Overview of Academic Dishonesty in Students in Karawang Regency

Agnia Putri Permatasari, Cempaka Putrie Dimala, Yulyanti Minarsih

Abstract


Academic dishonesty occurs a lot in education. Academic dishonesty has been widely committed by students and students, and has a negative impact and causes problems in the future. This study aims to determine the picture of academic dishonesty in students in Karawang. The sampling technique used in this study used convenience sampling. The population used in this study is active students studying at five universities in Karawang with a total of 400 students. Data collection techniques in this research use two different ways, namely with scale sheets that are given directly and through scale sheets that can be accessed online. The instrument in this study used a Likert scale composed of four answer choices. The measuring instrument used in this study is Bashir & Bala's Academic Dishonesty Scale (ADS) (2018) which has 23 items. Data analysis techniques in this study used normality tests, categorization tests, and difference tests. The results in this study show that academic dishonesty in students in Karawang is relatively low. Based on gender, it was found that there was no difference between males and females. Furthermore, in the age range there was no difference between the age range between 18-21, 22-25 and 26-48 years. Meanwhile, based on education, there is no difference in academic dishonesty carried out in universities and in semesters there is no difference in academic dishonesty carried out by students in each semester.

Academic dishonesty banyak terjadi di dunia pendidikan. ketidakjujuran akademik sudah banyak dilakukan oleh pelajar maupun mahasiswa, serta memiliki dampak negatif dan menimbulkan masalah dimasa yang akan datang. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui gambaran academic dishonesty pada mahasiswa di Karawang. Teknik sampling yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan convenience sampling. Populasi yang digunakan dalam penelitian ini adalah mahasiswa aktif yang berkuliah di lima perguruan tinggi yang ada di Karawang dengan jumlah responden sebesar 400 orang mahasiswa. Teknik pengumpulan data dalam peneltian ini menggunakan menggunakan dua cara yang berbeda, yaitu dengan lembar skala yang diberikan secara langsung dan melalui lembar skala yang dapat di akses secara daring. Instrument dalam penelitian ini menggunakan skala likert yang tersusun dari empat pilihan jawaban. Alat ukur yang digunakan dalam penelitian ini adalah Academic Dishonesty Scale (ADS) milik Bashir & Bala (2018) yang memiliki 23 aitem. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan uji normalitas, uji kategorisasi, dan uji beda. Hasil dalam penelitian ini menunjukan academic dishonesty pada mahasiswa di Karawang tergolong rendah. Berdasarkan jenis kelamin ditemukan bahwa tidak ada perbedaan antara laki-laki dan perempuan. Lebih lanjut pada rentang usia tidak ditemukan perbedaan antara rentang usia antara 18-21, 22-25 dan 26-48 tahun. Sedangkan berdasarkan pendidikan tidak memiliki perbedaan academic dishonesty yang dilakukan di perguruan tinggi dan pada semester tidakditemukan perbedaan academic dishonesty yang dilakukan mahasiswa di setiap semesternya.


Keywords


Academic Dishonesty, Student, Karawang

Full Text:

FULL TEXT

References


Adriansyah, M. A., Rahayu, D., & Prastika, N. D. (2015). Pengaruh Terapi Berpikir Positif, Cognitive Behavior Therapy (CBT), Mengelola Hidup dan Merencanakan Masa Depan (MHMMD) terhadap Penurunan Kecemasan Karir pada Mahasiswa Universitas Mulawarman. Psikoislamika : Jurnal Psikologi Dan Psikologi Islam, 12(2), 41–50. https://doi.org/10.18860/psi.v12i2.6403

Arinda, F. P., Sulandari, S., & Ger, M. (2015). ketidakjujuran akademik mahasiswa perguruan tinggi X Di Surakarta. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Ashari, A., Hardjajani, T., & Karyanta, N. A. (2010). Hubungan antara persepsi academic dishonesty dan self efficacy dengan perilaku academic dishonesty pada mahasiswa (studi pada mahasiswa psikologi di kotamadya surakarta). Wacana, 2(1).

Azar, O. H., & Applebaum, M. (2020). Do children cheat to be honored? A natural experiment on dishonesty in a math competition. Journal of Economic Behavior & Organization, 169, 143–157. https://doi.org/10.1016/j.jebo.2019.11.007

Azzam, M. (2023, January 14). Bupati Karawang Klaim Indeks Pembangunan Manusia Alami Peningkatan. Retrieved July 31, 2023, from Tribun Bekasi.com website: https://bekasi.tribunnews.com/2023/01/14/bupati-karawang-klaim-indeks-pembangunan-manusia-alami-peningkatan

Bashir, H., & Bala, R. (2018). Development and validation of academic dishonesty scale (ADS): Presenting a multidimensional scale. International Journal of Instruction, 11(2), 57–74.

Bayaa Martin Saana, S. B., Ablordeppey, E., Mensah, N. J., & Karikari, T. K. (2016). Academic dishonesty in higher education: students’ perceptions and involvement in an African institution. BMC Research Notes, 9(1), 1–13. https://doi.org/10.1186/s13104-016-2044-0

BBC NEWS INDONESIA. (2017, September 6). Dugaan plagiarisme di UNJ: ‘Pelaku ingin naik pangkat dan dipandang tinggi.’ Retrieved March 15, 2023, from bbc.com website: https://www.bbc.com/indonesia/indonesia-41161834

Błachnio, A. (2019). Don’t cheat, be happy. Self‐control, self‐beliefs, and satisfaction with life in academic honesty: A cross‐sectional study in Poland. Scandinavian Journal of Psychology, 60(3), 261–266. https://doi.org/10.1111/sjop.12534

Dewi, D. K., & Fian, P. R. (2021). Hubungan Antara Self-Efficacy Dengan Academic Dishonesty Pada Mahasiswa. Character : Jurnal Penelitian Psikologi, 8(8), 90–103.

Djie, A., & Ariela, J. (2021). Religiusitas dan Ketidakjujuran Akademik pada Mahasiswa Kristen di Universitas Kristen di Tangerang. Indonesian Journal for The Psychology of Religion, 1(1), 33–46. https://doi.org/10.24854/ijpr215

Faradiena, F. (2018). Pengukuran dan Permodelan Ketidakjujuran Akademik di Kalangan Mahasiswa UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. Universitas Islam Negri Syarif Hidayatullah Jakarta .

Herdian, H., Wulandari, D. A., & Istianah, I. (2019). Apakah Demografi Memprediksi Ketidakjujuran Akademik? IJIP: Indonesian Journal of Islamic Psychology, 1 (1), 19–34. Indonesian Journal of Islamic Psychology, Vol. 1, pp. 19–34. Retrieved from http://e-journal.iainsalatiga.ac.id/index.php/ijip/index

Heryana, A. (2023). Bekerja dengan Data Tidak Normal. 1–9. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.27700.73604

Irianto, M. A., Rahman, F., & Abdillah, H. Z. (2021). Konsep diri sebagai prediktor resiliensi pada mahasiswa. Psikostudia: Jurnal Psikologi, 10(1), 1–10.

Ives, B., & Giukin, L. (2020). Patterns and Predictors of Academic Dishonesty in Moldovan University Students. Journal of Academic Ethics, 18(1), 71–88. https://doi.org/10.1007/s10805-019-09347-z

Juniariani, N. M. R., & Pradnyanitasari, P. D. (2019). Kecurangan Akademik Mahasiswa dengan Mengintegrasikan Konsep Fraud Triangle dan Self Efficacy. Jurnal Dialektika, 4(2), 74–82.

Khumaeroh, S., Purwanto, E., & Awalya, A. (2019). Self-Efficacy, Goal Orientations, and Religious Moral Orientations on Academic Dishonesty. Jurnal Bimbingan Konseling, 8(3), 20–25.

Marlina, D. (2022). Pengaruh Academic Self Efficacy, Komitmen Beragama dan Prokrastinasi Terhadap Ketidakjujuran Akademik Dimoderasi oleh Social Desirability Pada Mahasiswa di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Swasta. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta .

Muslimah, R. S., & Yudiarso, A. (2023). Pengaruh Psikoedukasi Berbasis Internet terhadap Penurunan KecuranganAkademik Pada Siswa Sekolah Menengah Atas. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 12(2), 272–278. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v12i2

NR, I. (2022, October 8). Dugaan Jual Beli Skripsi, Satu Dosen UNMA Diberhentikan. Retrieved March 15, 2023, from Media Banten.com website: https://mediabanten.com/dugaan-jual-beli-skripsi-satu-dosen-unma-diberhentikan/

Parnther, C. (2020). Academic Misconduct in Higher Education: A Comprehensive Review. Journal of Higher Education Policy And Leadership Studies, 1(1), 25–45. https://doi.org/10.29252/johepal.1.1.25

Periantalo, J. (2020). Penelitian Kuantitatif Untuk Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Prasetyo, I., & Handayani, N. S. (2019). PROKRASTINASI AKADEMIK DAN KECURANGAN AKADEMIK PADA MAHASISWA YANG KULIAH SAMBIL BEKERJA. Jurnal Psikologi, 12(1), 22–30. https://doi.org/10.35760/psi.2019.v12i1.1913

Putri, S. R., & Dewi, D. K. (2022). HUBUNGAN ANTARA SELF-CONTROL DENGAN ACADEMIC DISHONESTY PADA JURUSAN X DI UNIVERSITAS NEGERI SURABAYA. Character Jurnal Penelitian Psikologi, 9(8), 63–73.

Rahayu, D., & Adriansyah, M. A. (2014). Hubungan antara kemandirian dan gaya belajar dengan strategi menyelesaikan masalah pada mahasiswa ditinjau dari jenis kelamin. Psikostudia: Jurnal Psikologi, 3(1), 1–11.

Simpson, D. (2016). Academic dishonesty: An international student perspective. Higher Education Politics & Economics, 2(1), 111–123. https://doi.org/10.32674/hepe.v2i1.22

Sitorus, B. T. (2021). Kontribusi Self Efficacy Terhadap Academic Dishonesty Pada Mahasiswa Kampus X Bukittinggi. Ecodunamika, 4(1).

Statistik, B. (2022). IPM 2020-2022. Retrieved July 4, 2023, from bps.go.id website: https://karawangkab.bps.go.id/indicator/26/34/1/ipm.html

Syahrina, I. A. (2017). Self Efficacy dengan Academic Dishonesty pada Mahasiswa Universitas Putra Indonesia “YPTK” Padang. Jurnal RAP (Riset Aktual Psikologi Universitas Negeri Padang), 7(1), 24–35. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/rapun.v7i1.6604

Utami, P. P., & Setiowati, E. A. (2021). Hubungan antara Motivasi Berprestasi dan Relasi Teman Sebaya dengan Ketidakjujuran Akademik pada Mahasiswa Fakultas X Unissula. Prosiding Konstelasi Ilmiah Mahasiswa Unissula (KIMU) Klaster Humanoira.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v12i4.12434

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Agnia Putri Permatasari, Cempaka Putrie Dimala & Yulyanti Minarsih

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

_________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 _________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id