paired sample t-test untuk mengukur perbedaan tingkat stres sebelum dan sesudah diberikan intervensi kelompok dilakukan. Berdasarkan hasil analisis statistik, diketahui terdapat penurunan tingkat stres dari kategori berat menjadi ringan dan sedang secara signifikan, dengan nilai sig. (2-tailed) sebesar 0.008 (<0.05). Hasil penelitian secara kualitatif juga menunjukkan bahwa ketiga partisipan memperoleh efek terapeutik dari konseling kelompok yang dilakukan melalui proses refleksi, keterlibatan saat mengekspresikan emosi, mengidentifikasi masalah, memberi feedback, penemuan insight dari proses diskusi dan interaksi, mendapat validasi dan didengarkan, serta terbentuknya cara pandang dan perilaku baru yang lebih konstruktif dan adaptif dalam mengatasi stres. Maka, dapat disimpulkan bahwa konseling kelompok terkait coping stress strategy mampu menurunkan tingkat stres pada guru yang menangani anak berkebutuhan khusus di Sekolah XX Surabaya.


Keywords


Stress, Coping Stress Strategy, Special Needs Teachers, Group Counseling

Full Text:

FULL TEXT

References


Afini, M., & Hanifah. (2021). Stresor dan penanggulangan stres selama masa awal pandemi covid-19. Psikostudia: Jurnal Psikologi, 10(3), 294–305. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v10i3.5683

Agustin, L., A.W, S., & Sri Rahayu, M. (2018). Konseling Kelompok Berbasis Teknik Self-Management Tazkiyatun Nafsi : Suatu Intervensi Psikologi Dalam Peningkatan Self-Direction In Learning Siswa. Jurnal Psikologi, 13(1), 1. https://doi.org/10.24014/jp.v13i1.2399

Anggreany, Y., & Matahari, D. (2022). Stress dan Coping Stress Guru Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Ilmiah Jendela Pendidikan, 11(2), 223–233. http://journal.unigres.ac.id/index.php/JendelaPendidikan/article/view/1879

Assyva, M. T., & Hanoum, M. (2022). Pengaruh self efficacy dan coping stress terhadap psychological well-being pada guru anak berkebutuhan khusus. Soul: Jurnal Ilmiah Psikologi, 14(1), 1–9.

Corey, G. (2012). Theory and practice of group counseling. In Cengage Learning (8th ed.). https://doi.org/10.4324/9781315866994-16

Darojat, A. R. R. (2022). Strategi coping stres guru dalam mendidik anak kebutuhan khusus di SLB B Yaat Klaten. In Universitas Islam Negeri Raden Mas Said (Issue 8.5.2017). Universitas Islam Negeri Raden Mas Said.

Fauzi, L. N., Susanti, S. A., & Wardani, M. K. (2021). Strategi coping stress mahasiswa selama pembelajaran daring. Literasi: Jurnal Kajian Keislaman Multi-Perspektif, 1(2), 253–286.

Fitriani, Y., Gina, F., & Perdhana, T. S. (2021). Gambaran parenting stress pada ibu ditinjau dari status pekerjaan dan ekonomi serta bantuan pengasuhan. Psikostudia: Jurnal Psikologi, 10(2), 98–107. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v10i2.5697

Folkman, S., Lazarus, R. S., Dunkel-Schetter, C., DeLongis, A., & Gruen, R. J. (1986). Dynamics of a Stressful Encounter. Cognitive Appraisal, Coping, and Encounter Outcomes. Journal of Personality and Social Psychology, 50(5), 992–1003. https://doi.org/10.1037/0022-3514.50.5.992

Gadzella, B., Baloglu, M., Masten, W., & Wang, Q. (2012). Evaluation of the Student Life-Stress Inventory-Revised. Journal of Instructional Psychology, 39(2), 82. https://www.researchgate.net

Gaol, N. T. L. (2016). Teori stres: Stimulus, respons, dan transaksional. Buletin Psikologi, 24(1), 1. https://doi.org/10.22146/bpsi.11224

Indriana, Y., Kristiana, I. F., Sonda, A. A., & Intanirian, A. (2010). Tingkat stres lansia di Panti Wredha “Pucang Gading” Semarang. Jurnal Psikologi Undip, 8(2), 87–96.

Kurnia, A., & Yoselisa, D. (2023). Manajemen coping stress guru sekolah luar biasa dalam membimbing anak berkebutuhan khusus. JPI: Jurnal Psikologi Islam, 2(1), 40–53.

Linayaningsih, F. (2015). Strategi coping pada guru SLB dalam menghadapi anak berkebutuhan khusus. Seminar Nasional Educational Wellbeing, 152–164.

Loka, N., & Putro, K. Z. (2022). Peran Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Sosial Anak Berkebutuhan Khusus Melalui Program Inklusi. Jurnal Golden Age, 6(1), 151–159. https://doi.org/https://doi.org/ 10.29408/goldenage.v6i01.4623

Lubis, H., Ramadhani, A., & Rasyid, M. (2021). Stres akademik mahasiswa dalam melaksanakan kuliah daring selama masa pandemi covid 19. Psikostudia: Jurnal Psikologi, 10(1), 31–39. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v10i1.5454

Nevid, J. S., Rathus, S. A., & Greene, B. (2018). Abnormal psychology in a changing world (10th ed.). Pearson Education, Inc. www.pearson.com/permissions.

Ningrum, N. A. (2022). Strategi Pembelajaran pada Anak Berkebutuhan Khusus dalam Pendidikan Inklusi. Indonesian Journal of Humanities and Social Sciences, 3(2), 181–196.

Nugroho, Y. J. D., & Khasan, M. (2016). Coping stress strategy pada guru anak berkebutuhan khusus. Psikohumanika, 8(2), 105–127.

Nur, M., Seri, N., & Surya, H. (2023). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Coping Stress Guru PAUD di Sekolah Reguler yang Menangani Peserta Didik Berkebutuhan Khusus. 7(6), 6730–6740. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.5466

Pradnyaswari, A. A. A., Suminar, D. R., & Marheni, A. (2022). Psikoedukasi untuk meningkatkan pemahaman terkait anak berkebutuhan khusus (ABK) pada guru TK inklusi ‘X’ Denpasar. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 11(3), 479–487. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v11i3.8318

Prawitasari, J. E. (2011). Psikologi klinis: Pengantar terapan mikro dan makro. Erlangga. http://johana.staff.ugm.ac.id/wp-content/uploads/Psi-klinis-dari-Terapan-Mikro-ke-makro1.pdf

Rachmawaty, F. (2015). Konseling Kelompok Untuk Mengurangi Simptom Stres Pada Guru Pendamping Anak Berkebutuhan. Jurnal Psikologi Tabularasa, 10(2), 129–144.

Rahayu, T. (2017). Burnout dan koping stres pada guru pendamping (shadow teacher) anak berkebutuhan khusus yang sedang mengerjakan skripsi. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(2), 192–198. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v5i2.4363

Ramadhan, M. R., & Rahmandani, A. (2020). Pengalaman menjadi guru laki-laki anak berkebutuhan khusus di sekolah inklusif. Jurnal Empati, 9(6), 449–460. https://doi.org/10.14710/empati.2020.30034

Saptoto, R. (2010). Hubungan Kecerdasan Emosi dengan Kemampuan Coping Adaptif. Juni, 37(2010), 13–22.

Sarafino, E. P., & Smith, T. W. (2017). Health psychology: Biopsychosocial interactions (9th ed.).

Stasio, S. De, Fiorilli, C., Benevene, P., Uusitalo-malmivaara, L., & Chiacchio, C. Di. (2014). Longitudinal prediction of 1st and 2nd grade English oral reading fluency in ELL. Journal of Adolescence, 74(4), 274–283. https://doi.org/10.1002/pits

Suwanto, I., & Nisa, A. T. (2017). Cinema Therapy Sebagai Intervensi Dalam Konseling Kelompok. Jambore Konselor, 3(1), 147–152.

Wade, C., & Tavris, C. (2017). Psychology. Pearson Education, Inc.

Wahjono, S. I., & Widyadhari, S. A. (2022). Stress dan perubahan. June.

Windarti, A. (2019). Strategi coping stress pada guru pendamping (shadow teacher) anak berkebutuhan khusus di TK “X.” Universitas Muhammadiyah Gresik.

Zainiyah, R., Dewi, E. I., & Wantiyah, W. (2018). Pengaruh Teknik Relaksasi Afirmasi terhadap Stres Mahasiswa yang Menempuh Skripsi di Program Studi Ilmu Keperawatan Universitas Jember. Pustaka Kesehatan, 6(2), 319. https://doi.org/10.19184/pk.v6i2.7781




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v13i1.12858

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Vania Susanto & Nurul Hartini

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

_________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 _________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id