The Impact of Behavioral Cognitive Counseling (CBT) on Academic Anxiety in College Students

Iffah Nurul Izzah, Herdina Indrijati

Abstract


The purpose of this study is to know the effectiveness of cognitive behavioral counseling interventions (CBT) in reducing student academic anxiety. This intervention aims to change negative and erroneous ways of thinking and behavior (core beliefs) so that participants can minimize the anxiety they feel. The participant in the execution of the intervention was one college student, an 18-year-old female. Participants are studying a bachelor’s in accounting at one of the universities in Surabaya. The participant experienced anxiety in an academic context. This research is included in the research for a single case design. Analysis of the data obtained uses a descriptive analysis to explain the behavior changes that participant demonstrated before and after the intervention. Qualitative analysis compares participant condition with the baseline and treatment phase so that it can be known the impact of intervention. The effectiveness of intervention in seeing the range of academic anxiety that participants possess is measured by using the scale of academic anxiety already devised by Purnamasari (2016) with aspects of psychological, motor, cognitive, and somatic components. This scale has been tested by reliability results α = 0.919. The results of the study indicate that there was a change in the levels of anxiety experienced by participants before and after it was performed interventions. 

Tujuan dari penelitian ini yakni mengetahui efektivitas intervensi konseling berbasis Cognitive Behavioral Therapy (CBT) dalam mengurangi kecemasan akademik yang dialami mahasiswa. Intervensi ini bertujuan untuk merubah cara berpikir serta perilaku (core belief) yang negatif dan keliru sehingga partisipan dapat meminimalisir kecemasan yang dirasakan. Partisipan dari pelaksanaan intervensi yaitu seorang mahasiswa, berjenis kelamin perempuan berusia 18 tahun. Partisipan sedang menempuh pendidikan S1 Akuntansi salah satu Universitas di Surabaya. Partisipan tersebut mengalami kecemasan di konteks akademik. Penelitian ini termasuk dalam penelitian single case experimental design. Analisis terhadap data yang diperoleh menggunakan analisis deskriptif untuk menjelaskan perubahan perilaku yang ditunjukkan partisipan sebelum dan sesudah pemberian intervensi. Analisis kualitatif dilakukan dengan membandingkan kondisi partisipan pada fase baseline dan fase treatment sehingga dapat diketahui pengaruh pemberian intervensi. Efektivitas intervensi melihat perubahan rentang kecemasan akademik yang dimiliki oleh partisipan diukur dengan menggunakan skala Kecemasan Akademik yang telah dirancang oleh Purnamasari (2016) dengan aspek-aspek berupa komponen psikologis, motorik, kognitif, dan somatik. Skala ini telah diuji dengan hasil reliabilitas α = 0.919. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat perubahan tingkatan kecemasan yang dialami oleh partisipan sebelum dan sesudah dilakukannya intervensi. Oleh karena itu, dapat disimpulkan bahwa metode konseling berbasis CBT efektif untuk mengurangi tingkat kecemasan akademik pada mahasiswa.


Keywords


Academic anxiety, Student academic anxiety, CBT Counseling

Full Text:

FULL TEXT

References


Adriansyah, M. A., Rahayu, D., & Prastika, N. D. (2015). Pengaruh Terapi Berpikir Positif dan Cognitive Behavior Therapy (CBT) Terhadap Penurunan Kecemasan pada Mahasiswa Universitas Mulawarman. Jurnal Psikostudia Universitas Mulawarman, 4(2), 105–125.

Amira, I., Sriati, A., & Chaerani, A. (2021). Literature Review: Intervensi dalam Menurunkan Kecemasan pada Mahasiswa. Jurnal Kesehatan Bakti Tunas Husada :Jurnal Ilmu Ilmu Keperawatan, 21(2), 286–302.

APA. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder Edition (DSM-V). American Psychiatric Association.

Azyz, A. N. M., Huda, M. Q., & Atmasari, L. (2022). School Well-being dan Kecemasan Akademik pada Mahasiswa. Happiness, Journal of Psychology and Islamic Science, 3(1), 18–35. https://doi.org/10.30762/happiness.v3i1.350

Cully, J. A., Dawson, D. B., Hamer, J., & Tharp, A. T. (2020). A Provider’s Guide to Brief Cognitive Behavioral Therapy. E Department of Veterans Affairs, South Central Mental Illness Research, Education, and Clinical Center (MIRECC).

Demak, I. P. K., & Suherman. (2016). Hubungan Umur, Jenis Kelamin Mahasiswa, dan Pendapatan Orang Tua dengan Tingkat Kecemasan pada Mahasiswa Pendidikan Sarjana Program Studi Pendidikan Dokter FKIK Universitas Tadulako. Jurnal Ilmiah Kedokteran, 3, 23–32.

Dobson, D., & Dobson, K. S. (2017). Evidence Based Practice of Cognitive Behavioral Therapy (Second). The Guilford Press.

Fahmi, M. (1977). Kesehatan Jiwa dalam Keluarga, Sekolah dan Masyarakat. Bulan Bintang.

Hartaji, D. A. (2012). Motivasi Berprestasi Pada Mahasiswa yang Berkuliah Dengan Jurusan Pilihan Orangtua. Fakultas Psikologi Universitas Gunadarma.

Heriansyah, M., Muslifar, R., Hidayanto, D. N., Kurniawan, D., Pratiwi, Y. S., Irawan, A. W., & Sona, D.

(2021). Pengembangan Modul KI CBT dalam Menurunkan Kecemasan Mahasiswa. Universitas Mulawarman.

Hooda, M., & Saini, A. (2017). Academic Anxiety: An Overview. Educational Quest: An Int. J. of Education and Applied Social Science, 8(3), 807–810.

Marsella, F. P. (2014). Uji Validitas Konstruk pada Instrumen Academic Anxiety dengan Metode Confirmatory Factor Analysis (CFA). Jurnal Pengukuran Psikologi dan Pendidikan, 4(2), 1–11. https://doi.org/10.15408/jp3i.v4i2.9290

Nasution, L. H., & Rola, F. (2011). Hubungan Antara Kecemasan Akademik dengan Academic Self Management pada Siswa SMA Kelas X Unggulan. Jurnal Hasil Riset, 1–16.

Nauvalia, C., & Indrijati, H. (2023). Konseling Kognitif Perilaku dalam Menurunkan Kecemasan Akademik pada Mahasiswa dengan Sindrom Impostor. Jurnal Education and Development, 11(3), 216–222. https://doi.org/10.37081/ed.v11i3.5090

Ottens, A. J. (1991). Coping with academic anxiety. The Rosen Publishing Group.

Prastihastari, I. W., & Titi, N. P. (2012). Efikasi Diri Akademik, Dukungan Sosial Orang Tua Dan Penyesuaian Diri Mahasiswa Dalam Perkuliahan. Jurnal Persona, 1(1), 1–11.

Purnamasari, R. T. (2016). Hubungan Antara Kecemasan Akademik dengan Intensi Plagiarisme dalam Menyelesaikan Skripsi [Skripsi]. Universitas Brawijaya.

Setiawan, A. (2013). Salah Jurusan. Dewan Penasihat LPM Jurnal Kampus FE Unlam. http://agungjk.tumblr.com.

Situmorang, D. (2018). Academic Anxiety sebagai Distorsi Kognitif Terhadap Skripsi: Penerapan Konseling Cognitive Behavior Therapy dengan Musik. Journal of Innovative Counseling: Theory, Practice & Research, 2(2), 100–114.

Sofah, F. I., & Endang, R. S. (2010). Coping Strategy pada Mahasiswa Salah Jurusan. Jurnal Persona, 12(02), 119–126.

Vye, C., Scholljegerdes, K., & Welch, D. F. (2007). Under Pressure and Overwhelmed: Coping with Anxiety in College. PRAEGER.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v13i1.12580

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 2024 Iffah Nurul Izzah & Herdina Indrijati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

_________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 _________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id